Gjest Gjest_Lille Trille_* Skrevet 7. mai 2008 #1 Skrevet 7. mai 2008 Myndighetene vil gjerne at folk skal trene mer. Sunne mennesker fører gjerne til færre sykemeldinger, og dermed sparte penger for myndighetene. Dette støtter jeg absolutt. (Men for all del, sunne folk blir også syke, og usunne folk kan skryte av å ikke ha en eneste sykedag på rullebladet sitt, DEN debatten trenger vi ikke ta her.) Det jeg tenker i denne forbindelse er at kanskje kunne gratis tilrettelagt treningstilbud vært veien å gå? Personlig er jeg ingen ivrig bruker av treningsstudioer. Jeg var medlem av SATS i et år, det første halve året aktiv bruker, det siste halve året støttekontakt. Er redd det samme vil skje igjen, så jeg orker ikke melde meg inn i noe slikt igjen. Men det betyr ikke at jeg ikke har lyst til å være i aktivitet. Jeg svømmer ofte, går lange turer osv. Men det er så mye mer jeg kunne tenkt meg å gjøre, uten å forplikte meg. F.eks. skulle jeg gjerne hatt tilgang på en åpen gymsal der jeg kunne tatt med en venn eller samboeren for å spille badminton. (Badminton er ofte vanskelig å spille utendørs pga vind, regn og snø) Eller jeg kunne tenkt meg å ta en impulstur på et treningsstudio uten å betale masse penger for det. Joda, man kan argumentere med at det man betaler for å få trene innendørs er ei god investering i framtida. Men for de av oss som ikke er kjempeivrige trenere så tror jeg gratis trening kunne vært en fin ting! Kanskje på blå resept! Hva mener du? Ville DU trent mer om det var gratis? Og da spør jeg vel kanskje ikke først og fremst de som uansett trener så mye som kroppen tåler.
Gjest Bolledeig Skrevet 7. mai 2008 #2 Skrevet 7. mai 2008 Jeg tror ikke folk ville trent mer om det var gratis, noe alle SATS og andre senterkjeders støttemedlemmer (ikke støttekontakter ) antyder. Åpne gymsaler er forsåvidt et godt tiltak, men etter å ha sett på nært hold hva som skjer med folk når ting er helt gratis, vil jeg tro det kan bli direkte usivilisert etter hvert Men et alternativ er bedrifter som kan leie haller i noen timer f.eks. til sine ansatte, det vet jeg at gjøres med stor suksess enkelte steder. Du kan jo høre med dem om de har lyst å starte opp en bedriftsgruppe for badminton?
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2008 #3 Skrevet 8. mai 2008 Forslaget til TS støttes fullt ut. Jeg er heller ikke av den typen som liker å binde meg fast til et sted for å trene. Synes det lett blir tvangspreget, slik at man trener bare fordi at man har betalt for det, og ikke fordi man har lyst. Dermed er det lett å skli unna alt som har med trening å gjøre, fordi det blir tvang og ikke lysten som driver en . Og å dra til ett og samme treningssenter år ut og år inn blir bare gørr kjedelig, trenger variasjon, og det er begrenset hvor mange ulike aktiviteter man har råd til å melde seg inn i. Hadde vært supert om alt av trening i alle fomer hadde vært gratis, da ville det ikke vært økonomi som styrte hvordan og hvor ofte man kunne trene. Å betale fem seks tusen i året for å trene på et senter blir for dyrt, i tillegg kommer treningsutstyr og transport.
Gjest Evine Skrevet 8. mai 2008 #4 Skrevet 8. mai 2008 Jeg hadde ikke trent mer om det var gratis. For meg betyr treningen så mye at jeg mer enn gjerne betaler min månedlige avgift .. Det er faktisk de best anvente pengene jeg noensinne har brukt. Hvis treningen skulle vært gratis så er jeg redd det meste hadde fallert, mange har lett for å "drite i" det meste så lenge det er gratis. Dessuten tror jeg at om man liker å trene - og ser investeringen det gjør med helsen sin så bryr man seg ikke så mye om at det koster 3-400 kroner i måneden. Tross alt så kan man trene så mye man bare orker for de pengene - så dyrt er det slett ikke.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2008 #5 Skrevet 8. mai 2008 Hvis det var gratis tror jeg IKKE jeg hadde trent i hvertfall. Ikke alle treningssentre er like dyre, da. De mindre er billigere. Man trenger ikke gå på SATS for å trene bra (selv om de sikkert har flere aerobic-timer og spinning-timer enn de minste). Hadde det vært gratis hadde jeg aldri giddet. Når jeg bruker mine egne penger for det så skal jeg fanken meg trene også, tenker jeg. Støttemedlem er det flaueste jeg kan tenke meg å være! Jeg trener ikke fordi jeg liker det, jeg trener fordi jeg må. Er student og sitter stort sett stille utenom så jeg må på trening 4-5 timer i uken for å klare det. Det spiller jo også inn psykisk. Bra kondis er bra for hjernen også. Har trent i ett år nå, men jeg liker fortsatt best å sitte på sofaen og ete middag. Treningen er det heller lite lystbetont bak.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2008 #6 Skrevet 8. mai 2008 glemte å si - jeg betaler ca. 450 kr i mnd da, ikke 2000-3000 kr.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2008 #7 Skrevet 8. mai 2008 Jeg hadde nok trent mer om jeg hadde gratis tilgang på innendørs trening. Jeg trener mye uansett, men om vinteren liker jeg ikke å løpe eller sykle ute (jeg er redd for glatten..). I tillegg så er det lett å droppe ute-treningen når det høljregner, og siden jeg bor i Bergen, så skjer det relativt ofte. Når det er pent vær, så elsker jeg å trene ute, så da er det uaktuelt å stå i en sal og trene. Derfor har jeg heller ikke noe medlemskap i noe treningssenter. Det er alt for dyrt i forhold når jeg bare hadde brukt det rundt 2 dager i uken. (For meg er 3-400 i måneden veldig dyrt, ja, det er ikke alle som driter penger...) Om jeg hadde hatt muligheten til å bare droppe innom når det regnet, så hadde det vært veldig fint. Hadde ikke trengt å være gratis engang, for den saks skyld, bare adskillig billigere enn det er i dag.. Nå koster det jo minst 50 kr å droppe innom for å løpe litt på en tredemølle.. Det har ikke jeg råd til. Hadde det vært 10 kr eller så, så hadde det vært noe annet.
skanky Skrevet 8. mai 2008 #8 Skrevet 8. mai 2008 Jeg tviler på at gratis treningssentre er et særlig realistisk eller gjennomførbart mål, men du spør kanskje sånn rent hypotetisk? Tror ikke folk hadde trent så mye mer jeg. Det hadde vært et supert tilbud for de få som har veldig lyst til å bruke treningssentre men absolutt ikke råd, men ellers tror jeg ikke folk hadde endret vanene stort. Tipper senterne hadde vært overfyllte av ivrige mennesker med en gang ordningen kom i gang (og de første ukene i januar, når man fremdeles husker nyttårsforsettene) men ellers så tror jeg treningsmønstrene til folk hadde vært det samme som de er nå. De som liker å trene hadde trent som før, og de andre hadde kommet innom en gang i måneden. Gratis trening er jo ikke umulig å få til nå, snakker ikke bare om å springe i skauen men f eks å låne gymsalene på skoler og slikt. Det har jeg vært med på der jeg vokste opp, det ble arrangert alt fra diverse ballspill til aerobic og linedance, og det har enten vært gratis eller kostet en hundrelapp i "medlemsgebyr".
Gjest Gjest_Lille Trille_* Skrevet 8. mai 2008 #9 Skrevet 8. mai 2008 TS her. Her jeg bor er det faktisk så godt som helt umulig å få lånt en gymsal. Det er bare såvidt at man får skviset inn tid til barneidrettene. Kapasiteten er så sprengt, at de eneste ledige tidspunktene er midt på natta. Og hadde jeg vært SÅ ivrig på å trene at jeg ville stilt opp på nattestid så hadde jeg nok fint klart å melde meg inn i et trenigssenter. Det er nok ikke en realistisk tanke i dag med gratis trening, men man kan jo drømme... Jeg er en sånn som ikke klarer tanken på å binde meg til trening eller andre faste aktiviteter. Treningsstudioer går jeg lei av så fort at et medlemsskap ville vært bortkastet. Derfor svømmer jeg og går lange turer, det er aktiviteter jeg liker. Men jeg skulle gjerne spedd på med en time på treningsstudio i ny og ne uten at det trengte å koste så mye. Økonomien min er ikke av de stødigste, så svømmingen er alt jeg har råd til. I dag føler jeg meg energisk og kunne tenkt meg litt trim. Jeg har allerede svømt i dag (morgentrening), og det pøser ned ute. Liker ikke å bli våt (utenom når jeg svømmer såklart ) så da orker jeg ikke å gå tur. Og jeg kan ikke hoppe og sprette rundt på gulvet hjemme, for det er svært dårlig lydisolert ned til naboene under oss. Da hadde det vært fint å kunne stikke innom et treningsstudio for å sykle litt eller ta en runde på tredemølla. Men så var det pengene da... Skulle så gjerne sett at forholdene ble lagt til rette sånn at det ble enklere å trene for de av oss som ikke føler oss mentalt avhengige av trening. Samfunnet ville jo spart masse penger på oss!
LukaFrost Skrevet 8. mai 2008 #10 Skrevet 8. mai 2008 Jeg hadde helt klart trent mer om det var gratis, evt mye billigere. Jeg nekter å legge igjen tusenvis av kroner på SATS eller 3T hvert år.
estrella Skrevet 8. mai 2008 #11 Skrevet 8. mai 2008 Det hadde ikke trengt å være gratis, men mye billigere. Som student, hvor jeg lever på 6-7000 kr i mnd har jeg ikke råd til å prioritere treningssentre. Jeg vet jo at jeg kan jogge o.l, men her hvor jeg bor er det omtrentkun asfalt og jeg blir helt ødelagt i beina mine når jeg jogger på asfalt. Jeg hadde definitivt trent veldig ofte hvis det var gratis eller hvis det var billigere. Prisene som er ute å går tar litt for mye av mitt budsjett, det blir litt sånn at jeg må velge mellom middag og trening, buss eller trening etc..og det kan jeg ikke gøre:-/
Gjest Evine Skrevet 8. mai 2008 #12 Skrevet 8. mai 2008 Det hadde ikke trengt å være gratis, men mye billigere. Som student, hvor jeg lever på 6-7000 kr i mnd har jeg ikke råd til å prioritere treningssentre. Jeg vet jo at jeg kan jogge o.l, men her hvor jeg bor er det omtrentkun asfalt og jeg blir helt ødelagt i beina mine når jeg jogger på asfalt. Jeg hadde definitivt trent veldig ofte hvis det var gratis eller hvis det var billigere. Prisene som er ute å går tar litt for mye av mitt budsjett, det blir litt sånn at jeg må velge mellom middag og trening, buss eller trening etc..og det kan jeg ikke gøre:-/ Det treningssenteret jeg bruker har stuentpriser ... dvs 100 kroner billigere pr. måned ift vanlig pris. Jeg regnet nettopp over hva det koster meg å trene pr. gang - jo, det koster meg under 20 kroner .. og hva får man egentlig for 20 kroner idag? Hvis de unge virkelig hadde benyttet seg av treningen, så er jeg sikker på at mange foreldre hadde steppet inn og betalt gildet for dem .. Jeg har betalt for begge sønnene mine så lenge de har gått på skole .. nettopp fordi jeg synes det er så utrolig viktig at de bruker musklene sine på annet enn å trykke på PC og fjernkontrollen. Nå har begge to jobber som krever bruk av muskler så nå er ikke sponsing av trening nødvendig lenger .. Men å betale trening for dem synes jeg bare var kjekt ..
Anyone Skrevet 8. mai 2008 #13 Skrevet 8. mai 2008 Nei, jeg ville ikke trent mer fordi det var gratis. Treningen er dyr ja, men den er verdt hver krone.
Jakobine Skrevet 8. mai 2008 #14 Skrevet 8. mai 2008 Jeg nekter å legge igjen tusenvis av kroner på SATS eller 3T hvert år. Hvorfor det? Ikke fordi det er noe galt i det, jeg bare lurer på hvorfor, siden det virker som om det er mer av prinsipp enn fordi du f.eks. ikke har råd (uten at jeg vet det). Jeg hadde ikke trent mer eller mindre, da jeg trener uavhengig av prisen. Jeg betaler cirka 20 kroner for hver trening. Men så var det heller ikke slike som meg spørsmålet var rettet til. Jeg vil tro at terskelen for å trene litt ville blitt senket om man slapp å melde seg inn på et senter, få dårlig samvittighet for ikke å trene ofte nok, osv. Det hadde sikkert blitt litt mer lystbetont for mange.
mustapippuri Skrevet 9. mai 2008 #15 Skrevet 9. mai 2008 Hadde ikke trent mer eller mindre enn det jeg gjør i dag. Et par hundrelapper i måneden har jeg råa til som student når det er snakk om kroppen min. Såpass pris setter jeg faktisk på meg selv.
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2008 #16 Skrevet 9. mai 2008 Nei, men jeg hadde tvert om betalt mer for å fått muligheten til å dusje og skifte for meg selv. Burde ha svømt mer enn jeg gjør nå, siden det er en av få treningsformer jeg både liker, og kroppen min tåler godt, men det blir rett og slett for mye kaos å hele tiden måtte avtale med venner som bor nær svømmehalen for å få dusjet meg godt nok.
Kahlan Skrevet 9. mai 2008 #17 Skrevet 9. mai 2008 Jeg tror ikke gratis treningsenter er riktig vei å gå, kvaliteten på utstyret vil etterhvert bli så gammel og slitt at interessen forsvinner, tror også du får bedre oppfølging på dagens treningsentre enn du vill fått hvis det var gratis. Hva med ordning med skattefratrekk dersom man er medlem aven eller annen treningsorg. eller senter?
Gjest Bond Skrevet 9. mai 2008 #18 Skrevet 9. mai 2008 Jeg trener rundt 4 ganger i uken, noen ganger 5, noen ganger 3. Og nei, jeg hadde ikke trent mer dersom det var gratis. Det er allerede gratis å gå på tur, men jeg trener såpass hardt hver gang at jeg liker å ha hviledager
Gjest Gjest_Lille Trille_* Skrevet 9. mai 2008 #19 Skrevet 9. mai 2008 Jeg tror ikke gratis treningsenter er riktig vei å gå, kvaliteten på utstyret vil etterhvert bli så gammel og slitt at interessen forsvinner, tror også du får bedre oppfølging på dagens treningsentre enn du vill fått hvis det var gratis. Hva med ordning med skattefratrekk dersom man er medlem aven eller annen treningsorg. eller senter? Godt poeng. Kanskje skattelette hadde vært veien å gå ja? Men for min del, ei som HAR vært medlem av treningssenter men endte opp med å være støttemedlem fordi jeg gikk lei, så er det ikke så veldig interessant å melde meg inn igjen. Jeg har erfart at jeg ikke er sorten som orker å trene bare for å trene. Det må være lystbetont. Svømming og spaserturer passer meg bra. Men også det blir ensformig i lengda. Det hadde vært fint å kunne variere. Treningsstudio kan være "morsomt" ca. et par ganger i mnd for meg. Mer enn det blir kjedelig. Men ved å kombinere forskjellige ting kan til og med ei som jeg trene jevnlig. En ideell treningsmåned for meg hadde vært noe slikt som dette: - Svømme 8 x (dette betaler jeg for) - Gå tur i raskt tempo 8 x (heeeelt gratis!) - Gå i treningsstudio 2 x (for dyrt for enkelttimer, og lite igjen for pengene hvis man betaler for en mnd men bare går to ganger) - Forskjellige aktiviteter i gymsal 2 x (så godt som umulig å få tilgang på en gymsal) Hm, kanskje jeg skal starte en folkeaksjon for billigere treningstilbud og flere gymsaler åpne for enkeltpersoner istedet for bare organisert idrett?
LukaFrost Skrevet 9. mai 2008 #20 Skrevet 9. mai 2008 Hvorfor det? Ikke fordi det er noe galt i det, jeg bare lurer på hvorfor, siden det virker som om det er mer av prinsipp enn fordi du f.eks. ikke har råd (uten at jeg vet det). Jeg synes bare det er for dyrt. Hadde jeg hatt full stilling og tjent bedre kunne jeg kanskje vurdert treningsstudio. Enn så lenge foretrekker jeg den trimmen jeg får ved å gå til og fra jobb (30 min) samt dansing hver uke. Også gratis for meg. Da jeg var student trente jeg på samskipnadens treningsstudio. Det kosta meg 450 kr i året mener jeg å huske. Siden det var variabelt hvor mye jeg trente var jeg veldig fornøyd med den prisen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå