Gå til innhold

Avføringsmiddel

Gjest fast bruker som er utlogget nå

Fremhevede innlegg

Gjest fast bruker som er utlogget nå
Skrevet

Jeg trenger litt hjelp av noen som kanskje har vært i samme situasjon eller har noen gode råd og komme med.

Jeg har nesten i et år nå brukt avføringsmiddel regelmessig, og nå vil jeg slutte. Orker ikke mer! Det forstyrrer nattesøvnen, det er slitsomt og måtte gå på toalettet så ofte og det er dyrt. Jeg vil rett og slett ikke mer! Jeg har også fått noen fysiske problemer som ubalanse i elektrolyttene, men dette bedret seg da jeg fikk i meg mer salt og drakk mye farris (som innholder naturlig salt).

Bruken min med avføringspiller henger sammen med at jeg har en spiseforstyrrelse. Jeg føler at jeg må få ”renset” kroppen for hva jeg har spist og jeg er livredd for at det jeg har spist skal forbli inne i kroppen og at jeg ikke skal klare å gå på toalettet. Derfor har jeg heller ikke turt og prøve å slutte noen gang.

I ukedagene tar jeg mellom 3 og 0 piller, men i helgene tar jeg opp til 10 stykker. I helgene unner jeg meg mer mat (spiser veldig, veldig lite i ukedagene). Hvis jeg skal tørre å spise mer enn jeg pleier må jeg være sikker på at all maten kommer ut igjen, derfor bruker jeg såpas mange piller i helgen. Hvis jeg ikke får tatt noen piller, vil jeg heller ikke spise noe.

Men nå vil jeg altså gjøre et forsøk på å slutte på disse pillene. Jeg gruer meg veldig, jeg vet ikke om jeg klarer det. Jeg tror egentlig ikke jeg er så veldig fysisk avhengig, men heller at det er en sterk psykisk avhengighet, med tanke på at jeg ønsker å få all mat ut av kroppen min.

Jeg har gått til behandling flere ganger på grunn av spiseforstyrrelsen og på grunn av andre psykiske problemer, men jeg har ikke blitt noe bedre og har gitt opp troen på psykologer. Jeg ønsker heller ikke å ta dette opp med legen min. Jeg vil gjerne klare å slutte på egenhånd.

Så jeg lurer på om noen har noen gode råd til meg? Er det noe spesielt jeg bør spise eller ikke spise mens jeg prøver å slutte? Bør jeg trappe ned eller bør jeg kutte tvert?

Det skumle er vel at hvis jeg slutter på pillene tør jeg heller ikke å spise noe ekstra, slik at jeg vil komme til å gå ned ennå mer i vekt. Men hvis jeg slutter og merker at det faktisk går fint, kan det jo hende at jeg tør å spise litt ekstra i helgene fortsatt og uten å ta piller.

Håper noen kan komme med litt hjelp til ei som er lei av et liv med piller…

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så vondt å høre at du har det så vanskelig! Men det er en god bestemmelse du har tatt, om at du vil bli kvitt de pillene!! :)

Jeg har dessverre ingen direkte råd om hva som er riktig for deg å gjøre nå, men hvis dette er noe du tror og tenker at du vil fikse alene, så prøver du på det :)

Min anbefaling til deg er å kvitte deg med alle sammen samtidig.

Når du har brukt sånne type piller over så lang tid, vil nok kanskje kroppen oppføre seg litt rart helt til å begynne med. Det er jo faktisk hele fordøyelsessystemet som "har måttet betale" for det, så noe annet hadde kanskje vært litt rart?

Men det jeg håper du klarer å huske på når du slutter med de nå, er at de endringene du evnt synes er litt "triggende" eller rare, de vil stabilisere seg igjen, så lenge du klarer å stå i bestemmelsen din. :)

Og du gjør veldig lurt i å drikke godt med vann, slik at du hjelper kroppen til å kvitte seg med avfallsstoffer i tiden fremover.

Ekstra fiberrik mat er også et råd.

Du skriver at du har hatt ubalanse i elektrolyttene, og da regner jeg med at du blir jevnlig fulgt opp av lege?

Jeg råder deg også til å si i fra til h*n om at du faktisk nå har sluttet med de. Så kan h*n være med å støtte deg litt ekstra i denne perioden.

Dette kommer du til å klare :) Du trenger ikke de pillene!! Og et liv uten er ikke så farlig som du nok tror. Langt derifra :)

Lykke, lykke til :klemmer:

Skrevet

Tusen takk for svar, godt å få tilbakemelding fra noen :klem:

Jeg har også lyst til å slutte med alt sammen samtidig, vil få det overstått fortest mulig. Jeg er også redd for at hvis jeg trapper ned vil jeg bare fortsette å trappe ned i en evighet, uten å egentlig slutte.

Jeg har ikke noe kontakt med den legen som har fulgt meg opp med tanke på spiseforstyrrelsen. Jeg brøt all kontakt med legen etter noen veldig mislykkede behandlingsforsøk og en del fram og tilbake mellom legen, meg og andre fagfolk.

Men sist jeg målte elktrolyttene var de stabilisert seg, så jeg regner med at de også nå er ok.

Vann drikker jeg allerede veldig mye av, sikkert opp til flere liter om dagen. Har alltid vært tørst av meg, og siden jeg har brukt avføringspiller har jeg passet på å få i meg masse veske så jeg ikke skal bli dehydrert.

Jeg bare håper jeg har viljestyrke nok til å stå det hele ut.. Redd for at jeg etter en eller to dager syns det er for ille og begynner på pillene igjen.. Det er dette med den "renselses-trangen" jeg er redd for at jeg ikke skal takle..

Skrevet

Såklart det er fryktelig skummelt å bryte med noe som har vært din "kontroll" over lang tid!!

Jeg skal ikke fortelle deg hvor farlig det er å bruke avføringspiller, og hva det kan føre til, for den regla kan du nok fra før av?

Men: det er ofte slik at det er tanken på å gjøre noe annerledes, slutte/begynne med noe som er så skremmende. Resultatet er som regel ikke like skremmende. Gudskjelov..

Jeg vet ikke hvor du er hen i din prossess, eller noe om deg, derfor vet jeg heller ikke hva som evnt. kan være triggere. Derfor velger jeg og gå "litt rundt grøten" når jeg skriver til deg, og heller skrive mer generelt.

Men hva om du skriver en liste til deg selv som du kan la være synlig ett sted? Og på den listen skriver du alle grunner du har til å slutte med de pillene. Og hver gang du skulle bli usikker på ditt valg så tar du en kikk der, og igjen henter fram motivasjonen din. Kunne det vært en idé?

Og det er dessverre slik som du og skriver. Denne jobben må du gjøre selv. Det er ingen som kan gjøre den for deg. Men har du mulighet til å ha noen med deg på veien så la de ta en del av den kjempe flotte jobben du kommer til å gjøre framover :)

Skrevet

det er faktisk godt å høre at det er en jobb jeg må gjøre selv, for jeg ønsker heller ikke å innvolvere noen i dette. Det har vært min "lille hemmelighet" så lenge (untatt at legen har vist om det), at jeg også vil ta livet av hemmeligheten min uten å si det til noen.

Det med en liste var en god ide! Jeg skal skrive en liste med alle de negative konsekvensene og om hvorfor jeg vil skutte og om hvordan jeg har det når jeg virkelig skulle ønske at jeg aldri hadde begynt med disse pillene. Det kan være en god pekefinger for meg å ha.

Skrevet

Du bör kontakta en läkare när du ska sluta med pillren så du inte får problem eftersom du använt dem så länge.

Kanske kan du också få hjälp med dina ätstörningar. Hos http://www.mentalhelse.no kan du också söka hjälp.

Jag stänger tråden och hoppas att du får hjälp av kompetenta läkare.

/Furstina (moderator)

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...