Gå til innhold

Beste familiebil?


Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*

Vurderer å kjøpe bil til rundt 110-120000 kr.

Har 50 000 kr i egenkapital.

Ett barn,men vurderer fler.

Ønsker stasjonsvogn

Jeg skal pendle 10 mil pr dag

Bør vi velge diesel eller bensin?

Står mellom Volvo V40 F.eks

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde

Audi A4 f.eks

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde

Passat f.eks

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=10802163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde valgt Audien eller Passaten, for de er mest plass i. Volvoen er fin den og, men ganske trang i baksetet.

Vi har en Volvo S60 og der er det såvidt ungene får plass baki både sideveis og forover til setene foran.

Holder en god knapp på Audien, god plass og komfortabel bil.

Her er test av Audien:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=116857

Her er test av Volvoen:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=14895

Og Passaten, dog en 1,8 Trendline

http://www.dinside.no/php/art.php?id=23161

Ta en titt, og se på lengden på bilene under tekniske spesifikasjoner, jo lengre bilen er, og bredere, jo bedre plass er det i baksetet

Endret av Pludre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 3barnsmor

Ville nok gått for passaten dersom det er plass du er ute etter ;)

Den som vant en test nå nylig i vg tror jeg det var, ang plass i baksetet for barneseter var Ford Mondeo! Kan jo evnt. være et alternativ, ikke akkurat noe bil med stor status, men de jeg kjenner som har hatt den typen har vært veldig fornøyde!

Vi har selv en passat og da vi kjøpte bil stod det i starten mellom passat, mondeo og audi A4, Audien ble fort eliminert grunnet lite bagasjerom i forhold til de to andre. Hadde vel egentlig bestemt oss for mondeoen, men kom over et veldig bra kjøp på passaten. Veldig fornøyd med den ;) Ikke all verdens plass til overs i baksetet med tre barneseter, men det går! Og i bagasjerommet får vi plass til en Simo kombivogn på langs slik at halve baggasjerommet kan brukes til kofferter og annet ;)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi A4 og Volvo V40 er ganske like i størrelse både i baksete og bagasjerom. Audi har hatt en del småproblemer med modellene sine før 2002, og det er generelt en dyr bil å fikse. I tillegg er det en del dyrere å forsikre en Audi enn en Volvo, pga av at Volvokjørere er liksom sett på på "snillere" og mindre ulykkesbelastede enn Audi.

Passat har godt med plass, men her er det viktig å sjekke etter rust og at alle servicer er tatt og at motoren virker grei. De har nemlig også hatt en del småfeil, men er ikke så dyre å fikse om det skulle skje noe. Men de har hatt noen dårlige biler med tanke på rust, så sjekk hjuloppheng, hjulbuer og rundt vinduslister. Dersom tidligere eiere har vært flinke til å ta vare på bilen så kan det være et godt kjøp.

En annen sak er at dere bør prøve bilene, sitte i setene, hvor viktig er det med diverse oppbevaringsløsninger inne, ekstrautstyr som f.eks. AC (bør ha, tenk varm bil + barn = ikke bra).

Lykke til med bilkjøpet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensin eller diesel?

Jeg personlig liker best bensin da disse bråker mindre, men det er en smakssak.

Bensin:

- mindre bråk

- billigere årsavgift per idag

Diesel:

- bråker mer

- dyrere årsavgift per idag

- ikke særlig mye billigere drivstoff per liter nå lenger

- får mer kraft ut av hestekreftene, så litt sprekere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt klart valgt audien. Må da understreke at jeg ikke har kjørt passat, men jeg liker audi mye bedre enn volvo, da den har bedre plass, og er VELDIG behagelig å kjøre samtidig som den har god plass bak.

Jeg ville også valgt diesel. Nå har jo prisene steget, men allikevel er det jo mer miljøvennlig, særlig når du skal kjøre såpass mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest antigartner

Du får mer bil for pengene hvis du satser på en bruktbil med lavere status. F.eks har Ford Mondeo og Renault Laguna lavere bruktpriser enn de du har sett på. Dermed har du råd til en nyere bil som har gått kortere enn VW, Audi og Volvo. Nyere biler er mer oppdatert i forhold til sikkerhetsutstyr. De modellene jeg nevner er også romsligere enn Audi A4 og Volvo V40 (dette må da være verdens to trangeste stasjonsvogner?). Jeg er uenig med Candyfloss over, som sier det er god plass baki en Audi A4.

Jeg er også på jakt etter en rimelig stasjonsvogn, og du får 2004 - 2005-modeller fra Ford Mondeo og Renault Laguna for 130000 - 140000. Det er sikkert mulig å prute noen % også, så mange bruktbiler det er på markedet av disse typene. (Det vil i alle fall jeg satse på :smile: )

(Ikke la deg skremme av resultater i bruktbiltester. De skiller ikke nødvendigvis på billige/banale og dyrere feil. Det er den enkelte bil en må se på!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensin eller diesel?

Jeg personlig liker best bensin da disse bråker mindre, men det er en smakssak.

Nyere dieselmotorer er da temmelig stillegående, og i motsetning til bensinmotorer brummer de bare i stedet for den høyfrekvente kviningen bensinmotorer gjør på høyt turtall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det snakk om bil til rundt kr.100 000 og da er det ikke snakk om nyere dieselmotor, på alle disse tre nevnte bilene er diesel ganske bråkete frem til rundt 2005-modellene. Og Volvo har lenge vært kjent for å ha veldig bråkete dieselmotorer, og etter å ha sittet på i en Audi A6 2002 diesel så kan jeg si at sammenlignet med min bensindrevne Volvo V40 å var det som å sitte i en traktor. Når jeg startet Volvoen min måtte jeg sjekke lysene i dashbordet for å sjekke om jeg faktisk hadde startet motoren siden jeg ikke kunne høre noe. Men støy går mye på smakssak, og det er en del andre elementer som f.eks. dekk som også har en del å si her.

Og ang forurensing så er det ikke partikkelfilter i dieselbiler før de siste par årene, og siden svevestøv er et problem i storbyene idag så kan vi ikke se bortifra at dieselbiler uten partikkelfilter vil få høyere avgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Lille My skrev:

"Bensin eller diesel?

Jeg personlig liker best bensin da disse bråker mindre, men det er en smakssak.

Bensin:

- mindre bråk

- billigere årsavgift per idag

Diesel:

- bråker mer

- dyrere årsavgift per idag

- ikke særlig mye billigere drivstoff per liter nå lenger

- får mer kraft ut av hestekreftene, så litt sprekere"

Vil si meg litt uenig i noen av påstandene dine om dieselmotor, en dieselmotor er fremdeles billigere enn en bensinmotor å kjøre, i tillegg til at den varer mye lenger, og man slipper problemer med plugger etc. Dreimomentet på en diesel og en bensin er forskjellig, så en dieselmotor har somregel færre hestekrefter enn en bensinmotor...

En billig diesel-bil som min søster har (hun har et barn), er en Peugot 206 SW. Den er utrolig billig å kjøre (0,4 på mila, diesel), og har forbausende mye plass i seg! Søsteren min fikk faktisk plass til en komfyr baki den :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv skoda octavia, men gå for 2001\2002 mod da fikk den 2cm ekstra baksete plass. Plassen i baksete er det mest negatvie med denne, kommer jo selvsagt anpå hvor stor du er, men du må ha forsete ganske langt fram på den siden du har barnesetet. Bagasjerommet derimot er større enn både passat, a4 og v40. For rundt 100.000Kr får du en 2002 mod stv med det du trenger av utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...