Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvordan velger man yrke når man ikke har noen spesielle interesser som lar seg kombinere med jobb? Jeg har ingenting jeg virkelig brenner for (ingenting man kan ha som yrke i hvertfall), og den berømte magefølelsen er heller ikke spesielt hjelpsom. :tristbla: I 4 år har jeg prøvd og feilet med diverse studier, og jeg føler jeg har kastet bort mye tid. Jeg er i midten av tyveårene, og har ikke lyst til å være ferdig utdannet når jeg er 30 liksom. Vil komme i gang, NÅ! Vil bare bli ferdig med utdannelsen og begynne å leve...

Men jeg greier bare ikke for mitt liv å finne ut hva jeg ønsker å vie livet mitt til.

(Og ja, jeg har prøvd yrkestester, og de sier alltid det samme. Desverre er yrkene de foreslår av diverse grunner uaktelle. Profesjonelle rådgivere har jeg ikke råd til).

Er det "feil" å velge yrke hovedsaklig pga lønnen forresten? Er jeg dømt til å bli ulykkelig hvis jeg jobber med noe jeg bare trives sånn halveis med, men har god nok lønn til å leve godt utenom jobben? Noen her som valgte feil utdannelse, og angret etter å ha jobbet noen år?

Hjelp! Jeg trenger desperat noen gode råd!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Hvordan velger man yrke når man ikke har noen spesielle interesser som lar seg kombinere med jobb? Jeg har ingenting jeg virkelig brenner for (ingenting man kan ha som yrke i hvertfall), og den berømte magefølelsen er heller ikke spesielt hjelpsom. :tristbla: I 4 år har jeg prøvd og feilet med diverse studier, og jeg føler jeg har kastet bort mye tid. Jeg er i midten av tyveårene, og har ikke lyst til å være ferdig utdannet når jeg er 30 liksom. Vil komme i gang, NÅ! Vil bare bli ferdig med utdannelsen og begynne å leve...

Men jeg greier bare ikke for mitt liv å finne ut hva jeg ønsker å vie livet mitt til.

(Og ja, jeg har prøvd yrkestester, og de sier alltid det samme. Desverre er yrkene de foreslår av diverse grunner uaktelle. Profesjonelle rådgivere har jeg ikke råd til).

Er det "feil" å velge yrke hovedsaklig pga lønnen forresten? Er jeg dømt til å bli ulykkelig hvis jeg jobber med noe jeg bare trives sånn halveis med, men har god nok lønn til å leve godt utenom jobben? Noen her som valgte feil utdannelse, og angret etter å ha jobbet noen år?

Hjelp! Jeg trenger desperat noen gode råd!

Kanskje du trenger å ikke tenke på dette en stund....glem det med å skulle være ferdig med studiene dine til du er 30. Skaff deg en jobb nå, eventuelt kontakt et vikarbyråd så får du prøve litt av hvert.

Selvom det ikke er drømme yrkene du får prøve deg i, kan det være noen sider av jobbene du ser du trives i og kan tenke deg å bygge videre på?

Eks: kundeservice, papirarbeid, rådgivning, data, barn, velvære, helse... prøv litt forskjellig :goodbye: Det er mye lettere å se hva man kan tenke seg å gjøre når man får prøvd det i praksis i stedet for å lese om de forskjellige yrkene.

Ellers kan du jo være en av dem som ikke behøver å studere, du kan finne en jobb og "klatre" innad i bedriften... du kan velge yrkesrettet studier, starte noe eget?`

Hva er hobbyene dine forresten? Hva liker du å gjøre når du ikke surfer etter utdannelse?

Gjest Gjest
Skrevet
Kanskje du trenger å ikke tenke på dette en stund....glem det med å skulle være ferdig med studiene dine til du er 30. Skaff deg en jobb nå, eventuelt kontakt et vikarbyråd så får du prøve litt av hvert.

Selvom det ikke er drømme yrkene du får prøve deg i, kan det være noen sider av jobbene du ser du trives i og kan tenke deg å bygge videre på?

Eks: kundeservice, papirarbeid, rådgivning, data, barn, velvære, helse... prøv litt forskjellig :goodbye: Det er mye lettere å se hva man kan tenke seg å gjøre når man får prøvd det i praksis i stedet for å lese om de forskjellige yrkene.

Ellers kan du jo være en av dem som ikke behøver å studere, du kan finne en jobb og "klatre" innad i bedriften... du kan velge yrkesrettet studier, starte noe eget?`

Hva er hobbyene dine forresten? Hva liker du å gjøre når du ikke surfer etter utdannelse?

Hei. Tusen takk for svar og tips :-))

Jeg har jobbet med litt forskjellige ting bl.a matvarebutikk, renholder og andre "drittjobber". Så jeg vet i hvertfall hva jeg IKKE vil jobbe med ;).

Hobbiene mine er fotografering, gå turer, lese bøker, sitte og surfe rundt på internett (jeg er vel en liten nerd :P ) og diverse kreative sysler (tegning osv). Vurderte å bli fotograf, men jeg tror ikke min interesse for foto er sterk nok til at jeg hadde likt å vie mesteparten av alle hverdagene mine til det. Dessuten er arbeidsmulighetene utrolig små. Så .. Det er ikke store håpet for meg å jobbe med noen av hobbyene mine. :/

Ønsker virkelig å studere. Kunne tenke meg å ta en bachelorgrad f.eks, men aner ikke i hva. Jeg vil ha en jobb jeg gleder meg til å gå til, og som gir meg ok lønn (minst 300 000 i året). Foreldrene mine har lite/ingen utdannelse, dårlig betalt og kjedelige/utrivelige jobber. Ved å se hvordan dette har påvirket dem, har jeg lært "the hard way" at det å trives på jobben (og å ha stabil økonomi) er viktig.

Gjest Gjest
Skrevet
Hei. Tusen takk for svar og tips :-))

Jeg har jobbet med litt forskjellige ting bl.a matvarebutikk, renholder og andre "drittjobber". Så jeg vet i hvertfall hva jeg IKKE vil jobbe med ;).

Hobbiene mine er fotografering, gå turer, lese bøker, sitte og surfe rundt på internett (jeg er vel en liten nerd :P ) og diverse kreative sysler (tegning osv). Vurderte å bli fotograf, men jeg tror ikke min interesse for foto er sterk nok til at jeg hadde likt å vie mesteparten av alle hverdagene mine til det. Dessuten er arbeidsmulighetene utrolig små. Så .. Det er ikke store håpet for meg å jobbe med noen av hobbyene mine. :/

Ønsker virkelig å studere. Kunne tenke meg å ta en bachelorgrad f.eks, men aner ikke i hva. Jeg vil ha en jobb jeg gleder meg til å gå til, og som gir meg ok lønn (minst 300 000 i året). Foreldrene mine har lite/ingen utdannelse, dårlig betalt og kjedelige/utrivelige jobber. Ved å se hvordan dette har påvirket dem, har jeg lært "the hard way" at det å trives på jobben (og å ha stabil økonomi) er viktig.

Har du sjekket inne på nav.no eller finn.no etter yrker som omfatter noen av stikkordene du kan tenke deg? Kan jo tenkes at det går ann å få en forsmak på noe som virker litt moro uten å måtte begynne på utdannelsen først? :)

Kan du tenke deg å jobbe i reiselivsbransjen? Eks sitte og selge feriereiser? Da har du nettet (som du mange steder får bruke når ingen kunder er innom), du har stadige utfordringer med å lære nye reisemål og kjenne, du treffer mennesker, selvom du ikke får fotografere selv får du kanskje inspirasjon fra katalogene du selger reiser fra? Eller kanskje du kan jobbe på et hundepensjonat-så har du mulighet for mye friluft og turgåing? (I en friluftsbarnehage? Da kan du være mye ute, samtidig som du kan lese bok for barna (og egen bok når det er tid for dem og sove noen timer)?, kanskje dersom du er kreativ nok kan du starte med blogging der du poster egne bilder og andre moro-saker. Noen blogger blir så populære at de som eier dem tjener gode penger på dem, du kan starte egen familiebarnehage hjemme-da tjener du godt samtidig som du kan legge opp løpet litt etter eget ønske... hva med å ta et reiseår som guide-ufattelig lærerikt og kanskje en måte å finne seg selv på en helt ny måte?

Gjest Gjest
Skrevet

Kanskje kan arkitekt-yrket være noe for deg?

Bilbliotekar?

Filmfotograf?

Forfatter?

Journalist?

Forlagskonsulent/redaktør?

Kritiker?

Tolk?

Sjekk ut jobbfeber.no

mange yrker er presentert, med lønn, hva som kreves og hva de innebærer

Gjest Gjest
Skrevet

Det er ikke så lett å velge utdanning, eller brenne for studiene, når man ikke vet hva det innebærer å være i den type jobb man blir kvalifisert for. Min erfaring fra arbeidslivet er at mange slags arbeidsplasser kan være interessante, og at man kan stortrives et sted man kanskje på forhånd så for seg som ikke så spennende. Man forandrer også ofte mål underveis i livet; selv om noen av mine studievenner hadde store ambisjoner da de var nyutdannede, har flere av dem slått seg til ro i mer rolige og mindre prestisjefylte jobber enn de egentlig hadde hatt mulighet for.

Men jeg tror ikke utdanning er dumt uansett, jeg bare tror det er lurt å finne ut hva man ønsker å oppnå med studiene så man klarer å opprettholde motivasjonen. Det kan være smart å prøve å skaffe jobb eller praksis innen det du studerer eller tenker på å studere, så du får et mer realistisk bilde av hvordan bransjen er. Om du bestemmer deg for å ikke fortsette å studere inntil videre, kan det hende du har fått en fot innenfor så du i hvert fall har en ok jobb.

For øvrig er jeg tilhenger av å velge etter interesse, men om du faktisk ikke ønsker det tror jeg det er vel så lurt å velge noe fornuftig - innen visse grenser: det bør være noe du trives ok med faglig og gir en type arbeid som virker greit. Jeg har tatt en "unyttig" utdanning som gir usikker jobb, og trives foreløpig med det, men det hender jeg skulle ønske jeg hadde tatt en av de utdanningene jeg syntes virket "kjedelige" da jeg var 20 og hadde et annet verdensbilde (da hadde jeg tenkt å bli forsker.. endte med en bachelor innen et helt annet område). Uansett kan det være viktig å kjenne ordentlig etter om grunnen til at du ikke trives med det du har gjort til nå, er at du egentlig skulle ønske du torte å satse på det du har som interesser.

Eksempler på matnyttige utdanninger som gir endel valgfrihet:

Ingeniør, diverse (f eks innen it?)

Bioingeniør

Helse- og sosial (eks sykepleier, vernepleier, sosionom, barnevernspedagog, ergoterapeut, fysioterapeut)

Laborant

Reseptar (usikker på om de siste er fagskole eller høyskolestudier)

Det finnes jo også kortere utdanninger som også kan få deg inn i mer varierte jobber enn de som er helt på gølvet.

Gjest Gjest
Skrevet

Et annet alternativ er å ta i bruk en såkalt hjemmesnekret utdannelse fra universitetet.

Da tar du og velger emner fritt fra alle dine interessefelt, også får du på en måte en spesialistutdannelse som er unik og helt sikkert kan brukes på mange områder.

Selv har jeg valgt et studium som er åpent for mye egne valg, og er stor-fornøyd. Hver enkelt forelesning er morsom fordi det er noe du selv interesserer deg for og har et brennende ønske om å lære mer av... absolutt å anbefale for de som har et bredt interessefelt og som ønsker mange åpne dører :jepp:

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Kanskje kan arkitekt-yrket være noe for deg?

Bilbliotekar?

Filmfotograf?

Forfatter?

Journalist?

Forlagskonsulent/redaktør?

Kritiker?

Tolk?

Sjekk ut jobbfeber.no

mange yrker er presentert, med lønn, hva som kreves og hva de innebærer

Vil bare si tusen takk til du som kom med denne linken. Sliter veldig med å finne hva jeg skal studere, og vet ikke om alle yrker som finnes. Helt idiotisk at vi ikke har fått opplyst om denne siden på skolen.

Takk:)

Skrevet

Tusen takk for alle svar. :) Mange intressante forslag her. Jeg har notert meg en del av yrkesforslagene. Jobbfeber og lignende sider, har jeg sittet og studert de sistre 3, 4 årene. Litt klokere har jeg blitt, men "dette er rett for meg"følelsene har så langt uteblitt. Det er mulig jeg forventer for mye? Alle kan tross alt ikke ha en jobb de elsker. Veldig mange tar til takke med en jobb de synes er helt okey...

Hva pleier begynnerlønnen å være for landskapsingeniør (bachelorgrad, ikke master) forresten?

Gjest Gjest
Skrevet
Tusen takk for alle svar. :) Mange intressante forslag her. Jeg har notert meg en del av yrkesforslagene. Jobbfeber og lignende sider, har jeg sittet og studert de sistre 3, 4 årene. Litt klokere har jeg blitt, men "dette er rett for meg"følelsene har så langt uteblitt. Det er mulig jeg forventer for mye? Alle kan tross alt ikke ha en jobb de elsker. Veldig mange tar til takke med en jobb de synes er helt okey...

Hva pleier begynnerlønnen å være for landskapsingeniør (bachelorgrad, ikke master) forresten?

Mulig jeg er dum nå, men hva gjør en landskapsingeniør? Er det samme som en landskapsarkitekt så sier jobbfeber ihvertfall at begynnerlønn er ca 300 000- 320 000 og at den kan bli betydelig høyere (460 000++)

Skrevet (endret)

Du kan jo bli førskolelærer, da får du jo både en bachelorgrad og kan bruke hobbyene dine, lønn rundt 300.000 i året (men den stiger stadig) og kan velge og vrake i ledige jobber, det er jo stor mangel.

Nå kan du også få førskolelærerlinjer med hovedvekt på kreative fag (drama, forming og musikk) eller natur og friluftsliv (der jeg vet at er mange flere menn som søker enn den tradisjonelle).

Det fine med å være førskolelærer er at du kan bruke det du er interessert i for å tilrettelegge dagen for deg selv og barna.

Eksempler på dette kan være kunstprosjekter, dra på fisketur med båt, fjellklatring, andre turer, naturlekeplass, baker, lager mat, drar på gårdsbesøk osv.

Endret av absinthia
Gjest Gjest
Skrevet

Ettersom du er kreativ kan kanskje gartner være interessant. Du er med på å skape et miljø, ut ifra farger, dufter, størrelser...

Lærer innen kunst og håndtverk kanskje?

Jurist? Et hav av yrkes muligheter, ettersom du er glad i å lære og å lese kan jeg tenke meg du er en god student

Psykologi bachleor? Du kan jobbe med mye forskjellig, rådgivning, personalansvar, saksbehandling....

Åpne egen bok-cafe, der du kan henge opp bilder du selv har tatt / malt, ha beøk fra forfattere, opplesninger, servere noe spennende, møte mennesker, bruke internett aktivt til markedsføring..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...