Gjest Flor Skrevet 6. mai 2008 #1 Skrevet 6. mai 2008 Hvilken av disse lavendelbuskene er mest egnet til det norske klimaet? Plantet en sommerfugllavendel (stoechias) i fjor på vårparten , men den ser ikke ut til å friskne til igjen. Blandet ut vanlig plantejord med sand og litt kalk. Er det noen spesielle blandingsforhold eller gode tips i forhold til det?Drenering? Takknemmelig for svar, da en lavendel i full blomst står høyt på listen hos meg.
absinthia Skrevet 6. mai 2008 #2 Skrevet 6. mai 2008 Hva slags klimasone er det der du bor? Ingen av disse egner seg for ekrempel i Kiberg, Karasjok, Bodø og Snåsa, så det er en viktig detalj å få med hvor stedet du skal ha dem på ligger mellom H2 og H8.
absinthia Skrevet 6. mai 2008 #3 Skrevet 6. mai 2008 Lavandula angustifolia kan klare seg i klimasone 3-4. Lavandula stoechas, finner jeg ingen opplysninger om hardførhet på, det ser ut som om den stort sett brukes som sommerblomst her til lands.
absinthia Skrevet 6. mai 2008 #5 Skrevet 6. mai 2008 (endret) Sommerfugllavendelen var ikke nevnt i hageselskapets sortsliste fra 2000, så enten vil den helst ha det som ved kysten i sydfrankrike, der den vokser naturlig eller så er den ikke testet ut i nok stor grad her til lands. Lite info om den på norske sider nettet også, annet enn som sommerblomst eller medisinplante, men ingen snakk om hardførhet. Endret 6. mai 2008 av absinthia
Gjest Flor Skrevet 6. mai 2008 #6 Skrevet 6. mai 2008 Takk for oppklaring. Da forsøker jeg på en Lavendula Augustifolia, plassen den skal plantes på er innerst i en fjord med le for vind og blest.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå