Gjest Leder Skrevet 9. mai 2008 #1 Skrevet 9. mai 2008 Vil gjerne høre andres erfaringer med fagforeninger.. Både fra arbeidsgiver og arbeidstakers side.. Jeg jobber som mellomleder i en relativt stor bedrift, og opplever daglig at tillitsvalgt motarbeider bedriftens ledelse.. Skjønner at dette ikke er normalt, men er det andre som opplever det samme??
Lilleba Skrevet 9. mai 2008 #2 Skrevet 9. mai 2008 De tillitsvalgte jobber for å ivareta de ansattes interesser. For en leder som er nødt til å diskutere med de tillitsvalgte og faktisk ta hensyn til hva de mener (medbestemmelse på arbeidsplassen), kan det kanskje føles som motarbeidelse? Men de gjør faktisk bare jobben sin! De tillitsvalgte skal jo ikke være nikkedukker som sier ja og amen til alt en leder kommer med, for selv om man er leder så er det ikke sikkert at alt man kommer med er guds gave til bedriften. Ledelsen har styringsrett, det er greit nok, men det er en avgrenset styringsrett (avgrenses av lover, avtaler, rettspraksis osv). De tillitsvalgte har derfor stor innflytelse, og i dagens organiserte Norge er det helt vanlig og helt som det skal være! Jeg foreslår derfor at du tar på deg andre briller og prøver å forstå hvorfor man har tillitsvalgte på en arbeidsplass! Lykke til!
Gjest Leder Skrevet 9. mai 2008 #3 Skrevet 9. mai 2008 De tillitsvalgte jobber for å ivareta de ansattes interesser. For en leder som er nødt til å diskutere med de tillitsvalgte og faktisk ta hensyn til hva de mener (medbestemmelse på arbeidsplassen), kan det kanskje føles som motarbeidelse? Men de gjør faktisk bare jobben sin! De tillitsvalgte skal jo ikke være nikkedukker som sier ja og amen til alt en leder kommer med, for selv om man er leder så er det ikke sikkert at alt man kommer med er guds gave til bedriften. Ledelsen har styringsrett, det er greit nok, men det er en avgrenset styringsrett (avgrenses av lover, avtaler, rettspraksis osv). De tillitsvalgte har derfor stor innflytelse, og i dagens organiserte Norge er det helt vanlig og helt som det skal være! Jeg foreslår derfor at du tar på deg andre briller og prøver å forstå hvorfor man har tillitsvalgte på en arbeidsplass! Lykke til! Når jeg skriver motarbeider, så mener jeg motarbeider... Jeg ba om erfaringer med fagforening/tillitsvalgt, ikke en definisjon på hva en fagforening er eller hva jobben til tillitsvalgt går ut på... Det vet jeg meget godt!
Gjest StoreSky Skrevet 9. mai 2008 #4 Skrevet 9. mai 2008 Tror det faktisk er større problem med ledelse som stadig føler seg "motarbeidet" fordi tillitsvalgte/fagforening står på de ansattes side.... Jeg skjønner ikke helt hva du ønsker å få svar på. Jeg har iallefall hatt stor nytte av fagforening da jeg som 20åring hadde en arbeidsgiver som helt seriøst trodde at arbeidsmiljøloven ikke gjalt innen for gjerdene til hennes bedrift! Nå er jeg mellomleder selv og er supernøye på å følge arbeidsmiljøløoven (etc) For det gavner faktisk bedriften i det lange løp. Lovene er ikke der for å plage arbeidsgiveren!
PoisonIvy Skrevet 9. mai 2008 #5 Skrevet 9. mai 2008 (endret) Jeg har aldri selv vært organisert, men vet om flere som bare har positive erfaringer med fagforening.. På den andre siden, kjenner jeg også flere som ikke føler at det har noe for seg.. Endret 9. mai 2008 av wkimsy
Gjest Leder Skrevet 9. mai 2008 #6 Skrevet 9. mai 2008 I min bedrift følges alle lover, regler og avtaler til punkt og prikke. Mulig jeg er dårlig til å formulere meg, men jeg har ikke personlig noe i mot fagforeninger.. Men vi opplever altså å bli motarbeidet av tillitsvalgt.. I den forbindelse ønsket jeg kun å høre andres erfaringer med fagforening/tillitsvalgt..
Gjest Leder Skrevet 9. mai 2008 #7 Skrevet 9. mai 2008 Jeg skjønner ikke helt hva du ønsker å få svar på. Ønsker ikke svar på noe, ønsker kun å høre folkets erfaringer med fagforening/tillitsvalgt. Som ditt eks fra når du var 20 år
Gjest Sativa Skrevet 10. mai 2008 #8 Skrevet 10. mai 2008 Jeg er selv tillitsvalgt, og har aldri prøvd å motarbeide ledelsen på noen måte. Jeg har heller aldri følt at det har vært behov for det, da ledelsen ( i en stooor bedrift) følger alle regler til punkt og prikke. Det jeg bruker mest tid på som tillitsvalgt, er mine oppgaver i HMS gruppa. (Leder, ass. leder, verneombud og meg), samt godkjenning av turnuser, ansettelser samt noe spørsmål fra de andre medlemmene i forreningen. I tillegg blir det å holde seg oppdatert i forhold til lønnsoppgjør, streik, kurs osv. Noe oppviglerier og motarbeidelse av ledelsen er det ikke snakk om. Nøkkelordet her er vel samarbeid :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå