Minni-Mus Skrevet 7. mai 2008 #1 Skrevet 7. mai 2008 Vi blir kanskje nødt til å avlive vår katt... pga allergi, prøver å omplasere eller gitt den bort først da. Men visst vi nå ender opp med avliving, hvordan fungerer det? Er det en sprøyte for at katten sovner inn, også en sprøyte som den dør av? Går det fort og greit? ca pris?
Tabris Skrevet 7. mai 2008 #3 Skrevet 7. mai 2008 Ja, hvis dere må avlive så er det først en sprøyte for at katten skal sove, og så setter de selve avlivningssprøyten. Katten kjenner ingenting og sovner stille inn. Etter min erfaring (dog bare med hund), lytter dyrlegen på hjertet for å forvisse seg om at dyret har dødd, og du kan få litt tid alene etterpå for å si farvel hvis du ønsker. Jeg håper dere finner ut av det!
Gjest Skrevet 7. mai 2008 #4 Skrevet 7. mai 2008 Vi måtte avlive pusen vår når han brakk hofta flere steder i en bilulykke, men han var gammel og ville litt mer om han ble opperert stakkars. Tror selve avlivingen kostet et sted mellom 5-800 kr. Husker ikke hvor mye sånn akkurat nei, var litt masse annet på regningen. Men er det deg eller unger som er allergisk?
Gjest Infralove Skrevet 7. mai 2008 #5 Skrevet 7. mai 2008 Dette er kanskje litt utanfor topic, men er det lov å avlive friske dyr?
Gjest vet Skrevet 7. mai 2008 #6 Skrevet 7. mai 2008 Det er fullt lovlig å avlive friske dyr, ja. Hos oss koster det 350 kr for avlivningen, pluss ekstra for evt kremering. Kremering er veldig dyrt, husker ikke helt hva det koster, men mener det er ca 400. Jeg setter ofte avliningssprøyta i buken på katten, uten bedøvelse først. Min erfaring med å bedøve de først er veldig dårlig, spesielt på syke katter. De kaster opp, blir vinglete og svimle, noe eierne syns er veldig ubehagelig. Med direkte bikinjeksjon sovner de stille og rolig inn, jeg lytter på hjertet og setter en ekstra dose avlivningsvæske rett i hjertet når pus har sovna.
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2008 #7 Skrevet 7. mai 2008 Det er fullt lovlig å avlive friske dyr, ja. Hos oss koster det 350 kr for avlivningen, pluss ekstra for evt kremering. Kremering er veldig dyrt, husker ikke helt hva det koster, men mener det er ca 400. Jeg setter ofte avliningssprøyta i buken på katten, uten bedøvelse først. Min erfaring med å bedøve de først er veldig dårlig, spesielt på syke katter. De kaster opp, blir vinglete og svimle, noe eierne syns er veldig ubehagelig. Med direkte bikinjeksjon sovner de stille og rolig inn, jeg lytter på hjertet og setter en ekstra dose avlivningsvæske rett i hjertet når pus har sovna. Kommer dyrlegehonoraret på ca 500 kr i tillegg til denne prisen da, eller er det den prisen du totalt tar for avliving?
bonaqua Skrevet 7. mai 2008 #9 Skrevet 7. mai 2008 Håper trådstarter finner et nytt hjem til pusen. Blir bare så lei meg når jeg hører om folk som må kvitte seg med dyra sine og da spesielt avlive friske dyr. Det har blitt en sånn bruk og kast mentalitet når det gjelder kjæledyr. Synes det er ille, for det er jo levende friske vesener man snakker om. Kjæledyret er jo prisgitt det livet vi gir det, og har aldri bedt om å komme akkurat til deg!
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2008 #10 Skrevet 8. mai 2008 Off, avlive en frisk katt? Håper dere finner et hjem til pusen!!
NovaFlare Skrevet 8. mai 2008 #11 Skrevet 8. mai 2008 Ja, det er mye bruk og kast-mentalitet nå om dagen og spesielt med katter. Tviler på at dere hadde avlivet en hund, da jobber man så mye hardere for å finne et hjem
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2008 #12 Skrevet 8. mai 2008 Hvis katten er gammel, og i tillegg er vant med å være ute, kan avlivning være det beste for katten. Det kan være krevende og farlig for en utekatt å tilpasse seg et nytt miljø. Det kan bli rivalisering med andre katter eller katten kan stikke av og lete etter sitt gamle hjem. Da kan katten ende opp som hjemløs, kald, sulten og syk.
