Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Vi prøver å ha fokus på å kose oss med andre ting enn godteri. Ungene (7 og 11) får velge seg en sjokoladeplate hver (mellomstor) og er stort sett fornøyd med det. Som regel har vi brus på lørdag, da får alle det til middagen. Salt snacks er det sjelden vi har.

En gang i mellom får de en pastilleske hver (sukkerfri), og vi opplever ingen masing om godteri f.eks. når vi er og handler. Yngstemann er i tillegg veldig kresen på godteri,og liker nesten bare sjokolade...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

lørdag er kosedag for både små og store....

barna får en del godteri som vi vet de liker pluss chips og brus....

vi voksne holder oss til chips og brus og en god film etter ungene er i seng......

Skrevet
Hvor mye får barna deres i lørdagsgodt? Får de egen brus i tilegg?

Dere som har mer enn en unge, må de dele eller får de eget godteri?

Har dere snack også? Er det på deling eller får de eget?

Hos oss får de minste hver sin lille skål med litt forskjellige ting oppi. Det er vanlig 3 små drops, 3 seigmenn, 3 fruktgummi, 1 kinderegg eller noe lignende. Brus blir delt på og chips blir det også delt på. Nå er det forskjell fra et hjem til det andre. Hos min mor er rutinen litt annerledes enn hos min far. Da varierer også hvilket godteri og antall, men det ligger alltid på sånn ca 3-4 ting av 4-5 forskjellige godteriting. De på 11,16 og 17 får penger til å handle selv. Eller så bare forsyner de seg selv når de er med på butikken, men det er begrensninger her og. Han på 16 skal som regel kun ha en sjokolade så er han fornøyd. Jeg får det samme hvis jeg er hjemme en tur :fnise: Noe som er litt morsomt, alt skal være likt uansett hvor stor man blir :gjeiper:

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har to barn på 11 år, og sa for noen år siden at om de ikke spiste godteri/drikker brus i ukedagene skulle de få så mye de orket på lørdag.

Spiste de godteri andre dager, så ble det ingenting på lørdag.

Dette fordi det var flere som hadde med godteri på skolen og handlet i kiosken etter skolen. (bursdager ol i ukedagene går utenom avtalen (men jeg ser de ofte tar med "godteposen" hjem og lar den ligge til lørdag)

Det funket, og de bryr seg ikke om å si nei til godteri i ukedagene. Og alle som er på overnatting i helgene skjønner dem godt.

Vi setter fem e stor bolle med smågodt og potetgull. Brus har vi om de ønsker, men de vil like gjerne ha vann.

Det er masse smågodt igjen etter at kvelden er slutt. (kosen settes frem når vi begynner å se på tv. Spiser først pizza, så kommer godteriet. Har gjerne en film vi har leid)

Krisen er når de ligger over hos andre som ikke har lørdagsgodt /får en ting på lørdag. Da avtaler vi på forhånd å forskyve lørdagskvelden til fredag eller søndag(ettersom hva som passer).

Lurte egentlig på om de var så store at vi skulle droppe avtalen, men de trives med den så da fortsetter den enn så lenge.

Skrevet

gutten vår på 6 får plukke en pose med smågodt på butikken selv, og jeg tar dette over i ei lita skål til barne tv - velger den minste skålen vi har sånn at det ser ut som han får mye.... spiser sjeldent opp dette... får litt pepsi max til, og koser seg med dette... når barne tv er over tar jeg bort skålen igjen.. og han har aldri klaget over dette...

ungen har dårlig matlyst og får derfor litt begrenset med søtt.. slik at han skal kunne få ned litt kveldsmat også etterpå..

Gjest Screemy
Skrevet (endret)
Gi unga masse godterier en gang i uken!

Når de blir eldre vil dem ikke ha godterier!

Gir du lite eller nesten ingenting, tar dem igjem godtesuget når de blir eldre!

En god ide faktisk!

Her tror jeg nok du tar feil....godtesuget forsvinner ikke hvis de får mye,dessverre.

Har du prøvd det?

Det har jeg, og gutten min foretrekker ikke godis i det hele tatt!

Han vil ha frukt eller gode smørbrød framfor drittgodt!

Nja, han var vel en 9 år da han sa fra om det.....

Endret av Screemy
Gjest Gjest
Skrevet

Gi unga så mye godt at dem tilslutt spyr av alt som heter "godterier"

Da slutter dem å spørre etter søtsaker!

Da vil dem gjerne ha potetgull eller ostepopp, eller popcorn, eller noe annet som ikke innholder sukker1

Klart dte funker!!! Erfaren far ;)

Gjest Erfaren unge :D
Skrevet

Jeg vokste opp i en gate med mange barn hvor mange fedre forsøkte det der.

Ååååh, det var litt av ei uke. Vi spiste snop til vi faktisk spydde. (De ungen som hadde fedre som hadde fått denne ideen dro jo selvsagt med seg resten hjem).

Vi var lei i en dag, så var det rett tilbake. Faktisk så var det litt som en hangover. Du drikker deg skikkelig skrullete og neste dag så er det "aldri igjen" og hele pakka. Men neste helg er det stort sett rett tilbake ;)

Ble mye sint mammaer, da. Og en skilsmisse, men der tror jeg det bare var siste dråpen.

Skrevet
Gi unga så mye godt at dem tilslutt spyr av alt som heter "godterier"

Da slutter dem å spørre etter søtsaker!

Da vil dem gjerne ha potetgull eller ostepopp, eller popcorn, eller noe annet som ikke innholder sukker1

Klart dte funker!!! Erfaren far ;)

Ahahahaha, jeg må bare le av "erfarne" foreldre som tror at bare fordi de var heldige med sitt barn kommer det samme til å funke på alle andre barn.

Jeg elsker godteri. Jeg ELSKER det. Og jeg hadde ikke problemer med tilgangen da jeg var liten heller... ;)

Det samme gjør søstera mi, elsker godteri altså. Men broren min som hadde akkurat samme "tilgang" på snop som oss er ikke glad i det.

Så tro det eller ei, men barn er forskjellige de og. Hadde det vært en superløsning for alle barn hadde det jo faktisk vært lett å være forelder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...