Gå til innhold

sopp, hjelp vær så snill=)

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Håper noen har litt erfaring å dele.

Jeg lurer på :

er det normalt at det svir litt når man feks bruker pevaryl el canesten for å behandle sopp?

Og sopp behøver vel ikke å vise seg i kløe HELE tiden? Altså, det kan være sopp selv om det bare klør nå og da, men såpass mye at det er veldig ubegahgelig?

Og, siste spm, hva gjør man hvis man midt i en soppkur, får mensen?

Jeg går på en kur med tre vagitorier eller hva det heter, og har nå tatt nummer to, men har merket antydninger på at jeg kommer til å få mensen i morgen, skal jeg likevel bare ta den tredje i morgennatt, selv om jeg da kanskje har fått mensen, eller må jeg vente til den er over før jeg får tatt den trdje og siste?

Takknemlig for svar (og ja, jeg vet at svar her ikke er på lik linje med et legesvar, men spørr etter erfaringer, ikke fasitsvar)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du er i tvil om det ER sopp, slik det virker som, så burde du virkelig gå til legen. Selvmedisinering av sopp fungerer utmerket, så lenge du VET det er sopp, ellers burde du absolutt få satt diagnose av legen, du risikerer å gjøre mer skade enn gavn på den måten der.

Når det er sagt, jeg har bare hatt sopp en gang, så mine erfaringer er noe begrensede. Det klødde, men jeg overlevde jo frem til kuren virket, så det klødde nok ikke like intenst hele tiden, men plagsomt var det absolutt.

Men det svidde absolutt ikke å bruke kuren, det var mer svie før jeg satte i gang med den, fordi jeg hadde klødd såpass at det var sårt. Men, er det krem eller stikkpille som svir da? Sopp er jo ikke behagelig, så det er vel ikke utenkelig at du svir.

Mensen midt i kuren, sannelig om jeg vet, jeg tok en kur med bare en pille jeg (men krem i ti dager i tillegg da, krem fra front til bakside er viktig, fikk jeg vite) men om du blør så mye at du blør ut hele pillen har den vel noe begrenset effekt, men å vente en uke med å ta den siste vil vel redusere effekten av hele kuren ganske så dramatisk da.

Uansett synes jeg det høres ut som du burde vært hos legen jeg... selv om du bare ber om erfaringer, ikke fasit.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar, er vel kanskje litt enig i at jeg burde gå til legen, men fikk bare en akutt følelse av på fredagen at nå måtte jeg gjøre noe med dette

(har gått med dette over flere uker fordi jeg har tenkt at sopp skulle klø mer og at dette sikkert gikk over)

Det var i grunnen kremen som svidde, og den gjorde det kun første gangen jeg hadde den på, men jeg tror det er fordi området kanskje har blitt litt irritert og sårt og da er det kanskje ikke så rart at det svidde.

Tror jeg skal ta den siste pillen i dag, for når man sover så holder den seg sikkert på plass selv om man har mensen (det samme er det jo med mensen, er min erfaring, blør ikke mye om natta)

Så bruker jeg den kremen i ei uke slik som det står på pakken, og er det ikke over om ei uke, drar jeg til legen tenker jeg.

Kremen får jeg jo smurt til tross for mensen om jeg bruker tampong.

Misliker legen min, synes han som person ikke er god til legerollen, og for det andre skulle jeg virkelig ønsket at jeg hadde hatt en kvinnelig lege.

Gjest Gjest
Skrevet

Er ofte plaget desverre, begynte etter at jeg startet på p-pillen. Byttet pille og er ikke like plaget, men får det fortsatt.

Salven svir de første par gangene jeg tar den på, er ikke sikker på hvorfor men har prøvd den en gang uten at det er sopp der og da svir det ikke. Mulig soppen irriterer området og salven svir pga det, men når soppen forsvinner så irriterer den ikke området lenger og salven svir ikke.

Det er vel heller uvanlig å ha sopp under mensen pga ekstra surt miljø "der nede".

Sopp er ikke uvanlig - det er vanlig å ha det inne i skjeden. Det er når den sprer seg til det ytre kjønnet at det blir en plagsom greie. Det er jo ikke farlig, sånn sett, men plagsomt er det.

Jeg spurte legen min og fikk anbefalt noen vaginalkapsler med noe pulver i. Vivag for å beskytte bakteriebalansen. Den hjelper i perioder men tror den er mest ment som forebyggende i etterkant av en soppinfeksjon (når den har blitt behandlet i noen dager eller har stoppet pga mensen)

Skrevet

Om du likevel skal bruke tamponger, hva med å bruke de... ellen eller hva de enn heter, mener de selges på apoteket, og skal bidra til å gjøre miljøet der nede litt sånn anti-sopp-vennlig...

Gjest Sykepleier
Skrevet
Takk for svar, er vel kanskje litt enig i at jeg burde gå til legen, men fikk bare en akutt følelse av på fredagen at nå måtte jeg gjøre noe med dette

(har gått med dette over flere uker fordi jeg har tenkt at sopp skulle klø mer og at dette sikkert gikk over)

Det var i grunnen kremen som svidde, og den gjorde det kun første gangen jeg hadde den på, men jeg tror det er fordi området kanskje har blitt litt irritert og sårt og da er det kanskje ikke så rart at det svidde.

Tror jeg skal ta den siste pillen i dag, for når man sover så holder den seg sikkert på plass selv om man har mensen (det samme er det jo med mensen, er min erfaring, blør ikke mye om natta)

Så bruker jeg den kremen i ei uke slik som det står på pakken, og er det ikke over om ei uke, drar jeg til legen tenker jeg.

Kremen får jeg jo smurt til tross for mensen om jeg bruker tampong.

Misliker legen min, synes han som person ikke er god til legerollen, og for det andre skulle jeg virkelig ønsket at jeg hadde hatt en kvinnelig lege.

Jeg er sykepleier og kan fortelle deg at behandling av soppinfeksjoner er mest effektiv når du ikke har mens.

Derfor ville jeg gjort slik du har tenk, med å fortsette behandlingen med vagitorien i kveld og bruke kremen. Men jeg ville nok ikke ha brukt tampong i skjeden når blødningen din starter. Skift heller bind ofte og pass på å skylle deg i dusjen med lunkent vann morgen og kveld før du smører på kremen. Så ville jeg ha prøvd en kur til med vagitorier og krem etter at mensen er over. Du kan da kjøpe en depot-vagitorie. Det vil si at du setter en vagitorie inn i skjeden om kveldensom virker i de neste tre dagene. Kremen bør du bruke så lenge det er angitt på tuben.

Når det er sagt så er jeg enig med de som anbefaler deg å få undersøkt hos lege om det er sopp før du begynner en behandling. Kløen trenger ikke skyldes sopp og da hjelper det ikke å behandle seg med soppmiddel.

Dersom der er sopp som gir deg kløen tror jeg du allerede vil ha merket i løpet av tre dager at medisinen gjør deg bedre. da er det viktig at du fortsetter med hele kuren så soppen ikke kommer tilbake. Fortsetter kløen i mer enn en uke synes jeg du skal gå til fastlegen og eventuellt bli henvist til gynekolog for undersøkelse. Du kan be legen om å bli henvist til en dame hvis det føles best. Er du generellt misfornøyd med fastlegen din kan du be om å få bytte til en annen fastlege.

Du sa at soppkremen sved mest første gangen du tok den på, og at du trodde det var fordi området var irritert. Om kløen du har hatt en stund skyldes sopp høres den forklaringen helt riktig ut. Da vil du merke at du blir bedre ganske raskt når du bruker kremen. Det er viktig at du skyller underlivet med lunkent vann og tørker godt hver dag mens du behandler soppen. Bruk bomullstruser som kan vaskes på 60grader.

Noen her skrev om melkesyrebakterier. Disse vil ikke kurere sopp eller infeksjoner, men kan forebygge sopp og hjelpe til med å få en sunn bakteriebalanse i underlivet.

Lykke til og god bedring:o)

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for alle svarene.

Til deg som foreslo sånn vivag for å forebygge, så bruker jeg dette av og til, og prøvde også å ta det for ca en uke siden, men det økte bare kløen og fikk meg til å tenke at dette kunne ikke være vanlig, og at det sikkert var sopp.

Har hatt sopp før, men da litt mer intenst om jeg kan si det slik

Og ang de Ellen-tampongene fra apoteket så liker jeg de veldig godt og kjøper alltid disse såfremt jeg ikke har dårlig råd, de er ganske dyre.

Etter å ha lest innlegget ditt sykepleier, med masse gode råd, så tror jeg kanskje jeg skal ringe legen min om noen dager hvis jeg fremdeles har kløe, og få sånn der endagspille, en sånn som man spiser.

Har opplevd før å ha hatt sopp, uten omstendigheter som dette og likevel ikke fått det bort med vanlig kur fra apoteket.

Lurer på hva som er forskjellen på de med resept, siden de er så effektive, at det er nok med en pille og nesten ikke noe krem og canesten/pevaryl som man får fra apoteket?

Skrevet

Ringte legekontoret i går, og fikk difflucan, sån engangspille man kan ta hvis andre soppmidler ikke hjelper (har vært i den situasjonen før)

For siden jeg har mensen er det best å vente til etterpå med legeundersøkelse, og det går fort over ei uke før jeg er ferdig med mensen, så for å slippe å plages, HVIS det er sopp så fikk jeg difflucan.

Men er dette farlig å ta hvis det IKKE er sopp da? Snakket aldri med legen, bare dama på kontoret.

En annen ting jeg synes er litt merkverdig, er at når jeg smører med den salven som kom med pevaryl, så klør det plutselig MYE mer enn det gjorde før jeg smurte. Det kan feks nesten ikke ha klødd i det hele tatt rett før.

Er ikke dette lit rart? Skal ikke den virke lindrende med en gang man smører den på?

Samtidig har jeg ikke hørt om andre tilstander som skaper kløe i underlivet enn sopp?

Gjest Gjest
Skrevet

Ingen som vet om diflucan er skadelig å ta uten å ha fått påvist sopp i underlivet av en lege?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg var faktisk hos lege i dag for akkurat det samme og fikk samme pille som jeg skal bruke i kombinasjon med canesten stikkpille og krem. Hun sa at det ikke var skadelig å bruke disse medisinene, og at kjæresten min også skulle smøre seg, selv om det ikke er sikkert at han har sopp. Har slitt lenge, og håper dette hjelper..

Gjest Mia- Gjest
Skrevet

Kan noen fortelle meg om den Ellen- tampongen?

Høres ut som om det kan være noe for meg.

Er skikkelig plaget med sopp i perioder, blir som regel bedre/går over når jeg får mensen, men kan ha det lenge uten at Canesten og Pevaryl tar knekken på det. Utrolig slitsomt, og ødeleggende for sexlivet.

• 8 måneder senere...
Gjest Gjest_Vibeke_*
Skrevet

Hei,

Jeg har vært plaget med soppinfeksjon i snart 2 år og det har vært utrolig vanskelig. Jeg har prøvd alle preparater som selges på apoteket både med og uten resept. For å nevne noen; Cannesten, Locoidol(resept) krem, Prevaryl og Diflucan (mange piller), men ingen av disse preparatene har klart å ta soppinnfeksjonen som synes å ha blitt mer og mer gjenstridig hele veien. Det var ikke før i høst når jeg oppsøkte en homøopat at jeg har anet håp om å bli frisk. Jeg opplevde til slutt at alle legene og deres preparater nærmest ødela huden min nedentil, samtidig som at de hele veien viste null interesse for min situasjon og helbred. Det har vært en enorm belastning, men turen til homøopat har endret livskvaliteten min fullstendig. Først fikk jeg forståelsen av at sykdomsbildet mitt var mer komplisert enn jeg først hadde trodd. Jeg har alltid hatt mye overskudd og vært i stand til det aller meste, selv om det har vært vanskelig, men etter at jeg fikk soppinfeksjon og ble syk (møtte veggen) har jeg slitt med å orke noe som helst. Homøopaten fant at jeg hadde nærmest en betennelse i galle og lever, samtidig som at jeg hadde problemer med hormonbalansen, soppinfeksjon, og urinveiene (hvilket stemmer og har vært et vedvarende problem de siste to årenene). I følge homøopaten oppstår problemene med urinveiene pga problemer med slimhinnene. Etter at jeg nå har fått behandling har jeg mer overskudd enn på lenge, jeg har ikke lenger utslag på galle og lever, urinveiene har blitt mye bedre og jeg har hatt sex for første gang på to år uten smerter (hvilket ikke har vært mulig uansett hva slags preparater apotekene har gitt meg). Jeg ser frem til å avslutte behandlingen nå og håper at alle med tilsvarende problemstillinger finner en løsning på sine problemer.

Vibeke

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Inger_*
Skrevet

Hei til deg som har soppinfeksjon i 2 år - godt å høre at vi er flere:)

Jeg har også gått til en homeopat, men har ennå ikke oppnådd den store virkningen...sex begynner å bli en issue i forholdet og det er plagsomt for begge. Hvilken homeopat går du til (om du vil svare)?

Jeg har selv tidligere forsøkt en radikal diett for å "sulte" ut soppen - dette er helt tragisk å følge (kan jeg si av erfaring). Men jeg forstår at dette funker for noen.

Jeg slår absolutt et slag for alternativ medisin her, men akupunktur kan man droppe - det har ingen effekt overhodet for de som er alvorlig rammet.

Det er synd at en så "enkel" ting ikke lar seg ordne mer effektivt..

Diflucan har jo ganske uhyggelig bivirkninger, og anbefales ikke å gå på over lang tid.

Lykke til med å bli kvitt soppen - gudene skal vite at vi trenger litt flaks nå..

Skrevet

Disse sopp plagene er rare greier. Vi hadde 6 års samliv før ungene kom uten denne soppen, men etter første ungen har hun ikke blitt kvitt dette. Vi snakker nå om 9år med sopp for henne og seksuallivet vårt er blitt kraftig redusert. Ser ut som om hun har kraftig oppblomstring under/etter mens perioden.

Denne soppen er kraftige greier og hvis jeg går 8-12 timer uten å vaske meg under forhuden så svir det som bare det. Heldigvis går det raskt vekk etter en vask da. Jeg forstår dere godt og dere har min sympati alle sammen.

Jeg stiller selv endel spørsmålstegn ved lang tids bruk av canesten. Jeg merker at kona er tydeligvis blitt mer "skadet" etter lang tids bruk av dette stoffet og hun er blitt veldig følsom for hva jeg gjør med henne og blir nå da ekstremt lett sår etter samleie.

Jeg vil derfor anbefale dere å være forsiktige med disse kurene og heller lete etter alternative løsninger. Vi har selv ikke funnet noe som duger skikkelig enda. Kun vannskylling uten såpe og lette klær/bommulstruser ser da ut til å ha en effekt og hun er endel bedre om sommeren da.

Skrevet
Disse sopp plagene er rare greier. Vi hadde 6 års samliv før ungene kom uten denne soppen, men etter første ungen har hun ikke blitt kvitt dette. Vi snakker nå om 9år med sopp for henne og seksuallivet vårt er blitt kraftig redusert. Ser ut som om hun har kraftig oppblomstring under/etter mens perioden.

Denne soppen er kraftige greier og hvis jeg går 8-12 timer uten å vaske meg under forhuden så svir det som bare det. Heldigvis går det raskt vekk etter en vask da. Jeg forstår dere godt og dere har min sympati alle sammen.

Jeg stiller selv endel spørsmålstegn ved lang tids bruk av canesten. Jeg merker at kona er tydeligvis blitt mer "skadet" etter lang tids bruk av dette stoffet og hun er blitt veldig følsom for hva jeg gjør med henne og blir nå da ekstremt lett sår etter samleie.

Jeg vil derfor anbefale dere å være forsiktige med disse kurene og heller lete etter alternative løsninger. Vi har selv ikke funnet noe som duger skikkelig enda. Kun vannskylling uten såpe og lette klær/bommulstruser ser da ut til å ha en effekt og hun er endel bedre om sommeren da.

Jeg glemte å legge til at vi nå vurderer å installere bidet som sikkert vil forenkle ting for henne på daglig basis og etter sex. Jeg personlig har stor tro på dette. Noen erfaringer med bidet ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...