Malama Skrevet 5. mai 2008 #1 Skrevet 5. mai 2008 Vi fikk et brev på fredag om at på onsdag får vi branninnspeksjon, og en av oss må være hjemme onsdag mellom 11 opg 13. (For offentlige etater å være er jo dette å regne som lang tids varsel, så får vi heller håpe at min mann ikke har noen viktige møter på onsdag da, så han kan jobbe hjemmefra den dagen) Dette er visstnok noe de skal gjøre hvert 4. år, men ingen av oss har vært med på det før. Så da lurer jeg nå litt jeg, hva innebærer en slik inspeksjon? De teller røykvarslere, sjekker at vi har slukkeapparat, sjekker kanskje om røykvarslere funker, og at slukkeapparatet har rett trykk? Ser på rømningsveier, eller fyringsplass og feieluke? Det var noen spm i det brevet som vi skulle tenke gjennom, som om vi har en kriseplan for familien... Det har vi egentlig ikke, vi er to voksne mennesker med en grei oppfatning av at "kom deg ut så fort som mulig, ikke løp rundt for å redde eiendeler" er et godt utgangspunkt. Evt selvsagt at om mulig kan man forsøke seg med det brannslukkingsapparatet dersom det er fornuftig. Burde nok tenke gjennom dette på nytt når babyen etterhvert kommer. (og jeg har nå begynt å lure på hvor langt opp soveromsvinduet vårt går, og om det egentlig er en godkjent rømningsvei, og om jeg kommer meg ut det med stor mage. Men mulig det er døraut i hagen fra naborommet som er regnet som rømningsveien... Sånn rent tekniks er vel rømningsveier borettslagets ansvar, de har ansvar for huset, vi for innboet, på et vis... Og huset må jo ha vært inspisert mange ganger før vi flyttet inn, så det er nok rent teknisk i godtatt stand antar jeg.
Arkana Skrevet 5. mai 2008 #2 Skrevet 5. mai 2008 (endret) Tror vi hadde det én gang i løpet av de syv årene vi bodde i borettslag. Da sjekket de røykvarslene og at vi hadde brannslukkingsapparat o.l. Det han brukte mest tid på var i grunnen å gå en runde rundt og se etter om vi hadde noe som var potensielt brannfarlig (f.eks. permanent bruk av skjøteledninger, mikrobølgeovn oppå kjøleskapet var visst fyfy osv) og så forklare hvordan vi kunne ordne det bedre. Endret 5. mai 2008 av Arkana
Malama Skrevet 5. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 5. mai 2008 Dette har ikke med boresstlaget å gjøre da, det er kommunen (brannvesenet eller feiefolka, husker ikke jeg, mannen tok med brevet på jobb i tilfelle han ikke fikk jobbe hjemmefra på onsdag) Hmm, vi har et par permanente bruk av skjøteledninger da... Seriøst, hvordan får man ellers nok strømhull til tv, video, dvd, stereoannlegg, telefon, modem og alle de greiene der på en og samme plass? Er jo så enkelt når vi skal på ferie også, napp ut to skjøteledninger fra veggen (en av dem er vel sånn der overspenningsvern eller noe sånn) og vips så er "alt" tatt ut... Jaja, det går vel bra. De tåler vel rot, sånne inspektører, om de skal gå inn på rom vi normalt sett ikke viser frem til fremmede...
Gjest Evine Skrevet 5. mai 2008 #4 Skrevet 5. mai 2008 Her i kommunen har også brannvesenet branninspeksjon i boliger. Hadde nylig en sånn inspeksjon her og da sjekket han brannvarsler, brannslukker, rømningsveier og peis/pipe. Han fylte ut et skjema som jeg signerte .. Alt i alt en veldig grei gjennomgang. Vi bor i selveid enebolig - så det er ikke bare borettslag som har slike gjennomganger.
Malama Skrevet 5. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 5. mai 2008 Jeg vet at det ikke har noe med borettslaget å gjøre. Det er en kommunal greie som de gjør med alle husene. Eneste betydning det har at vi bor i borettslag (rekkehus) er at det er borettslaget som har ansvaret for selve "skallet" av huset, mens vi har ansvar for det inni. Siden huset har stått siden midt på 80-tallet må det ha vært gjennom mange slike inspeksjoner før vi flyttet inn antar jeg, og jeg antar derfor at rent tekniske ting som rømningsveier er i lovmessig stand. Vi har brannvarslere i alle etasjer (skal dobbeltsjekke batteriene før de kommer tenker jeg, det var en kveld det var et batteri som var gått, og mannen nappet ut i både den ene og den andre før han fant den som laget lyd. Vi puttet vel også tilbake nye i alle sammen etterpå, men greit å dobbeltsjekke det. Brannslukkeapparat har vi både på vårt soverom i kjelleren og et av gjesterommene på loftet. Noe sier meg at det kanskje hadde vært vel så bra å ha et i hovedetasjen også da, men...
Gjest nextlife Skrevet 5. mai 2008 #6 Skrevet 5. mai 2008 Hvis dere har peis e.l sjekkes denne, både montering, hvordan den er innvendig, og om det er brannfarlig materiale nærmere enn reglene tilsier (listverk o.l ) og evt. brannvegg.
Malama Skrevet 6. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 6. mai 2008 Vi har en ovn som vi fyrer i, ikke peis. Men de vil sikkert sjekke den. Jeg vet ikke når den ble installert jeg, i forhold til forrige slike inspeksjon, men jeg tror den har stått der lenge. Men brennbart materiale er der.. sånt som vi hadde plane om å putte inni den. (Men, så ble det sommer... tror vi kan rydde det bort nå, ikke mer fyring før til høsten tenker jeg... )
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå