Gjest Sisu Skrevet 7. mai 2008 #1 Skrevet 7. mai 2008 Synes det stadig blir flere og flere barnebursdager med reiser til ulike lekeland, bowlingbursdager, feiring på McDonald's, Dolly Dimple's, Peppe's, osv.. Gjerne for alle av samme kjønn i klassen, men jeg har også vært borti noen som inviterer 25 barn og må leie lokale for å få plass til alle! Er dette kommet helt ut av kontroll? Eller er det bare jeg som reagerer? Da eldstejenta vår fylte 10 år i vinter, bestemte vi i samråd med henne å ha bursdagfeiring hjemme. Hun fikk invitere de nærmeste venninnene sine, det ble tilsammen 9 stk; en blanding av klassevenninner, nabojenter og gamle barnehagevenninner hun fortsatt har god kontakt med. Det er jo slett ikke alle jentene i klassen hun leker med lenger. Vi laget pizza til dem, serverte potetgull, brus og smågodt, og de fikk kjellerstua å boltre seg på med singstar osv. Etter lydnivået å dømme, hadde de det kjempegøy! Og datteren vår var superfornøyd etterpå. Spørsmålet mitt er: Er det vi foreldre som er redde for at ikke barnet skal "få nok" til bursdagen? Klarer vi ikke å sette grenser? Er det blitt en slags konkurranse på dette området (også)? Noen som har innspill??
Frk Johansen Skrevet 7. mai 2008 #2 Skrevet 7. mai 2008 Jeg er helt enig med deg! Barna mine (6 og 8) får ikke ha bursdag annet enn hjemme. Og de elsker det! (I alle fall enn så lenge) og jeg har ikke tenkt å gi etter for press om "utebursdag" heller. Sønnen min har bursdag midt på svarte vinteren og gjett hvilken akebursdag med pølser i lavvo som blir husket?? Det handler jo litt om å orke å ha litt ståk og støy noen timer hjemme og jeg mener at det gjør man som forelder!!! Det er jo (tror jeg) de hyggelige hjemmebursdagene man husker best. (håper jeg). Nå skal det sies at vi bor i en enebolig og jeg har jo forståelse for at det kan bli trangt med 20 stykker hjemme om man bor i en liten leilighet så man skal jo ikke ta alle under en kam men jeg skulle ønske flere foreldre kunne bestrebe seg litt til å lage hyggelig feiring hjemme. Det er stas å ha hjemmebursdag!!
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2008 #3 Skrevet 7. mai 2008 Dette handler vel igjen bare om at tidene forandrer seg. Selv var jeg kjempeglad da lekeland åpnet her i distriktet, slik at vi kunne flytte bursdagen dit. Jeg har mange grunner for at det er bedre å ha bursdagen ute enn hjemme for oss. Og det kan mange andre ha også. Likeledes som mange har grunn til å feire bursdagen hjemme. Hovedgrunnen for meg ble at nå kunne julestria råde hjemme uten å måtte gjemme bort alt for en bursdag. Dessuten har jeg det like gøy som ungene når vi er på lekeland, ja og så slipper jeg all oppryddinga etterpå selvfølgelig. Jeg skulle virkelig ønske at flere foreldre kunne bestrebe seg etter å la andre få lov til å velge som de selv vil uten å fordømme. Så lenge bursdagsbarnet og gjestene har det flott ser jeg ikke noe forskjell i om den feires hjemme, på peppes eller lekeland. 2
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2008 #4 Skrevet 7. mai 2008 Om ting er kommet ut av kontroll fordi man feirer bursdagen sin ute? :klø: Jeg må si at jeg ikke synes det er spesielt ødslende... Når det gjelder at man inviterer alle jentene eller alle guttene er vel det for at ingen skal oppleve å aldri bli invitert. Jeg synes i utgangspunktet det høres ut som en fin tanke. 2
Ce'Nedra Skrevet 7. mai 2008 #5 Skrevet 7. mai 2008 (endret) Når kun enkeltpersoner fra klassen blir bedt, er det lett at enkelte i venninnegjengen holdes utenfor, det husker jeg selv fra jeg var mindre. Jeg ville bedt alle jentene, eventuelt hele klassen. Endret 7. mai 2008 av Ce'Nedra 1
Gjest Emera Skrevet 7. mai 2008 #6 Skrevet 7. mai 2008 Om ting er kommet ut av kontroll fordi man feirer bursdagen sin ute? :klø: Jeg må si at jeg ikke synes det er spesielt ødslende... Ødslende eller ikke, det handler vel om at det er mer penger blant foreldre nå enn før. For det koster å feire bursdag på badeland, lekeland eller kino. Hundrevis av kroner. Jeg tror det er et islett av å overgå hverandre også. Men at det er deilig å flytte barnebursdagen ut av huset, det skal jeg ikke nekte på.
Gjest Sisu Skrevet 8. mai 2008 #7 Skrevet 8. mai 2008 Jeg tror det er et islett av å overgå hverandre også. Men at det er deilig å flytte barnebursdagen ut av huset, det skal jeg ikke nekte på. Det er det jeg er mest redd for; at det skal bli en slags prestisjekamp mellom foreldre for å overgår hverandre... Og JA: Det er jo godt å flytte bursdagen ut, det er jeg enig i...
Gjest -mette Skrevet 8. mai 2008 #8 Skrevet 8. mai 2008 Det er klart at en påvirkes av hva andre foreldre gjør og barna påvirkes av hva andre barn får lov. Er vel noe som ligger i oss alle att vi ikke vil være dårligere enn andre, men jeg synest det er viktig å ikke la seg rive med av hva andre gjør og heller tenke hva som kjennes rett for meg. Er vel slik at for noen passer det ene og for noen det andre. Jeg for min del liker best å feire bursdagen til ungene hjemme, og det gjør ungene også. Elsker å være kreativ å finne på ting. Jeg har og tenkt å feire bursdagen til barna hjemme frem til de er ti år og etter det blir det muligens slik at de skal få velge å ta med seg to gode venner/veninner til badeland, bowling eller lignende. Når det kommer til det å invitere til bursdag synest jeg det er ok å be bare de vennene barnet leker med, men om det bare er noen få igjen i klassen som ikke blir bedt, ber vi alle av samme kjønn, slik att ingen skal føle seg utenfor.
LukaFrost Skrevet 8. mai 2008 #9 Skrevet 8. mai 2008 Jeg har også inntrykk av at det tar av innimellom. Det jeg reagerer mest på er at ungene skal ha med seg godtepose når de skal hjem.
Wildy Skrevet 8. mai 2008 #10 Skrevet 8. mai 2008 Jeg trodde egentlig av vår epoke med hjemmebursdager var over, yngstejenta blir elleve i år. Men det kommer ikke på tale å ha bursdagen ute, eller lage venninnekveld, bowling el. For det beste som finnes er hjemmebursdag!Vi har pleid å invtere hele klassen, jenter og gutter. Stort sett blir det 15-20 stykker, og huset står fullstendig på hodet noen timer. Men mange års erfaring med barnebursdag har etterhvert gitt meg stålkontroll på tidskjema og servering.Så veldig mye billigere enn å ha feiring ute blir det faktisk ikke, det går med adskillige kroner i innkjøp av mat og drikke ( og jeg deler ikke ut mengder med snop...), det går fort minst 1500 her, men da er pynt, ballonger, såpebobler osv også med. Men vi har stort hus og mulighet til det. Aldri i verden om jeg hadde maktet om vi hadde en liten leilighet. Det viktigste må vel være at man finner en form som man synes fungerer? Synes det er trist når jeg hører foreldre som lider seg gjennom hjemmebursdag og synes det er forferdelig.
Gjest Cascabel Skrevet 8. mai 2008 #11 Skrevet 8. mai 2008 Det jeg reagerer mest på er at ungene skal ha med seg godtepose når de skal hjem. Det er grusomt. Enten spiser ungen opp godteriet og blir helt propell, eller så blir det krngling om å gjemme den til lørdag. Og hva er poenget? Spiser de ikke nok gørr under selve festen? 1
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2008 #12 Skrevet 8. mai 2008 Vi bor i enebolig og har et 90m2 gjestehus med 30m2 stuedel i, og der pleier vi å flytte bursdagen til! Er det fint vær, holder vi gjerne bursdagen i hagen også - det er veldig stas!! Vi har alltid masse selskapsleker og aktiviteter, og 2 timer flyr som en vind!! Hadde vi bodd i en mindre leilighet hadde jeg nok flyttet selskapet til et sted som kunne ta litt ungeaktiviteter - jeg synes alle skal få gjøre det som passer best for dem. Ikke alle selskap på "lekeland"-aktige steder er like vellyket; det er lett for at man inntar måltidet samlet og deretter er alle spredd for alle vinder,og gjør sin egen greie. Når det gjelder hvem jeg synes man skal invitere, er jeg stor tilhenger av at man heller inkluderer og kutter litt ned på utgiftene -om det er så at lommeboken sliter- ingenting er vondere for et barn i en gruppe enn å ikke bli invitert/inkludert i bursdagsfeiring - det er vondt. Da er jeg heller for at man enten inviterer bare jentene eller bare guttene - da blir det en helt annen mening med det. Aller helst, synes jeg man skal invitere alle; da får man glade barn som sammen gleder seg til en felles event. Mine barn inviterer vanligvis sin egen gruppe i barnehagen/klassen på skolen, barna i nabolaget som de leker med, og andre barn de er gode venner med. Det blir et stort selskap, men så gøt som de har det, er det verdt hver krone. Vi har også invitert foreldrene til å være med om det passer; da kan vi voksne også bli mer kjent med hverandre - og det har vært superhyggelig. Ene gangen hadde vi fotballkamp med to små må i hagen, voksne og barn på lag med hverandre, og to timer ble fort til 4, vi hadde det kjempegøy!! vi kuttet da heller ned på kostnadene; laget pølser,lompe,brød,bakte boller,bakte 4 kaker og kjøpte brus på Roma - ble rimelig det!!
Gjest Emera Skrevet 8. mai 2008 #13 Skrevet 8. mai 2008 Jeg har også inntrykk av at det tar av innimellom. Det jeg reagerer mest på er at ungene skal ha med seg godtepose når de skal hjem. Ja, det er virkelig meningsløst. De er da oppsukret nok fra før. Det har nok bare blir en (u)vane rett og slett, med den godteposen.
estrella Skrevet 8. mai 2008 #14 Skrevet 8. mai 2008 Jeg likte alltid hjemmebursdagene mine Nå opplevde aldri jeg å få lov til å feire min bursdag utenfor hjemmet, men det var delvis fordi jeg ikke ville og delvis fordi det var ikke så ufattelig mange tilbud til hvor jeg kunne ha gjort det og der hvor man kunne ble det fort veldig dyrt for enslig mor med fire barn(hvor 2 har bursdag 20 dager etter hverandre). Mamma laget sjokoladekake, trakk pølser og laget godteposer(som man fisket ). Dessuten var det jo litt spennendes å kunne vise frem rommet mitt til alle, vise alle lekene mine og vise den søte lillesøsteren min. Søskna mine feirer fortsatt hjemme. Alltid like stas, spesielt hvis storesøster er den som lager selskapet for hun minste(hun ble 4 i dag) eller hvis det er storebror som er med i selskapet til han på 5. De ser nå ut til å elske bursdagene sine Også de på 3(gutt denne gangen), 6 og 11 liker hjemmebursdagene sine. 1
Kara W Skrevet 8. mai 2008 #15 Skrevet 8. mai 2008 Jeg tror hovedgrunnen til at mange foreldre velger utebursdag er at de da slipper å gjøre noe (eller ihvertfall så mye) selv. Det er jo en generell trend idag at man betaler andre for å gjøre alt man ikke vil selv (f.eks handle mat eller vaske hus), og da kan man jo inkudere barnebursdager i det. Jeg hadde ofte utebursdag etter at jeg ble ti år, men det kom nok først og fremst av at det da var 'lov' å ikke invitere alle jentene i klassen. Jeg lekte neste ikke med noen av dem, og mange bursdager føltes mer som plikt enn stas. Da var det mye bedre å få be med meg 3-5 virkelige gode veninner og dra på kino og peppez, eller Tusenfryd. Når man valgte den formen ble det større aksept for at man ikke kunne invitere så mange (men det er det kanskje ikke lenger idag?).
Nigo-san Skrevet 8. mai 2008 #16 Skrevet 8. mai 2008 Jeg synes- politisk ukorrekt nok- at barnebursdager i seg selv er noe herk. Kan ikke folk bare ha en liten familiebursdag, og feiring i skole/barnehage?
Angelheart Skrevet 9. mai 2008 #17 Skrevet 9. mai 2008 Jeg er også negativ til den godteposen. Da vi hadde bursdagsfeiring til sønnen i vinter, hadde vi ikke laget godteposer til alle gjestene. Dette både fordi vi tenkte det var nok godis i løpet av dagen, men også fordi vi ikke var klar over hvor vanlig dette var. Da første gjesten blir hentet jublet alle barna og spurte etter godteposen. Da vi sa det ikke var noen godteposer ble endel av barna sure og vi hørte tom. en av de furtet til mammaen sin da han ble hentet: "Mamma, vi har ikke fått godtepose, vi". Må innrømme at jeg ble helt tatt på sengen og litt lei meg i etterkant da jeg var redd for at dette skulle bli et tema i barnehagen som så ville gå utover sønnen min. Har i etterkant merket at alle andre har gitt godteposer til barna i de bursdagene sønnen har vært i, så det er vel "nødvendig", da.......
Kara W Skrevet 9. mai 2008 #18 Skrevet 9. mai 2008 Jeg er også negativ til den godteposen. Da vi hadde bursdagsfeiring til sønnen i vinter, hadde vi ikke laget godteposer til alle gjestene. Dette både fordi vi tenkte det var nok godis i løpet av dagen, men også fordi vi ikke var klar over hvor vanlig dette var. Da første gjesten blir hentet jublet alle barna og spurte etter godteposen. Da vi sa det ikke var noen godteposer ble endel av barna sure og vi hørte tom. en av de furtet til mammaen sin da han ble hentet: "Mamma, vi har ikke fått godtepose, vi". Må innrømme at jeg ble helt tatt på sengen og litt lei meg i etterkant da jeg var redd for at dette skulle bli et tema i barnehagen som så ville gå utover sønnen min. Har i etterkant merket at alle andre har gitt godteposer til barna i de bursdagene sønnen har vært i, så det er vel "nødvendig", da....... Er det blitt slik at godteposen er noe man får med seg etter at bursdagen er slutt? Da jeg var liten så var godteposen noe man fikk etter at man hadde spist, og ble delt ut ved hjelp av en lek (gjemt rundt i huset, fisket e.l.). Det meste av godteposen ble spist opp før man dro hjem, men det hendte jo at man tok med seg litt hjem også (det lå ofte en liten gave nedi der også). Etterhvert som vi ble litt eldre ble godteposen byttet ut med skåler med godteri som ble satt frem som vi spiste av iløpet av bursdagen. At alle barn skal få utdelt en godtepose i det de går ut døren høres virkelig tåpelig ut, spør du meg. Men er det slik at "alle" gjør det kan du jo være greit å vite om. 1
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2008 #19 Skrevet 9. mai 2008 *noterer opp* Nok et argument for å gjøre et forsøk på sommerbarn, spesielt så lenge det ser ut som vi blir boende i leilighet. Mye lettere å ha feiringen utendørs da.
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2008 #20 Skrevet 9. mai 2008 Er det blitt slik at godteposen er noe man får med seg etter at bursdagen er slutt? Da jeg var liten så var godteposen noe man fikk etter at man hadde spist, og ble delt ut ved hjelp av en lek (gjemt rundt i huset, fisket e.l.). Det meste av godteposen ble spist opp før man dro hjem, men det hendte jo at man tok med seg litt hjem også (det lå ofte en liten gave nedi der også). Etterhvert som vi ble litt eldre ble godteposen byttet ut med skåler med godteri som ble satt frem som vi spiste av iløpet av bursdagen. At alle barn skal få utdelt en godtepose i det de går ut døren høres virkelig tåpelig ut, spør du meg. Men er det slik at "alle" gjør det kan du jo være greit å vite om. Det er nok "alle" som gjør det. Vi har en 9 åring og forsøkte for to år siden uten godtepose. Det ble omtalt ja. I år har vi leid en idrettshall og skal spille håndball og basket. Og det blir faktisk ikke veldig mye dyrere enn hjemme. I tillegg slipper vi vasken:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå