Vienn Skrevet 4. mai 2008 #1 Skrevet 4. mai 2008 Har nettopp kjøpt min første staude og plantet omhyggelig ut. Men hva til høsten/vinteren, skal den beskjæres? Kun blader, fra bunnen omtrent eller hva da? Det er en silkepion.
BitteLille Skrevet 4. mai 2008 #2 Skrevet 4. mai 2008 Pioner skal vel helt ned? De kommer jo fra bunnen av om våren mener jeg, men jeg er ikke sikker.
Wildy Skrevet 4. mai 2008 #3 Skrevet 4. mai 2008 Jeg tar staudene om våren. Endel stauder kan skjæres om høsten, men her hvor det er mye fukt og lite kulde virker det som de rånter når de blir tatt om høsten. Etter at jeg begynte å la de stå til våren har jeg ikke mistet stauder i det hele tatt. På våren tar jeg alt av som er dødt.
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2008 #4 Skrevet 4. mai 2008 Stauder skal få visne helt ned om høsten og kommer opp helt på nytt på våren. Det eneste du trenger å gjøre er å fjerne det som er tørt og dødt om våren. De skal ikke beskjæres.... Når rotsystemet er blitt stort og du ikke ønsker den skal bli videre deler du planten og rota i to og planter den andre delen et annet sted. Samtidig vokser den gamle som før...
Gjest Sisu Skrevet 4. mai 2008 #5 Skrevet 4. mai 2008 Pioner skal vel helt ned? De kommer jo fra bunnen av om våren mener jeg, men jeg er ikke sikker. Stemmer det ja.
Gjest *Mim* Skrevet 4. mai 2008 #6 Skrevet 4. mai 2008 Jeg klipper peonene mine helt ned om høsten. Nå kommer de fint på nytt.
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2008 #7 Skrevet 4. mai 2008 Jeg tar staudene om våren. Endel stauder kan skjæres om høsten, men her hvor det er mye fukt og lite kulde virker det som de rånter når de blir tatt om høsten. Etter at jeg begynte å la de stå til våren har jeg ikke mistet stauder i det hele tatt. På våren tar jeg alt av som er dødt. Dette har jeg lært også, altså at det er lurt å vente til våren, for ellers renner snø/vann inn i de kuttede hule stenglene og kan skape problemer ned til rota. Når det er sagt har peonene i hagen her (innlandsklima i Midt-Norge) vært klipt ned om høsten flere ganger og fortsatt kommet fint om våren. Det kommer nok an på plantens hardførhet og lokalt klima.
Gjest www.megselvhanne.blogspot.com Skrevet 11. mai 2008 #8 Skrevet 11. mai 2008 Har nettopp kjøpt min første staude og plantet omhyggelig ut. Men hva til høsten/vinteren, skal den beskjæres? Kun blader, fra bunnen omtrent eller hva da? Det er en silkepion. Pioner visner ned helt av seg selv og det er det beste. Tidlig på våren klipper du av de visne stilkene. Ikke dra, da kan du dra med deg knoller. Det er ikke sikkert du får blomster i år. Det hender at pioner har et tenkeår eller tre før de blomstrer. Kos deg med den! De er det vakreste som finnes. Hanne
Wildy Skrevet 12. mai 2008 #9 Skrevet 12. mai 2008 Og ikke plant for dypt! Pioner vil ikke langt ned i jorden!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå