Gjest Piper Skrevet 11. mai 2008 #41 Skrevet 11. mai 2008 Her var det jammen meg mange rare svar :klø: Om man har hatt en ting i et år har ikke noe å si i dette tilfellet. Vannkokeren gikk i stykker innen den absolutte reklamasjonsfrist. Hun har dermed krav på ny vare eller eventuel reparasjon - TS kan etter loven selv velge hva hun ønsker. Men om nå butikken har hatt den type vannkoker i mange år, så kan jo ikke de vite at hun kjøpte den for et år siden. Og reklamasjonstiden er ikke for alltid. Derfor er det greit med en kvittering, og når man ikke kan vise frem en kvittering kan butikken umulig vite når den er kjøpt og for hvor mye. Så ville butikken vært vanskelig, kunne de fint nektet henne noe som helst. Og i stedet for å "sutre" over at hun bare fikk for halve beløpet, bør hun være glad for at hun fikk noe i det hele tatt.
Carebear1 Skrevet 11. mai 2008 #42 Skrevet 11. mai 2008 (endret) Men om nå butikken har hatt den type vannkoker i mange år, så kan jo ikke de vite at hun kjøpte den for et år siden. Det er selvsagt et poeng som jeg glemte i farten Det du siterte var ment i forhold til en kommentar om at man skulle ha færre rettigheter fordi man har eid varen i et år. Hvilket altså er tull. Endret 11. mai 2008 av Melania
Yoshi Skrevet 11. mai 2008 #43 Skrevet 11. mai 2008 Jeg skulle bytte en vare jeg ikke hadde kvittering på en gang. Det var et sett med sengetøy vi hadde fått i bryllupsgave. Jeg gikk bare til butikken, sa at disse fikk vi i bryllupsgave, problemet var bare at vi hadde 1,20 dyner, så disse var for små og vi hadde fått beskjed at de var kjøpt i denne butikken. Jeg hadde regnet med at jeg måtte bytte de i en lik vare bare i en større størrelse og betale mellomlegget. Men istedet fikk jeg penger tilbake. Det overassket meg veldig. Men jeg gikk jo rundt og så etter nytt dynetrekk for de pengene jeg da. Trengte de tross alt. Trengte ikke noen kvittering da. Mange folk gir jo gaver og ikke alle produkter har medfølgende byttelapp. Og er det virkelig noen som beholder alle kvitteringer de får i tillfelle den skulle bli ødelagt om 2-3 år? Og man har ikke kvittering på gaver. Har man liksom ingen rettigheter overhodet da?
Carebear1 Skrevet 11. mai 2008 #44 Skrevet 11. mai 2008 Mange folk gir jo gaver og ikke alle produkter har medfølgende byttelapp. Og er det virkelig noen som beholder alle kvitteringer de får i tillfelle den skulle bli ødelagt om 2-3 år? Og man har ikke kvittering på gaver. Har man liksom ingen rettigheter overhodet da? Mange butikker lar deg jo bytte, eller gir til og med pengene tilbake av goodwill. Dette må ikke forveksles med lovbestemte plikter. Som nevnt over har man altids muligheten til å rette reklamasjonskravet sitt direkte mot impoertør/produsent. Men ja; uten kvittering har du begrensede muligheter til å nå frem iallfall ved butikken der varen er kjøpt.
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2008 #45 Skrevet 12. mai 2008 Dette er besvart av Helen Parr over. Dersom du ikke kan sannsynliggjøre at du har betalt full pris må du nøye deg med halv pris tilbake. Det er jo helt meningsløst, all den tid det er 95% sjanse for at vannkokeren er kjøpt en av de ukene det IKKE var tilbud på den. Og glem nå ikke at dette ikke er et forsøk på lureri, men en hel serie med vannkokere som det er en produksjonsfeil på.
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2008 #46 Skrevet 12. mai 2008 Men om nå butikken har hatt den type vannkoker i mange år, så kan jo ikke de vite at hun kjøpte den for et år siden. Og reklamasjonstiden er ikke for alltid. Derfor er det greit med en kvittering, og når man ikke kan vise frem en kvittering kan butikken umulig vite når den er kjøpt og for hvor mye. Så ville butikken vært vanskelig, kunne de fint nektet henne noe som helst. Og i stedet for å "sutre" over at hun bare fikk for halve beløpet, bør hun være glad for at hun fikk noe i det hele tatt. Lurer på hva som feiler folk som må ta ut sinnet sitt på et forum, men deg om det. Hå tilbake og les saken og ts opplysninger rundt kjøpet, og PRØV å se det fra dennes side. Hvis du er istand til det i det hele tatt. Hadde du kjøpt en panelovn som ikke funket, og butikken hadde fortalt deg at de hadde fått tilbake omtrent alle slike panelovner de har solgt pga feil, så hadde du f... ikke godtatt å bli avspist med at du skulle få 100 kroner for ovnen du betalte 2000 for, med begrunnelsen: Vi hadde happy hour kl 07 en torsdag i oktober, og da solgte vi to slike ovner til bare 100 kroner, siden din KAN være en av dem, så får du bare 100!
