Gjest Lærer'n Skrevet 13. mai 2003 #1 Del Skrevet 13. mai 2003 Meg og min samboer skal gifte oss neste sommer, men diskusjonen(e) er allerede igang... Hvordan løser man dette med alkoholservering. Familie+venner på den ene siden er veldig glad i alkohol, og kan lett både ødelegge, og ruinere dagen for andre. Har hørt om "bonger"... Kan noen hjelpe oss med hvordan vi skal løse dette eventuelle problemet. Vi har ikke råd/ eller lyst til overstadig fyll, men ønsker likevel servering i "fine" former. Noen råd, eller andre med erfaring??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mina-mor Skrevet 13. mai 2003 #2 Del Skrevet 13. mai 2003 Har ingen gode råd å komme med.. vil bare si at vi er i den samme situasjonen, og vi har valgt å ha et alkoholfritt bryllup.. Det er ene og alene pga. min kjære sin mor, som er alkoholiker Hun eier ikke begrensninger og kommer garantert til å ødelegge hele dagen for oss om vi serverer alkohol Vi kommer til å kjøpe alkoholfrie viner og øl, samt mineralvann.. så får det duga Tror vi kommer til å få en fin dag likevel jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 13. mai 2003 #3 Del Skrevet 13. mai 2003 Det dere kan gjøre, er jo å ha vin til maten og konjakk til kaffen, og ikke noe mer. Da er det ikke rom for de store utskeielsene. Servitørene kan f. eks. servere ett glass vin til forrett og to til hovedrett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Skrevet 13. mai 2003 #4 Del Skrevet 13. mai 2003 Hei. Jeg og min tilkommende skal ikke ha alkohol i vårt bryllup. Problemet er at mine tilkommende svigerforeldre er "helgealkoholikere" og krangler konstant med hverandre når de får i seg noe. De virket faktisk ganske irriterte over at vi (særlig jeg) har valgt bort alkoholen. De mener vel kanskje at de har et ord med i saken fordi de skal betale middagen for de fleste fra hans side... Bonger har jeg hørt om. Mange av resturanter/ hoteller bruker denne løsningen på bryllup/julebord o.l. Da betaler du pr. bong. Ville nok ikke kjøpt mer enn et par til hver da... Lykke til videre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 13. mai 2003 #5 Del Skrevet 13. mai 2003 Åpen bar fører ofte til overstadig fyll, mens bonger el.l. blir mer alkohol i normale former. I tillegg får alkisene streng beskjed om å ta det rolig hos oss (av konene), det er ikke deres dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusekatt Skrevet 13. mai 2003 #6 Del Skrevet 13. mai 2003 Uff, dette er en vanskelig problemstilling Men servering av alkohol til middagen (ett glass til forrett, to glass til hovedrett), og så evt ikke noe mer, høres ut som en grei middelvei egentlig. Det er jo fryktelig leit hvis et bryllup skal bli ødelagt pga overstadig berusede gjester Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
magnhild Skrevet 13. mai 2003 #7 Del Skrevet 13. mai 2003 Hm, ikke lett dette her! Hva med å ha 'kjøpe-bar' på kvelden da? Det er nok en del midre fyll da enn med vanlig åpen bar. Ellers så fungerer binger ganske greit. Da gir dere 2-3 bonger, så må de kjøpe resten. Ellers så er det vanlig med å servere øl, vin og brus til maten og så kanskje en knert til kaffen. Jeg tror vi kommer til å invitere alle venner og familie som er interessert i en skikkelig fest (har omtrent 60 av de på blokken) på fredagen og ha drikke der. Og så ta en mer seriøs middag og fest på lørdagen med de aller nærmeste venner og familie. Må jo sies at vi skal ha vielsen på fredag kveld slik at det blir fest i fortsettelsen av denne. Lykke til! Husk; det er uansett dere som bestemmer! Klem fra Magnhild Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 13. mai 2003 #8 Del Skrevet 13. mai 2003 Har aldri hørt om bonger før i den forbindelse. Men sikkert greit. Hva med aperitiff, to glass vin til maten, en konjakk til kaffen, og så resten bonger? Da kan vel noen påta seg å styre de som ikke ser sin egen begrensing ... f.eks. Forresten, det skal vel MYE til for at f.eks kranglete foreldre, setter i gang med å krangle akkurat denne spesielle dagen? Litt folkeskikk har de vel, eller går vettet ut med glassene??? Skulle tro at de begrenset seg litt av seg selv, når det er bryllup - tror det er vanlig? Det er jo ikke akkurat en dag å drikke seg snydens på... :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stardust Skrevet 13. mai 2003 #9 Del Skrevet 13. mai 2003 Jeg tror vi kommer til å invitere alle venner og familie som er interessert i en skikkelig fest (har omtrent 60 av de på blokken) på fredagen og ha drikke der. Og så ta en mer seriøs middag og fest på lørdagen med de aller nærmeste venner og familie. Må jo sies at vi skal ha vielsen på fredag kveld slik at det blir fest i fortsettelsen av denne. Eh.... blir ikke formen litt sliten på lørdagen da??? Vi kjenner og inviterer heldigvis ingen med tendenser mot alkoholisme, så da stoler vi på at forsamlingen kan drikke under siviliserte former :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lady79 Skrevet 13. mai 2003 #10 Del Skrevet 13. mai 2003 hmmm..ja det kan bli ett problem....men... vi skal ha fri bar i vårt bryllup...vi skal også ha viner til middag og cognac og baylis til kaffe.....men vi har servitører og bartendere som skal passe på....dessuten skal vi kjøre 2/3 cl drinker istedetfor 4 cl...det hjelper litt.... :D :D :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karoline Skrevet 13. mai 2003 #11 Del Skrevet 13. mai 2003 Vi kjørte nesten alkoholfritt, ikke alkohol til middag, men cognac / likør til kaffe`n. Det var helt greit, ingen reaksjoner på det. Hvis problemet er "alkoholikere", har de en tendens til å få tak i alkohol, hvis det er i huset - så faktisk tendensen hos oss, fordi vi ikke satte bort flaskene med en gang det var skjenket i. :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soul Skrevet 13. mai 2003 #12 Del Skrevet 13. mai 2003 Jeg har dessverre heller ingen flere råd å komme med, vil bare si at jeg forstår problemet ..min svigerfar er alkoholiker, pluss at mange i familiene er avholdsmennesker..så da blir det alkoholfritt i vårt bryllup. Tror og håper det skal bli hyggelig uansett. Det vi skal er å inviterer til vennefest senere på kvelden etter at bryllupskaken er spist og vi har forlatt lokalet. Da kan familien velge hvor lenge de vil fortsette festen der. Venner og vi drar til et annet lokale hvor vi fortsetter feiringen med alkohol Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blomsterpiken Skrevet 13. mai 2003 #13 Del Skrevet 13. mai 2003 Vi har gjort det slik at vi spanderer all alkoholfri drikke. Dette er fordi vi ikke drikker selv, samt at vi har en del tørrlagte alkoholikere på min side i familien. Men, gjestene har anledning til å kjøpe alkohol selv, vin/øl til maten eller andre ting fra baren. Jeg syns dette var en god løsning for oss. Det er ikke naturlig for oss å spandere alkoholen når vi ikke drikker selv, men jeg syns det er ok at folk kan ta seg et glass vin viss de ønsker det. Samtidig så blir det lettere for de som ikke skal ha noe å styre unna. Vi gifter oss 24 mai, så da får vi se hvordan det går. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusekatt Skrevet 13. mai 2003 #14 Del Skrevet 13. mai 2003 Det synes jeg hørtes ut som en smart løsning, blomsterpiken! Lykke til med Den Store Dagen, det er jo utrolig kort tid igjen (så får du komme tilbake etterpå og si hvordan det har gått mtp alkohol under middagen) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
magnhild Skrevet 14. mai 2003 #15 Del Skrevet 14. mai 2003 Tja, det kan jo hende, men de aller fleste som kommer på den festen på fredag vil jo ikke bli invitert til middag på lørdag. Da har de jo hele dagen å komme seg på, og for å si det på den måten, de fleste klarer et par dager på rad. Det er studenter vi snakker om. Jeg selv kommer ikke til å feste noe særlig på fredagen og heller kose meg masse sammen med alle vennene våre. Har funnet ut at det faktisk er kjempedeilig å feste uten alkohol (gravid) og kommer nok til å fortsette med den en stund til ja. Og så kommer vi nok til å anbefale de som kommer på lørdagen også, toastmaster og forlovere om å ikke drikke for masse på fredagen. Menmen, det går nok greit uansett... Nå er det ingen av de som blir inviterte som har noe problemer med alkohol og det gjør at jeg slapper litt mer av i forhold til dette!! Blomsterpiken; Jeg synes det dere har gjort høres kjempelurt ut! Lykke til på den store dagen! håper alt går bra!! :D Mange klemmer fra Magnhild Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gleder meg! Skrevet 15. mai 2003 #16 Del Skrevet 15. mai 2003 Vi skal ha et alkoholfritt bryllup! Fordi det rett og slett ikke ville ha funket med litt alkohol!!! Og vi vil ikke ha noen fulle mennesker i vårt bryllup!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Augustbrud02 Skrevet 15. mai 2003 #17 Del Skrevet 15. mai 2003 Vi skal ha et alkoholfritt bryllup! Fordi det rett og slett ikke ville ha funket med litt alkohol!!! Og vi vil ikke ha noen fulle mennesker i vårt bryllup!!! Men trenger man å få fulle mennesker i bryllupet selvom man serverer alkohol da? Vi hadde fri bar, men det var absolutt ingen som ble overstadige i vårt bryllup. Det er jo voksne folk som klarer å passe på seg selv, iallfall de aller fleste! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. mai 2003 #18 Del Skrevet 15. mai 2003 Folk klarer jo å oppføre seg selv om de har fått noen glass med vin og blir servert drinker utover kvelden altså! Har vært i flere bryllup, det ble servert alkohol i dem alle og jeg har aldri vært med på at noen har ravet rundt dritings i et bryllup!!! Vet ikke hva slags familie og venner de har som ikke skal ha alkohol i bryllupet, men de vi har bedt er ihvertfall siviliserte mennesker og kan takle noen glass alkohol uten å ødelegge for noen som helst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå