Gå til innhold

Endring av etternavn før bryllupsreisen????


Elma

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva dere andre gjør som skal ta mannens etternavn etter bryllupet i forbindelse med pass/visa osv

Vi drar på bryllupsreise 2 dager etter vielsen og jeg kan ikke tenke meg at det blir tid til å få nytt pass/legitimasjon osv. Hva gjør dere andre? Reiser dere med deres "gamle etternavn" eller deres nye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Navnet på reisedokumentene må stemme overens med navnet på passet. Så reiser man med en gang etter bryllupet har man ikke noe valg. For du har vel bestillt reisen i ditt gamle navn?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KristinK

Vi har også bestilt reisen i mitt pikenavn. Vi reiser riktignok 2 uker etter bryllupet, men vi ville ikke ta noen sjansen i tilfelle jeg ikke skulle få pass til riktig tid. Jeg skal alltid få byttet navn på de steder der det trengt uansett, og i virkeligheten har jeg jo hans etternavn uansett!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ringte politiet og spurte om dette,og fikk beskjed om og ta med passet og bekreftelse fra prestekontoret om att vi er gift.så vil de stemple passet att du har endret etternavn.dette rekker du sikkert før du reiser.

ring politiet så du er sikker på att det er slik der du bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte til Folkeregisteret for å høre fremgangsmåten for å skifte etternavn. De sa at det var bare å skrive det nye etternavnet på vielsesattesten, og sende den videre til folkeregisteret (og politi for pass). Fordi vi drar på bryllupsreise dagen etter må jeg bruke mitt pikenavn på reisen (for billetten må ha samme navn som passet - sa reiseoperatør). Synes at det er synd, hadde lyst til å ha mitt nye navn på bryllupsreisen. kys_2.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi reiser også to dager etter vielsen, og etter råd fra passkontoret i Oslo gjør vi det på følgende måte. Jeg bruker det passet jeg har nå uten endringer, og bestiller flybillett i mitt nåværende navn. Kjempeviktig at pass og billett har samme navn! Bankkort, førerkort og annen legitimasjon blir også værende slik de er nå. Når vi kommer hjem tar jeg en skikkelig runde og endrer navnet.

For å endre navnene må man ha vielsesattesten, og den får man vel ikke før den dagen man gifter seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var nettopp på bryllupsreise med det nye etternavnet på reisedokumentene og det gamle etternavnet i passet. Hadde ingen som helst problemer med det. Der vi var skjekket de aldri pass og reisedokumenter mot hverandre. Kun at man var den personen som det var bilde av i passet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reiser på bryllupsreise på søndag førstkommende, dagen etter vielsen. Jeg har bestilt flybillettene i mitt pikenavn, og har selvf. ikke mulighet til å gjøre noen endringer med passet sånn over natta. Og ikke spiller det noen rolle heller, det er jo ingen som vet at jeg ikke heter XXXX lenger! Detta er overhodet ikke et problem, i følge politiet. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man reiser utenlands SKAL de ved innsjekking sjekke at pass og billett stemmer overens. Også når man reiser innenlands kan man bli spurt om å vise legitimasjon som sjekkes opp mot billetten. Dette har med sikkerhet å gjøre i forhold til terror, men også fordi at hvis en ulykke skjer, så skal de vite hvem som satt på akkurat det setet. Av slike grunner er det ulovlig å reise på en annen persons billett f.eks.

Et eksempel; når jeg reiser Oslo-London (noe jeg gjør relativt mye) blir pass og billett først sjekket opp mot hverandre ved innsjekk og så ved passkontrollen ved gaten. Har jeg da "feil" navn, kan flyselskapet nekte å ta meg med.

I de tilfeller hvor det har gått bra å reise med forskjellig navn i pass og billett, er det kun pga sløvhet hos bakkepersonalet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...