Kptpower Skrevet 12. mai 2008 #47 Skrevet 12. mai 2008 Lurer på hva som feiler folk som må ta ut sinnet sitt på et forum, men deg om det. Hå tilbake og les saken og ts opplysninger rundt kjøpet, og PRØV å se det fra dennes side. Hvis du er istand til det i det hele tatt. Hadde du kjøpt en panelovn som ikke funket, og butikken hadde fortalt deg at de hadde fått tilbake omtrent alle slike panelovner de har solgt pga feil, så hadde du f... ikke godtatt å bli avspist med at du skulle få 100 kroner for ovnen du betalte 2000 for, med begrunnelsen: Vi hadde happy hour kl 07 en torsdag i oktober, og da solgte vi to slike ovner til bare 100 kroner, siden din KAN være en av dem, så får du bare 100! Det blir jo å ta saken ut av sine dimensjoner da. Det er jo ikke det som er tilfellet her. Hun fikk vannkokeren i gave, og fikk igjen 100 kr mindre tilbake. Slik er det, og det er mange som spekulerer i dette hele tiden, F.eks. er det etter jul en rekke med artikler i avisene, om hvordan man kan "tjene" penger på å bytte inn varer man fikk til jul, ved å bytte de i andre varer som er på januarsalg f.eks.
Carebear1 Skrevet 12. mai 2008 #48 Skrevet 12. mai 2008 Det er jo helt meningsløst, all den tid det er 95% sjanse for at vannkokeren er kjøpt en av de ukene det IKKE var tilbud på den. Og glem nå ikke at dette ikke er et forsøk på lureri, men en hel serie med vannkokere som det er en produksjonsfeil på. Jeg forstår at det kan virke meningsløst, men det er iallfall slik reglene er. Så får man heller bli politiker for å jobbe med å endre reglene.
Gjest Piper Skrevet 12. mai 2008 #49 Skrevet 12. mai 2008 Lurer på hva som feiler folk som må ta ut sinnet sitt på et forum, men deg om det. Hå tilbake og les saken og ts opplysninger rundt kjøpet, og PRØV å se det fra dennes side. Hvis du er istand til det i det hele tatt. Hadde du kjøpt en panelovn som ikke funket, og butikken hadde fortalt deg at de hadde fått tilbake omtrent alle slike panelovner de har solgt pga feil, så hadde du f... ikke godtatt å bli avspist med at du skulle få 100 kroner for ovnen du betalte 2000 for, med begrunnelsen: Vi hadde happy hour kl 07 en torsdag i oktober, og da solgte vi to slike ovner til bare 100 kroner, siden din KAN være en av dem, så får du bare 100! Jeg sier min mening på lik linje som deg her inne, og klarer ikke du å akseptere at jeg har en annen mening enn deg er det fullt mulig for deg å hoppe over mine innlegg. Så lenge jeg ikke hadde hatt en kvittering å vise frem, måtte jeg akseptert at jeg fikk tilbake det de mente jeg kunne ha betalt for den. Butikken kan ikke vite hva hun ahr betalt for den, og for alt de vet kan hun ha kjøpt den på salg. Og sånn er det faktisk, enten du liker det eller ikke. Har vært borte i noe slikt selv, og aksepterte at butikken gjorde det på den måten.
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2008 #50 Skrevet 12. mai 2008 Jeg sier min mening på lik linje som deg her inne, og klarer ikke du å akseptere at jeg har en annen mening enn deg er det fullt mulig for deg å hoppe over mine innlegg. Så lenge jeg ikke hadde hatt en kvittering å vise frem, måtte jeg akseptert at jeg fikk tilbake det de mente jeg kunne ha betalt for den. Butikken kan ikke vite hva hun ahr betalt for den, og for alt de vet kan hun ha kjøpt den på salg. Og sånn er det faktisk, enten du liker det eller ikke. Har vært borte i noe slikt selv, og aksepterte at butikken gjorde det på den måten.
Gjest Helen Parr Skrevet 12. mai 2008 #51 Skrevet 12. mai 2008 Det er jo helt meningsløst, all den tid det er 95% sjanse for at vannkokeren er kjøpt en av de ukene det IKKE var tilbud på den. Og glem nå ikke at dette ikke er et forsøk på lureri, men en hel serie med vannkokere som det er en produksjonsfeil på. Jeg vil vel nesten si at man har sannsynliggjort det tilstrekkelig dersom det er snakk om at det er 95 % sjanse for at man har kjøpt en vare til fullpris. Hvilket man i dette tilfelle har gjort. Dersom man reklamerer på en vannkoker på grunn av en mangel, i en butikk som vet de er eneste forhandler av denne vannkokeren, og attpåtil sier at den ble kjøpt der for et år siden da det ikke var tilbud (uten at man vet dette på forhånd) vil jeg tro det er tilstrekkelig sannsynliggjort at varen er kjøpt til full pris.
Gjest gjestfrid Skrevet 12. mai 2008 #52 Skrevet 12. mai 2008 Dette er bare tull, det var tydeligvis et merke som BARE denne kjeden selger. Da er det klart de vet den er kjøpt der, og da gir de seff pengene tilbake, med eller uten kvittering., Naivt: produktet kan like gjerne være stjålet..
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2008 #53 Skrevet 13. mai 2008 Naivt: produktet kan like gjerne være stjålet.. Du har litt tungt for å forstå eller? Butikken VET at varen kommer derfra fordi det er bare de som selger dette merket. Om varen er stjålet er en annen sak. Dessuten gjelder ikke dette en bytesak men en reklamasjonssak. Noen ganger lurer jeg på om det stort sett er kassadamer og rimi-ansatte som leser og svarer her inne...
Gjest Gjest Skrevet 13. mai 2008 #54 Skrevet 13. mai 2008 rimiansatte skulle det ikke stå nei, men barnehageansatte...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå