Gå til innhold

Spiseforstyrret

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Anonym_*
Skrevet

Hei !

Lurte på om andre som har hatt spiseforstyrrelse eller kjenner til det kan hjelpe meg litt? Jeg har hatt spiseforstyrrelse i ca 2 år og spiste en stund veldig lite. Gikk ned mye i vekt, mistet mensen, fikk angst og mistet etterhvert nesten all energi. Er nå mye bedre, spiser 3-4 måltider hver dag. Spiser nok fortsatt litt lite i forhold til hvor mye jeg er i aktivitet, men prøver å spise meg mett uten å fylle opp hele magen med grønnsaker og vann.

Det jeg lurte på er hvor lang tid det tar før kroppen blir normal igjen (for det håper jeg den blir)? Sånn jeg har det nå føler jeg at jeg er veldig sårbar. Spiser jeg litt lite en dag blir jeg fort svimmel og slapp. Jeg fryser mye, men det går bedre. Fryser ofte på hender og føtter (kald), og kan bli litt nummen på føttene. Huden min er ikke så pen, kan være flekkete og antydning til rødlilla (noen andre som kjenner igjen dette?).

Vil dette gå over etterhvert når kroppen skjønner at den får mer mat? Eller er det skader som spiseforstyrrelsen har gjort med kroppen og som jeg må lære å leve med ?

Blir glad for alle innspill :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg anbefaler deg å kontakte fastlegen din. H*n kan svare på alle spørsmål du har, og antakelig har du lite av mange vitaminer og kanskje du trenger en B12 sprøyte og jerntabletter. Håper også du snakker litt om følelsene dine og evt angst du får med h*n, selv om du ikke skal skaffe deg hjelp (psykolog) så er det bra om noen vet hva du går gjennom så du ikke er alene, om det begynner å gå dårlig igjen er det litt lettere å be om hjelp :)

Skrevet

Kroppen takler nok 2 år med spiseforstyrrelse godt, men pass på at du ikke får tilbakefall.

Jeg har slitt med det i 12 år, har ikke hatt mensen en eneste gang i løpet av denne perioden og har fått beinskjørhet.

Ta deg en tur til legen din h*n kan svare på spørsmålene dine og hjelpe deg slik at du kun beveger deg fremover.

Skrevet

Hei!

Så flott at du har kommet deg ut av spiseforstyrrelsen! Det har du all grunn til å være stolt over! :)

Min erfaring er at det tar litt tid før kroppen venner seg til normalt matinntak igjen. Det at du fryser endel kan skyldes at kroppen din bruker energi på å fordøye mat. Da er det viktig å få i seg nok mat, så går det seg til etterhvert.

Huden kommer nok til å bli normal igjen etterhvert, du har nok ikke skadet den varig. Det er vanlig at huden blir rødlilla og tørr når man har spist lite, energien man får i seg brukes først til de organene som virkelig trenger den.

Jeg håper du har oppfølging av lege. Da kan du få tatt viktige blodprøver samt snakke om hvordan du kan unngå tilbakefall.

Gjest Gjest_lillemeg_*
Skrevet

Hei

Jeg har hatt anoreksi i flere år, men er nå heldigvis nesten helt frisk. Og jeg kan love deg at det er verdt det! Men: du må være forberedt på at det tar tid, både fysisk og psykisik. Det er veldig viktig å komme seg opp på en normal bmi, og etterhvert som du øker i vekt (ja vet det er skummelt men det er ingen vei utenom) så vil kroppen venne seg til et normalt matinntak.

Det at fryser er normalt, fryser du etter et måltid er det trolig fordi alt blodet sendes ned til områdene rundt magesekken slik at maten kan fordøyes. Fryser du ellers er det sannsynligvis pga en kombinasjon av lite varmeproduksjon (kroppen gidder ikke bruke opp energi på å holde kroppen varm) og lite fett som isolerer. Dette vil bli helt bra jo mer du øker i vekt.

Når du er undervektig har kroppen bruk for _masse_energi. 3 måltider pr dag med mye frukt og grønt er ikke så bra, du trenger mye mer. Næringsdrikker er veldig bra, prøvd det? Gir kroppen akkurat det den trenger. Ellers er yoghurt, nøtter, avocado og sånt bra matvarer som ikke tar "for mye plass".

Det er utrolig viktig at du jobber for å bli frisk. Man kan bli helt frisk, men hvis man f eks har sf lenge så kan det gi varige skader som benskjørhet, kan ikke får barn osv....

Etterhvert vil du merke at du får mer energi (men dette kan ta tid det og), og det er en herlig følelse. Jeg husker jeg gikk og var sliten hele tiden (som selvsagt ikke er noe rart når man nesten ikke inntar næring), absolutt ALT var et ork, og man får mange negative tanker når man kjører seg selv så hardt. Det er ikke slik livet skal være, og jeg fant ut at jeg ikke ville bruke livet mitt på å ha det slik, det var det ikke verdt.

Det er veldig deilig å kjenne overskudd, og kunne spise det man vil når man vil, å trene fordi det er gøy og man har masse energi. Og man ender ikke opp med å bli feit, jeg forestilte meg at jeg kom til å ese ut, det har på ingen måte skjedd. Jeg er veldig slank enda selv om jeg spiser masse, det er fordi forbrenningen min fungerer igjen. Når man sulter seg så fucker man som kjent opp forbrenningen...

Viktigst: søk profesjonell støtte av f eks lege, psykolog og annet. Det tror jeg er veldig viktig.

Lykke til!

Gjest Gjest_Anonym_*
Skrevet

(fra TS)

Hei igjen !

Tusen takk for at dere har tatt dere tid til å skrive svar til meg - kjempeglad for det :-)

Jeg er ikke undervektig lenger og har ikke lyst til å gå opp mer i vekt nå (gått opp 5-6 kg etter at jeg begynte å spise mer igjen). Men skjønner at det viktigste er å spise så kroppen fungerer og at jeg kan ha overskudd til hverdagen. Så prøver å være flink til å spise. Går fortsatt opp og ned, men spiser ihvertfall bedre enn før og prøver å legge merke til skrittene fremover.

Går til psykolog, men har ikke vært hos legen. Skal ringe og bestille time over pinsen, jeg ser at det kan være lurt å ta noen blodprøver etc.

Klem til dere som er så snille ! Fortsatt god pinse !

Skrevet

God pinse til deg også :)

Jeg har selv slitt med spiseforstyrrelser i mange år, har nå endelig klart å komme meg ut av det. Livet som frisk er så utrolig mye bedre.

Husk å rose deg selv for den jobben du har gjort :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...