Gå til innhold

Så/legge plen i ny hage?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Vi skal lage gressplen og vil selvsagt ha den på plass så fort som mulig. Hagen blir planert og vi får matjord. Vi har skaffet priser på ferdigplen, men det koster jo en del mer enn om man sår plenen.

Derfor noen spørsmål om å så plen.

1. Hvis man sår nå, hvor lang tid før man får bruksplen? Rekker vi det denne sommeren i det hele tatt?

2. Hvilken type gress bør man så? Har hørt noen anbefale sportsgress. Er det dette som vokser raskest og blir best?

Hører gjerne erfaringer rundt dette.

Mange takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi skal legge gress på fredag. Tips for å få litt billigere gress: Ring en lokal annleggs gartner, hør hvor mye han skal ha for å levere ferdig plen ink. mva. Vi sparte 1800,- på å få det levert fra han, enn å hente det selv i Lommedalen(han kjøper også plen derfra). Vi får det til og med levert på døra. De kjøper inn i store kvanta, dermed får de billigere kvm pris.

Vi velger å legge ferdig plen fordi vi har små barn, det er bare mere praktisk for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er totalen på når du sparer 1800? Vi har 1,2 mål tomt, så da er 1800 egentlig ingenting å spare på totalen. Skal legge ny plen vi også, men tror vi kommer til å så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisu

Vi la ferdigplen, veldig fornøyd med det! Men nå skal det sies at vi har en liten hage, da... Hadde vi hatt stor tomt, hadde vi nok sådd. Ellers ville det fort blitt for dyrt for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til dere har vi ingenting ;)

Vi har kun 200 kvm, som skal legges nytt.

Han som vi får det av tar 36,- pr kvm ink mva og levering:

200 * 36 = 7200,-

Henting av gress hos bærum ferdigplen:

200 * 45 = 9000,- (over 480 kvm 40,- pr. kvm)

Ikke mye å spare for dere. Hadde nok sådd da jeg også hvis jeg hadde hatt så stor tomt som trengte nytt gress.

Vi har tomt på 1,5 mål, men tar litt etter hvert som vi har penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK :) Da skjønner jeg. Vi kan ikke vente og må ta alt i år. Blir nok å rake og fikse og ta alt fra bunnen av her. Blir ikke billigere av at det bare er leirejord her fra før heller :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har hevet hagen 1,5 meter(jord og leire blanding). Fikk en bonde til å gjøre det for oss i høst. Dette lot vi ligg over vinteren slik at jord fikk satt seg. I helgen som var fikk vi 30 tonn med topping (siste jordlaget blander med sand før legging av gress) som vi la utover fra 10-15 cm høyde.

Det var en jævla jobb.... Men det ble drit bra. Må gleder jeg meg bare til å rulle ut grasset slik at vi kan benytte hagen om det par uker :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

TS her. Takk for svar. :)

Hører gjerne mer erfaringer om dette med å så gress selv. Hvor mye sparer man på det kontra å kjøpe ferdig på rull, og hvor lang tid til man kan bruke plenen nogenlunde normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sparer ganske mye på å så selv. For vår tomt kom bare ferdigplenen på nørmere 50 000,- i tillegg måtte vi utbedret jorden noe under. Nå tror jeg vi får hele tomta til maks 25 000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...