Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

Endelig har tiden kommet inn for at jeg og kjæresten min skal flytte sammen etter 3 års forhold. Jeg gleder meg veldig mye, men det siste jeg vil at vi skal krangle om, er økonomien. Det er mange tanker rundt det å flytte sammen - spesielt i forhold til økonomi. Hvordan har dere det?

Jeg regnet ut ved hjelp av sifo-standardbudsjett at vi vil bruke ca. 13.575kr i mnd. Dette syns jeg høres ekstremt mye ut. Vi får begge 6000 kr i lån og stipend. Det blir 12.000kr inntekt. I tillegg blir det vel litt jobb ved siden av for et par 3000-4000kr per mnd. Dette fikk jeg, uten husleie og strøm.

Utgifter til mat og drikke: 4210 (Høres dette veldig mye ut?)

Utgifter til klær og sko: 1070

Utgifter til helse og hygiene: 1070

Utgifter til lek og fritid: 1780

Utgifter til reise (kollektivt): 1005

Utgifter til spedbarnsutstyr: 0

Utgifter til andre dagligvarer: 270

Utgifter til husholdningsartikler: 370

Utgifter til møbler: 360

Utgifter til telefon, mediebruk, diverse fritidsartikler: 1430 (Høres dette mye ut?)

Utgifter til bil (drift og vedlikehold): 2010

Utgifter til barnehage: 0

Hvordan har dere delt oppgaven om å betale regninger (strøm + husleie)? Hvordan gjør dere det litt rettferdig slik at den ene ikke betaler alt hele tiden? Har dere en felles konto dere legger inn et bestemt beløp inn på, i så fall, hvor mye per mnd? 

Endret av ninuska_
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden dere begge kommer til å ha mer eller mindre lik inntekt så kan dere gjøre det ganske enkelt:

Få en felles konto som går til husleie, strøm, internett og mat (evt.til kino og spise ut når dere gjør det sammen). Ha gjerne også en felles sparekonto som dere kan bruke til reiser. Da er det bare å regne sammen hvor mye det blir til sammen og del det på to og så setter dere hver inn det.

Vi pleier å sette inn kr.4000 i mnd til å dekke mat, kino, restauranter etc, men i perioder med litt mindre penger har vi fint klart oss på kr.3000. Er en litt smart kan en fort kutte ned på mat og drikkekostnader, der har jeg mange tips, men grunnregelen er å spise billig i ukedagene for da har en råd til litt utskeiing i helgene.

Resten er deres egne lommepenger, da kan dere bruke det som dere vil uten at den andre trenger blande seg inn i det.

Skrevet (endret)

Hvilke tips har du til å kutte ned på mat og drikkekostnader? Jeg må få med meg alle mulige tips.

Husleien er på 7000kr. Og strøm kommer vel på ca 300kr i mnd. Det er faste utgifter i hvertfall. I tillegg har vi bil. Jeg eier bilen, men vi deler på den. Hvor mye i utgifter vil dere si at det trengs til det?

Hvordan oppretter man felles konto? Koster det noe?

Endret av ninuska_
Gjest Niina
Skrevet

Jeg vil først å fremst skrive et svar til matbudsjettet. Sifo mener at jeg og sambo skal bruke like mye som dere. Og det er helt håreisende mye. Vi bruker 2000 i måneden. Da handler jeg en gang i uka på Rema (med handleliste) og setter opp middagsliste. Er alltid gode og sunne middager. Altså lite nudler og ferdigpizza. Og vi klarer oss helt fint på 2000 kr. Kjøper også en del godteri for dette og drar på macern av og til. Det handler egentlig mest om å planlegge og ikke være helt urealistisk i forhold til forbruk. Kjøper også ofte i store mengder (og fryser ned).

Skrevet

Jeg har planer om å kjøpe i store mengder, fryse ned og ta opp ved behov. Dette virker som det mest lønnsomme. I tilegg fins det mange gode tilbud i butikkene til tider.

Niina: Går disse pengene med til å spise ute, utenfor McDonalds?

Jeg har satt av (per person) 3500 kr til husleie. 1000 til mat.

Hvor mye burde jeg sette av til strøm per mnd? Leiligheten er forholdsvis liten. 35kvm. Og hvor mye til internett?

Gjest Piper
Skrevet

Er jeg blind, eller har dere ikke husleie?

Vi er en familie på ca 4 1/2, og vi bruker ca 8000 i mat, drikke, helse, hygiene og andre husholdningsartikler. Og dere som er to personer skal bruke 5920? Dette høres utrolig mye ut, og jeg tviler på at dere kommer opp i den summen.

Må da si at vi er 2 1/2 voksen og to tenåringer, og de spiser godt for å si det slik.

Skrevet

Billig mat: planlegg hva dere skal spise til middag siden det gjerne er den dyreste posten, og handle etter handleliste, da blir det ikke så mye ekstra impulskjøp.

Sett dere ned og finn ut hva dere liker og ikke liker, slik finner dere ut hva dere har å velge mellom. Eksempler på billig middager: fiskepinner, fiskepudding, fiskeboller, pasta i butikkens egen merkevare, pølser. Og dersom dere liker poteter og gulrot er det ypperlig for det metter og er billig. Lær dere å lage sauser fra bunnen, da kan dere trylle frem både god gammeldags bruns saus og deilige ostesauser av smeltet smør, mel og evt litt melk, koster nesten ingenting. Bruk knuste tomater på boks som pastasaus i stedet for ferdigsaus. Lag grønnsakssuppe/lapskaus (gjerne med pølser i), sleng på et par brødskiver/flatbrød, og ellers andre supper er rimelig hverdagsmat. Kjøp knekkebrød, da slipper dere å kaste halvspiste brød (evt. dersom dere har plass i frysen; del brødet i to og legg det ene i frysen, da vil dere alltid ha "fersk" brød).

Og mitt beste tips er å kjøpe en ok fryser med litt plass, da kan dere handle kjøtt etc når det er på tilbud. Vi handler en gang i uken og da lar vi gjerne det som er på tilbud styre hva vi skal ha til middag den uken. Er det et virkelig godt tilbud på noe vi bruker ofte, f.eks. kjøttdeig handler vi litt ekstra og legger i frysen.

Og husk at dersom det er litt hvitost igjen, men ikke nok til å skjære av så kan dere raspe den og legge i frysen, passer ypperlig til pizza. Da jeg var student gikk det mye i pepperonipizza: Hjemmelaget deig av tørrgjær, vann og mel (kr.3?), smørte tomatpure over bunnen (kr.5), pepperoni (kjøpt på 10-kroners marked kr.10), ananas i biter (hermetisk fra 3-pk, kr.3,50) og osterester fra frysen og litt ekstra ost (kr.5?). Altså: totalt ca.kr.26,50.

Har mange andre tips, men da blir det nok laaaaangt innlegg :fnise:

Skrevet

Haha, takk takk. Det var nyttig informasjon. Det skal jeg spare på.

Jo, husleien er på 7000 kr.

Skrevet (endret)

Arme riddere av gammelt brød, forresten :) Nam nam.

Endret av ninuska_
Skrevet

Er det ikke litt luksus å ha både månedskort og bil når man er student?

Kvitt dere med en av delene, så sparer dere en god del.

Skrevet (endret)

Jo, men studiene våre er i to forskjellige retninger av byen. 

Jeg har planer om å kjøre, altså uten busskort, for vi bor så sentralt, at butikken er rett borti hjørnet. Jeg vil ikke kvitte meg med bilen, for den er fin og ha når vi skal på storkjøp, eller hjem på ferie. Den bruker kjempelite bensin.

Endret av ninuska_
Gjest Ingrid BN
Skrevet (endret)

Hei hei!:)

Jeg la ut en lignende tråd her om dagen, og har fått noen kjempeflotte tips om hvordan man kan få orden på økonomien. :)

Link til tråden

Det er utrolig gøy å planlegge slikt på forhånd! Hehe..

Men bare pass deg for å gå i fella ved at det sklir ut. Det var det som skjedde med oss, og vi har MYE å rydde opp i for å få oversikt over inntekter og utgifter! Hehe..

PS: Er enig med deg angående bilen. Når de er billige i drift, og evnt ikke har billån på dem, så er det ingenting i veien for å ha bil som student! Men selvfølgelig: det er jo billigere uten. Hehe..

Jeg og sambo har til sammen 2 biler, der den ene kostet 2 800kr og den andre 5000kr. Eldre biler, grei sum på forsikring og lite bensinbruk. Forutsetningen er at man kan skru litt bil hvis noe er galt med den da..hehe..

Ønsker deg lykke til, og ikke minst: gratulerer med samboer!! :)

Edit: rettet opp i skrivefeil

Endret av Ingrid BN
Gjest Niina
Skrevet
Niina: Går disse pengene med til å spise ute, utenfor McDonalds?

Nei, fordi dette forekommer forholdvis sjelden. Det vil si sånn to ganger i året, ved spesielle anledninger. Da slenger vi i penger selv. Men vi bestiller av og til pizza av de pengene (annen hver måned kanskje).

Skrevet (endret)
Hei hei!:)

Jeg la ut en lignende tråd her om dagen, og har fått noen kjempeflotte tips om hvordan man kan få orden på økonomien. :)

Link til tråden

Det er utrolig gøy å planlegge slikt på forhånd! Hehe..

Men bare pass deg for å gå i fella ved at det sklir ut. Det var det som skjedde med oss, og vi har MYE å rydde opp i for å få oversikt over inntekter og utgifter! Hehe..

PS: Er enig med deg angående bilen. Når de er billige i drift, og evnt ikke har billån på dem, så er det ingenting i veien for å ha bil som student! Men selvfølgelig: det er jo billigere uten. Hehe..

Jeg og sambo har til sammen 2 biler, der den ene kostet 2 800kr og den andre 5000kr. Eldre biler, grei sum på forsikring og lite bensinbruk. Forutsetningen er at man kan skru litt bil hvis noe er galt med den da..hehe..

Ønsker deg lykke til, og ikke minst: gratulerer med samboer!! :)

Edit: rettet opp i skrivefeil

Tusen takk for svar. Skal sjekke ut tråden du la ut.

Jeg er veldig redd for å ikke ha nok penger til utgiftene, det er min største frykt, men jeg har nå kommet fram til at vi kommer til å bruke ca 5000kr på internett, husleie, strøm og mat hver per mnd. Høres dette ok ut?

Endret av ninuska_
Skrevet
Tusen takk for svar. Skal sjekke ut tråden du la ut.

Jeg er veldig redd for å ikke ha nok penger til utgiftene, det er min største frykt, men jeg har nå kommet fram til at vi kommer til å bruke ca 5000kr på internett, husleie, strøm og mat hver per mnd. Høres dette ok ut?

5000 kr på internett, husleie strøm og mat? Mener du 5000 kr på deg og 5000 kr på han? Ja jeg synes det var veldig lite....men dere klarer det nok :)

Gjest Bond
Skrevet (endret)

Eldre biler kan fort bli veldig dyre i drift, det sier jeg fra egen erfaring.

Det som funker veldig godt for oss er å ha kontanter. Mye enklere å bruke penger dersom de er på konto.

Vi tar ut 700 hver uke for mat og bruker det vi har. Har ikke sultet ennå og kan gjerne tenke at vi spiser over gjennomsnittet bra. Kjøper jo noe organisk mat og fullkorn hvis det er tilgjengelig og lignende. Så 2800 er helt greit per måned, synes jeg.

Det samme gjør vi med fornøyelser. Tar ut en viss sum (1000 kroner per måned akkurat nå - dvs kino, klær, konsert, spise ute, osv), dersom den er brukt, da blir det ikke noe mer kino, så enkelt er det.

Endret av mrs_bond
Skrevet
Hvor mye burde jeg sette av til strøm per mnd? Leiligheten er forholdsvis liten. 35kvm. Og hvor mye til internett?

Leiligheten min er 37 kvm, og for strøm/nettleie betaler jeg ca 500 kr måneden i kalde måneder, og rundt 300 kr i sommerperioder. Men hva du må betale kommer helt ann på hva du har som bruker strøm, isolering osv. Hvillken strømleverandør som passer deg finner du på konkurransetilsynet sine nettsider.

Internett betaler jeg 1000 kr pr kvartal, men her kan du få forskjellige priser etter hastigheter...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...