Gjest Gjest_kristine_* Skrevet 11. mai 2008 #1 Skrevet 11. mai 2008 hei.. er en jente på 21 og har aldri vært m gu... jeg hadde kjæreste får ett år siden å da brukte jeg p-sprøyten.. når d ble slutt så sluttet jeg på p-sprøyta og jeg har enda ikke fått igjen mensen??!!! ca 8 mnd siden jeg sluttet... jeg tørr ik gå til gu!! hva kan d være?? jeg har fått så mange skrekk historier fra gu undersøkelser så jeg tørr ikke....
Gjest Gjest-Linn Skrevet 11. mai 2008 #2 Skrevet 11. mai 2008 Hva i all verdens slags skrekkhistorier er det du har hørt?? GU er fullstendig ufarlig, og overstått på noen få minutter.
Gjest Gjest_Sandra_* Skrevet 11. mai 2008 #3 Skrevet 11. mai 2008 Jeg slutter meg til det som skrives over her.GU er fort gjort og ikke mye verre enn andre vanlige legekontor-undersøkelser.Det er typisk at jenter forteller hverandre skrekkhistorier,men ikke hør på dem! Ha på deg skjørt,da kan du bare ta trusa av,og ligge i stolen med skjørtet på,slik at du slipper følelsen av å være så avkledd.Men dersom dette er et bivirkningsproblem trenger man vel ingen GU? Uansett vil ikke legen tvinge deg til å ta GU.Med tanke på bivirkninger,så går det jo også an å bare snakke med en farmasøyt på apoteket og høre om dette er normalt.P-sprøyter har jo laaang halveringstid så det kan jo kanskje være en bivirkning..
Saeria Skrevet 11. mai 2008 #4 Skrevet 11. mai 2008 Jeg har vært på mange GU, og alle har vært like greie. Nei, det er ikke kjempestas å brette seg ut på den måten, men det hele går stort sett kjapt og greit. Ikke noe å være redd for. Så bestill time hos legen din og få det overstått. Vi jenter bør jo helst sjekkes annet hvert år uansett, så da kan du jo ta celleprøver i samme slengen.
Mirabella83 Skrevet 11. mai 2008 #5 Skrevet 11. mai 2008 Jeg var også livredd for GU. Ikke på grunn av skrekkhistorier, men fordi jeg var fryktelig sjenert av det. Jeg er ikke typen til å snakke om mensen og utflod til hverken venninder, mamma eller en lege, så en GU var veldig skremmende. Men på grunn av blødninger da jeg var gravid, endte jeg likevel i en GU-stol. TO ganger på en dag mens jeg blødde mye og følte meg forferdelig "ufresh". (I tillegg gjennomgikk jeg naturligvis et psykisk mareritt... Men nok om det.) Poenget mitt er: GU'ene gikk kjempefint! Den første var hos en lege på fastlegekontoret (ikke en gang min lege fordi h*n ikke var der den dagen), den neste på kvinne/barn klinikken på sykehuset. De var VELDIG flinke og profesjonelle. Det gjorde IKKE vondt, og de fikk meg overhodet ikke til å føle meg "ekkel" eller flau på noe vis! Men: det er vanlig å ikke få igjen mensen etter p-sprøyte (å begynne med p-piller kan få igang rytmen i kroppen igjen, det har jeg prøvd med hell). Gjør som jentene sier: bestill deg en time, og få tatt de viktige celleprøvene av livmorhalsen i tilleg så har du "gjort det unda". Dette klarer du!
Harlekin Skrevet 11. mai 2008 #6 Skrevet 11. mai 2008 (endret) Jeg støtter meg til de andre her, jeg. Gynekologiske undersøkelser er ikke noe å være redd for! Det er noe man må igjennom som kvinner, blant annet for å ta celleprøver. Nei, det er ikke spesielt festlig å ligge der på utstilling, og det er ikke særlig behagelig heller, men helt grusomt er det ikke. Hva slags skrekkhistorier er det du har hørt? Angående p-sprøyte og at du ikke har fått igjen mensen, så det er ganske vanlig at det tar litt tid før mensen kommer igjen. Åtte måneder er en stund, da, så det kan være lurt å ta seg en tur til legen. Det går helt sikkert fint! Unn deg noe du har lyst på etterpå som belønning ... det pleier jeg å gjøre når det er noe jeg gruer meg til Endret 11. mai 2008 av Harlekin
Gjest Sisu Skrevet 12. mai 2008 #7 Skrevet 12. mai 2008 hei.. er en jente på 21 og har aldri vært m gu... jeg hadde kjæreste får ett år siden å da brukte jeg p-sprøyten.. når d ble slutt så sluttet jeg på p-sprøyta og jeg har enda ikke fått igjen mensen??!!! ca 8 mnd siden jeg sluttet... jeg tørr ik gå til gu!! hva kan d være?? jeg har fått så mange skrekk historier fra gu undersøkelser så jeg tørr ikke.... GU er ubehagelig psykisk, man føler seg jo litt blottlagt der man ligger... Men det er ikke vondt! Hvis du aldri har hatt GU og gruer deg for det, så si det til legen da vel! H*n kan ikke vite at du er redd hvis du ikke forteller det selv!! Be ham/henne forklare alt h*n gjør. Det DU skal konsentrere deg om er å puste DYPT med magen. Da går det så fint så!
Gjest a49efe Skrevet 12. mai 2008 #8 Skrevet 12. mai 2008 Det er litt frustrerende at hver gang noen forteller at de gruer seg for GU så får de alltid høre "nei dette går så fint så, bare slapp av, det gjør ikke vondt". Og hvis noen forsøker å si noe annet, så blir det bortforklart som skrekkhistorier. En GU kan oppleves svært forskjellig fra kvinne til kvinne, og fra gang til gang for den samme kvinnen. Selv har jeg vært til GU to ganger. Den første var grusomt vond, den andre var helt grei. Det ble så ulike opplevelser fordi jeg var hos forskjellige fagfolk, og fordi forholdet mitt til kroppen min hadde endret seg. Jeg forstår at dere som bagatelliserer andres negative opplevelser med GU, gjør det for å ikke skape ekstra frykt hos den som allerede gruer seg. Men finnes det noe som helst statistikk over at kvinner flest synes GU er en grei sak? Jeg skulle ønske jeg hadde hørt litt mer nyanserte historier før min første GU, så hadde jeg kanskje ikke slitt sånn i ettertid med at det måtte være noe alvorlig feil med meg som ikke taklet noe som tydeligvis var så enkelt for alle andre.
Harlekin Skrevet 13. mai 2008 #9 Skrevet 13. mai 2008 (endret) Det er litt frustrerende at hver gang noen forteller at de gruer seg for GU så får de alltid høre "nei dette går så fint så, bare slapp av, det gjør ikke vondt". Og hvis noen forsøker å si noe annet, så blir det bortforklart som skrekkhistorier. En GU kan oppleves svært forskjellig fra kvinne til kvinne, og fra gang til gang for den samme kvinnen. Selv har jeg vært til GU to ganger. Den første var grusomt vond, den andre var helt grei. Det ble så ulike opplevelser fordi jeg var hos forskjellige fagfolk, og fordi forholdet mitt til kroppen min hadde endret seg. Jeg forstår at dere som bagatelliserer andres negative opplevelser med GU, gjør det for å ikke skape ekstra frykt hos den som allerede gruer seg. Men finnes det noe som helst statistikk over at kvinner flest synes GU er en grei sak? Jeg skulle ønske jeg hadde hørt litt mer nyanserte historier før min første GU, så hadde jeg kanskje ikke slitt sånn i ettertid med at det måtte være noe alvorlig feil med meg som ikke taklet noe som tydeligvis var så enkelt for alle andre. Jeg har i hvert fall ikke sagt at det ikke gjør vondt, og jeg tror ikke noen mener at dette er enkelt for alle. Det er det ikke. Det kan gjøre vondt, det kommer helt an på hva som skal undersøkes, hvordan legen gjør det og hvor mye smerte du selv kjenner. Men generelt sett, så gjør det ikke særlig vondt. Det høres kanskje enkelt for andre å si "slapp av", men det blir stort sett verre dersom man spenner seg. Jeg har sikkert vært hos GU 50 ganger, og de fleste undersøkelsene har vært omtrent smertefrie. Det vil si at sannsynligvis går det fint for TS. Ingen av oss kan si nøyaktig hvordan det blir, men vi må svare ut i fra våre egne opplevelser, og det ser ut til at det har gått fint for de fleste. Edit: Jeg forstår veldig godt at du har hatt vonde opplevelser. Det har jeg også, spesielt i forbindelse med biopsi (TS: Ikke del av vanlig GU). Det var grusomt, og jeg har ikke lyst til å gjøre det igjen. Men jeg overlevde det også. Endret 13. mai 2008 av Harlekin
aline Skrevet 13. mai 2008 #10 Skrevet 13. mai 2008 Det er viktig at man undersøker seg nedentil selv om noen opplever det som vondt! Noen opplever tannlege som alldeles grusomt også, mens mange andre synes det er helt greit, og uansett så gjør man bare vondt værre ved å la være å undersøke eller ikke gjøre noe med ting dersom det er noe feil. Jeg har vel vært til kanskje ti undersøkelser i mitt liv, synes aldri noen av dem er særlig festlige og skulle gjerne fått slippe. Synes av og til det kan være litt vondt, resten av gangene synes jeg det er litt ubehagelig, og mentalt synes jeg vel aldri det er spesiellt morsomt, men heller GU en tannlegen, f.eks. Så det som er, er at mange reagerer forskjellig, vi har alle noe vi er mer engstelig for en annet, det kan ikke hindre oss i å undersøke oss og passe på helsa vår. Jeg har full tannlegeskrekk, jeg lar likevel ikke være å dra til tannlegen. Selv når jeg VET det kommer til å gjøre vondt, så må jeg faktisk gjøre det. Og jo mer jeg slapper av, og jo mer jeg prøver å ikke la gruingen bli så altoppslukende at jeg får angst av det, jo bedre går det. så rådet mitt til ts er å dra til legen, hør først med lege og om det er nødvendig med gu i legens oppfatning, bestill time hos spesialist for dette.
Gjest Hej:) Skrevet 11. juni 2008 #11 Skrevet 11. juni 2008 hei=) jeg forstår deg godt at du ikke har lyst til Gu, jeg har nemmelig ikke vært dær jeg heller og jeg er20. jeg er nemmelin også beskjeden og jeg kjenner meg igjenn av det du skriver. men det er vell noe alle kvinner må og det er ikke farlig. jeg prøver og venne meg til tanken at jeg må til GU. men det er ikke lett. men det er deilig og tenge på at man ikke må, du kan jo snakke med lege om det også uten og må til gu. hilsen ei som forstår deg godt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå