LukaFrost Skrevet 10. mai 2008 #21 Skrevet 10. mai 2008 Er det virkelig normalt at store barn blir med på bryllupsfotografering når foreldrene eller en av de gifter seg? Jeg kan forstå at småbarn er med på noen av bildene, men barn helt opp i femtenårsalderen...? :klø: Å ta med en 15 åring på bryllupsbilde? Nei, jeg synes ikke noe om det. Jeg kan til nød skjønne at små barn blir med på noen bryllupsbilder om de er felles barn. Bryllupet er brudeparets dag.
Gjest Piper Skrevet 10. mai 2008 #22 Skrevet 10. mai 2008 Å ta med en 15 åring på bryllupsbilde? Nei, jeg synes ikke noe om det. Jeg kan til nød skjønne at små barn blir med på noen bryllupsbilder om de er felles barn. Bryllupet er brudeparets dag. Jeg lurer på om det bare er bruden man skal ta hensyn til på denne dagen, siden du mener at det er helt greit at en 15 åring ikke skal være med på bilder når brudgommen tydeligvis har et stort ønske om dette? Du snakker jo om at det er brudeparets dag, og da mener du helt sikkert at så lenge bruden ønsker det er det greit men vil brudgommen noe helt annet skal dette ikke taes hensyn. For brudgommen er ikke en del av brudeparets dag, for han er tydeligvis bare en som skal være tilstedet og si ja på dette rette stedet, for alt annet er det bruden som har råderett over. Var det det du mente? Og mener du virkelig at det bare er fellesbarn som skal få være med på bildene, omd e er små nok? Håper virkelig ikke du har stebarn, for stakkars barn sier nå bare jeg. Snakker om å ekskludere de, bare fordi de ikke er dine. Til ts: Hvordan kan du vurdere å gifte deg med han, når du har så store problemer med stebarnet? Tror du at det vil bli bedre etter at dere har giftet dere? Og tror du virkelig at det eventuelt vil hjelpe på forholdet, om du prøver å stenge han ute mest mulig? Skal du først ta det skrittet å gifte deg med faren hans, da bør du også være såpass voksen at du klarer å se forbi din egen btterhet og inkludere han som en viktig del av dette bryllupet. Han blir en del av familien deres enten du vil det eller ikke, og som flere har påpekt så vil han være den eprsonen som for alltid vil være den viktigste i din manns liv. Det burde være god nok grunn til at du prøvde litt ekstra, for å få et godt forhold til han. Men du vil ikke kalre det, om du ekskluderer han fra denne store dagen. Og gjør det noe om han holder en tale der han forteller om sitt gode forhold til faren? Jeg tviler på at han kommer til å si noe negativt om deg i den talen, for det vil jo selvfølgelig bare gå ut over han selv, noe jeg tror han forstår siden ahn tross alt er 15. Og når det gjelder bildene, la han få være med på noen, så kan dere ha mange av bare dere to. La mannen din få ha noe han skulle ha sagt også, for det er da virkelig hans dag også.
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2008 #23 Skrevet 10. mai 2008 Det nærmer seg bryllup og i den forbindelse har det dukket opp en del uforutsette utfordringer. Jeg har i et år gått og drømt om den store dagen, dagen som skal dreie seg om meg og min samboer... Trodde jeg. Det viser seg nå når de siste detaljene skal gjennomgåes at min samboer tar det som en selvfølge at hans sønn skal være med på bryllupsbildene og holde tale! Ingen av disse er naturlig for meg overhodet ettersom forholdet mellom meg og stesønn er veldig anstrengt. Stesønnen min har en unik evne til å få meg til å føle meg ubekvem og tilsidesatt og har et enormt behov for til enhver tid å vise meg at det er han og pappa som betyr noe her i verden. Stesønnen min vil gjerne vise seg frem og elsker sin egen stemme og jeg ble ganske satt ut da han sa han skulle holde tale i bryllupet - særlig ettersom vi ikke har noe godt forhold - slik jeg kjenner han blir fokus i en event tale om hvor fantastisk liv han og pappa'n hans har hatt før jeg kom inn i bildet. I tillegg synes jeg det blir for dumt når han også skal være en del av bryllupsfotograferingen. Jeg vet allerede nå at fotograferingen vil bli anstrengt og lite hyggelig - jeg slapper ihvertfall ikke av når han er i nærheten, hvordan skal bildene bli når jeg ikke kan få være meg selv naturlig og avslappet, men være usikker på hva stesønnens neste stikk skal være. Kall meg gjerne egoist, men jeg mener at jeg bør ha det bra på denne viktige dagen! Jeg mener at fokus må være på meg og samboer denne dagen, jeg trenger vel ikke også denne dagen å påminnes at han har vært gift før. Trenger råd for å håndtere situasjonen. Dette er så sårt et tema ettersom blod som kjent er tykkere enn vann. Om du hadde barn før dere giftet dere, så ville det baret vert med på noen bilder? Kjenner ingen som har giftet seg som har barn hvor barna ikke har vert med på noen bilder. Nå pleier barna å være med på noen få, så det vil vel gå bra. Sønnen betyr mer for far enn du noen gang vil....rart med det,men sånn er det å ha barn. kansje bryllupet vil si deg noe om stesønnen? kansje talen vil røre deg? kansje han i talen forterller deg at det ikke er bare for han å gi bort far til en dame han er glad i? Siden du sier at forholdet mellom dere er anstrengt, så regner jeg med at dere har snakket om dette? du kan jo spørre han om hva han føler / tenker om å holde tale? kansje dere får snaket sammen
estrella Skrevet 10. mai 2008 #24 Skrevet 10. mai 2008 Ja det synes jeg var trist. Det hadde ikke vært noe alternativ for meg og heller ikke for min samboer. Det kan jo være jeg kan få ordnet noe slik at han kan være med i begynnelsen eller slutten av fototgrafering, men ikke være tilstede hele tiden slik at vi slipper den litt spente stemningen under hele fotograferingen. Når det gjelder talen tror jeg kanskje det beste er at forloverne eller toastmasteren kan hjelpe til litt slik at de kanskje kan være med å "styre" stemingningen litt.... vet ikke hvordan, men det er kanskje en bedre løsning enn at jeg gjør noe mer ut av det.... Det første var egentlig ikke ment seriøst, at dere skulle ta turen utenfor grensene:) Det med fotogaferingen, hvorfor ikke? Men har dere diskutert hvorfor han skal være med på bildene? Jeg har aldri hørt eller sett bilder hvor 15åringen er med på bildene som er tatt hos fotograf. Jeg forstår at han er med på bilder som blir tatt på bryllupsfesten, i og med at da pleier man jo å ta bilder med familie o.l Du kan jo prate med stesønnen din, og spørre hva han vil ha med i talen? Prøve å komme litt på godfot med han Stemoren min tok meg med på shopping, da var problemene våre løst. Slik skulle alt vært Kanskje han ikke lager en tale som er så "forferdelig" som du tror han gjør. En 15 åring med litt vett i hodet lager en fin tale om sin far og stemor, ikke henger deg ut. Finner han på noe slikt så er det ikke mye sosial intelligens ute å går.. Prat med han? Finn felles interesser, f.eks musikk, så er det iallefall lettere å starte samtalen?
Betsy Skrevet 10. mai 2008 #25 Skrevet 10. mai 2008 Jeg synes det ville være en god løsning at man møtes på halvveien, ved at brudeparet tar bilder alene først, og at stesønnen blir med på noen bilder på slutten. Kan ikke se at det er stebarnemishandling at barnet ikke får være med under hele fotograferingen (og jeg er selv et stebarn, forresten). Ang. tale, så er vel det noe han absolutt bør få lov til å holde...?
Leanne Skrevet 10. mai 2008 #26 Skrevet 10. mai 2008 Jeg synes det ville være en god løsning at man møtes på halvveien, ved at brudeparet tar bilder alene først, og at stesønnen blir med på noen bilder på slutten. Kan ikke se at det er stebarnemishandling at barnet ikke får være med under hele fotograferingen (og jeg er selv et stebarn, forresten). Ang. tale, så er vel det noe han absolutt bør få lov til å holde...? helt enig.... om barnet er med på noen av bildene er det vel ikke nødvendigvis et bilde med dere tre som må brukes til takkekort eller til å forstørre. da jeg giftet meg tok vi noen bilder av meg, noen av mannen min, mange av oss to sammen, noen med oss to + forlovere, noen av oss to + datteren vår, noen av oss to + foreldre/svigerforeldre og datteren vår.... men vi sendte ut et takkekort med bilde av bare oss to. I albumet derimot er alle bildene med. Koselig med bilder av familien og forloverne også synes nå jeg
Betsy Skrevet 10. mai 2008 #27 Skrevet 10. mai 2008 da jeg giftet meg tok vi noen bilder av meg, noen av mannen min, mange av oss to sammen, noen med oss to + forlovere, noen av oss to + datteren vår, noen av oss to + foreldre/svigerforeldre og datteren vår.... Det har jeg lyst på også, altså noen bilder med nærmeste familie/ forlovere også (har ikke barn da). Men flesteparten av bildene har jeg lyst til at vi tar alene...
La Guapa Skrevet 11. mai 2008 #28 Skrevet 11. mai 2008 Hei. Min stedatter som var 7 år da vi giftet oss holdt tale og hadde ellers flere oppgaver gjennom dagen (dele ut sanger bl.annet) Vi hadde fotografering uten barn, det var jo en bryllupsfotografering...ikke familiefoto. Hvis stesønnen din holder en lite hyggelig tale ville jeg blitt sjokkert- han ville da vel ikke finne på det?????? Men jeg kjenner meg godt igjen i det å bli utelatt..... Jeg har vært i min stedatters liv siden hun var tre år, nå er hun 12 og fortsatt kommer julegavene i bare pappas navn....også mitt navn skriblet på med en annen penn nederst så jeg ser at hun har fått beskjed om å gjøre det... Jeg har virkelig bevisst prøvd å inkludere henne i ALT. Kjører og henter, tar med på konserter bare hun og jeg...men å inkludere MEG....nei , den sitter langt inne, gitt. Jeg har bare akseptert at det er sånn hun vil ha det. Hun er ei flott jente på alle måter ellers.
Farhubro Skrevet 11. mai 2008 #29 Skrevet 11. mai 2008 I utgangspunktet så er dette veldig uheldig for deg, du velger ikke bare din kjæreste, men også sønnen hans. Du må nok jobbe for at dette ekteskapet skal funke. Jeg mener det er viktig at sønnen får delta i bryllupet, med tale og på bilde, det kan være bra videre i forhold mellom deg og han. Hvis du har så anstrengt forhold så synes jeg du skal snakke med faren og ikke minst sønnen, snakk ut og hør hvorfor han oppfører seg som han gjør. Selv er jeg samboer med ei som har en sønn, når jeg vagte henne vagte jeg også sønnen.Hadde ikke vi godt sammen så hadde ikke forholdet funket, slik er det bare.Dette er et veldig viktig valg du tar når man blir sammen med noen som har barn. Så mitt råd til deg er at du snakker med sønnen på 15.
cili81 Skrevet 11. mai 2008 #30 Skrevet 11. mai 2008 Sett deg ned å snakk med gutten! Han er femten år og vil gjerne bli betraktet som en ung voksen i den alderen. Vis han den resepekten og sett deg ned å snakk med han om dine forventninger for dagen. Da kan dere begge finne ut hva dere forventer av hverandre, og dere kan bli enige om at dette er dagen for deg og pappa, men at han selvfølgelig er en del av familien og dermed er velkommen i feringen.. Han vil selvfølglig være med å feire dagen sammen med dere, han vet nok hvor viktig denne dagen er for faren hans og vil da være med i dette. Dersom du skal overleve i et ekteskap med en som har et barn, så er du nødt til å akseptere at sønnen spiller en meget viktig del i livet hans og for faren så er det nok veldig viktig at sønnen er med i bildet. Dersom du er sjalu på sønnen så må du deale med det.. og akseptere at han er en viktig del av din manns liv. Det kommer han alltid til å være... Greit nok at det skal være deres dag.... men når en har et barn med i bilde så må en takle dette... tenk på det som en dag hvor det feires at dere blir en familie... Dersom du ser på deg og din mann som en enhet og sønnen som noe utenfor, noe som bare angår din mann... så kommer du til å få det slitsomt fremover...
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2008 #31 Skrevet 11. mai 2008 Selvfølgelig må guttungen få holde tale i sin egen fars bryllup! Han er jo faktisk mye nærmere enn farens egne søsken! Men hva i all verden skal han med på bryllupsbildene å gjøre?? Jeg har også en stesønn, men det er faktisk meg og mannen som skal gifte oss! Hadde vi hatt felles barn hadde de heller ikke hatt noe på bryllupsbildene å gjøre! Bryllupsdagen er faktisk bruden og brudgommens dag! Familiefoto til å ha på veggen kan man ta en annen dag! Man tar jo dessuten mange bilder under selve festen også, og da kan dere jo stille opp på et bilde eller to alle tre. Men jeg mener han ikke har noe med å være med til fotografen!
Gjest Gjest_pia_* Skrevet 13. mai 2008 #32 Skrevet 13. mai 2008 Tusen takk for mange gode innspill. Jeg ser tydelig at det er mange delte meninger når det gjelder dette temaet og det er tydelig at det kan by på ulike utfordringer for både den ene og den andre. Ikke lett å være biologisk far/mor og stemor/far. Men det er godt å høre andres tanker og meninger rundt dette. Setter stor pris på at dere deler både meninger og egne erfaringer her i dette forum:-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå