Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei!

Vi er et samboerpar (20 og 22).

Han: Utdannet elektriker (fagbrev), fullfører forkurs for ingeniørutdanningen nå til sommeren med et snitt mellom A og B. Står som permitert ifra jobben sin (et stort og sikkert firma, der han også fikk 20000kr i stipend i høst, noe han vil få de neste årene også). Planen er å utdanne seg som elkraftingeniør (sivil/5årig).

Jeg: Blir ferdig med videregående nå, begynner på jus i Bergen til høsten. Jobber deltid som pleieassistent, og skal jobbe der fulltid i sommer (7 uker). Min far sender også 2000kr hver måned til jeg blir ferdig med utdannelsen.

Vi regner vel med minst 236000kr i året i inntekt (kommer sommerjobb i tillegg)

Vi får sikkerhet i leiligheten til mamma (mindre 50% lån på den).

Mulig min far støtter oss litt mer(dårlig samvittighet for fravær i oppveksten min, så nei, føler meg ikke bortskjemt.)

Vi skal ha møte med banker neste uke og høre hvilke ordninger vi kan få. Regnet ut at vi tåler rente opp til 9% (da lever vi på havregrøt og nudler noen dager i uken:P).

Vi har vært sammen i mange år, og skal skrive samboerkontrakt uansett om vi eier eller leier.

Virker bare som om vi får mer for å eie en leilighet i Bergen sentrum, enn å leie. Sett på leiligheter vi kunne ha råd til som koster like mye som en dårligere leilighet man leier.

Frustrerende å betale på noe man ikke eier!

Noen som har tips, forslag, meninger? Noen som er studenter og har kjøpt leilighet? Hva med avdragsfrie lån (1-3-5år)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg kjøpte leilighet da jeg var singel student! Den kostet riktignok ikke mer enn 260.000, men det var en fin start og en knallfin hybel! Jeg hadde litt egenkapital fra en sommerjobb, samt at mamma og pappa kausjonerte for meg. Jeg lånte 230.000 kun på studielånet. Jeg måtte riktignok ha fastrente hvis de skulle gi meg lån, siden de mente at jeg ikke tålte noe særlig renteøkning. ;)

Det jeg gjorde, var å sette opp en budsjett med mine månedlige utgifter. Banken har et sånn standardoppsett med 1000 kroner måneden til tobakk og alkohol og sånn, og jeg forklarte dem at det budsjettet ikke stemte med mitt forbruk. Sammen satte vi opp et komplett budsjett med mine vanlige utgifter, pluss renter og avdrag og forsikring og slikt fra banken. Da det så greit ut, fikk jeg lån. :)

Det hjelper mye å ha med eldre, erfarne huseiere i banken når man som ung skal ha sitt første lån. Da vet banken at man har noen erfarne til å hjelpe seg dersom man skulle trenge det.

Det var veldig hardt å greie et huslån på studielån, men hvis dere mener det er forsvarlig, ville jeg absolutt gått for det. Bare husk at prisene er på vei ned og renta er på opp, så dere ikke kjøper for dyrt. Jeg fikk 50.000 i overskudd da jeg solgte leiligheten igjen etter 3 år, og det var gode penger og fin erfaring til neste huskjøp. :)

Endret av Spirito
Skrevet

Jeg betalte forresten 1400 i husleie og 1700 i renter og avdrag til banken. Til sammen ble det billigere enn studenthyblene til 3.500 i måneden, og det var et argument jeg brukte overfor banken. :)

Skrevet

Takk for svar:)

Ja, vi ser bare etter leiligheter som har en husleie på mindre enn 1000kr i måneden, og skal ikke kjøpe leilighet med fellesgjeld på flere hundretusen!

Det at boligmarkedet er på vei ned (ihvertfall roet seg) er jo en sjanse å ta, ikke sikkert vi får solgt den med gevinst om 3 år. Det er skummelt, men vi har lyst! Blir spennende å høre med banken ihvertfall, trenger jo ikke kjøpe noe selv om vi får lån;)

Tenkte også på fast rente, så får vi ingen overraskelser. Særlig nå som renta stiger i jevn fart (om ikke mye, men 0,25% er jo faktisk endel på 1,4mill).

Krysser fingre for både ja fra banken og at vi finner en bra leilighet;)

Gjest Gjest_student_*
Skrevet

Jeg er student i Bergen og har kjøpt leilighet. Betalte 1,8. Hadde noe egenkaptial og leier ut ett rom. Betaler omtrent like mye nå som da jeg leide en bittelitten hybel så er kjempe fornøyd. Tillegg leier jeg den ut 2 mnd om sommeren og får en ekstra inntekt da:-)

Jeg bare satte opp ett ordentlig budsjett s:

Gjest Gjest
Skrevet

Hei,

jeg går på juss i bergen og eier egen leilighet på nordnes :)

Siden dere er et par som vil bo for dere selv (ikke kollektiv) vil jeg absolutt anbefale å eie. leiemarkedet for to-roms i bergen sentrum er skikkelig råttent, og dere må ihvertfall opp i 8000-10 000 for å få skikkelig standard sentrumsnært.

Sett opp budsjett, vurder fastrente hvis dere ikke tåler økning, og kjøp leilighet. jeg er ikke i tvil om at det er det er det beste å gjøre. Husk å regne strømutgifter, evt. renteøkning, kommunale avgifter og NRK-lisens med i budsjettet - det kommer mye i tillegg til lånet.

Vi har to års avdragsfrihet, sånn at vi først begynner å betale på avdragene etter at vi har fått oss jobb. Det kan kanskje være lurt å vurdere det.

Men: Jeg tror ikke jeg vil anbefale deg å regne med at du får jobbet så mye mens du går på jussen i Bergen, det er så mye å gjøre på skolen. Det kan bli vanskelig å både jobbe og studere, ihvertfall mer enn jobb i helger osv. Det er mye obligatorisk, slik at du må være på skolen og skrive oppgaver til gitte tider, pluss at det er eksamenstid 4-5 ganger i året... Herved er du advart. Men det er moro :)

Skrevet

Ja, vet jussen i Bergen krever mer i løpet av året, så er litt betenkt på det med jobbing. Men nå har jeg sommerjobb som pleieassistent og jeg vet det finnes muligheter slik at jeg kan jobbe som helgevakt annenhver eller hver tredje helg. Evt kan jeg jobbe annenhver lørdag på en matbutikk (jobbet i Kiwi før).

Det bør vel gå? (trenger jo ikke betale skatt av det heller)

Vi har veldig lyst, og det blir litt dumt å leie i mine øyne når det å eie bare kommer på 1000kr mer i måneden. (NRK-lisens og forsikringer må vi jo ut med uansett). Vi tåler en ganske høy rente, vi overlever selv med 10%, så får vi heller dra til Oslo en gang iblant (foreldre som gir klær og god mat:P).

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er i litt samme situasjon, er et samboerpar på 22 og 27.

Jeg er student og han jobber fulltid men har dårlig betalt. Jeg kommer til å studere i 5 år til før jeg er ferdig. Har sett litt på leiligheter i Bergen sentrum, og kommet fram til at vi må ut med 1,8 mill. for den type leilighet vi har lyst på (3 roms, selveier). Jeg har litt egenkapital, og vi må ha et lån på minst 1,6.

Får vi i det hele tatt lån fra banken?

Skrevet

Spørs jo hvor mye dere tjener til sammen. Dere bør ha minimum 1/3 av lånesummen i årlig inntekt til sammen. Noen banker regner med studielån som inntekt, andre ikke.

Skrevet
Jeg er i litt samme situasjon, er et samboerpar på 22 og 27.

Jeg er student og han jobber fulltid men har dårlig betalt. Jeg kommer til å studere i 5 år til før jeg er ferdig. Har sett litt på leiligheter i Bergen sentrum, og kommet fram til at vi må ut med 1,8 mill. for den type leilighet vi har lyst på (3 roms, selveier). Jeg har litt egenkapital, og vi må ha et lån på minst 1,6.

Får vi i det hele tatt lån fra banken?

1,8? Det var mye, vi har funnet ok 3-roms i Bergen sentrum der alle koster under 1,7... Kanskje vi ikke krever like stor leilighet da;) De fleste får lån, men da må du stille med sikkerhet!

Spørs jo hvor mye dere tjener til sammen. Dere bør ha minimum 1/3 av lånesummen i årlig inntekt til sammen. Noen banker regner med studielån som inntekt, andre ikke.

Det som kommer til gå litt opp og ned, derfor vi er usikre. Skal jo ha fulltidstudier i 5år, jus og ingeniør, er ikke de letteste veiene å gå! Så du mener om man skal låne 1,5, bør man tjene 500000 tilsammen? Tror ikke det er så mange som bruker den regelen, om ikke man har sikkerhet da, og det har vi:) Banker pleier å endre synspunktet på lånesituasjonen hvis man møter opp og har en ordentlig plan! Vi klarer jo å betale ned lånet, vi skal ikke ha bil (trenger ikke), ikke har vi barn eller tenkt til å få det og svært få andre utgifter... Vi er jo tross alt studenter:)

Gjest Gjest
Skrevet
1,8? Det var mye, vi har funnet ok 3-roms i Bergen sentrum der alle koster under 1,7... Kanskje vi ikke krever like stor leilighet da;)

Er du sikker på at du er i Bergen sentrum da?

Skrevet

Nja, at dere kan ta ekstra sikkerhet i foreldre sin bolig er jo vel og bra, men det er jo betjeningsevnen som egentlig er avgjørende. Dere kan ha så mye sikkerhet dere bare vil, men uten inntekt til å kunne betjene lånet hjelper det fint lite.

Inntekten du nevner på 236.000,- er det inkl. studielån, pengene fra din far og stipendet til din samboer?

I så fall tviler jeg sterkt på at en bank vil gi dere 1,7mill i lån. Bare renteutgiftene på et slikt lån vil jo ligge på rundt 9.000,- i måneden, og så kommer eventuelle avdrag i tillegg. Og evt. husleie, forsikringer osv. Hvor vidt banken vil regne "inntekten" som inntekt er heller ikke sikkert, mange tar kun hensyn til fast inntekt (og altså ikke studielån, penger fra foreldre osv)

3 ganger inntekt er et ganske greit utgangspunkt og vil nok jevnt over ikke avvike så veldig mye. Du vil finne banker som bare vil gi 2,5 ganger inntekt og banker som gir endel mer. Men selv med 5 x inntekt vil jo ikke dere få nok til mer enn et kott i Bergen sentrum. (flytter dere litt ut fra sentrum kan dere gjerne finne en 2-roms på rundt 50m2 for 1,2 - 1,3 med noenunde standard og en husleie på ett par tusen. Men da må dere jo ha busskort)

Skriver ikke dette for å være kjip, men er selv student med egen bolig (i Bergen), og det å få lån var ikke uten videre enkelt - selv med kausjonist/mulighet for å ta pant i foreldre sin bolig.

Uansett, lykke til med bankmøtene. Håpere dere finner en ordning på det :)

Skrevet

Jeg synes også det hørtes lite ut med 236000 i inntekt og et lån på 1,7 mill....

Skrevet

Regnet ut at vi ligger på 23000kr i måneden. 236000 var det minste vi kunne få, altså veldig lite jobbing og ikke stipend for samboeren. Bedre å regne ut ifra det aller minste vi kan få, enn å regne ut det meste?

Så etter renter+avdrag på 2000kr og en husleie på ca 1000 har vi igjen 10000kr... Synes det er ganske mye?

Vet ikke om vi kommer til å kjøpe... Snakker først med banken før jeg i det hele tatt bestemmer meg, men det hadde jo vært gøy, men går det ikke så går det ikke:)

Skrevet

Men hvordan i alle dager kommer dere frem til at dere kun skal betale 2000 kroner i renter/avdrag på et lån på 1,7 millioner???

Skrevet

Jeg skrev renter+avdrag på 2000... Kanskje dårlig formulert, men regner med et ca avdrag 2000kr i måneden også kommer rentene i tillegg:)

Det vil si at jeg regner 13000kr i måneden (renter,avdrag og husleie).

Skrevet

Tusen takk for alle svar og innspill forresten:)

Vi fikk lån, men jeg tror kanskje ikke vi kjøper... Lyst til å fortsatt kunne reise litt i ferier og ikke være nødt til å jobbe så mye som vi må hvis vi kjøper:)

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor mye lån fikk dere tilbud om da?

Kjekt å vite for oss andre i ca samme situasjon.

Skrevet

Ja, hvor mye fikk dere i lån?

Gjest Gjest_mamma1_*
Skrevet

Synes dette høres litt rart ut, om dere får så masse i lån med så dårlig inntekt.. Vi har et huslån på nesten 1,4mill, og vi betaler litt over 9000 kr i mnd, det er både renter og avdrag. Avdraget er bare ca 2000 kr av dette, så dyrt er det uansett.

Man må huske på at man skal leve også, ikke bo seg i hjel.-.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...