Gå til innhold

Tradisjonelt bryllup, nei takk..

Fremhevede innlegg

Skrevet
Altså, jeg skjønner ikke vitsen med å gifte seg om en ikke gjør det tradisjonelt? En stor del av å se fin ut er at det må være en ramme rundt, hvis ikke kan du jo like godt kle deg ut foran speilet på loftet. Hva slags komplekser er det dere jenter har? Er dere redde for å stå i sentrum en dag? Det er kanskje den beste dagen i livet deres vi snakker om her!!! Er det bare gunstige skattordninger dere er ute etter? Jeg skjønner det bare ikke...

Nå er vel hele hensikten med ekteskap å erklære kjærlighet til hverandre, og gi uttrykk for - overfor hverandre - at man elsker hverandre og ønsker å leve sammen i denne kjærligheten?

Et ekteskap dreier seg absolutt ikke om først og fremst "å se fin ut og være prinsesse for en dag".

Folk planlegger bryllupet sitt i flere år, ned til hver minste lille detalj ("skal vi ha tamponger eller ikke i gjestekurven på dametoalettet?" osv.). Jeg sier ikke at det er noe galt i det, om man ønsker et stort og tradisjonelt bryllup, og om man synes det er artig å planlegge et slikt bryllup - så er det vel ingenting som er bedre enn det. MEN: Hvis folk bare hadde lagt ned en brøkdel av denne planleggingen i selve ekteskapet - så tror jeg det ville blitt langt færre skilsmisser.

Det er mulig jeg får noe sinnsykt med pepper nå, men jeg tør påstå at det er en del (særlig jenter) som gifter seg nær sagt kun av den eneste grunn å få være en prinsesse med alles oppmerksomhet rettet mot seg denne ene dagen.

Jeg gifter meg ene og alene av kjærlighet. Jeg har lyst til å dele min kjærlighet med mannen min, og jeg har lyst til å leve sammen med han resten av livet - og at vi skal erklære vår kjærlighet til hverandre ved å gifte oss. Jeg har også lyst til at våre barn skal vokse opp innenfor et ekteskap. Å være fin for en dag og få oppmerksomhet betyr ingenting for meg. Det er helt uvesentlig i denne sammenhengen. For meg.

For andre kan det være annerledes. Til dere som ønsker stort bryllup: YES! Gjør det! Sørg for at dere lager til et bryllup som DERE liker, som gjør at DERE føler at DERES bryllup har vært verdens supreste bryllup. Og KOS DERE! :) :) :)

Så kan de som ikke gidder/orker/har råd/har lyst osv. finne på noe annet som gjør at DE føler at DE har hatt verdens supreste bryllup :) :) :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
:klappe: Amen, Nelle! Der sa du det akkurat slik jeg selv føler det.
Gjest Gjest_hopp_*
Skrevet

Vårt bryllup havner nok mer i den tradisjonelle kategorien, med kirke, en god slump gjester, middag, kaffe of fest. Og det er sånn vi begge ønsker at det skal være. Uten at vi nødvendigvis driver å vever servietter selv, eller har brukt lang tid på å avgjøre om d skal være tamponger eller ikke på toalettene..

For oss, som for de fleste andre vil jeg tro, er bryllup en feiring av vår kjærlighet, noe som jo forsåvidt hver dag i sammen også er ;) Men samtidig synes jeg at et bryllup er mye mer enn bare oss to. Det er også sammenfletting av to slekter/familier (dette hørtes kanskje litt vikingetidaktig ut men..) Det er på mange måter starten på vårt familieprosjekt, hvor vi signaliserer for verden at dette er alvorlige greier og vi ønsker en formell platform for å leve livet i sammen. For oss er det helt naturlig at våre nærmeste tar del i bryllupsdagen, det er en stor dag for dem også! Og for meg er gode venner, tanter og onkler også mine nærmeste :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...