Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå vokser de fint i vinduskarmen; både basilikumen og rosmarien og dill og persille og gressløk. Men de vokser fort, og det blir maaaange!

Har kjøpt små minidrivhus i plast som de vokser i.

Morsomt dette!! :)

Men hva er neste steg da? Har tenkt å plante i potter/kasser, men hvis man skal plante bare en i hver potte må det da bli maaaaaange potter? Ca 60, hehe....

Og ikke minst, hvordan får jeg de små spinkle spirene helberget over i en ny potte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg ville ha plantet de i blomsterkasser eller vanlig verandakasse etter at de hadde fått vokst nok til at rottrådene ses godt mellom hullene fra undersiden av potte (du kan godt kjøpe enkle sommerblomstpotter i tynn plast..( ofte grønne) de er billige.

Da må du prikle dem over i en ny potte, det gjør du slik: (sakset fra et nettsted da jeg ikke orket å formulere det selv)

Prikling

Prikling er å plante om frøplantene i potter. Hold fast i såkassen mens du dunker den i siden slik at jorden blir løs. Bruk en blyant til å løsne en og en frø plante forsiktig. Pass på at du får med deg rottrådene. Ha klar pottene plantene skal settes i. Dette kan være potter på 8-10 cm fyllt med god blomsterjord. Lag et romslig hull i midten. Grip frøplanten i et av de nederste bladene. Løft ikke i stilken. Før så rotsystemet til frøplanten i hullet i den nye potten. Hold den i riktig høyde mens du pakker jorden forsiktig om roten. Nå skal planten vannes med romtemperert vann. Det kan være lurt å holde i et av de nederste bladene mensman vanner. På den måten kan man unngå at planten detter overende mens man vanner. Fortsett prosedyren med neste plante til du har så mange planter du vil ha. Sett pottene lyst og varmt (18-21 grader).

Dersom du bruker en 10 cm potte, kan du prikle ca 3 rosmarin, 1-3 dill planter, 3-5 basillikum i potta til å begynne med. Gressløken kan du bare løsne en bit med ca 15 strå på og putte den i potta, persillen ville jeg ha sådd direkte ut i den potta der jeg skal ha den og lagt tynn plast over for å få bedre spiring (plasten må fjernes etter at de har spiret godt), siden du tydeligvis har sådd dem, ville jeg ha puttet 1 i f.eks 8 cm potte, slik at jeg kunne sette dem i kassa med ca 10 cm mellomrom.

Når plantene har vokst slik at du (som jeg har sagt før), ser røttene fra undersiden, løsner du potta og planter dem i kasser.

Basillikum er forøvrig svært varmekrevende og bør egentlig dyrkes under plast, i veksthus eller vekstduk (tynn hvit sak.. ikke den svarte som enkelte kaller for vekstduk, men som er en jorddekkeduk bedre kjent som jordbærduk).

De andre urtene du har beskrevet tåler fint å stå uten spesielle hensyn.

Endret av absinthia
Skrevet
Prikling

Prikling er å plante om frøplantene i potter. Hold fast i såkassen mens du dunker den i siden slik at jorden blir løs. Bruk en blyant til å løsne en og en frø plante forsiktig. Pass på at du får med deg rottrådene. Ha klar pottene plantene skal settes i. Dette kan være potter på 8-10 cm fyllt med god blomsterjord. Lag et romslig hull i midten. Grip frøplanten i et av de nederste bladene. Løft ikke i stilken. Før så rotsystemet til frøplanten i hullet i den nye potten. Hold den i riktig høyde mens du pakker jorden forsiktig om roten. Nå skal planten vannes med romtemperert vann. Det kan være lurt å holde i et av de nederste bladene mensman vanner. På den måten kan man unngå at planten detter overende mens man vanner. Fortsett prosedyren med neste plante til du har så mange planter du vil ha. Sett pottene lyst og varmt (18-21 grader).

Puh.. Dette blir for mye dill for meg. Jeg bare sår frø i en litt stor terrakotta potte, og så tynner jeg ut litt hvis det blir for mange planter i den. Setter de ut på terrassen når det blir temperatur til det! :smilyblomst:

Skrevet (endret)

Det går bare fint, jeg kan prikle flere hundre i timen.

Men så har jeg vært proff da.. ;)

Men se bort fra det med å holde i planten når du vanner.. det beste er å dusje dem.. dessuten bør de plantes litt lengre ned enn de sto, men ikke så langt ned at bladene berører jorda.

Endret av absinthia
Skrevet

da har jeg kanskje gjort noe feil da, for i det minidrivhuset er det ingen huller i bunnen...skal jeg lage noen huller der eller

Skrevet (endret)

Nei, ikke om du ikke vanner for mye.. Du mener et sånt minidrivhus der du sår plantene? Ofte så setter man nemlig små potter inn i minidrivhuset, med det man har sådd.. eventuelt en innsats som passer med hull i.

Du kan prikle plantene når det første bladparet er foldt ut.. du trenger ikke å vente på om røttene ses fra undersiden her (.. om det var dette du hadde misforstått litt..?).

Endret av absinthia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...