Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2008 #1 Skrevet 4. mai 2008 Jeg går gjennom en litt tøff periode. Den har egentlig vært ganske lang. Venteliste til psykologer er uendelig lange. Jeg skulle gjerne gjort noe selv, uten å få piller. Venninner er fint en stund, men de er i andre situasjoner eller for ulik meg på andre vis. Jeg blir mer deprimert av å snakke med dem til tider. Har dere søkt annen hjelp som har fått dere videre? Hva som helst, homeopat, kiropraktor, coach, healer - hva det måtte være som hjalp der og da?
Gjest *Mim* Skrevet 4. mai 2008 #2 Skrevet 4. mai 2008 Å gjøre noe jeg er flink til. Prate med venner. Å være ute.
Gjest antigartner Skrevet 4. mai 2008 #3 Skrevet 4. mai 2008 Finnes det privatpraktiserende psykologer i nærheten av der du bor? Disse har gjerne ikke så lang ventetid som de med kommunal avtale, men koster litt mer. Kan absolutt være verdt et forsøk! Mental trening og avspenningsøvelser er også nyttig for mange. Lykke til!
Gjest pjanola Skrevet 4. mai 2008 #4 Skrevet 4. mai 2008 Jeg tror det kan være bra å snakke med en homeopat eller healer eller prest eller hva som helst. Det kommer an på personen, om det er en du føler kan forstå og hjelpe deg med å se tingene litt klarere. Ellers har jeg tro på at det er noen enkle ting man kan gjøre selv som hjelper. Dette har hjulpet meg: Trening (hard kondisjonstrening) Bøker som øker forståelsen av situasjonen/problemet (vet ikke hva ditt er, så du får finne ut hvilke) Be en kveldsbønn (jeg har aldri vært en spesielt "god kristen" eller noe, men jeg tror dette er sunt, fordi man må sette ord på ting) Omega 3 skal være viktig for balansen i hjernen, så en god spiseskje tran hver dag Dette høres kanskje ut som billige råd, og nytteløst når man er virkelig langt nede. Det har jeg full forståelse for. Men husk at det er bare du som kan snu situasjonen, og at det alltid er mulig! Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2008 #5 Skrevet 4. mai 2008 Jeg synes det hjelper å: * Surfe på internett. Diskutere, lese aviser, lese om de problemene jeg strir med. * Gå en tur i raskt tempo. * Rake og ordne i hagen. * Skrive dagbok. Da får jeg sortert tankene. * Ha en varmeflaske i senga når jeg legger meg. Varmen virker avslappende. * Gjøre ting jeg mestrer. Unngå ting jeg ikke mestrer.
IloveNY Skrevet 4. mai 2008 #6 Skrevet 4. mai 2008 (endret) For meg hjelper det å gå mye turer, frisk luft og sollys er sterkt undervurdert som medisin spør du meg! Jeg er en av de som bør ta solarium ca 10 minutter i uka på vinteren... Mørketiden går ganske hardt inn på meg, og jeg blir alltid mer deprimert i denne perioden. Ellers vil jeg anbefale å begynne å ta kosttilskudd og spise sunt for å få mer overskudd i hverdagen (det vil si hvis du ikke allerede gjør det) For meg hjelper også trening, men det må være regelmessig og ganske hardt. Å gjøre ting man er flink til, som nevnt tidligere er også veldig positivt! Kjenner meg igjen i at ikke alle venninner er gode samtalepartnere når det gjelder ting som depresjon osv... Hvis du ikke føler at de forstår hva du prøver å si, eller at de ikke i det hele tatt prøver å forstå det kan du like gjerne ikke snakke med dem om det. Jeg har aldri vurdert å ta piller for dette, rett og slett pågrunn av at det er noe som ligger til familien min å slite litt psykisk. Og jeg har sett tidligere hvordan medisiner påvirket på en negativ måte. Jeg sier ikke at medisiner ikke kan funke for noen, men jeg tror ikke at det er løsningen for meg. Jeg vil også anbefale å prøve en privat psykolog hvis du må sitte for lenge på venteliste! Til slutt vil jeg legge til en liten barnslig ting jeg gjør som hjelper! nemlig å ronse/huske/disse eller hva nå enn du kaller det for der du kommer fra! Dette er mitt fristed, jeg har brukt å gjøre det helt siden jeg var liten... og da særlig mye i litt tøffe perioder. det er vanskelig å forklare, men det hjelper! Jeg får på en måte koblet ut hjernen litt, særlig hvis jeg har med meg mp3 spilleren i tillegg... Endret 4. mai 2008 av IloveNY
Gjest Pet Skrevet 4. mai 2008 #7 Skrevet 4. mai 2008 Ha det ryddig og pent rundt deg, kjøp friske blomster og tenn levende lys. Sørg for å ha orden i papirene dine. Rydd i skap og skuffe og kast alt du ikke trenger/bruker. Jeg rydder og kaster mye i tunge perioder og føler at jeg kvitter meg med masse gammel dritt følelsesmessig også.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2008 #8 Skrevet 5. mai 2008 Jeg leser filosofibøker (av den litt lettleste sorten)
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2008 #9 Skrevet 5. mai 2008 Prøv healing du, men over tid. Kkondisjonstrening. Lese lettleste kjærlighetsromaner,- som får tankene bort litt.
Gjest hyggelig Skrevet 5. mai 2008 #10 Skrevet 5. mai 2008 For meg nytter det å gå/jogge turer ute frisk luft, evt gå på besøk til/ringe noen å bare koble helt ut å prate om vær og vind. Det som er verst er egentlig når man skal legge seg og sove, og tankene strømmer på... :/ Man kan ikke gå tur og prate hele døgnet, dessverre.. Klem til deg, ts
Gjest Gjest-S Skrevet 5. mai 2008 #11 Skrevet 5. mai 2008 Å tilbringe tid sammen med dyr,(hunden og katten min),gjør meg alltid bedre når jeg har hatt det vondt.Dyr godtar oss som vi er,vi trenger ikke forklare noe,og de sårer oss aldri.Man har et mer ukomplisert forhold til dyr enn mennesker.Som du selv skriver,så kan venninner hjelpe,men man kan av og til bli mer deprimert også,dersom man føler at de ikke forstår.Å gå turer i naturen og/eller trene synes jeg også hjelper bra.Men det må være lystbetont trening,noe som man liker å drive med.Det er ihvertfall en god følelse å kjenne at man klarer å yte noe fysisk i perioder hvor man har det vondt inni seg.
birgitte242 Skrevet 5. mai 2008 #12 Skrevet 5. mai 2008 Dette hjelper meg: Stabilt blodsukker - sunn energi-mat hver 3. time. Johannesurt - Kosttilskudd - jern, vitB. Positive affirmasjoner. Virkelighetsflukt i form av god film, musikk, en fengende bok, selvhjelpsbøker kan hjelpe til med å bryte negative tankemønstre.
Gjest -mk Skrevet 5. mai 2008 #13 Skrevet 5. mai 2008 Er enig med mange her att trening, kosthold, positive ting, rydding osv.... er fine ting å gjøre når en er litt deprimert. Jeg har i tillegg prøvd homopat og det har hjulpet meg. Kjempe dyktig dame som var veldig forståelesfull og god til å lytte. Og humøret mitt blir bedre og bedre. Og det har hjulpet meg til å komme igang med ting, før var jeg så sliten at jeg utsatte ting, men nå tar jeg fatt i det med det samme. Prøvde dette føre psykolog jeg da og nå tror jeg ikke jeg trenger det!!! JIPPI!!
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2008 #14 Skrevet 5. mai 2008 Tusen takk for mange fine svar, det var inspirerende! Jeg trener, spiser sunt, går lang tur hver dag. Positive affirmasjoner får meg bare forbanna så det har jeg kutta ut... sånne ting som Hemmeligheten osv er tullete og virker bare irriterende på meg. Avspenning burde jeg prøve, jeg skal finne noen ekninkker med musikk til. Gjøre noe jeg er flink til, der sliter jeg. Jeg er på helt feil karriere hylle takket være tidligere valg og kommer ikke videre, jeg må ha en jobb med denne lønna selv om den kjeder meg. Har ingen hobbyer. Hva kan jeg egentlig?????? Uff... Ryddig rundt meg, det er sant, jeg blir glad av å ha det ryddig. Var flink med lys en stund, men skal bli flinkere, og kjøpe blomster til meg selv godt råd. Det samme er privatpraktiserende psykolog og bøker om emnet. Jeg skal ta meg en tur på biblioteket, og jeg har ringt legen. Jeg skulle ønske jeg kunne ha dyr, men er allergisk det er veldig sant at de virker beroligende. Det hjelper å ikke være alene hele tiden, men av mine ti tolv venninner så har 5-6 funnet kjærligheten det siste året og svever rundt, de andre er lykkelig i familier og et par er nyskilte og glade for det, og/eller karrierekometer... ingen av dem er til voldsom inspirasjon når man selv er svært alene, og generelt inne i dødvanne, selv om jeg isolert sett er glad på deres vegne må jeg innrømme jeg finner veldig lykkelige mennesker litt krevende å være sammen med nå... lykke er minst like egoistisk og selvsentrert som depresjon er, har jeg funnet ut - det er ikke alltid man trenger å høre om andres meritter i det vide og det brede når man ligger nede selv. Man vil heller ikke være den ene stakkarslige venninnen... så jeg tenker som regel at dersom jeg holder meg unna og ikke klager til dem, så slipper til gjengjeld jeg å høre om deres flotte liv også. Vinn vinn. Johannesurt tåler jeg ikke. Bøker og musikk, også bra Bra med litt inspirasjon!
Nips Skrevet 6. mai 2008 #15 Skrevet 6. mai 2008 Skriv en liste over ting du liker å gjøre/har lyst til å gjøre og gjør en ting hver dag
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2008 #16 Skrevet 6. mai 2008 Nyttigste for meg har vært yoga og meditasjon i tillegg til affirmasjoner
Gjest hyggelig Skrevet 6. mai 2008 #17 Skrevet 6. mai 2008 Nyttigste for meg har vært yoga og meditasjon i tillegg til affirmasjoner hva betyr/ innebærer affirmasjoner?
Gjest Sisu Skrevet 6. mai 2008 #18 Skrevet 6. mai 2008 Jeg plages av angst, og det som hjelper meg (foruten Efexor som harr hjulpet meg opp av den verste sumpa)er: -jogge-/gåturer -høre god musikk -lese en bok -grave i blomsterbedene -kose med katten min -se noe morsomt på TV -bra kosthold med mye vann, frukt og grønt, og lite sukker Ellers står jeg på venteliste os psykolog...
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2008 #19 Skrevet 6. mai 2008 hva betyr/ innebærer affirmasjoner? To affirm=bekrefte Affirmasjoner betyr bekreftende formuleringer som jeg er lykkelig, jeg liker meg selv, jeg er taknemellig for... etc. Ved å gjenta dem med innlevelse for seg selv i noen minutter hver morgen så bidrar det til å omprogrammere hjernen til å se annerledes på ting. Det er vitenskapelig bevist at det fungerer og har hjulpet meg enormt mye. Det virker sterkere jo mere avspent du er og jo mere du ser for deg bilder som illustrerer de følelsene du vil frembringe
tjadama Skrevet 6. mai 2008 #20 Skrevet 6. mai 2008 (ser mange fine råd her.. kommer ikke på noen egne i farten. inspireres selv jeg)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå