Gå til innhold

Hva er det med mennesker og trær?


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1

Jeg bar spør.

Vi har spurt naboen om å få felle et tre som tar litt av solen vår.

De blånektet og ble skikkelig sure.

Vi er blitt mer eller mindre enige om at vi kan kutte litt i toppen av treet.

Over til saken.

Hva er det som gjør at vi mennesker har så sterke følelser for trær?

Det gjør folk mye mer engasjerte enn at barn sulter ihjel som fluer i afrika og andre steder.

Er det bare utsikten til en god nabokrangel eller ligger det andre ting bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

føler meg truffet. -har selv skjelt ut naboen da han kuttet ned et lite lønnetre som sto på min side av gjerdet.

det betyr forsåvidt ikke at jeg ikke bryr meg om at rundt ti tusen barn dør av diare i dag som de fleste andre dager. men det er så mye lettere å kaste seg over naboen enn å sørge for at alle verdens mennesker får rent drikkevann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Tror det har noe med eiendomstanken å gjøre. Det er vårt, vi har avlet det opp og se hvor stort og flott det er blitt og slike ting.

Kanskje det også skjermer dem mot innsikt fra naboer ?

Det kan være lurt å snakke med dem om HVORFOR det ikke lar seg gjøre å "renske" det for noen av grenene i allefall.

Evt. melde saken inn for Konfliktrådet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje noe ligger i det at vi nordmenn er veldig knyttet til naturen, og et tre representerer på en måte den skogen som de fleste av oss er så glad i. Selv jeg som er en ekte vestlending, og kommer fra et sted hvor skogen er veldig glissen, er jeg veldig glad i tett skoger hvor en kan gå ut og bare være i maturen. Høre fuglesang og føle at min egen puls slår i takt med naturen sin puls. Tror nok at dette er hemmligheten bak det at det er lettere å angasjere seg i naturspørsmål enn at barn sulter ihjel andre steder. Det er synd, men kanksje ikke så mye å gjøre med siden de fleste ikke er helt bevisste i sitt forhold til naturen. De er glad i den, men vet ikke helt hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si det..

Vet at det er regler for trær og naboer. F.eks. at dem ikke skal stå nermere enn 2meter fra nabo, for da kan nabo forlange å få fjernet det.. eller noe slikt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Vi er blitt " enige" med vår naboer, det er ikke det som er problemet.

Saken er: Hvorfor er vi så glad i trær?

Det er nesten så enkelte ikke ser skogen for bare trær.

Selv er en av mine kampsaker å få hugget alle grantrær nord for Mo I Rana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

god grunn til å være glad i trær vel. de er dekorative og livsnødvendige.

treehugger-ivanka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Si det..

Vet at det er regler for trær og naboer. F.eks. at dem ikke skal stå nermere enn 2meter fra nabo, for da kan nabo forlange å få fjernet det.. eller noe slikt..

Granneloven er ganske kompilserte greier, i tillegg er den skrevet på tungt og juridisk nynorsk

http://www.lovdata.no/all/nl-19610616-015.html

Den sier bl.a at et tre ikke skal stå nærmere naboen enn 1/3 av treets høyde.Altså et tre som blir 15 m høyt må stå minst 5 m fra grensen.

En hekk pågrensen til naboen skal ikke være mer enn 2 m høy.

++++ en hel masse greier til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trær er pene!

De gir ly og skygge for andre planter(og mennesker/dyr). Dessuten renser de luften! :)

Men jeg er enig med deg. Store trær tar seg ikke alltid like bra ut i en hage:) De må plantes etter god planlegging.

Foresten: TUJA er et tre, ikke en hekk.. *ikke like tujahekker..*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også fasinert av trær, men har heldigvis naboer på en slik avstand (bor på gård) at jeg selv kan bestemme over trærne mine :enig_animasjon:

Min fasinasjon for trær kommer av deres størrelse, og det at de representerer både fortid, nåtid og framtid, fordi de kan bli så gamle. Har sett eiketrær som man antar er mange hundre år gamle. De er imponerende både i størrelse og i alder. Da føler man seg liten som menneske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg mht grantrærne - som er plantet ut og ikke tilhører floraen nordpå.

Men om jeg ville personlig hugget de ned, vet jeg ikke. Neppe.

Så en gang en gammel mann hugge ned den største bjørka ved min farfars gård, - den hadde stått der i mange hundre år og var noe for seg selv. Da hadde jeg lyst til å grine. :cry:

Selv liker jeg trær - som du skjønner, og vil gjerne ha trær mellom naboen og meg... Liker å sitte uforstyrret, og velger heller litt skygge. Og trær - vel de har stått der lenge, og har opplevd en del da - vet du. Sugd til seg inntrykk og informasjon. Noen tror at trær kan høre hva vi tenker...

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trær -

noe av det som fasinerer meg mest. Jeg vokste opp i et fiskevær der tre rogntrær (gamle, rare of krokete) var skogen. Jeg elsket de trærne, klatret i dem, gjemte meg i dem og blåste rognebær på "fienden" gjennom messingrør. Takket være geiter og sauer fikk ikke trær noen fair sjanse til å vokse andre steder. Det har forandret seg nå - bjørk og rogn spretter opp overalt nå.

Så flyttet jeg sydover - mirakler overalt - så mange og forskjellige trær.

noen tilogmed med blomster!!

Men fremdeles - når noen hugger ned et tre - jeg har en følelse av at det er direkte mord - sikkert fordi jeg har den bakgrunnen - og at jeg fremdeles elsker trær-

- og alltid vil -.

En av naturens mirkler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva det er med trær, men jeg har vokst opp i skogen på indre østland og føler meg nesten sykt knyttet til trærne her.

Jeg liker tryggheten under granene, ensomheten på furumoene, klatringa i rogna og skjønnheten til ei bjørk med museører... :hjerte:

Trær er vakre og nyttige rett og slett! Og de som hogger furuene nederst i hagen ved barndomshjemmet mitt skal få med meg å gjøre :evil:

Suz - litt grønn i dag :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Hmmmm du har rett i det med trær... Alle elsker trærne sine.

Men, men du har i alle fall spurt om lov du - verre var naboen til min mor. Han bare hugget han UTEN å spørre.

Da gikk jeg ut til han å sa: Ups.... jeg hadde rømt før mamma kom hjem. Hun ble litt sur ja. Han kunne kanskje spurt først??

Og hun er også en slik person som ELSKER trærne sine.... fatter det ikke helt nei :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alive

Har kanskje noe med at det er tegn på liv....

Når vi hugger dem, dreper vi dem jo....ikke noe god følelse!!!

VEt ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trær er jo flott og dekorativt, men tror jeg hadde prøvd å komme til enighet med nabo'n dersom han ville ha et av mine bort.

Nå har vi ikke hage her i rekkehusland, men på leikeplassen like i nærheta ble det hugd ned et par trær for ei tid tilbake. Resultatet ble kjempeflott, og nå er det sol på plassen hele ettermiddagen også.

Det rare er at de som ble sure for trefellinga er de som aldri bruker leikeplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...