Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2008 #1 Skrevet 8. mai 2008 Jeg har to barn som ofte har med seg venner hjem etter skoletid, det er oftest et par timer hver dag de er alene hjemme før vi foreldre kommer hjem. Om sommeren har vi ofte is og denslags i fryseren og nå i det siste har det vært et voldsomt mas, jeg får gjerne en telefon eller sms på jobb med tyt etter is, så jeg har bestemt meg for å lage en avtale med barna slik at de slipper å spørre hver eneste dag. Men en is pr dag syntes jeg er for mye, dessuten er det slik at de gjerne er en gjeng på fire-fem stykker. Kjøpte en pakke med sandwich is i begynnelsen av uken, da jeg skulle ha meg en i går var esken tom.. Må lage en eller annen deal, f.eks om at de kun har lov å ta små ispinner (kjøpe en økopakke fra isbilen eller noe) og samtidig avtale hvor ofte. Hvordan styrer dere andre dette? Det er snakk om relativt store barn her; 10 og 12 år.
Gjest Emera Skrevet 8. mai 2008 #2 Skrevet 8. mai 2008 Har det på samme viset, barn i samme alder. Det er bare å være konkret, og si hvor ofte de kan få is, kanskje også hvilke dager. Jeg har gjerne hjemmelaget saftis liggende i fryseren, som jeg har lagd av for eksempel fun light-saft. Så får de det noen ganger, og "vanlig" is andre ganger.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2008 #3 Skrevet 8. mai 2008 Det er bare å være konkret, og si hvor ofte de kan få is, kanskje også hvilke dager. TS her. Muligens jeg må være så konkret ja, men jeg føler at det er så dumt å detaljstyre slik. Føler også at det er forskjell på når et barn har med seg en venn hjem og på når det en hel haug som vil ha is, men jeg vil jo ikke lære barna å være gnien heller. Kanskje foreslå at de om sommeren kan plukke is fra fryseren en gang i uken når de er alene hjemme, dersom det blir is når de har vennebesøk oftere enn dette er det hvis vi voksne tilbyr dem noe. Kan det høres fornuftig ut.
Gjest Emera Skrevet 8. mai 2008 #4 Skrevet 8. mai 2008 Jeg skjønner hva du mener. Det er ikke lett å gjøre akkurat det riktige. Og jeg er også redd for å være for rigid. Men jeg har kommet til at det handler om hva jeg mener er det riktige, og så gjør jeg det slik. Så hvis du føler at is hver dag er for mye, ja da er det for mye i ditt hjem. Helt greit det, selv om noen unger kanskje vil synes at du er for streng. Vi kan ikke gjøre alle til lags uansett. Unger kan ha en imponerende sukkerkapasitet, men når jeg forklarer hvorfor jeg sier nei så aksepterer de det til slutt.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2008 #5 Skrevet 8. mai 2008 Syns også is hver dag er altfor mye, så jeg syns ikke du er streng i det hele tatt om du begrenser dem. Jeg hadde faktisk ikke satt pris på om mine barn fikk is hos andre hver dag, så streng er jeg De får mer enn nok sukker som det er, og ikke alle har godt av å spise iskrem / snop hver dag! (Vel, det har vel strengt tatt ingen)
sommerglede Skrevet 8. mai 2008 #6 Skrevet 8. mai 2008 Syns også is hver dag er altfor mye, så jeg syns ikke du er streng i det hele tatt om du begrenser dem. Jeg hadde faktisk ikke satt pris på om mine barn fikk is hos andre hver dag, så streng er jeg De får mer enn nok sukker som det er, og ikke alle har godt av å spise iskrem / snop hver dag! (Vel, det har vel strengt tatt ingen) sukker meg her og sukker meg der.... nå om dagen så er det såååå varmt her hvor vi bor... og ungene får is flere ganger om dagen så de kan få kjølet seg ned.. synest det er viktig jeg...
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2008 #7 Skrevet 8. mai 2008 sukker meg her og sukker meg der.... nå om dagen så er det såååå varmt her hvor vi bor... og ungene får is flere ganger om dagen så de kan få kjølet seg ned.. synest det er viktig jeg... Is flere ganger om dagen for å kjøle seg ned er bare tull etter mine begreper. Vi lar det gjerne skli litt ut når vi er på ferie (også fordi vi da får andre spennende iser), men vi forsøker å skille mellom hverdag og fest uten å bli fanatisk.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2008 #8 Skrevet 8. mai 2008 sukker meg her og sukker meg der.... nå om dagen så er det såååå varmt her hvor vi bor... og ungene får is flere ganger om dagen så de kan få kjølet seg ned.. synest det er viktig jeg... Haha. Utrolig dårlig unndskyldning. Man kan da kjøle seg ned med et iskaldt glass vann. SÅÅÅÅÅ varmt kan det da umulig være.
Plym Skrevet 8. mai 2008 #9 Skrevet 8. mai 2008 (endret) En løsning er å lage en god smoothie og fryse ned i saftisformer. Ungene mine synes det er kjempegodt, og de kan få så mange de vil. Endret 8. mai 2008 av Plym
LilleKylling Skrevet 8. mai 2008 #10 Skrevet 8. mai 2008 Jeg gidder ikke ha mas om is i hytt og pine, derfor har vi heller aldri is i fryseren. Det hender selvfølgelig, men det er sjeldent. Kanskje 2-3 ganger i løpet av sommeren. De får heller en is av og til når vi er på butikken. Ser ikke helt at det er noe problem, det er jo bare å la være å kjøpe is. Da har de jo ikke noe å mase etter.
Nigo-san Skrevet 8. mai 2008 #11 Skrevet 8. mai 2008 Kjøpe de minste isene (fra isbilen- de er vel maks 30 gram eller noe slikt), og avtale dager? Jeg har is i fryseren, og gir bort noen sånn innimellom. Men de er klar over at jo mer de maser, jo mindre får de- og det funker her, i hvert fall.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2008 #12 Skrevet 8. mai 2008 En løsning er å lage en god smoothie og fryse ned i saftisformer. Ungene mine synes det er kjempegodt, og de kan få så mange de vil. Det var lurt! Oppskrift? Og saftisformer, hvor får man kjøpt det? Ikea?
LukaFrost Skrevet 8. mai 2008 #13 Skrevet 8. mai 2008 Jeg hadde ikke giddet å spandere is på allskens unger flere ganger i uka. En mulighet er å kjpøe is og legge den i annen emballasje, tape den og skrive "tyttebær" utenpå. Kanskje du da får en is når du selv har lyst på, med mindre ungene snoker i fryseren da.
Myrthel Skrevet 8. mai 2008 #14 Skrevet 8. mai 2008 (endret) sukker meg her og sukker meg der.... nå om dagen så er det såååå varmt her hvor vi bor... og ungene får is flere ganger om dagen så de kan få kjølet seg ned.. synest det er viktig jeg... Stakkars unger med foreldre med slike holdninger. Trodde folk var mer opplyste nå. Her er det også kokvarmt, men jeg propper ikke ungen med sukker og kunstige stoffer fordet.. Kaldt vann med morsomme isbiter er minst like kjølende.. Men over til TS spørsmål. Vi hadde også en runde med at våre barn ønsket is når de hadde mange nabobarn på besøk. Jeg syntes det ble helt galt at vi skulle dele ut is til "alle og enhver". Derfor ga jeg klar beskjed til ungene at jeg IKKE ville høre et ord om ismas - når de hadde besøk. (Det er ikke slik at jeg ikke vil spandere på andre innimellom - for det gjør jeg. Men da er det jeg som kommer ut med is.. ) På den måten har vi fått en fin avtale. Barna maser ikke - og de får is innimellom UTEN å spørre... Jeg lager også smoothies av deilig frukt og fryser ned. Dette er kjempepopulært for ungene. "Morsomme" isbiter er også populært. Da fryser vi ned isbiter med fruktbiter i - i artige former.. Endret 8. mai 2008 av Myrthel
Donpedro Skrevet 8. mai 2008 #15 Skrevet 8. mai 2008 (endret) Da jeg vokste opp var min mor meget konsekvent med slike "maseting", og vi visste hvor ofte ting ble kjøpt inn, så var det opp til oss å disponere det. Ispakke - hver 2. uke (eller noe sånt, hadde hjemmelaget saftis i tillegg) Gøysaft - 1 gang pr sommerferie Nugatti - 1 gang pr sommerferie Oboy - 1 glass hver søndag etter at man hadde drukket et vanlig glass melk Endret 8. mai 2008 av Donpedro
Gjest Pet Skrevet 8. mai 2008 #16 Skrevet 8. mai 2008 Gøysaft - 1 gang pr sommerferie Nugatti - 1 gang pr sommerferie Det var jammen strengt! Nugatti og Gøysaft en gang i året?
Donpedro Skrevet 8. mai 2008 #17 Skrevet 8. mai 2008 Det var jammen strengt! Nugatti og Gøysaft en gang i året? Korrekt. (Fikk annen saft resten av året, men av mer naturlige råstoffer)
Gjest frama Skrevet 8. mai 2008 #18 Skrevet 8. mai 2008 (endret) Det var jammen strengt! Nugatti og Gøysaft en gang i året? Jeg syns ikke det er spesielt strengt, vi hadde det omtrent på samme viset selv. Kjenner flere andre som hadde det slik også. Endret 8. mai 2008 av frama
Gjest men Skrevet 8. mai 2008 #19 Skrevet 8. mai 2008 Om sommeren har vi ofte is og denslags i fryseren og nå i det siste har det vært et voldsomt mas, jeg får gjerne en telefon eller sms på jobb med tyt etter is, så jeg har bestemt meg for å lage en avtale med barna slik at de slipper å spørre hver eneste dag. Hvorfor tillater du at de forstyrrer deg i arbeidstiden fordi de har lyst på is?
Gjest *Mim* Skrevet 9. mai 2008 #20 Skrevet 9. mai 2008 Hvis vi kjøper is, er det som oftest småiser, da får de ofte lov til å ta en om dagen. Helt greit å spandere småis på besøkende. Det blir jo annerledes om man kjøper inn dyre iser, de tror jeg jeg hadde spart til familien. Vi lager både smoothies og egne ispinner (av jus eller sukkersaft, ikke light), men vi har ikke så mange varmeperioder i løpet av året, så jeg synes ikke det er krise om normalvektige, aktive unger får en is daglig en periode. Stakkars unger med foreldre med slike holdninger. Trodde folk var mer opplyste nå. Jeg synes du skal la være å kalle Sommergledes barn for "stakkars".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå