Gå til innhold

Er et befruktet egg et liv?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_malle_*
Skrevet
Jeg mener at et befruketet egg også er et liv.

Dersom man ikke ønsker flere barn eller helsen ikke vil ha godt av et svangerskap, syns jeg det er ok å ta valget med ikke å gå videre med det.

Er argumentet at "det passer ikke akkurat nå" (pga økonomi, for tett inntil første barn, dårlig plass, flytting, jobb etc) ville jeg tenkt meg om en gang til. For meg er ikke dette gode nok argument for å velge bort et barn.

Nå vet jo du lite om situasjonen til denne familien, så man bør være forsiktig med å være for kategorisk. Dette valget er vanskelig nok for familien, så å legge stein til byrden er ikke særlig konstruktivt.

Det var ikke meningen å fortelle ts hva som er rett eller galt. Ville bare få fram hva som har vært mine "regler" i livet. Ts må selvsagt selv bestemme hva hun ønsker å gjøre. Uansett hva ts gjør respekterer jeg hennes valg.

Ts, du sier at du er sliten og ikke orker tanken på flere barn akkurat nå. Men at dersom du blir gravid vil kanskje din mentale innstilling endres. Tror du har mye rett i det. Etter to barn var jeg så sliten at jeg ikke kan beskrive det. Likevel ble jeg gravid for 3. gang og valgte å beholde det. Jeg har aldri angret.

Men ingen kan fortelle deg hva som vil bli det beste valget for deg. Valget må du ta selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spør igjen: hvilken rolle spiller det hva dere definerer som "liv?" Bakterier er også liv. Sopp er liv. Fluer lever. Fisk lever. Når ble det slik at jeg skulle få dårlig samvittighet for å kødde med befruktede egg?

Skrevet
Har noen innspill å komme med slik at en beslutning ville være lettere å ta?

Ja, jeg har et innspill.

Er problemet ditt at du føler medfølelse med et befruktet egg?

Eller er problemet ditt at du kan bli konfrontert av andre mennesker på en ubehagelig måte, og at det er vanskelig for deg å fortsatt være abortmotstander om du kvitter deg med egget? Er det slik at du føler du får vanskeligheter med å forsvare deg selv?

Dette er første steg til å løse problemet, svare ærlig ovenfor seg selv.

Gjest VanskeligValg
Skrevet
Ja, jeg har et innspill.

Er problemet ditt at du føler medfølelse med et befruktet egg?

Eller er problemet ditt at du kan bli konfrontert av andre mennesker på en ubehagelig måte, og at det er vanskelig for deg å fortsatt være abortmotstander om du kvitter deg med egget? Er det slik at du føler du får vanskeligheter med å forsvare deg selv?

Dette er første steg til å løse problemet, svare ærlig ovenfor seg selv.

"kvitter deg med egget".. så lett, så enkelt. Det er jo bare et egg? Nei, sånn tenker jeg ikke. Langt i fra. Det er et potensielt barn. Og det er opp til meg om det skal få sjansen til å utvikle seg eller ikke. Jeg føler jeg sitter med makt over noe jeg ikke burde ha innvirkning på.

Jeg har ikke behov for å forsvare meg ovenfor andre. Jeg har et sterkt behov for å kunne forsvare min egen handling ovenfor meg. Min moral og samvittighet.

Dette "egget" har mye vond historie hengende med seg også. Mange vonde år som ufrivillig barnløs. Det har vært en lang prosess for å få lov til å bli mor. De befruktede egg som nå ligger på frys er laget med hensikt på å bli barn. At jeg har vært så heldig å få så mange egg på frys at det blir en hel søskenflokk av det, er egentlig helt utrolig.

Jeg og min mann har tatt avgjørelsen i dag.

Vi har ringt klinikken og bestilt time for innsetting.

Så får vi ta det som det kommer etterhvert. Det løser seg sikkert.

Takk for alle innspill i debatten.

Skrevet (endret)
(...)

Jeg og min mann har tatt avgjørelsen i dag.

Vi har ringt klinikken og bestilt time for innsetting.

Så får vi ta det som det kommer etterhvert. Det løser seg sikkert.

Takk for alle innspill i debatten.

Varme tanker og :klem:

Lykke til!

Endret av Alice Ayres
Skrevet

Gratulerer! Jeg synes du har tatt den rette avgjørelsen - med bakgrunn i det du forteller her. Vi fikk selv ikke barn på bestilling, selv om vårt barn ikke er resultat av assistert befruktning, men vi snuste på det. Og jeg kan ikke forstå at når man først har kommet dithen, at man ikk vil kaste seg over enhver mulighet for å få barn. Jeg kan selvsagt forstå at ikke alle tenker som meg, men sånn hadde jeg tenkt. Når man har erfart hvor vanskelig det kan være, så tar man vare på envher mulighet med varsomhet som om det va en fugleunge. Da har man erfart hvor dyrebart livet er, hvor skøre mulighetene for et barn kan være.

jeg sier ikke at et embryo er et liv, jeg ier ikke at jg er abortmotstander, men jeg sier at jeg hadde åpnet armene for muligheten en gang til. Så heldig du er som har en mulighet til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...