Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Meg_*
Skrevet

Hei!

Jeg er ferdig utdannet Bachelor i økonomi nå til våren og er i den forbindelsen på en del intervjuer innenfor regnskap/revisjon.

Ofte har de spurt hva jeg forventer i lønn, og jeg aner ikke hva jeg skal svare. ER det noen som har noe peilig? Jeg føler meg helt grønn. Lønn er noe jeg synes er vanskelig å snakke om/kreve, men så igjen er det jo utrolig viktig.

HVa mener dere?

Dette blir for jobbing ett par år før jeg fortsetter videreutdannelse.

Jeg har ingen erfaring innenfor regnskap fra før, har kun jobbet i butikk i 3 år. Karakterene mine ligger på litt under B og jeg er 22 år

:)

Tusen takk for seriøse svar:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Hei!

Jeg er ferdig utdannet Bachelor i økonomi nå til våren og er i den forbindelsen på en del intervjuer innenfor regnskap/revisjon.

Ofte har de spurt hva jeg forventer i lønn, og jeg aner ikke hva jeg skal svare. ER det noen som har noe peilig? Jeg føler meg helt grønn. Lønn er noe jeg synes er vanskelig å snakke om/kreve, men så igjen er det jo utrolig viktig.

HVa mener dere?

Dette blir for jobbing ett par år før jeg fortsetter videreutdannelse.

Jeg har ingen erfaring innenfor regnskap fra før, har kun jobbet i butikk i 3 år. Karakterene mine ligger på litt under B og jeg er 22 år

:)

Tusen takk for seriøse svar:)

Jeg er ferdig bachelor nå selv. Hos de fire store ligger begynnerlønnen for en bachelor på 335.000 - 350.000, for dem som kommer rett fra skolebenken. Ville tro at du iallefall kan få det. Snittlønnen (begynnerlønn) for dem som gikk ut fra NHH i fjor var nesten 390.000, men dette gjaldt masterstudenter, og regnskap og revisjonsbransjen trekker ned snittet (konsulentbransjen betaler bedre). Men som sagt, når du er ferdigutdannet bachelor så ville ca 340.000 være mitt beste anslag. Lykke til med jobbsøkingen! :)

Gjest Gjest_fiffi_*
Skrevet

Lønn er veldig avhengig av om det er snakk om offentlig eller privat. Og i tillegg tror jeg det spiller en rolle hvor du har fått utdannelsen din. En bachelor på universitetet teller ikke like mye som tre-årig BI utdannelse, eller som nevnt NHH.

Gjest kvinne35
Skrevet

Faktisk er det mange toppledere som ikke er så interessert i å ansette folk fra BI. BI hadde prestisje før, men ikke etter alt som har kommet ut med juks osv. i tillegg kommer ALLE inn på BI, du betaler deg jo inn der. SÅ det tror jeg IKKE stemmer lengre

Gjest Gjest
Skrevet
Faktisk er det mange toppledere som ikke er så interessert i å ansette folk fra BI. BI hadde prestisje før, men ikke etter alt som har kommet ut med juks osv. i tillegg kommer ALLE inn på BI, du betaler deg jo inn der. SÅ det tror jeg IKKE stemmer lengre

For noe tull. Det er ikke mange arbeidsgivere som har nok søkere til å velge bort BI-studenter, iom at det er så skrikende behov for arbeidskraft. Særlig innen regnskap og revisjon er det vanskelig å få tak i folk.

Ja, NHH studentene er meget attraktive. Men slik som arbeidsmarkedet er nå får alle seg jobb, enten de har gått på NHH eller BI.

Og jeg tror faktisk ikke arbeidsgivere er så dumme at de ikke evner å vurdere en kandidat utfra flere kriterier enn hvilket studiested de har gått. Det er nemlig ikke slik at alle som går på BI jukser. På enkelte linjer er det nasjonale eksamener som er like for alle i hele landet (feks for revisjonslinjen), så hvilken skole du går på da er ikke like viktig.

Hvis arbeidsmarkedet hadde vært annerledes hadde kanskje BI-studentene merket det. Men ikke slik markedet er idag :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...