Gå til innhold

Protein rik mat?


vonka

Anbefalte innlegg

Hei

Det har vært snakket litt om å bruke mye protein i maten her inne. Er det noen som kan fortelle litt om hva slags mat de spiser som inneholder mye protein.

Jeg ønsker å kutte ned på bruk av raske karbohydrater, men sliter litt med å finne erstatningsmåltider. Ikke middag, det er ikke noe problem, men jeg spiser 5 måltider for dagen, så jeg må fylle de med andre ting nå. Tar gjerne i mot tips fra dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

ut med raske karbohydrater: sukker, loff, polert ris, pasta og poteter (men disse er ikke så ille hvis de kombineres med proteiner! så ris, pasta og poteter er fint til middag med kjøtt/fisk. men ikke noe særlig næringsrikt måltid alene)

inn med langsomme karbohydrater og fiber: helkorn og grovt brød (gjerne rug), naturris, frukt og grønnsaker.

proteinkilder: fisk, allslags kjøtt, egg, melkeprodukter, linser/bønner og havre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk nesten kuttet ut pasta, spiser lite ris (og det jeg spiser er naturris) og brød. Jeg spiser bare skikkelig grovt brød, gjerne grovt Rugbrød som jeg får på Meny (vistnok også Ultra og Smartklubb).

Proteinkilder: Kjøtt (helst magert), bønner, linser, nøtter og cottage cheese (annen ost er også bra men ikke på brød - spesielt ikke på lyst brød).

Mange av mine mellommåltider består av frukt/grønnsaker (f.eks appelsin, gulrot, eple eller pære) med litt nøtter til.

Til lunsj spiser jeg gjerne noe salatlignende men jeg passer på å ha rikelig med proteinnprodukter som kyllingkjøtt, ost, nøtter, linser eller cottage Cheese. Det produserer metthetshormonet og balanserer virkningene av karbohydratene slik at man ikke får for høy insulinproduksjon og dermed fettlagring. Det er også viktig å ha i noe som gir tyggemotstand slik at man føler man spiser noe skikkelig (f.eks rå blomkål).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Gode kilder til protein er: Kjøtt, melkeprodukter, egg, soyaprodukter

Dersom du ønsker å heve proteinmengden i bakverk, kan du tilsette soyamel eller proteinpulver.

Det er kun egg som er inneholder komplett protein, og alle vegitabilske proteinkilder taes dårligere opp av kroppen enn animalske. (men dersom man er veldig kunnskapsrik, er det fullt mulig å få et fullverdig kosthold for vegetarianere som spiser melkeprodukter)

Håper dette var til hjelp icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

melkeprodukter er en proteinkilde ja, men ingen god protein kilde. du må IKKE bruke melkeprodukter for å få i deg nok proteiner!

spis heller soya..fåes i mange varianter soyabiter inneholder 50% protein. Andre bønner, nøtter og frø. Jeg ville ikke anbefalle kjøtt og egg, siden jeg er veganer, men det inneholder jo proteiner det og, selv om planteproteiner er mye bedre for kroppen vår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

soya får du kjøpt i alle helsekoster. Prisen er forskjellig utifra hva slags type. Er ikke sikker på alle priser..men 300g tofu koster 30kr. Ikke veldig billig, men i noen innvandrerbutikker får du også kjøpt soya der er det stort sett billigere.

tofu er en hvit blokk. Som har en bløt litt cottage cheese/pudding aktig konsistens (alt etter hva slags type). Kan ligne litt på fiskepudding. smak? det er litt vanskelig å forklare

soyabiter kjøpes tørre og må kokes i ca ti minutter. Ligner litt på kjøtt deig, og har vel omtrent samme konsistens og kanskje litt lignende smak (?) men nå er det veldig mange år siden jeg sist smakte kjøtt da..(:

og så får du vanlige soyabønner da som er gulhvite. De kjøes også tørre og trenger nesten 2 timers koking +bløtlegging. Litt vanskelig å forklare smaken. Helt annerledes enn andre bønner.

det er de produktene jeg pleier bruke.

i tilegge får du kjøpt diverse oster, melk, is, desserter, fløte, rømme, yoghurt laget av soya

http://www.provamel.com

http://www.tofutti.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

ho ho. for en ti års tid siden levde jeg som veganer, dvs at de eneste proteinene jeg fikk i meg var planteproteiner. jeg ble feilernært, overvektig og syk av proteinmangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mange som lever strengt vegetarisk får dessverre ikke i seg nok proteiner, derfor kompenserer mange ved å spise for mye karbohydrater (derav uttrykket puddingvegetarianer).

Som tidligere nevnt på linken her, tar man opp animalsk protein bedre enn vegetabilsk. Det betyr at du dermed må spise mer av det vegetabilske proteinet for å tilfredsstille kroppens behov. Det er det de færreste som klarer dessverre (hvor mye bønner, linser og tofu er det mulig å få i seg pr dag?). Har selv vært vegetarianer i 10 år og ikke klart det. Etter 10 år fikk jeg så lyst på kjøtt igjen at jeg bare måtte spise det. Det gikk helt greit for tarmen, den reagerte ikke negativt på det. Men det jeg har tilegnet meg som vegetarianer i disse årene, er at jeg har fått et meget nyansert forhold til alle de mulighetene grønnsaker gir.

Det som også spiller en rolle i forhold til animalsk proteinbehov, er hvilken blodtype en har (se boken Blodtypedietten). En med blodtype A vil typisk ha lettere for å være vegetarianer enn en med blodtype O. Blodtype A personer vil da heller spise hvitt kjøtt og fisk, mens folk med blodtype O vil ha godt av rødt kjøtt. OBS! De har også godt av masse, masse grønnsaker til det!

Hilsen en som kan mye om ernæring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

til anonym

nå har jeg vært vegetarianer i 8 år. Har ingen mangler av noe slag. Har vært hos legen og tatt diverse tester..og alt viser bra. Å det med for lite protein stemmer ikke på meg i hvertfall.

Forresten hva mener du med pudding vegetarianer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

det er vel ingen som sier at du er feilernært, poenget er vel heller at det er lett å bli det for veganere/vegetarianere som ikke er veldig bevisste på sammensetningen av kostholdet sitt. og særlig hvis de ikke liker bønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...