Gå til innhold

Få omsetning på malerier?


*Mocca*

Anbefalte innlegg

har fått høre av flere at bildene mine kan jeg selge, og at det skal gå bra...

men hvordan?

Bortsett fra å kontakte gallerier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

huker meg på tråden jeg, bare sånn for å se om det kommer noen ideer jeg kan bruke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Ta med par bilder og kontakt et spisested/pub og spørre om de vil ha ett eller noen av bildene dine på veggen, dvs. fortelle at de skal henge der for å selges. Innehaveren bør få noen prosenter av salgssummen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til et par stykker som selger egne bilder. En annonserer fra tid til annen på finn, og en annen har bilder hengende i en interiørbutikk (en kan kjøpe bilder direkte i butikken, i tillegg henger det lapp om at butikken kan sette potensielle kunder i kontakt med "kunstneren" hvis de ønsker å bestille et bilde). Ellers har jeg sett flere cafeer, restauranter og utesteder som har bilder hengende til salg, slik som vimselot er inne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Du kan også melde deg inn i den lokale kunstforeningen, og være med når de har utstillinger. Evt. kan du spørre på biblioteket om du kan ha en liten salgsutstilling der. Det finnes egentlig ikke noen begrensninger for hvem du kan spørre, bare du holder deg unna kjeder, men de fleste som er innehavere av f.eks. en klesforetning, en bruktbutikk, eller annet har begrenset plass.

Spør du på et spisested f.eks. så se først om dine bilder vil passe sammen med resten av interiøret.

Du kan jo også få laget din egen hjemmeside og dele linker med andre foreninger eller andre kunstnere eller spørre et sted som feks kg om dere kan ha en gjensidig link. Ellers koster det gjerne å få ha link.

Hva med å lage en ikke for stor reklameposters der noen av bildene dine vises, som du kan henge f.eks. på et sted der de selger maling og pensler m.m eller på oppslagstavla på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Evine

Sjekk i nærmiljøet ditt. Her jeg bor finnes det flere klubber for amatørkunstnere, hvor de holder egene salgsutstillinger. Seriøse gallerier tar ikke imot kunst fra amatører .. men det finnes marked utenfor galleriene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Et lite tips er å ikke prise bildene for høyt, da kan de fort bli vanskelige å selge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner heller ikke hva som er greit å ta for forskjellige bildestr heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk litt rundt hva andre amatørkunstnere tar, det gir sikkert en pekefinger. :)

Det er en fin linje mellom å selge seg billig å spørre for mye ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, min erfaring er å ta runden med malerier til gallerister og spørre om mulighet til å stille ut, videre å søke via nett med vedlegg til bilder og CV. Amatørkunstnere må regne med å måtte gi 40% av salget til galleristen, profesjonelle kunstnere oppnår ofte bedre avtaler.

Hobbybilder kan man kanskje annonsere ut? Hvilken vei du går avhenger litt av hva du definerer dine bilder å være - kunst eller hobby. Det samme med pris. Man blir aldri tatt seriøst om man priser for lavt og de gode bildene er mer verdt på utstilling enn som solgt, om man ønsker oppmerksomhet rundt bildene og bygge opp en vei innen kunst. Hjemmeside med god presentasjon er et must, men det selger seg ikke selv. Bruker hjemmesiden mest som et sted å henvise de som er interesserte å se.

Lykke til, vil gjerne se bildene dine om du vil dele de her. :)

Jane

Endret av loop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...