Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest ~Milla~
Skrevet

Noen som har peiling på ferieloven?

Kollegene mine mener ferien skal være fastsatt og gitt beskjed om senest 1.mai, godt mulig det stemmer. Men finner ingenting om det på nettet. Skulle gjerne visst noe mer om dette, da jeg skal i møte med sjefen om ferie som jeg visst ikke får i år.....

(Jobber i det offentlige)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest-M-
Skrevet

Det stemmer, ferieloven sier at ferie har man krav på å få fastsatt innen 1. mai.

Skrevet

Dette står om feriefastsetting i Ferieloven:

§ 6. Feriefastsetting, endring og erstatning

(1) (Hvem som bestemmer tiden for ferie)

Arbeidsgiver skal i god tid før ferien drøfte fastsetting av feriefritid og oppsetting av ferielister med den enkelte arbeidstaker eller vedkommendes tillitsvalgte. Oppnås ikke enighet, fastsetter arbeidsgiver tiden for ferien innenfor de grenser som følger av §§ 7-9.

Arbeidstaker over 60 år bestemmer selv tiden for avvikling av ekstraferien, med mindre annet er avtalt. Ekstraferien kan tas samlet eller med en eller flere dager om gangen.

(2) (Underretning)

Arbeidstaker kan kreve å få underretning om feriefastsettingen tidligst mulig og senest 2 måneder før ferien tar til, såfremt ikke særlige grunner er til hinder for dette.

Ergo er det ingen fastsatt dato for når ferien skal være fastsatt, men det står vel muligens i tariffavtaler.

Gjest ~Milla~
Skrevet

Ergo er det ingen fastsatt dato for når ferien skal være fastsatt, men det står vel muligens i tariffavtaler.

Ja det er det jeg også har funnet ut, så langt... ingenting om 1.mai.

Skrevet

Jeg jobber deltid i en matvarebutikk. Jeg skal flytte hjem til hjembyen min i sommer og jobbe der hele sommeren, er det sent å si ifra om det? jeg tenker sånn at, oppsigelsestid er jo 1 måned om ikke 2 uker for deltidsjobber som min, så da kan det vel ikke være altfor sent å si ifra nå, om jeg drar midt i juni?

Skrevet

Jobber i staten og vi har fått beskjed at har vi ikke hørt noe innen 1 mai, er den ferien vi har satt opp godkjent

Gjest Elfrida
Skrevet

Nei, det er to måneder i forveien, hvis ikke spesielle ting er til hinder for det. Hovedferien skal være i perioden 1. juni til 30. september, og man kan kreve å få 3 uker sammenhengende ferie i den perioden. Arbeidsgiver kan ikke ensidig dele opp ferien slik at man ikke får 3 sammenhengende uker. Det er ingen sentrale tariffavtaler som sier at man skal ha beskjed innen 1. mai, men det kan være lokale avtaler om dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...