Gjest Skrevet 5. mai 2008 #1 Skrevet 5. mai 2008 Jeg har seriøst ingen peiling på normal mat og trenger hjelp til middagen i dag. Jeg har kommet så langt som kjøttboller og potetmos, men hva har man i tilleg? Hvilke grønnsaker og annet dill er normalt?
Lillros Skrevet 5. mai 2008 #2 Skrevet 5. mai 2008 Jeg har seriøst ingen peiling på normal mat og trenger hjelp til middagen i dag. Jeg har kommet så langt som kjøttboller og potetmos, men hva har man i tilleg? Hvilke grønnsaker og annet dill er normalt? Jeg syntes kjøttboller med potetstapp er kjempe godt! Jeg skal faktisk lage det idag, bare jeg skal blande kjøttdeigen med taco krydder (NAM). Er godt med masse forskjellig tilbehør syntes no jeg. Jeg syntes det er godt med gullerøtter, mais, blomkål og brokoli. De 2 siste nevnte er vel best! Smør dampet. Må ihvertfall være "sprøe". Snadder :o)
Gjest Skrevet 5. mai 2008 #3 Skrevet 5. mai 2008 Ok, for å bevise hvor lite peiling jeg har på matlaging så må jeg spørre, hva er smørdampet? Og er det noe særlig sunt hehe..
Lillros Skrevet 5. mai 2008 #4 Skrevet 5. mai 2008 Ok, for å bevise hvor lite peiling jeg har på matlaging så må jeg spørre, hva er smørdampet? Og er det noe særlig sunt hehe.. At du damper grønnsakne. Slik som når folk lager pinnekjøtt. Litt vann oppi en kjele, med en rist oppi kor grønnsakene ligger oppå. Men jeg har ikke sånt utstyr så jeg bare koker opp vann, har litt smør og salt oppi, og lar grønnsakene ligge der en liten stund, men jeg har de ikke så lenge oppi, for jeg liker de sprø.
Gjest glamourgirl Skrevet 5. mai 2008 #5 Skrevet 5. mai 2008 Hvis du vil gjøre det sunnere, så wok grønnsakene, slik at de blir sprø. Bruk kylling-kjøttdeig (eller annet "renere kjøtt") til bollene, og lag potetmos fra bunnen av uten fløte eller smør. Lykke til!
Gjest Skrevet 5. mai 2008 #6 Skrevet 5. mai 2008 Kjøttbollene og potetmosen er dessverre ferdiglagde. Men når man woker de, skal man bare woke de til de er sprø også er de ferdige? Hvilke grønnsaker er best å woke da?
Gjest glamourgirl Skrevet 5. mai 2008 #7 Skrevet 5. mai 2008 Da har du noen valg, du kan koke grønnskaer og blande dem i potetmosen. Eller du woker grønnsaker og har til. Kjøp enten en sånn frosset wokblanding (enkelt) eller wok broccoli, sukkererter, gulrøtter, minimais, paprika og/eller annet du liker. (sunnere og ganske så enkelt) Skjær grønnsakene i biter som ser pene ut, jeg liker å ha dem lange, ikke i skiver om du forstår, for det ser fint ut. Også woker du fort og greit, sprø ferdige...
Gjest Skrevet 5. mai 2008 #8 Skrevet 5. mai 2008 Men jeg har ikke sånn wok panne, er det noen annen måte å woke de på?
Lillros Skrevet 5. mai 2008 #9 Skrevet 5. mai 2008 Men jeg har ikke sånn wok panne, er det noen annen måte å woke de på? Du må jo ha alt inn med teskje Bruk en steke-panne da vel! Funker veldig bra, ihvertfall når jeg wokker. Vis du ikke har stekepanne, så må du gå å kjøpe, og da kan du kjøpe wok panne og ;o)
Gjest Skrevet 5. mai 2008 #10 Skrevet 5. mai 2008 Haha, jeg sa jeg har ingen peiling på mat hehe. Men jeg har jo bare hørt at man trenger wok panne for å woke, så det ekke min skyld Stekepanner har jeg flere av så det skal funke hehe, men da får vi se om jeg får til noe.
Gjest Skrevet 5. mai 2008 #12 Skrevet 5. mai 2008 Går det greit å woke rød løk? Fant nemlig det i kjøleskapet også.
Lillros Skrevet 5. mai 2008 #13 Skrevet 5. mai 2008 Går det greit å woke rød løk? Fant nemlig det i kjøleskapet også. Wok det du liker. Tror det meste går an å wokke. Rød-løk er døds godt!!
Gjest glamourgirl Skrevet 5. mai 2008 #14 Skrevet 5. mai 2008 Jeg bruker stekepanne, funker! Forøvrig, hvis du har lyst til å spise sunnere bør du ikke bruke for mye "ferdig-mat". MEN, man begynner i en ende, og lærer etterhvert, det gjorde iallefall jeg. Syns du er god som prøver! Neste gang kjøper du kjøttboller av kalkun, det er litt sunnere. Også lager du potetmos fra bunnen av. For å få et sunnere og mer variert kosthold når en ikke er så vant til å lage mat, er det lurt å bytte ut litt og litt med sunnere varianter, ikke prøve å forandre alt på en gang og å lage god mat sånn at man ikke blir matlei. Bruk mye salat og grønnsaker, og bruk tid på å spise maten. Noe annet som er veldig godt med kjøttboller foreksempel, er tomatsaus og pasta. Fullkornpasta, og tomatsaus fra bunnen av, så er det sunt og godt.
Kahlan Skrevet 5. mai 2008 #15 Skrevet 5. mai 2008 Synes det er godt med salsa, guacamole og tacochips sammen kjøttboller og potetmos
Gjest Skrevet 5. mai 2008 #16 Skrevet 5. mai 2008 Jeg syntes nesten jeg må spise opp det som er her først sånn at jeg ikke kaster det pga det ikke er sunt nok. Men nå har jeg vært en tur i butikken og jeg fikk da kjøpt aspargers(?) topper, sukkererter, minimais, gulerøtter, brokkoli og paprika. Også hadde jeg rød løk fra før. Er det noen av de tingene jeg må renske eller kun bruke deler av de, eller er det bare å kutte de opp og kaste de oppi panna? Men så tenkte jeg på saus også kanskje, det må jeg jo ikke glemme, eller blir det for mye? Og tyttebær syltetøy, funker det ved siden av ogs?
Gjest Cascabel Skrevet 5. mai 2008 #17 Skrevet 5. mai 2008 Kapp av det nederste på aspargesen. Løken må renskes. Kutt opp og hiv i pannen.
Gjest Skrevet 5. mai 2008 #18 Skrevet 5. mai 2008 Kapp av det nederste på aspargesen. Løken må renskes. Kutt opp og hiv i pannen. Selv om det bare er toppene på aspargesen?
Gjest Cascabel Skrevet 5. mai 2008 #19 Skrevet 5. mai 2008 Selv om det bare er toppene på aspargesen? Nei
Gjest Skrevet 5. mai 2008 #20 Skrevet 5. mai 2008 Ok, regnet med at det er toppene man spise, så jeg kjøpte asparges topper hehe. Litt lat får man jo lov til å være.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå