Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Høres meningsløst ut at barna bare skal få en godtepose i det de går ut av døra. Ellers skjønner jeg at man putter litt godteri i godteposer og gir til små barn i bursdager. Når barna er små er det jo ikke alle som klarer forsyne seg meg måte så da er det greit at det blir porsjonert ut litt. Godteriet bør i hvertfall deles ut rett etter maten så barna kan spise det i bursdagen. Når de går hjem trenger de jo ikke å få med seg noe.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Vi har praktisert begge deler - altså både hjemme-bursdag og ute. Dvs de fleste bursdagene har vi feiret hjemme, men ett år måtte vi ty til Mc Donalds fordi jeg ikke hadde tid og overskudd til å holde kalaset hjemme (han har bursdag på sommeren, så de kan være ute - med pølsebod eller pizzeria på terrassen) Den andre gangen holdt vi på et go-cart senter, det ble grisedyrt - men jeg følte at det var greit siden vi stort sett har hatt guttene hjemme.

Jentungen sin bursdag hadde vi her hjemme nå sist, og jeg ser at hun har blitt invitert hjem til de andre jentene i barnehagen også.

Jeg tror faktisk ungene reagerer "mer" på en godtepose-tradisjon som "uteblir" enn på om dagen feires med stort eller lite budsjett ellers. Personlig synes jeg det er en uting å dele ut godteposer i døra når de går, så da jentungen hadde sin bursdag gjorde vi ikke det, men de småjentene fikk med seg en ballong hver. Ei jente spurte meg om hvorfor de ikke fikk godtepose - og da svarte jeg at "vet du, nå har du vært her i 2,5 timer, spist pølse, kake - og store mengder godteri. Og jeg tror at mamma har handlet lørdagsgodteri til deg - så da blir det sikkert nok likevel!". Mamma'n var storfornøyd med både svaret og at jentungen fikk "landa" litt før hun skulle trøkke i seg mer sukker. Men - jenta var nok ikke like happy, for på neste bursdag, bare et par dager senere var jeg der samtidig som hun ble henta, og hørte følgende; "pappa, jeg fikk ikke godtepose her heller, kan jeg spise vi kjøpte før jeg dro hit etterpå?".

Svaret?! "klart du skal få godteri hvis du ikke fikk godtepose når du gikk!"..

jeg kan ikke selv forstå at godteposen er så viktig - og jeg kan heller ikke skjønne den "stakkars deg, fikk du ikke godter"-tonen som pappa'n tok i dette tilfellet, men det kan nok godt hende at vi tar konsekvensen av dette neste gang, og deler ut en godtepose til hver etter mat og kake, i stedet for å ha godteriet i ei skål/strødd ut på bordet. Hvis POSEN er viktig, mener jeg.. (for hos oss kunne hun ikke klage på mengden med sukker...)

• 2 år senere...
Skrevet

Synes det stadig blir flere og flere barnebursdager med reiser til ulike lekeland, bowlingbursdager, feiring på McDonald's, Dolly Dimple's, Peppe's, osv.. Gjerne for alle av samme kjønn i klassen, men jeg har også vært borti noen som inviterer 25 barn og må leie lokale for å få plass til alle! :overrasket: Er dette kommet helt ut av kontroll? Eller er det bare jeg som reagerer?

Da eldstejenta vår fylte 10 år i vinter, bestemte vi i samråd med henne å ha bursdagfeiring hjemme. Hun fikk invitere de nærmeste venninnene sine, det ble tilsammen 9 stk; en blanding av klassevenninner, nabojenter og gamle barnehagevenninner hun fortsatt har god kontakt med. Det er jo slett ikke alle jentene i klassen hun leker med lenger. Vi laget pizza til dem, serverte potetgull, brus og smågodt, og de fikk kjellerstua å boltre seg på med singstar osv. Etter lydnivået å dømme, hadde de det kjempegøy! Og datteren vår var superfornøyd etterpå. :)

Spørsmålet mitt er: Er det vi foreldre som er redde for at ikke barnet skal "få nok" til bursdagen? Klarer vi ikke å sette grenser? Er det blitt en slags konkurranse på dette området (også)? Noen som har innspill??

Skrevet

"Spørsmålet mitt er: Er det vi foreldre som er redde for at ikke barnet skal "få nok" til bursdagen? Klarer vi ikke å sette grenser? Er det blitt en slags konkurranse på dette området (også)? Noen som har innspill??"

Nei. På skolen vår er det ikke lov å be noen av jentene i klassen. Man må be hele klassen eller alle av ett kjønn. Da er vi oppe i 11 jenter bare der... og om hun skal ha noen utenfor skolen, ja da blir de mange!!!

Skrevet

Man kan ikke si at det "ikke er lov" å ikke be alle jentene. Man kan oppfordre til det.

Jeg regner med at dette med bursdagsfeiringer ute har litt sammensatte årsaker. Noen gjør "alt" for ungene sine, inviterer hele trinnet og oppfyller ellers alle ønsker om hvor spektakulært avkommet ønsker det skal være. Andre bor kanskje i leilighet og har rett og slett ikke plass til 15 unger i stua? Da har man ikke så mange andre muligheter.

Her har vi for det meste hatt bursdagsfeiringene hjemme, men de som har sommerbursdag har av og til feiret i skogen. I fjor hadde vi nyfødte valper i hus, så da lånte jeg lokaler på jobben fordi jeg ikke orket tanken på å ha huset fullt av gærne gutter i tilfelle regn.

Godteposer har vi alltid boikottet. Det har vært noen spørsmål opp igjennom, men hva så? Vi gir beng i det og gjør som det passer oss. :nigo:

Skrevet

Her er det oppfordret fra foreldregruppa i barnehagen at om man skal dele ut invitasjonene i barnehagen, så inviteres enten alle guttene, alle jentene, eller alle barna på avdelingen.

Og jeg merker jo at det blir en del invitasjoner etter hvert... Og ser det er veldig mange som må leie lokale for å få plass til alle ungene.

Vi tenker å ha akebursdager etter hvert, men enn så lenge er de så små at vi heller inviterer bare de nærmeste vennene, og deler ut invitasjonene personlig.

Vi hadde godteposer vi da... Ifjor nektet jeg, men i år så jeg på det som en måte å sikre at alle får omtrent like mye godteri. (Ifjor hadde vi bursdag med både foreldre og barn tilstede.)

Da var det kun kaker/popcorn ved bordet, og det lille de fikk av godteri kom i posene, som de fisket etter.

Var ikke så mye oppi der, men det var nå litt, og noen småting som ungene setter pris på. (Leketatoveringer og sånt...)

Synes etter hvert det er en fin måte å begrense de verste "grabberene" og passe på at de mest forsiktige også får. Hvertfall så lenge ungene er såpass små at de ikke selv viser hensyn eller vurderer hvor mye de orker.

Skrevet

Vi har alltid feiret ute rett og slett pga plassmangel ;) Nå har vi riktignok flyttet inn i noe større så jeg leker med tanken på å ha det hjemme til sommeren igjen. Men jeg har ikke bestemt meg enda, jeg vet at eldste ønsker å ha det på et spesielt sted og hvis det ikke koster for mye er det og et alternativ.

Men som en annen nevnte er det ikke gitt at en utebursdag koster mer enn en hjemmebursdag. Eldste har vært i to bursdager siden vi flyttet, en hjemme og en borte, og jeg er ganske sikker på at hjemmebursdagen var den dyreste ;)

Så kan ikke folk bare få gjøre som de vil så lenge det ikke tar helt av og barna er glade?

Når det kommer til godteposene er jeg veldig splittet, ja det er uten tvil en uting, men barna liker det så godt.. :sukk: Kanskje jeg kommer på noe veldig lurt til neste gang jeg må ta et valg..

Skrevet

Vi har stortsett alltid feiret ute (bortsett fra da de var 1 eller 2 år). Og det har vært forskjellige grunner til det. Først og fremst, gjelder det om å gjøre bursdagsbarnet fornøyd. Så det er som noen sier her, ikke vært "lov" å gjøre utvalg når man inviterer. Her i gården har det alltid vært hele avdelingen, da barna gikk i barnehagen og nå hele klassen. Så det blir for trangt her i leiligheten og man kan ikke ha kontroll med over 20 barn. Så det blir mye stress og burdagen blir kanskje ikke like hyggelig. For meg (som alenemor) var det mye enkelere å feire på lekeland eller kino. Da vet jeg at ungene storkoser seg uten at jeg blir stressa.

Nå blir det annerledes. Sønnen min har bursdag nå snart, og han har bare invitert noen få venner fra trinnet 5-6, noen nabovenner og et par andre venner. Det blir vel tilsammen 12-13 stykker. Og han skal ha hjemmebursdag. Jeg gleder meg til det. Men også gruer meg litt. For jeg har ikke gjort dette før. Greit nok at jeg lager kake og annet bursdagsmat, dekorere leiligheten, osv. Men hvordan skal jeg sørge for at gutta har det gøy? Hva gjør dere for at det blir moro for barna dere som feirer hjemme?

Unskyld at jeg er off topic, men trengte litt råd også :)

Skrevet

Her har begge jentene alltid feiret bursdag hjemme, de ønsker det selv også...

Og godteposene har jeg alltid boikottet....første gangen i barnehagen ble det noen som reagerte, men det positive var at flere og flere foreldre fulgte opp! Nå går minstejenta på småskolen, og i løpet av 1,5 år er det bare blitt med 2 godteposer hjem, de andre foreldrene gir heller ikke det. Jeg ser ikke helt vitsen, det er jo nok søtsaker i selve bursdagen..

Vi bruker å pynte stua med ballonger og pynt, som oftest er det temabursdag (karneval, pysjparty...). Jeg lager pølser med lompe eller brød, evt pizza eller pizzasnurrer. Baker kake, lager muffins... Også pynter jeg bordet med masse smågodt.

Så etter maten er det lek. Har bl.a "sette hale på grisen", musikkstans (jeg spiller piano, og når jeg slutter å spille må alle stå helt i ro, de som rører på seg er ute av leken), likedan er stol-leken populær. Også leker de på rommet med barbiedukker, tegner, danser osv..

Nå er størstejenta blitt tenåring, og da fikk hun på 13årsdagen invitere sine bestevenniner på peppes. Vi betalte da vi hentet de. I år ville hun ha det hjemme, da lagde vi pizza, leide film og kjøpte inn snop..

Skrevet

Vi har alltid hatt tradisjonen med godteposer, den hører virkelig med når ungene er små synes jeg. Det er ikke så mye godteri som skal til og da de var mindre fikk de alltid en leke oppi itillegg til snopet. feks et sjørøverøye til guttene, sprettball i jenteselskapet etc..men har aldri delt ut posen i døra før de har gått, men de har fått den når det er 30-45 min igjen igjen av selskapet. Jeg har aldri servert godteri i bursdagene heller, de får pølser eller pizza, baker ei kake og så får de brus. kan ikke si den godteposen er "over the top" akkurat. tidligere fisket ungene etter posen og da tulla vi alltid og festet feks en bleie på kroken, en gummihanske, en sokk o.l Ungene syntes det var så morsomt. Nå gjemmer vi bare posene rundt om i stua og de leter med stor iver. Vi har VELDIG liten plass, men holder ut ståket og rotet de timene det varer. Synes hjemmebursdag er absolutt det kjekkeste. Sønnen min fikk prøve lekeland et år, og da ble alle så spredt, ble liksom ikke samme kosen. er det hjemme hos oss, får jeg møte alle og bli litt kjent med dem også. For oss ble det rundt 1000 kr billigere å ha det hjemme faktisk, selv om det ikke er pengene det står på på en slik dag.

Skrevet

Man kan ikke si at det "ikke er lov" å ikke be alle jentene. Man kan oppfordre til det.

Jeg regner med at dette med bursdagsfeiringer ute har litt sammensatte årsaker. Noen gjør "alt" for ungene sine, inviterer hele trinnet og oppfyller ellers alle ønsker om hvor spektakulært avkommet ønsker det skal være. Andre bor kanskje i leilighet og har rett og slett ikke plass til 15 unger i stua? Da har man ikke så mange andre muligheter.

Her har vi for det meste hatt bursdagsfeiringene hjemme, men de som har sommerbursdag har av og til feiret i skogen. I fjor hadde vi nyfødte valper i hus, så da lånte jeg lokaler på jobben fordi jeg ikke orket tanken på å ha huset fullt av gærne gutter i tilfelle regn.

Godteposer har vi alltid boikottet. Det har vært noen spørsmål opp igjennom, men hva så? Vi gir beng i det og gjør som det passer oss. :nigo:

Er enig i at godteposene er noe herk, men i våre barnebursdager får alle det likevell. Har hørt om han ene i barnehagen som hadde bursdag hvor ingen fikk godtepose. Det blir ikke glemt.....stakkars gutt. Gutta sier de ikke vil tilbake i burdag til ham igjen...

Skrevet

Er enig i at godteposene er noe herk, men i våre barnebursdager får alle det likevell. Har hørt om han ene i barnehagen som hadde bursdag hvor ingen fikk godtepose. Det blir ikke glemt.....stakkars gutt. Gutta sier de ikke vil tilbake i burdag til ham igjen...

Unger kan være både tankeløse og taktløse, selvfølgelig, men noe sånt har vi heldigvis aldri opplevd her.

Jeg tipper de har glemt det til neste bursdag og kommer likevel.

Skrevet

Vi er av dem som alltid har hatt utebursdag for den yngste ute. Med aking og grilling eller på lekeland. Men det handler om at jeg som forelder ikke orker å ha det innendørs midt oppi julestria.

Eldstemann har også sin ute, hvis det kommer tidlig vår.

Men vi bor på ett lite sted, så det er ikke så altfor mange å stelle i stand til.

Skrevet

Jeg lurer på hva folk definerer som "før", for bursdag på McDonald's, Burger King, Peppes osv var helt vanlig da jeg vokste opp. Da vi var på Peppes var jeg eldre og invitere færre, men hadde barnebursdager med hele klassen på f.eks McDonald's, og omtrent alle jeg kjenner gjorde det slik. Spesielt fordi det var det som var "in". Ikke for det, vi hadde også barnebursdager hjemme, bare så det er sagt, men jeg ser ikke på det å feire bursdag ute som unormalt. Jeg kan huske begge typer (hjemme- og utebursdager) som både spennende og morsomme.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Jeg lurer på hva folk definerer som "før", for bursdag på McDonald's, Burger King, Peppes osv var helt vanlig da jeg vokste opp. Da vi var på Peppes var jeg eldre og invitere færre, men hadde barnebursdager med hele klassen på f.eks McDonald's, og omtrent alle jeg kjenner gjorde det slik. Spesielt fordi det var det som var "in". Ikke for det, vi hadde også barnebursdager hjemme, bare så det er sagt, men jeg ser ikke på det å feire bursdag ute som unormalt. Jeg kan huske begge typer (hjemme- og utebursdager) som både spennende og morsomme.

Hvis "før" betyr "da jeg vokste opp" var nok det for min del leeeenge før McDonalds i det hele tatt hadde begynt å tenke på å etablerte seg på norsk jord, i hvert fall... *gæmlis* :fnise:

Vi hadde bursdager med pølser, kaker og brus (men like gjerne saft), og ingen hadde hørt om å feire bursdag noe annet sted enn hjemme, tror jeg.

Ungene våre har vokst opp med en McDonalds- og lekelandsbursdag i ny og ne, men de fleste her har feiret hjemme.

Skrevet

Jeg lurer på hva folk definerer som "før", for bursdag på McDonald's, Burger King, Peppes osv var helt vanlig da jeg vokste opp.

Jeg var på McDonalds for første gang som 15 åring, så jeg tenker nok også på "før" som min barndom -og da var det helt enkelt ingen "utebursdager".

Nå bor jeg på et lite sted, så i mine barns klasser er de kun ca 12-16 barn. Og alle bor i enebolig (noe annet finnes ikke ;) ). Da blir det hjemmebursdag med hele klassen som gjelder. Og det er jeg glad for :)

Skrevet

Okay, utebursdager var i hvertfall vanlig fra starten av slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet, ergo så har det ikke vært så uvanlig de siste 20 åra. Og det er derfor jeg lurte, siden ts skrev "i dag". For meg er ikke dette ihvertfall noe uvanlig fenomen.

Uansett, jeg vil bare presisere at barnebursdager kan være like fine de, og det var også det de fleste hadde da jeg vokste opp, men det var også "in" å ha det ute. Spesielt fordi McDonald's osv ikke var hverdagskost og ikke et sted vi spiste så ofte. Uansett, etter å ha jobbet en del med bar har jeg inntrykk av både hjemmebursdager og utebursdager er like vanlig, og jeg tenker det er helt greit. Man trenger ikke å være rik for å få til noe slikt, men det handler vel om prioriteringer som alt annet.

Gjest youlookslashy
Skrevet

Jeg personlig er forsåvidt enda barn og sluttet å feire bursdag da jeg var ca. 10 år fordi bursdager ble en "plikt". Feiret forsåvidt 13årsdagen min på Peppes etterfulgt av kino.

Det jeg ikke liker med hjemmebursdager er at alle klår på tingene dine, roter i undertøysskuffene, badeskap, hyller og bokser og alt som er, ting knuses, dras ut av esker, godteri slenges veggimellom, mat blir kastet rundt og tekniske duppeditter blir ødelagt av entusiastisk trykking.

Takler ikke det der med at folk er "tvunget" til å være hjemme hos meg over en periode med tid (f.eks 3 - 7 osv for barnebursdager.). Greit å ha jentekvelder og fester osv (nå som vi har blitt eldre har det blitt mindre matkasting, men resten står vel enda) hvor man kjenner menneskene som er invitert, men i f.eks barnebursdager osv hvor det er "obligatorisk" å invitere f.eks alle jentene eller hele klassen så ender man faktisk opp med en gjeng hvor man kanskje ikke har noe til overs for 3/4 av dem.

Skrevet

Når vi bodde i en liten 2 roms leilighet så hadde vi rett og slett ikke hatt mulighet til å huse 5-6 barn i noen bursdagsselskap, det ble aldri til at vi hadde selskap på lekeland eller noe annet, vi fant på andre ting i familien istedet. ;)

Men nå har vi flyttet så har heldigvis mye større plass nå, så da kan vi ha ordenlige bursdager. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...