Gjest Clueless Skrevet 4. mai 2008 #1 Skrevet 4. mai 2008 Jeg gikk nettopp på do for å tisse, og etter det kom det masse brune klumper og jeg tørka meg og det var bare brunt! Var det mensen, eller noe annet? Skal egentlig ikke ha mensen før på tirsdag og det er jo bare søndag enda. Har ingen menssmerter, og det bruker jeg å ha. Flere som har det slik i begynnelsen av mensen? Jeg har ikke opplevd det slik før... Ble litt forvirra og bekymra nå... Hjelp!
angeleyes Skrevet 4. mai 2008 #2 Skrevet 4. mai 2008 Det er nok starten på mensperioden ja. Den har bare ikke kommet helt i gang. Tror ikke det er noe å bekjymre seg over. Ofte er mensen ikke helt stabil og tre dager forskjell er vel ikke så mye
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2008 #3 Skrevet 4. mai 2008 Ta en telefon til en lege.Vil nesten tro det vil lønne seg.
Sol79 Skrevet 5. mai 2008 #4 Skrevet 5. mai 2008 Det er garantert starten på mensen og neppe noe å ringe til legen for.
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 5. mai 2008 #5 Skrevet 5. mai 2008 Jeg fikk mensen slik da jeg brukte et merke p-piller. Synfase tror jeg. Ingen menssmerter, mens i tre dager max og lite blod. Fikk litt sjokk i starten og spurte legen min hva det var. Ikke noe galt, bare lite blod i forhold til normalt.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2008 #6 Skrevet 5. mai 2008 Det er garantert starten på mensen og neppe noe å ringe til legen for. Hvordan kan DU garantere det?
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2008 #7 Skrevet 5. mai 2008 Jeg hadde det der siste året jeg gikk på p-piller. Fant i ettertid ut at det var livmorslimhinnen som var såpass "tørr" (virkning fra p-pillene så eventuelle befruktede egg ikke skal kunne feste seg) at det ble bare noe brunt gørr. Tok et par år før det kom seg igjen, men nå er alt i orden igjen virker det som. Kan fortsatt ha det første eller siste dagen på mensen, men det er det mange som har. Men hadde det begynt igjen med at det var eneste som kom ut så hadde jeg nok blitt litt bekymret.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2008 #8 Skrevet 5. mai 2008 Hei TS. Jeg vil anbefale deg å kontakte en lege.Det er desverre ingen her som kan garantere om dette er starten på mens,og hvorfor dette er brunt og klumpete,selv om noen tror de er kompetente.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2008 #9 Skrevet 5. mai 2008 Skjønner jo hvorfor det er så lang ventetid på å få time hos legen når man skal gå dit for alt mulig rart. Jeg ville ihvertfall sett det ann litt. Har du ikke smerter og du begynner å blø normalt så er det mest sannsynlig bare spotting.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2008 #10 Skrevet 5. mai 2008 Å ringe legen for det med en gang ville jeg ikke gjort. Særlig siden du venter mens om få dager. Jeg ville gitt det et par dager og se hva som skjer, og det er antakelig den beskjeden legen vil gi deg også. At blodet er brunt og koagulert er ikke nødvendigvis tegn på noe galt, det er mange som opplever dette enten i begynnelsen av mensperioden, før man begynner å blø ordentlig, eller de siste dagene. Vanligvis er dette helt vanlig og ufarlig. Skulle det vedvare, eller at du ikke får mens nå eller den dagen du venter den, kan du jo vurdere å ringe legen. Jeg har jobbet som sykepleier på legevakta, og der ville man ihvertfall bare fått beskjed om å se an situasjonen... Prøv å ikke la det bekymre deg!
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2008 #11 Skrevet 5. mai 2008 Skjønner jo hvorfor det er så lang ventetid på å få time hos legen når man skal gå dit for alt mulig rart. Jeg ville ihvertfall sett det ann litt. Har du ikke smerter og du begynner å blø normalt så er det mest sannsynlig bare spotting. Trenger ikke gå til legen.Ringe for å få et svar fra en kompetent person.
Wildy Skrevet 6. mai 2008 #12 Skrevet 6. mai 2008 Dette høres ut som mensstart hos meg, i allefall. Først kommer det brunt og klumpete gørr, etter en dag eller to blir det mere friskt blod.
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2008 #13 Skrevet 6. mai 2008 Jobber i helsevesnet jeg og,men tror ikke jeg er lege fordi. Nei, jeg tror heller ikke at jeg er lege - hvorfor skulle jeg det?? Jeg tror jeg er sykepleier, for det er det jeg er . Mne jeg har bl.a. jobbet i mottaket på legevakt, og vet at TS ville blitt avvist der og bedt om å avvente situasjonen. Det hun beskriver er for veldig mange kvinner helt normalt i begynnelsen av mensperioden, og når man i tillegg venter mens om få dager ville ikke legevakta brukt tid på å undersøke det med mindre hun har smerter eller andre plager i tillegg. Menstruasjonen kan forandre seg, også helt uten at man har byttet/begynt med/sluttet med prevensjon, eller andre ting som kan direkte påvirke det. At man "plutselig" opplever noe annet enn det man er vant med, er ikke dermed sagt at det er noe galt.
Sol79 Skrevet 6. mai 2008 #14 Skrevet 6. mai 2008 På hvilken måte skulle jeg skjærpe meg mener du?Du har ingen ting med hvilke anbefalinger jeg gir TS;og overhode ikke rett til å komme med beskyldninger og slibrige uttalelser fordi du er reg. bruker! Hvis du ikke takler at det er andre meninger enn dine kan du bare slutte å være på kg. Når du anbefaler en kvinne med mensen å oppsøke lege, så er det på tide å skjerpe seg på en eller annen måte. Om jeg ikke har noe med hvilke anbefalinger du gir TS, så skjønner jeg ikke hva du har med de anbefalingene jeg gir. Det er vel snarere du som har et problem her, og ikke jeg. Forresten, er det slik at man må logge ut for å skrive frekke ting til andre eller?
Furstina Skrevet 6. mai 2008 #15 Skrevet 6. mai 2008 Tråden rydded, se reglerne /Furstina (moderator)
Gjest Clueless Skrevet 6. mai 2008 #16 Skrevet 6. mai 2008 Jeg hadde aldri tenkt å kontakte lege eller ringe legevakt på grunn av det der, legevakt er til for de som har akutte behov. Men jeg ville spørre her inne for å kanskje få noen svar raskt! Har aldri sett det slik før, men mensen kom dagen etter med tilhørende menssmerter og knasking av smertestillende. Og nå høres jeg sikkert ut som den hypokonderen men det er jeg nok ikke, ble bare litt overrasket/nyskjerrig. Likevel, litt kjedelig å lese at slikt kommer av at livmorslimhinnen (eller hva det var) er tørr slik at egg ikke skal befruktes. Så slår tanken ned i hodet: Er jeg begynt å bli ufruktbar nå?!?! Heretter tror jeg at jeg holder meg langt unna kropp/helse-temaet her på forumet!
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2008 #17 Skrevet 6. mai 2008 Likevel, litt kjedelig å lese at slikt kommer av at livmorslimhinnen (eller hva det var) er tørr slik at egg ikke skal befruktes. Så slår tanken ned i hodet: Er jeg begynt å bli ufruktbar nå?!?! Heretter tror jeg at jeg holder meg langt unna kropp/helse-temaet her på forumet! Om hele mensen er slik kan det være fare på ferde, et det starter slik er skjelden noe problem. (Og neida, du høres ikke ut som en hypokonder, det er bare enkelte her som er ekstremt kjappe med å rope på at en skal til lege uansett hva det er.)
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2008 #18 Skrevet 6. mai 2008 Det at enkelte (t.o.m "sykepleier") ser det rart å kontakte lege når det skjer forandringer i kroppen som virker skremmende,er for meg et mysterie. Kan virke som noen tror det er ens oppgave å stille diagnoser her! Synes du skulle ta en tlf og forhøre deg med en som bl.a stiller deg noen spørsmål rundt dette.Da er en lege en fortrolig person.Lov å spørre. Du har ikke nevnt det,men er en mulig graviditet utelukket f.eks? Jeg fikk plutselig brunt klumpete blod,kontaktet lege,og ble undersøkt. (skal ikke gå nærmere innpå hva det skyltes i mitt tilfelle)
Furstina Skrevet 6. mai 2008 #19 Skrevet 6. mai 2008 Tråden rydded, se reglerne /Furstina (moderator)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå