Wonders Skrevet 11. mai 2008 #1 Skrevet 11. mai 2008 (endret) Jeg lurer på åssen du pynter. Vi har ingen på besøk, så jeg kjøper ikke 17. mai- lys og servietter. Men jeg går kvelden før å kutter bitte små greiner på bjørka.Dagen etter setter jeg det i en bøtte med vann ute på trappa. Med norsk flagg oppi. Pent, tradisjon. Hva spiser dere? Ikke bare pølse og is vel? Mamma lager alltid iskake med Daim. Og vi fikk eggedosis....Nå er jeg ute m samboer og spiser på restaurant. Endret 11. mai 2008 av Wonders
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2008 #2 Skrevet 11. mai 2008 Jeg vasker huset så alt er skinnende rent. Pynter med det som er utsprunget i hagen, og plenen er nyklipt. Ampler med blomster i najonalfargene utenfor og på terrassen. Grillmat hvis været er bra (og det er det i Arendal nå ). Bløtkake, og iskaker til dessert + en sjokoladekake for de som ikke liker krem. Jordbær med fløte også. Vi har ikke småbarn i hus, så vi er ikke så opptatt av å gå til byen , koser oss heller hjemme og ber folk hit når de er ferdig med barnetoget.
Malibulita Skrevet 11. mai 2008 #3 Skrevet 11. mai 2008 Vi bruker også å ha bjerkeris og flagg, ellers er det nystrøkne hvite duker. Som mat varierer det litt, spørs om vi er hjemme mye eller ikke. Vi kan ha en god lunsj, litt koldtboraktig mat, og noe litt ordentlig middag utpå kvelden. Om vi drar bort så blir det noe lettvindt middag, type pizza, pølser osv.
estrella Skrevet 11. mai 2008 #4 Skrevet 11. mai 2008 Det spørs, det året mamma ikke har noen unger, slik som i år, så gidder ikke de å pynte huset eller lage noen spesiell mat. Da skal hun og stefaren min spise middag ute, så på fest. Det året de har barn er det grillfest for hele familien, noe som varierer hvor vi er. Enten det er hos mamma, hos mormor, hos tante etc. Huset blir ikke noe spesielt pyntet, fordi med 6 barn så ser det ikke ut etter fem minutter uansett. Men til middagen bortsett fra grillmat er det alltid iskake som mormor lager og is. I byen spiser vi alltid masse is Hos pappa er det også grillings på gang, uansett. Stemoren min har støv på hjernen, så hun rydder og vasker hele huset, selv om det ser helt bomba ut etter et par timer dagen etterpå. Bordet blir dekket på med fin duk og fint servise. Kommer ofte familie eller venner på besøk. Også her blir dagen tilbrakt i byen utenom når vi spiser middag mellom barnetog+aktiviteter og folketoget. Hos meg blir det ingenting annerledes enn vanlig. Siden jeg drar uansett fem timer bort (hjem til foreldre eller venner)
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2008 #5 Skrevet 11. mai 2008 Jeg lurer på åssen du pynter. Vi har ingen på besøk, så jeg kjøper ikke 17. mai- lys og servietter. Men jeg går kvelden før å kutter bitte små greiner på bjørka.Dagen etter setter jeg det i en bøtte med vann ute på trappa. Med norsk flagg oppi. Pent, tradisjon. Hva spiser dere? Ikke bare pølse og is vel? Mamma lager alltid iskake med Daim. Og vi fikk eggedosis....Nå er jeg ute m samboer og spiser på restaurant. Skinnenede rent hus, nystrøkne duker. et par 17 maikaker baker eg den 16. flagg ute ved inngang og terasse. Lys/servietter i farvene. vi samles ute til midag, så samles vi til kaffe hemme hele fam.
Gjest Evine Skrevet 11. mai 2008 #6 Skrevet 11. mai 2008 Etter at ungene ble store så nyter jeg 17. mai slutt på alt stress den dagen .. På forhånd klippes plen, soper og spyler innkjørselen - samt planter årets første sommerblomster i bed og krukker. I tillegg baker jeg alltid en skikelig festkake. Tidlig 17. mai-morgen så setter jeg flagg ut på trappen - så kan dagen starte for vårt vedkommende. Etter en dusj så lager jeg frokost og koker kaffe - setter meg og ser på TV - samt ut på alle som stresser avgårde for å rekke barnetoget Det er et syn for guder etter ørten år med et himla stress hver 17. mai .. Jeg lager alltid en god middag og ber hjem barna. Er det fint så spiser vi ute på terassen - hvis ikke så spiser vi inne .. Har vi lyst å gå en lang tur så gjør vi det .. tar gjerne med hunden ut til havet og går en lang tur langs sandstrendene .. 17. mai har blitt en deilig dag etter at ungene har gått ut fra barne- og ungdomsskoler ...
Gjest Frk Åberg Skrevet 11. mai 2008 #7 Skrevet 11. mai 2008 (endret) Jeg har ikke pleid å pynte så mye, men i år skal vi kjøpe to balkongflagg til balkongen. Det vil sikkert også være hvit linduk på spisebordet. Og en vase med hvite blomster. Jeg er egentlig ikke så glad i å ta den helt ut med tanke på temapynting. Jeg liker å pynte, men til påske f.eks. pleier jeg ikke å pynte med gule duker. Til jul er mye av det pyntede ikke av det mest typisk julete. Derfor blir det også dårlig med 17. mai-servietter her. Trefargede servietter og lys ville det uansett ikke blitt. Til nød blå servietter, hvit duk og røde blomster. Når det gjelder mat, har jeg tre tradisjoner. Holde eller dra på 17. mai-frokost hos noen (i år blir det holde selv), spise noen pinneis mens jeg ser på tog, og grilling på kvelden. Hva frokosten og middagen skal inneholde, har jeg ingen spesiele tradisjoner på. Endret 11. mai 2008 av Frk Åberg
Rosalie Skrevet 11. mai 2008 #8 Skrevet 11. mai 2008 Vi gjør ikke noe spesielt. Jeg spiller i korps, så hele dagen går med til det, og siden vi ikke har barn, pleier samboer å melde seg til å ha med klassen sin i 17. maitoget, for så å drikke et par øl med kollegaene og deretter på fest.
effy Skrevet 11. mai 2008 #9 Skrevet 11. mai 2008 Vi griller somregel på 17 mai (litt væravhengig da)
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2008 #10 Skrevet 11. mai 2008 Ingen verdens ting. Jeg feirer ikke dagen som folk flest. Jeg feirer faktisk ikke i det hele tatt, holder meg hjemme, eller drar på skauen da.
Brunhilde Skrevet 11. mai 2008 #11 Skrevet 11. mai 2008 Jeg pynter ikke spesielt til 17. mai - i år er vi invitert bort på middag, så det eneste jeg kommer til å gjøre er å klippe plenen.
Gjest Raptuza Skrevet 12. mai 2008 #12 Skrevet 12. mai 2008 Den einaste tradisjonen vi har er å eta rømmegraut med vasskringler til, mest fordi datra mi er så glad i det. Og så må eg ha ein softis i byen....yum. Ellers er det kafebesøk i byen eller grilling hos svigers.
Wonders Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #13 Skrevet 16. mai 2008 da har jeg hentet løv ute i skæven, og satt de ute i ei bøtte. Flagget putter jeg oppi i morra. Har oxo kjøp blomster til å henge ute. Og en liten bunt LILJEKONVALL kostet 50 kr! Den lukter himmelsk å har oxo fått en liten 17. mai sløyfe på seg. Gleder meg til i morgen, og god 17. mai til alle på forumet!
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2008 #14 Skrevet 16. mai 2008 Etter at ungene ble store så nyter jeg 17. mai slutt på alt stress den dagen .. På forhånd klippes plen, soper og spyler innkjørselen - samt planter årets første sommerblomster i bed og krukker. I tillegg baker jeg alltid en skikelig festkake. Tidlig 17. mai-morgen så setter jeg flagg ut på trappen - så kan dagen starte for vårt vedkommende. Etter en dusj så lager jeg frokost og koker kaffe - setter meg og ser på TV - samt ut på alle som stresser avgårde for å rekke barnetoget Det er et syn for guder etter ørten år med et himla stress hver 17. mai .. Jeg lager alltid en god middag og ber hjem barna. Er det fint så spiser vi ute på terassen - hvis ikke så spiser vi inne .. Har vi lyst å gå en lang tur så gjør vi det .. tar gjerne med hunden ut til havet og går en lang tur langs sandstrendene .. 17. mai har blitt en deilig dag etter at ungene har gått ut fra barne- og ungdomsskoler ... Guuuuud, så misunnelig jeg blir. I morgen skal jeg kle på fire unger, bake kake som skolen krever, rydde litt hus og vaske en runde med klær siden jeg sikkert ikke klarer å fiske opp alle finklærne fra skittentøyskurven i kveld :gjeiper: Så skal jeg ned på skolen for å gjøre klar bord og stoler (oppgaven falt på klassen til min datter i år). Min mann skal i mellomtiden ta vare på tre utålmodige små i all folkemengden på skolen så jeg regner med at jeg sikkert kan ta med meg hjem en flyforbanna mann sånn ca to timer senere. Han har liten tolmodighet med unger i trassalderen. Jeg håper virkelig ikke mine foreldre inviterer seg selv til oss i morgen ettermiddag. Huset er ikke vasket og slik forblir det og jeg ønsker helst at 18 mai skal komme så fort som mulig. Om en 9-10 år skal jeg feire dagen slik du gjør
Wonders Skrevet 16. mai 2008 Forfatter #15 Skrevet 16. mai 2008 grøss, din 17. mai skal jeg sende noen god ord til ,så dagen blir litt bedre...
Gjest Marillia Skrevet 16. mai 2008 #16 Skrevet 16. mai 2008 Plenen ble klipt og bedene stelt for noen dager siden, jeg har også plantet litt i krukker og gårdsplassen har blitt kostet og spylt. I morgen tidlig henger vi ut flagg og setter småflagg i to krukker ved utgangsdøra. Innvendig har huset blitt vasket, og bordet er allerede pyntet med hvit duk, blomster og pynt i rødt, hvitt og blått. Vi har ikke noen fast tradisjon når det gjelder mat, men i morgen blir det koldtbord til hele familien. Alle tar med litt (mat eller kake) hver, slik det ikke blir så mye på meg. Dette har vi gjort noen år (vi tar hvert vårt år) og fungerer veldig greit. Toget går såpass sent at det ikke blir stress om morningen. Bare dette gjør at morgendagen blir veldig rolig og avslappet!
Nigo-san Skrevet 16. mai 2008 #17 Skrevet 16. mai 2008 Pynte huset?? Nei nei nei. Jeg har mer enn nok med å pynte ungene, og til nød meg selv Vår "feiring" er sentrert rundt ungenes tog, og alt stresset som hører med. Frokost blir en kjapp yoghurt, før skolefrokosten. Resten av dagen er det pølser og is, både i byen og på skolen etterpå, i de mengder at det hadde vært fullstendig bortkastet å lage skikkelig middag når vi kommer hjem. Gjester har vi takk og lov ikke, siden vi etter seks-sju-åtte timer på beina er fullstendig utslitt, alle sammen.
Sauen Shaun Skrevet 16. mai 2008 #18 Skrevet 16. mai 2008 Jeg har ikke vasket, ryddet eller pyntet hus til i morgen. Skal ikke være hjemme.
monja Skrevet 16. mai 2008 #19 Skrevet 16. mai 2008 Vi klipper plena og rydder rundt huset. Setter opp bjerkeris med flagg på verandaen og balkongflagg. Vi er aldri hjemme på dagen så vi anstrenger oss ikke mer enn det.
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2008 #20 Skrevet 16. mai 2008 Jeg lurer på åssen du pynter. Det heter faktisk ikke "åassen".
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå