Gå til innhold

prevansjon

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_mia_*
Skrevet

Jeg er i et samboerforhold. For tiden går jeg på prevansjonen P-stav (implanon). Brukt 3 forskjellige p-piller og denne p-staven siden jeg var 16 år. Er 20 år nå. Siden jeg begynte med p-piller har jeg hatt bivirkninger. Da jeg begynte på p-staven fikk jeg lite bivirkninger, bare litt kviser. Nå (et halvt år siden jeg satte den inn) har jeg "blødd" (ikke så mye at jeg må bruke tampong f.eks) i 3 uker. Sliter mye med migrene, humørsvigninger og vektøkning. Kan dette komme av at jeg bruker prevansjon? Med tanke på at jeg ikke har reagert noe spesielt på denne prevansjonen i begynnelsen. Dersom jeg slutter på prevansjon helt, og heller begynner på noe som "måler tempen" på når jeg har eggløsning, kan det gjøre at jeg slipper de bivirkningene som humørsvigninger, vektøkning ++? Jeg tenker lissom sånn at kroppen må jo tydeligvis reagere på dette..

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest-A
Skrevet
Jeg er i et samboerforhold. For tiden går jeg på prevansjonen P-stav (implanon). Brukt 3 forskjellige p-piller og denne p-staven siden jeg var 16 år. Er 20 år nå. Siden jeg begynte med p-piller har jeg hatt bivirkninger. Da jeg begynte på p-staven fikk jeg lite bivirkninger, bare litt kviser. Nå (et halvt år siden jeg satte den inn) har jeg "blødd" (ikke så mye at jeg må bruke tampong f.eks) i 3 uker. Sliter mye med migrene, humørsvigninger og vektøkning. Kan dette komme av at jeg bruker prevansjon? Med tanke på at jeg ikke har reagert noe spesielt på denne prevansjonen i begynnelsen. Dersom jeg slutter på prevansjon helt, og heller begynner på noe som "måler tempen" på når jeg har eggløsning, kan det gjøre at jeg slipper de bivirkningene som humørsvigninger, vektøkning ++? Jeg tenker lissom sånn at kroppen må jo tydeligvis reagere på dette..

Jeg ville gått til apoteket og bedt om å få snakke med en farmasøyt.Da kan du få sikre svar på dette.Det finnes jo bivirkninger som kan komme snikende og øke etterhvert..Jeg vet ikke,men kanskje det er det du har fått?Dersom det skulle vise seg å være pga.P-staven,og bivirkningene er alt for plagsomme til å holde ut med i lengden (høres slitsomt ut det du skrev),så kan det sikkert være verdt å prøve Ladycomp,Pearly eller lignende.Da slipper du ihvertfall unna bivirkninger

Skrevet

Dersom du begynner å bli lei hele "bivirkningsstyret", ta et halvt års pause og bruk kondom. Det er nok tid til at du får "kjent etter" om bivirkningene er faktiske eller om det er placebo.

Du reagerer tydeligvis både på prevensjon med en og to hormoner. P-stav, hormonspiral, p-sprøyte og minipiller er ganske like i virkningen, p-piller og p-plaster likeså. Dersom du får bivirkninger av p-stav vil du nok reagere på p-sprøyte også, og dersom du får bivirkninger av p-piller vil du nok reagere på flere typer p-piller.

Du kan jo prøve milde minipiller, som Conludag, eller prøve Cerazette. Kanskje tilhører du den lille gruppen den faktisk funker på ;)

Men, jeg vil anbefale en liten pause dersom du er "dritlei". Man blir så sliten av å vite hva som ikke er "seg" at det kan være greit å kjenne sin egen syklus før man fortsetter "hormonkjøret".

Skrevet

så kan det sikkert være verdt å prøve Ladycomp,Pearly eller lignende.Da slipper du ihvertfall unna bivirkninger

Gjest Gjest-A
Skrevet
så kan det sikkert være verdt å prøve Ladycomp,Pearly eller lignende.Da slipper du ihvertfall unna bivirkninger

Takk for svar! Hva er dette?

Ladycomp er en fruktbarhetscomputer som baserer seg på temperatur-måling.Man måler temperaturen på tunga med en liten sensor hver morgen, og utifra dette får man fram sikre og usikre dager,med tanke på mulighet for å bli gravid.Det er et fåtall usikre dager pr.mnd.Pearly er en litt enklere utgave.Du kan lese om begge på www.pfc.no.Jeg nølte en stund på om jeg skulle kjøpe Ladycomp,siden den er dyr,men angrer ikke på at jeg gjorde det.Har funket veldig bra.Og så er det godt å slippe bivirkninger fra p-piller,som jeg ikke tåler.

Skrevet

Cerazette minpiller funker fint på meg. Men hva med kobberspiral? Da får du ihvertfall ikke i deg hormoner.

Gjest Gjest_tantepose_*
Skrevet
Cerazette minpiller funker fint på meg. Men hva med kobberspiral? Da får du ihvertfall ikke i deg hormoner.

Hei

Cerazette fungerer bra for meg også, har gått på de i ett år nå. Eneste er at jeg har fått en del kviser på skuldrene og ryggen!! Var hos legen forrige uke for jeg orker ikke de kvisene. Derfor skal jeg starte på Mercillon.. (de skal visst være bra mot kviser).. veldig spent nå..

Skrevet
Ladycomp er en fruktbarhetscomputer som baserer seg på temperatur-måling.Man måler temperaturen på tunga med en liten sensor hver morgen, og utifra dette får man fram sikre og usikre dager,med tanke på mulighet for å bli gravid.Det er et fåtall usikre dager pr.mnd.Pearly er en litt enklere utgave.Du kan lese om begge på www.pfc.no.Jeg nølte en stund på om jeg skulle kjøpe Ladycomp,siden den er dyr,men angrer ikke på at jeg gjorde det.Har funket veldig bra.Og så er det godt å slippe bivirkninger fra p-piller,som jeg ikke tåler.

Har vurdert det selv, som jeg skrev i innlegget mitt, men aldri lest noe om det - bare hørt. Det virker så genialt. Nesten litt for godt til å være sant. Det sto at det var 99,3 % sikker. Men altså, hvordan funker det da? De dagene man har eggløsning må man holde seg unna sex? Men sædceller kan jo overleve flere dager.. Ser for meg at den ikke er så sikker allikevel..

Skrevet

Kobberspiral?

Jeg kjenner ikke til så mange prevansjoner. hehe.

Skrevet
Hei

Cerazette fungerer bra for meg også, har gått på de i ett år nå. Eneste er at jeg har fått en del kviser på skuldrene og ryggen!! Var hos legen forrige uke for jeg orker ikke de kvisene. Derfor skal jeg starte på Mercillon.. (de skal visst være bra mot kviser).. veldig spent nå..

Cerazette har de samme symptomene som p-stav.. det er samme greia, bare i tablett.. Legen sa jeg burde prøve den først for å se om det jeg trivdes med det..

Mercillon har jeg brukt før. Fikk masse bivirkninger av de. Mye bedre hud, men humøret mitt ble helt sykt. Sur/deppa/glad om hverandre.

Gjest Gjest
Skrevet

Sitter med en dårlig pc nå, så å søke er et marerit. Så søk i forumet her på ovusoft. Da dukker det opp MANGE tråder, inkludert en som heter noe slikt som "alternativ naturlig prevensjon". Lang, men god.

Andre søkeord er pessar, femcap (svært lite på forumet her om det pga at den er lite brukt i Norge), spiral, kobberspiral, fertility awareness method osv,

Skrevet

Så vidt jeg har forstått er alle de 'alternative' metodene greie da det ikke er krise dersom en skulle bli gravid? Fordi det er faktisk mindre sikkerhet?

Skrevet
Så vidt jeg har forstått er alle de 'alternative' metodene greie da det ikke er krise dersom en skulle bli gravid? Fordi det er faktisk mindre sikkerhet?

Hva mener du?

Skrevet
Hva mener du?

At de faktisk er ikke så sikre, men min informasjon er bare hear-say..

Gjest Gjest-A
Skrevet
Har vurdert det selv, som jeg skrev i innlegget mitt, men aldri lest noe om det - bare hørt. Det virker så genialt. Nesten litt for godt til å være sant. Det sto at det var 99,3 % sikker. Men altså, hvordan funker det da? De dagene man har eggløsning må man holde seg unna sex? Men sædceller kan jo overleve flere dager.. Ser for meg at den ikke er så sikker allikevel..

Er 24,og har vært i fast forhold i 6 år og brukt Ladycomp hele den tiden.De dagene der computeren signaliserer usikre dager (eggløsning),må man bruke annen prevensjon ja,f.eks kondom.For meg har den fungert utmerket.Tror det har vært startet tråder her om Ladycomp og Pearly tidligere så du kan se på andres erfaringer. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...