Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2008 #1 Skrevet 7. mai 2008 I fjor sommer kjøpte en venninne en vannkoker i innflyttingsgave til meg. Denne gikk i stykker i forrige uke, og jeg dro da til forretningen som selger den. Jeg hadde ingen kvittering, men det er visst bare denne kjeden som fører akkurat denne vannkokeren. Fyren i kassa sa at de hadde fått inn masse slike vannkokere, fordi de hadde gått i stykker, akkurat som min. Den koster egentlig 299 kroner, noe også min venninne hadde betalt i juni i fjor. Det kostet den også i forrige uke, da jeg leverte den. Men så sa mannen i kassa: Vi har hatt de på tilbud til 149, så da får du tilgodelapp på det. Jeg følte at dette var galt, men turte ikke si noe. Jeg har jo tross alt ingen kvittering å vise til.' Hva mener dere?
Arwen Skrevet 7. mai 2008 #2 Skrevet 7. mai 2008 Egentlig skulle du fått en ny vannkoker, så da blir det jo riktig. Det er hvertfall ikke ulovlig det de har gjort.
Titta Skrevet 7. mai 2008 #3 Skrevet 7. mai 2008 Jeg synes du skal være godt fornøyd med at du har fått noe igjen i det hele tatt. Mange steder ville du ikke fått noen ting i og med at du ikke har kvittering.
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2008 #4 Skrevet 7. mai 2008 Egentlig skulle du fått en ny vannkoker, så da blir det jo riktig. Det er hvertfall ikke ulovlig det de har gjort. Jeg fikk tilbud om å få en helt lik vannkoker, men ville jo ikke ha en som de hadde fått så mange reklamasjoner på... Skulle jeg ha en annen, til samme pris (299) måtte jeg betale et mellom legg på 149. Synes dette er rart siden vannkokeren ikke var på tilbud da venninna mi kjøpte den, og ikke er på tilbus nå.
Arwen Skrevet 7. mai 2008 #5 Skrevet 7. mai 2008 Jo da, men uten kvitering har du som sagt vært heldig som har fått noe i det hele tatt. Uten kvitering har man ingen rettigheter.
Arwen Skrevet 7. mai 2008 #6 Skrevet 7. mai 2008 Selv med kvittering kunne de forresten sagt at du måtte ta en lik vannkoker eller beholde den gamle. Butikken har mulighet til å reparere varen eller gi deg lik et par ganger før de gir deg penger tilbake eller tilgodelapp.
Wonders Skrevet 11. mai 2008 #7 Skrevet 11. mai 2008 han var snill siden du ikke hadde kvittering. Han kan kun forholde seg til hva vannkokeren koster nå. Husk at du oxo har hatt den i ett år, noe som gjør at du har hatt nytte av produktet i ett år. Klart verdien synker. Riktig å reagere, for man føler seg snytt, riktignok bare av 50 kr, men, men. Det er nå hva det er. OG dette er lovfestet: om det er reklamasjon på fler enn 4 stk , hvor det er en klar indikasjon på feil ved varen, skal alle som henvender seg etterpå få peng tbake el ny tilsvarende vare ved fremvisning av kvittering. FORDI det er da en produksjonsfeil, og butikken betaler ikke noe for noe av det de har kjøpt fra produsenten, fordi de har innsett dette er en produksjonsfeil. De er ikke interessert i å betale for en deffekt vare de heller. Butikken var snill ja, og du fikk mer enn du hadde krav på.
Gjest Pest Skrevet 11. mai 2008 #8 Skrevet 11. mai 2008 Du fikk jo tilsvarende sum som vannkokeren kostet på butikken. Jeg ser virkelig ikke problemet, du har ikke rett på noe annet enn et tilsvarende produkt og du fikk muligheten til å velge noe annet. Betjeningen kan ikke forholde seg til hva produktet kostet da det ble kjøpt og hvertfall ikke om du ikke sier noe.
Sol79 Skrevet 11. mai 2008 #9 Skrevet 11. mai 2008 Du burde ikke klage. Uten kvittering hadde du strengt tatt ikke krav på noe som helst.
Gjest m Skrevet 11. mai 2008 #10 Skrevet 11. mai 2008 Om de har hatt vannkokeren på tilbud, og du ikke har noen kvittering, er det jo helt absurd at du kanskje skal ha tilbake full pris. De kan jo ikke vite om du kjøper en på tilbud og kommer og sier du har kjøpt den før full pris før tilbudet og vil ha pengene tilbake.
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2008 #11 Skrevet 11. mai 2008 han var snill siden du ikke hadde kvittering. Han kan kun forholde seg til hva vannkokeren koster nå. Husk at du oxo har hatt den i ett år, noe som gjør at du har hatt nytte av produktet i ett år. Klart verdien synker. Riktig å reagere, for man føler seg snytt, riktignok bare av 50 kr, men, men. Det er nå hva det er. OG dette er lovfestet: om det er reklamasjon på fler enn 4 stk , hvor det er en klar indikasjon på feil ved varen, skal alle som henvender seg etterpå få peng tbake el ny tilsvarende vare ved fremvisning av kvittering. FORDI det er da en produksjonsfeil, og butikken betaler ikke noe for noe av det de har kjøpt fra produsenten, fordi de har innsett dette er en produksjonsfeil. De er ikke interessert i å betale for en deffekt vare de heller. Butikken var snill ja, og du fikk mer enn du hadde krav på. Nå må du lære deg å lese. TS sa at vannkokeren kostet 300 også nå. Den hadde vært på tilbud tidligere, men var det ikke da venninna kjøpte og var det ikke nå. Om hun har hatt den ett år spiller ingen rolle da dette er et produkt som er ment å vare mer enn tre år. Derfor er det garanti på produktet og reklamasjonsrett i fem år. At verdien synker er bare pisspreik og fullstendig irrelevant når det er en skade på produktet. Hun er heller ikke snytt for 50 kroner, men 150 kroner. Hva er tullet du skriver her?: "OG dette er lovfestet: om det er reklamasjon på fler enn 4 stk , hvor det er en klar indikasjon på feil ved varen, skal alle som henvender seg etterpå få peng tbake el ny tilsvarende vare ved fremvisning av kvittering" Hvor er denne loven du snakker om? Nok en gang tullprat...
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2008 #12 Skrevet 11. mai 2008 Butikken var snill ja, og du fikk mer enn du hadde krav på. Dette er bare tull, det var tydeligvis et merke som BARE denne kjeden selger. Da er det klart de vet den er kjøpt der, og da gir de seff pengene tilbake, med eller uten kvittering.,
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2008 #13 Skrevet 11. mai 2008 Om de har hatt vannkokeren på tilbud, og du ikke har noen kvittering, er det jo helt absurd at du kanskje skal ha tilbake full pris. De kan jo ikke vite om du kjøper en på tilbud og kommer og sier du har kjøpt den før full pris før tilbudet og vil ha pengene tilbake. Nå må du huske at dette ikke gjelder bytte av en vare man ikke er fornøyd med, men en vare det er FEIL på, da skal man ha verdien av den varen. At den har vært på tilbud i en uke for fem måneder siden er faktisk ikke et godt argument fra butikkens side
Arwen Skrevet 11. mai 2008 #14 Skrevet 11. mai 2008 Nå må du huske at dette ikke gjelder bytte av en vare man ikke er fornøyd med, men en vare det er FEIL på, da skal man ha verdien av den varen. At den har vært på tilbud i en uke for fem måneder siden er faktisk ikke et godt argument fra butikkens side Men uten kvittering har man ingen rettigheter...
Gjest Piper Skrevet 11. mai 2008 #15 Skrevet 11. mai 2008 Nå må du huske at dette ikke gjelder bytte av en vare man ikke er fornøyd med, men en vare det er FEIL på, da skal man ha verdien av den varen. At den har vært på tilbud i en uke for fem måneder siden er faktisk ikke et godt argument fra butikkens side Vet butikken at varen ikke ble kjøpt akkurat denne uken, siden du ikke hadde kvittering? Hvem som helst kan jo da kjøpe en vare på tilbud, gå til butikken etter en stund og klage på den, få full tilbake og de har tjent seg noen kr. Uten kvittering kan du umulig mene at butikken skal se det fra din side, for de kjenner da ikke deg og vet at du er en ærlig person. For alt de vet kan du ha kjøpt den på tilbud, for uten kvittering er det jo helt umulig for de å vite noe om dette.
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2008 #16 Skrevet 11. mai 2008 Vet butikken at varen ikke ble kjøpt akkurat denne uken, siden du ikke hadde kvittering? Hvem som helst kan jo da kjøpe en vare på tilbud, gå til butikken etter en stund og klage på den, få full tilbake og de har tjent seg noen kr. Uten kvittering kan du umulig mene at butikken skal se det fra din side, for de kjenner da ikke deg og vet at du er en ærlig person. For alt de vet kan du ha kjøpt den på tilbud, for uten kvittering er det jo helt umulig for de å vite noe om dette. forstår du ikke at dette ikke er en byttesak? Det er ikke en planlagt hendelse for å lure butikken, det er en REKLAMASJONSSAK. Og butikken har allerede sagt at de har hatt masse reklamasjoner på akkurat denne vannkanna. Selvsagt skal de gi tilbake fullpris.
Arwen Skrevet 11. mai 2008 #18 Skrevet 11. mai 2008 Man har ikke reklamasjonsrett uten kvittering. Det betyr at man ikke har krav på en krone samme hvor mange andre vannkokere som er gått i stykker.
Gjest Piper Skrevet 11. mai 2008 #19 Skrevet 11. mai 2008 forstår du ikke at dette ikke er en byttesak? Det er ikke en planlagt hendelse for å lure butikken, det er en REKLAMASJONSSAK. Og butikken har allerede sagt at de har hatt masse reklamasjoner på akkurat denne vannkanna. Selvsagt skal de gi tilbake fullpris. Forstår ikke du at butikken umulig kan vite når denne vannkokeren ble kjøpt, og da spiller det liten rolle om det er en reklamsjonsak eller bytting. Later du som om du er treig, eller er du så treig som du gir deg ut for å være? Det du sier er jo at butikken skal betale deg full pris tilbake, bare fordi dette er en reklamasjonsak. Og da spiller det egentlig ingen rolle hva du har betalt for den, for du skal ha full pris uansett så lenge det er en reklamasjonsak? Er det det du mener?
Kptpower Skrevet 11. mai 2008 #20 Skrevet 11. mai 2008 Man har ikke reklamasjonsrett uten kvittering. Det betyr at man ikke har krav på en krone samme hvor mange andre vannkokere som er gått i stykker. Fælt å alle maser på denne kvitteringen. man MÅ ikke ha kvittering, de fleste butikker er ikke ute etter å få dårlig rykte, og stort sett blir man trodd dersom man kommer med en slik defekt vare. Det hun derimot ikke har kreav på er jo pengene tilbake, så der er hun heldig uansett hvor mye hun får. Og at man ikke får tilbake fullpris er helt riktig etter boka (selv om man iblandt kan få det)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå