Ciara Skrevet 6. mai 2008 #1 Skrevet 6. mai 2008 Selv får jeg angst av rosa hårbånd på tenåringsgutter. Ellers kan jeg ikke fordra gullkraner persiske tepper
Gjest Lacuna Skrevet 6. mai 2008 #2 Skrevet 6. mai 2008 Gullkraner og rosa hårbånd er vel harry, eller?
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2008 #3 Skrevet 6. mai 2008 Selv får jeg angst av rosa hårbånd på tenåringsgutter. Jeg er for så vidt enig, men det er vel ikke snobbete? Heller harry...
Honey Bee Skrevet 6. mai 2008 #4 Skrevet 6. mai 2008 Rosa hårbånd må vel snobbeguttene ta ansvaret for tror jeg...likeså ekle store solbriller med designer logo på siden...Ellers så er det det som kommer ut av munnen som er enten snobbete eller harry....Bortsett fra hvite tennissåkka og skinnvest da
Ciara Skrevet 6. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 6. mai 2008 Gullkraner og rosa hårbånd er vel harry, eller? Godt poeng! For snobbete er definitivt også harry.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2008 #6 Skrevet 6. mai 2008 Perleøredobber og drakt (gjerne en påkledning man bruker når man kjører sportbil-Mercedesen/SUVen på vei til barnehage - med handsfree i øret. Dyre merkevareflashing (Enten på solbriller, vesker, møbler etc) Å ha au pair/hushjelp/butler De som ikke tør drikke øl rett fra flasken De som snakker om de eksotiske reisene de har vært på, og har blitt overrasket over f eks standarden på biler/hotell i Indre Mongolia etc. De som aldri bruker kollektivtransport (om man ikke regner med limosinutleie og til nød taxi under dette) De som følger tips og råd fra Jan Thomas
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2008 #7 Skrevet 6. mai 2008 Folk som bryr seg for mye, det er de som er harry.
Gjest glamourgirl Skrevet 6. mai 2008 #8 Skrevet 6. mai 2008 Jeg sliter med de vestkantbertebeibsa som er i tenårene og har dyre klær, solbriller og vesker samt masse sminke, og jeg (sikkert både fordomsfull og småsjalu) får lyst til å blankvaske dem, kle dem i klær fra cubus og sende dem til slummen i Brasil for å jobbe der frivillig ett par år, uten lov til å motta støtte hjemmenfra....
Gjest Wildcat Skrevet 6. mai 2008 #10 Skrevet 6. mai 2008 Snobberi er ikke det å kjøpe dyre ting. Snobberi er å se ned på andre fordi de ikke kan/ønsker å kjøpe de samme dyre tingene. Ergo synes jeg at oppførselen er det som avslører om du er en snobbete, ikke det du har på deg, innreder huset med etc. Vestkantgutter med rosa klut på huet og andre i samme liga synes jeg derimot bare er ufrivillig komiske
Ciara Skrevet 6. mai 2008 Forfatter #11 Skrevet 6. mai 2008 Misunnelse gjør meg kvalm. I harrytråden ble man beskyldt for å se ned på andre mennesker hvis man syntes ditt og datt var harry. Og hvis man synes noe er snobbete så er man tydeligvis misunnelig. Det er ikke lett!
Gjest Raptuza Skrevet 6. mai 2008 #12 Skrevet 6. mai 2008 Syns snobbete er at nokon trur dei er betre enn andre.
Gjest Gjest_NinjaTurtle_* Skrevet 6. mai 2008 #13 Skrevet 6. mai 2008 Snobberi er ikke det å kjøpe dyre ting. Snobberi er å se ned på andre fordi de ikke kan/ønsker å kjøpe de samme dyre tingene. Ergo synes jeg at oppførselen er det som avslører om du er en snobbete, ikke det du har på deg, innreder huset med etc. Vestkantgutter med rosa klut på huet og andre i samme liga synes jeg derimot bare er ufrivillig komiske Veldig enig, sånn oppfatter jeg det også. Folk som ved gestikulering, fakter og negativ språkbruk gir til kjenne at du ikke er noe, det er snobbete oppførsel. Drakt og øredobber har et overklassestempel, og ting med overklassestempel kan sees på som at en gir til kjenne at en er bedre enn andre. Det er ganske utpreget i norge, her må alle gå med allværsjakke eller mariusgenser. Men jeg liker perlekjeder, skjørt og øredobber, jeg. (ja, ikke på meg selv da, selv om det ikke er noe galt med transer, heller)
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2008 #14 Skrevet 6. mai 2008 Snobbete og harry går vel hånd i hånd... Jeg synes det er snobbete (og harry) å briefe med ting man har (nevne pris eller forhandler i tide og utide f eks). Og kanskje å ta opp samtaleemner på grunnlag av at en ønsker å skryte av egne kunnskaper, bekjente e.l. Det å se ned på andre menneskers valg og væremåte er også snobbete.
Gjest Jodaså Skrevet 6. mai 2008 #15 Skrevet 6. mai 2008 Snobberi er ikke det å kjøpe dyre ting. Snobberi er å se ned på andre fordi de ikke kan/ønsker å kjøpe de samme dyre tingene. Ergo synes jeg at oppførselen er det som avslører om du er en snobbete, ikke det du har på deg, innreder huset med etc. Vestkantgutter med rosa klut på huet og andre i samme liga synes jeg derimot bare er ufrivillig komiske Ikke enig. Å være snobbete er nettopp å kjøpe dyre ting. Snobbens hensikt er å vise at han/hun har midler til å kjøpe de "rette" tingene uavhengig av om tingen faktisk er bedre enn en tilsvarende gjenstand i annet merke. Design er snobberi. Gucci er snobberi. Hva skulle ellers hensikten med å innrede huset med en sofa til 90.000 være hvis det ikke var for å markere distanse (= snobberi)?? Dersom du mener at en bukse er verdt 5000,-kroner er du en snobb. Din intensjon med å kjøpe en slik overpriset vare er enten du vil inrømme det eller ikke å markere avtand til "de andre" som du antakeligvis vil betegen som harry. Snobb er rett og slett mye dummere enn harry. Er man harry så gjør man stort sett ikke så mye annet enn å leve det livet man har råd til og som man føler for. Snobbing driver man med fordi man vil kjøpe seg en identitet.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2008 #16 Skrevet 6. mai 2008 Folk som tror man har dårlig selvtillit hvis man går ut uten sminke. Folk som tror vesken må matche skoene
Betsy Skrevet 6. mai 2008 #17 Skrevet 6. mai 2008 Snobberi er ikke det å kjøpe dyre ting. Snobberi er å se ned på andre fordi de ikke kan/ønsker å kjøpe de samme dyre tingene. Ergo synes jeg at oppførselen er det som avslører om du er en snobbete, ikke det du har på deg, innreder huset med etc. Vestkantgutter med rosa klut på huet og andre i samme liga synes jeg derimot bare er ufrivillig komiske Helt enig! Ikke enig. Å være snobbete er nettopp å kjøpe dyre ting. Snobbens hensikt er å vise at han/hun har midler til å kjøpe de "rette" tingene uavhengig av om tingen faktisk er bedre enn en tilsvarende gjenstand i annet merke. Design er snobberi. Gucci er snobberi. Hva skulle ellers hensikten med å innrede huset med en sofa til 90.000 være hvis det ikke var for å markere distanse (= snobberi)?? Dersom du mener at en bukse er verdt 5000,-kroner er du en snobb. Din intensjon med å kjøpe en slik overpriset vare er enten du vil inrømme det eller ikke å markere avtand til "de andre" som du antakeligvis vil betegen som harry. Snobb er rett og slett mye dummere enn harry. Er man harry så gjør man stort sett ikke så mye annet enn å leve det livet man har råd til og som man føler for. Snobbing driver man med fordi man vil kjøpe seg en identitet. Jeg tror enkelte kjøper dyre ting rett og slett fordi de liker tingene, uten at de nødvendigvis trenger å være snobbete. Folk som tror man har dårlig selvtillit hvis man går ut uten sminke. Folk som tror vesken må matche skoene Dersom det er det som skal til, så er nok jeg en smule snobbete.
Gjest Helen Parr Skrevet 6. mai 2008 #18 Skrevet 6. mai 2008 ...Å være snobbete er nettopp å kjøpe dyre ting. Snobbens hensikt er å vise at han/hun har midler til å kjøpe de "rette" tingene uavhengig av om tingen faktisk er bedre enn en tilsvarende gjenstand i annet merke. Design er snobberi. Gucci er snobberi. Hva skulle ellers hensikten med å innrede huset med en sofa til 90.000 være hvis det ikke var for å markere distanse (= snobberi)?? Dersom du mener at en bukse er verdt 5000,-kroner er du en snobb. Din intensjon med å kjøpe en slik overpriset vare er enten du vil inrømme det eller ikke å markere avtand til "de andre" som du antakeligvis vil betegen som harry. Snobb er rett og slett mye dummere enn harry. Er man harry så gjør man stort sett ikke så mye annet enn å leve det livet man har råd til og som man føler for. Snobbing driver man med fordi man vil kjøpe seg en identitet. Veldig uenig. Det finnes mange ulike grunner til å kjøpe dyre ting, for de som liker å gjøre det. Å markere avstand til andre er sikkert også en grunn for enkelte, men det gjør det ikke til noen fellesnevner for de som liker å bruker penger.
Olive Skrevet 6. mai 2008 #19 Skrevet 6. mai 2008 Ikke enig. Å være snobbete er nettopp å kjøpe dyre ting. Snobbens hensikt er å vise at han/hun har midler til å kjøpe de "rette" tingene uavhengig av om tingen faktisk er bedre enn en tilsvarende gjenstand i annet merke. Design er snobberi. Gucci er snobberi. Hva skulle ellers hensikten med å innrede huset med en sofa til 90.000 være hvis det ikke var for å markere distanse (= snobberi)?? Dersom du mener at en bukse er verdt 5000,-kroner er du en snobb. Din intensjon med å kjøpe en slik overpriset vare er enten du vil inrømme det eller ikke å markere avtand til "de andre" som du antakeligvis vil betegen som harry. Snobb er rett og slett mye dummere enn harry. Er man harry så gjør man stort sett ikke så mye annet enn å leve det livet man har råd til og som man føler for. Snobbing driver man med fordi man vil kjøpe seg en identitet. Hva slags merker man kjøper har da ingenting med å være snobbete å gjøre!! Jeg er selv glad i dyre ting fordi jeg mener man får den kvaliteten man betaler for.. Hadde aldri falt meg inn å fortalt noen hvor mye ting jeg kjøper koster.. Du sier harry er å leve det livet man har råd til og at dette er så realt - gjelder ikke det andre da? Skal ikke de som ha råd til det få kjøpe seg Guccibriller som varer i mange år istedenfor bensinstasjonsbriller som ripes etter en dag? Henger meg på de som sier at snobberi er å tro man er bedre enn andre!
Alice Ayres Skrevet 6. mai 2008 #20 Skrevet 6. mai 2008 Snobberi for meg er hvis man kjøper dyre ting fordi man legger sin menneskelige verdi i en prislapp. Hvis man kjøper dyre ting fordi man liker de, og man har anledning, synes jeg ikke dette er snobberi. Ofte er det et tynt skille mellom disse to, men så lenge man ikke bruker Chanel-vesken sin til å signalisere at "jeg er bedre enn deg fordi jeg har råd", ser jeg overhodet ikke noe galt i å drasse rundt på en Chanel, Prada eller LV.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå