livbåten Skrevet 9. mai 2008 #1 Skrevet 9. mai 2008 Noen som vet om sesongen for flått har begynt? Grunnen til at jeg spør, er at jeg her om dagen fikk en kvise rett over øret. Det var i hvertfall det jeg trodde, men nå har jeg begynt å få litt "angst" for at det er flått-bitt. For jeg var å jogga i skogen den dagen det kom.... Og har aldri hatt kvise der før.. Den ser igrunn ut som en kvise. Liten kul, og jeg har klemt og fått ut litt veske... Men jeg er litt usikker på hvordan et flått-bitt ser ut i forhold??? Noen som vet?
janne84 Skrevet 9. mai 2008 #2 Skrevet 9. mai 2008 (endret) flått sesongen er dessverre begynt, så husk å sjekk deg! Når jeg hadde flått, så var det en svart "prikk"... Endret 9. mai 2008 av janne84
snexi Skrevet 9. mai 2008 #3 Skrevet 9. mai 2008 Flått sesongen er begynt for lenge siden, og flått bitt ser du. Flåtten står igjen helt til den har sugd seg ferdig for blod, og det er snakk om flere dager. Det ligner ikke på noe kvise som kan klemmes på. Tro meg, jeg har plukket mye flått av mann og barn.
livbåten Skrevet 9. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 9. mai 2008 Takk for raske svar! Min er ikke svart, men rød. Og vond å ta på.... Og har ikke sett noe flått/brodd eller noe... Så da tror jeg beroliger meg med at det sikkert bare er en kvise... *krysser fingrene for det*
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2008 #5 Skrevet 10. mai 2008 Syns du er litt overhysterisk òg jeg. Mange som blir livredde og løper til legen bare de har hatt en flått på seg en times tid. Flått er ikke så farlig! Så om du eventuelt fikk en flått på deg "her om dagen", og den er borte uten at du merket noe mer, så mener jeg det er null grunn til bekymring! Og det høres igrunnen mer ut som en kvise! Hilsen en som har hatt mange flåttbitt iløpet av livet, og som vet godt hva det kan føre til og har opplevd det på nært hold - uten å bli hysterisk av den grunn!
trulta_ Skrevet 10. mai 2008 #6 Skrevet 10. mai 2008 Her har den desseverre også kommet. Jeg har fjernet en del flåtter fra kattene. Syns flåtten kom utrolig tidlig i år, trodde kanskje ikke at flåtten var så glad i kulde!
livbåten Skrevet 11. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 11. mai 2008 Vil vel ikke si jeg er hysterisk sålenge jeg kun har spurt her inne om dette... Og siden du da har opplevd dette før, så vet du jo hvordan det ser ut... Men jeg har fint slått meg til ro med at det ikke er flått. Nå vet ikke jeg hvor du bor trulta, men det har jo vært varmt en stund over stort sett hele landet. Det er vel det som gjør at den kommer krypende så tidlig...
JLeva Skrevet 11. mai 2008 #8 Skrevet 11. mai 2008 Syns du er litt overhysterisk òg jeg. Mange som blir livredde og løper til legen bare de har hatt en flått på seg en times tid. Flått er ikke så farlig! Så om du eventuelt fikk en flått på deg "her om dagen", og den er borte uten at du merket noe mer, så mener jeg det er null grunn til bekymring! Skal ikke komme her og kaste sprit på bålet ved å si at flåttbitt er farlig. Men det kan faktisk være lurt å ha i bakhodet at de kan være farlige. Når jeg var liten, så ble jeg bitt av flått. Min far oppdaget den og tok den bort, ingen som tenkte noe mer på det. Men etter noen måneder begynte jeg å bli dårlig. Ble veldig følsom på huden, var slapp og generelt dårlig form. Bare noen rørte hodet mitt, så trakk jeg meg unna fordi det var ubehagelig/vondt. Jeg var ikke gamle karen når dette skjedde, men min mor tok meg omsider til legen. Helt tilfeldig så kom hun på flåtten som ble fjernet et par mnd tilbake. Etter noen tester, så ble det rett på antibiotika eller noe slik.. Viste seg da at jeg hadde fått den sykdommen enkelte flått bærer, og at det hadde begynt å angripe nervesystemet eller noe. Jeg ble helt frisk, men legen sa at det var bra vi kom så tidlig, hvis ikke kunne jeg sittet i en rullestol idag.. Så det er bare en tankevekker på at det kan være lurt å være litt skeptisk/bekymret av og til. Ingen i familien vår som tenkte på dette når jeg ble bitt, for min far og hans søsken hadde jo vokst opp med å plukke flått av hverandre i barndommen. Vet hvor sjelden det er at folk bli alvorlig syke av flått, så selv om jeg var syk en gang.. Så tenker jeg ikke stort over det når det har skjedd igjen.. Hvor stor sjanse det er for at man bli syk, avhenger jo også hvor i landet man bor.. Enkelte plasser er det større sjanse enn andre
livbåten Skrevet 11. mai 2008 Forfatter #9 Skrevet 11. mai 2008 Det er slike advarsler jeg og har hørt! At som regel så er de ufarlige. MEN at de kan bære smitte, og at man da i værste fall bli hjerneskadet og havne i rullestol slik du sier!! Så litt skeptisk skal man jo være! Og spesielt da hvis man ikke vet selv hvordan et flått-bitt egt. ser ut føler jeg...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå