Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Torsdag var det brann i rekkehusene der vi bor. Vårt hus var ikke berørt, men det er jammen meg ekkelt å ha det så nært innpå. Husene som brant er totalskadd, men heldigvis ingen skadede.

Tenkte jeg kunne benytte sjansen til å minne om litt brannsikkerhet:

*Sørg for å ha et stort pulverapparat INNE på soverommet ditt (ikke i skapet i gangen nede...). Med det vil du kunne få kunne laget en passasje gjennom evnt. flammer ut, eller inn på soverommet til barna dine...

*Sørg for pulverapparat i alle etasjer

*Har du en høy toppetasje, bør du ha en brannstige eller et branntau (vi har kjøpt branntau for noen måneder siden, men det er ikke montert. Gjett hva som skal gjøres nå!)

*Og sist, men absolutt ikke minst: Sørg for røykvarslere i alle etasjer/soverom, og sjekk at de faktisk funker.

Og husk ting er ting, det viktigste er å komme seg ut og få evnt. andre i sikkerhet også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bra tema :). Vil tipse om at det er veldig lurt å investere i skumapparat i stedet for pulverapparat.

Hvis du først må bruke pulverapparatet, er hele huset "ødelagt" av pulveret etterpå. Et skumapparat kan man visstnok derimot tørke opp med et håndkle.

Vil også oppfordre til å ha røykvarslere på alle soverom, også barnas soverom. Det er røyken som tar liv, og når røyken først når frem til røykvarsleren ute i gangen, kan det være for sent....

Og vær så snill - ikke la barn sove alene i høye toppetasjer før de er store nok til å evakuere seg selv gjennom vinduet. I tilfelle brann er det ikke gitt at man klarer å komme seg opp trappene for å redde ut barnet...

Gjest Gjest
Skrevet

Bra tema!!

Jeg har alltid vært redd for brann, og nå når vi bygger hus var et av mine hovedkriterier at jeg skulle ha alle soverom samlet på ett plan, og da på bakkeplan....

Heller være redd for inbrudd enn for brann....

Jeg forstår ikke de som har rom til barna i annen etasje enn de sover selv før de kan evakuere ut selv. Men selv da syns jeg det er ekkelt med tanke på om barnet blir skadd og man må hente det.... feks...

Skrevet

Helt enig i at ungene får være på samme plan inntil de er store nok (10+). Det var en av mine forutsetninger for å kjøpe hus, nok soverom i samme etasje. Har en venninne som har sin 3 år gamle sønn i etasjen over, jeg kan ikke begripe at hun klarer å sove!

Når det gjelder pulver/skumapparat, vet jeg ikke noe om det, tenkte mer på brannslukningsapparat!

Skrevet

Her har vi og alle soverom - eller, alle rom, på ett plan. Noen bekjente av oss mista sønnen sin i brann for noen år siden. Han sov i underetasjen/sokkel og alle andre i hovedetasjen. Vi har og alle soverommene samlet i en ende av huset sånn at ungene er enkle å få tak i om det skulle begynne å brenne.

Skrevet
Når det gjelder pulver/skumapparat, vet jeg ikke noe om det, tenkte mer på brannslukningsapparat!

Pulverapparat er et saant brannslukningsapparat som folk flest har hjemme. De er rimelige. Men dersom man bruker et saant i huset sitt, er pulveret klint utover ALT, og det vil koste mange mange penger aa faa rengjort huset etterpaa. Skumapparat ser akkurat makne ut, men inneholder saapeskum i stedet, slik at det bare er aa toerke opp ettterpaa. De er litt dyrere. Jeg har bare pulverapparater hjemme, men tenkte aa oenske meg skumapparater til jul :).

Har nettopp hatt brannkurs paa jobben og laert om disse apparatene, er ingen ekspert paa omraadet.

Jeg kjenner noen som har femaaringen sovende alene i tredje etasje. Seks meter rett ned uten brannstige. Foreldrene sover i foerste etasje... jeg faar vondt i magen bare jeg tenker paa det.

Gjest Gjest
Skrevet

En liten kommentar bare...

Branntau er ikke noen vits i å ha dersom en ikke trener på å bruke det! Og denne treningen bør en repetere et par ganger i året...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...