Lillros Skrevet 8. mai 2008 #13 Skrevet 8. mai 2008 Du avliver ikke katten pga en er alergisk. Prøv å gi den vekk, vis ingen vil ha den, kjører du til nærmeste dyrebeskyttelse:) Ellers kan du klappe den mindre, støvsuge oftere, vaske hendene oftere ++ Det vi er alergisk mot, er spyttet til katten. Kattene vasker seg, pelsen blir dynket i spytt, spyttet tørker, og blir på en måte om til flass. Går an å kjøpe sånn shampoo eller hva det er, og vaske katten med. Syntes ihvertfall katten fortjener en sjans til å overleve! Jeg er selv alergisk mot katter, men ikke faen at jeg ska gi den vekk, eller avlive den. Den skal være fram til Gud er kar for å hente han:)
Gjest Sisu Skrevet 8. mai 2008 #14 Skrevet 8. mai 2008 Vær så snill, ta kontakt med FOD eller finn nærmeste avdeling av Dyrebeskyttelsen, kanskje de kan hjelpe deg med omplassering eller et fosterhjem for katten. Jeg får helt vondt inni meg av hvor mange "allergiske" mennesker det blir når det nærmer seg sommer... :gråte: Det er som noen over her skriver; hadde det vært en hund det handlet om, ville det blitt gjort store anstrengelser for å finne et nytt hjem til den. Til slutt en oppfordring til alle katteeiere om å kastrere/sterilisere og ID-merke kattene sine.... Da unngår vi at det fødes altfor menge uønskede kattunger som havner på gata...
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2008 #15 Skrevet 8. mai 2008 Noen mennesker -blir- faktisk veldig veldig allergiske. Man kan ikke vite om man kommer til å utvikle allergi eller ikke. Særlig katter er dyr man kan utvikle allergi mot. Og det er ikke slik at det for alle bare er litt ubehag heller. Min søster var kronisk helt potte tett i nesen de siste tre årene hunden vår levde. Man kan kan ikke ta nesespray hver dag i tre år. Så hun gikk rundt og pustet gjennom munnen i tre år.. Men hun var så glad i hunden at hun syntes det var verdt det. Det er ikke lett å omplassere en sytti kilos halvgammel hund, med rygghøyde på nærmere 80 cm, så der kunne eneste alternativet faktisk blitt avliving. Og mye heller det enn å ta til takke med et dårlig hjem hvor de ikke går tur med dyret, som var vant til å gå i skogen/fjellet i minst et par timer hver dag. Det er heller ikke lett å omplassere katter. Nettopp fordi det er så mange som vil kvitte seg med katter. Selvsagt er det en del av disse som "har allergi", men mange -har- faktisk utviklet allergi. Jeg ville prøvd dyrebeskyttelsen om alt annet feiler. MEN. Om man ikke klarer omplassere katten, så er det faktisk bedre for katten å få dø enn å havne i et dårlig hjem/på gaten. Noen ganger er det bedre for dyret å få dø. Selvsagt er det trist. Men noen ganger er det bare sånn.
Gjest Cascabel Skrevet 8. mai 2008 #16 Skrevet 8. mai 2008 Så vis man ikke får gitt bort katten og ungen din får kraftige astmaanfall lar man heller ungen dø en katten? Jeg vil se den som ofrer ungen framfor katten jeg, rekk opp hånda. Allergi kan være jævlig og ødeleggende. Og det kan være helt håpløst å få gitt bort en voksen katt.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2008 #17 Skrevet 8. mai 2008 Så vis man ikke får gitt bort katten og ungen din får kraftige astmaanfall lar man heller ungen dø en katten? Jeg vil se den som ofrer ungen framfor katten jeg, rekk opp hånda. Allergi kan være jævlig og ødeleggende. Og det kan være helt håpløst å få gitt bort en voksen katt. Nemlig. Og det er flust av tråder her med folk som skaffer seg kjæledyr før de skaffer seg barn. Hva da hvis barnet viser seg å være allergisk? Tenker dere på det? Streng tatt skulle da ingen få kjæledyr før etter at de hadde fått alle barna de skulle, og fått testet disse for allergi. Og så må man jo tenke på at man kan utvikle allergi senere, særlig av katter. Så da skulle vel ingen hatt kjæledyr i det hele tatt, siden man aldri kan være sikker. Det kan skje uforutsette ting som gjør at man ikke kan ha kjæledyret sitt. Uansett hvor godt man har planlagt. Selv om ingen andre i slekten har katteallergi betyr ikke det at man ikke kan utvikle det selv. Trist men sant. Noen ganger må man kvitte seg med kjæledyret sitt, samme hvor lite man ønsker det. Og om omplassering til et godt hjem er umulig, så er avliving ofte eneste alternativ.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2008 #18 Skrevet 8. mai 2008 Ja, det er mye bruk og kast-mentalitet nå om dagen og spesielt med katter. Tviler på at dere hadde avlivet en hund, da jobber man så mye hardere for å finne et hjem Det er litt forskjell på hund og katt. Katter er sære og utilregnelige, så det er ikke bare bare å omplassere et slikt dyr.
Minni-Mus Skrevet 8. mai 2008 Forfatter #19 Skrevet 8. mai 2008 (endret) Oi, her kom det mange tilbakemeldinger out of theme.... Men det burde jeg vel forutse også. Er selv dyreelsker og dette er ingen form for bruk og kast, skal på ferie ect.... For det første så skal jeg ikke på noen ferie i år....Og jeg gremmes selv omver de som setter ut katten og reiser på ferie i flere uker... Slike folk burde ikke få ha dyr. Enig der. Nei katten er ikke frisk, jeg skrev et kort og greit innlegg om spørsmål om avliving. HVISST det måtte ende slik- for KATTENS BESTE..... jeg skal til dyrlegen med katten i morgen for å sjekke hva som er galt. Off, avlive en frisk katt? Håper dere finner et hjem til pusen!! Det ville jeg aldri gjort sånn uten videre.... Du avliver ikke katten pga en er alergisk. Prøv å gi den vekk, vis ingen vil ha den, kjører du til nærmeste dyrebeskyttelse:) Ellers kan du klappe den mindre, støvsuge oftere, vaske hendene oftere ++ Det vi er alergisk mot, er spyttet til katten. Kattene vasker seg, pelsen blir dynket i spytt, spyttet tørker, og blir på en måte om til flass. Går an å kjøpe sånn shampoo eller hva det er, og vaske katten med. Syntes ihvertfall katten fortjener en sjans til å overleve! Jeg er selv alergisk mot katter, men ikke faen at jeg ska gi den vekk, eller avlive den. Den skal være fram til Gud er kar for å hente han:) hadde det vært mild form for allergi, ville jeg gjort som du beskriver. mannen og de store ungene i huset reagerer litt, men det går så lenge man er påpasselig med slke forhåndsregler som du nevner. men minstebanet havna på sykehuset, het tett, fikk ikke puste.... gått på medisiner lenge nå(astma) Og hun er skikkelig ille ti tider. Så jeg prøver heller å finne et nytt hjem til katten enn barnet mitt Og visst jeg ikke får noen til å ta katten, og den i tillegg er alvorlig syk så blir det avliving ja. Kommer jo også ann på hvordan syk, eller hva som er galt. Er det noe alvorlig som må operasjon til osv, så stoler jeg på at dyrlegen vet best om katten vil tåle operasjonen og bli bra etterpå, eller om det er sannsynlig at den vil ha vondt, ikke bli bra osv. Og da er det jo til kattens beste å bli avlivet... Så vis man ikke får gitt bort katten og ungen din får kraftige astmaanfall lar man heller ungen dø en katten? Jeg vil se den som ofrer ungen framfor katten jeg, rekk opp hånda. Allergi kan være jævlig og ødeleggende. Og det kan være helt håpløst å få gitt bort en voksen katt. Hjertelig takk!! Endret 8. mai 2008 av Helen
Gjest Skrevet 8. mai 2008 #20 Skrevet 8. mai 2008 Hvis det er barn så er det litt verre ja. Vet om flere som bruker petcleanse, men av en eller annen merkelig grunn reagerer barn mye fortere igjen for det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå