Gjest gjest_tss Skrevet 3. mai 2008 #1 Skrevet 3. mai 2008 Dette er egentlig skikkelig ekkelt - fant ut i dag at jeg hadde glemt å ta ut den siste tampongen fra da jeg hadde mensen, så den har vært der inne noen dager Har vært litt sår og øm, og hatt litt merkelig utflod, men har ikke kjent den, så tråden har antagelig vikla seg rundt sånn at jeg ikke har fått øye på den. Iallefall, har nå fått den ut, og er bekymra, for man har jo hørt om TSS; som visstnok kan være dødelig. har lest om symptomer, kvalme,feber o.l, og har ikke merket noe til det, så da regner jeg med at det sikkert har gått bra, for man blir vel ganske akutt dårlig av den sykdmmen? men er nå litt bekymra likeve og kjenner selvsagt både kvalme og matthet, men det er vel mest psykisk. Skal selvsagt kontakte lege hvis jeg begynner å bli dårligere Det er vel tilfeldigvis ikke noen som har vært i samme situasjon?
Gjest Elfrida Skrevet 3. mai 2008 #2 Skrevet 3. mai 2008 Her kan du lese om noen tilfeller av TSS: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=23...1:5625:33:::0:0 I tillegg ser du et stykke ned på siden at i perioden 1981-1994 ble det meldt total 13 tilfeller av TSS i Norge. Det er jo litt gamle tall, men det har nok ikke økt uendelig mye. Så det er sjeldent. Men hvis du blir dårlig bør du selvsagt komme deg til lege.
Gjest gjest_tdd Skrevet 3. mai 2008 #3 Skrevet 3. mai 2008 Her kan du lese om noen tilfeller av TSS: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=23...1:5625:33:::0:0 I tillegg ser du et stykke ned på siden at i perioden 1981-1994 ble det meldt total 13 tilfeller av TSS i Norge. Det er jo litt gamle tall, men det har nok ikke økt uendelig mye. Så det er sjeldent. Men hvis du blir dårlig bør du selvsagt komme deg til lege. Takk! Er nok bare litt overbekymra sannsynligvis. Skjønte at disse andre jentene hadde plutselig blitt akutt syke, så foreløpig er nok alt bra med meg. Men nå vet jeg jo hva det eventuelt kan være hvis jeg blir dårlig,så da drar jeg til legen med en gang. Men sånn som det virker nå kan jeg nok egentlig bare ta det med ro
FruLuna Skrevet 3. mai 2008 #4 Skrevet 3. mai 2008 TSS er veldig sjelden, og som du sier så hadde du "merket" det hvis du hadde det, det er ikke noe man trenger å "kjenne etter". Så jeg ville ikke bekymret meg hvis jeg var deg, men ta selvfølgelig kontakt med lege hvis du er redd
Gjest Sykepleier Skrevet 4. mai 2008 #5 Skrevet 4. mai 2008 Dette er egentlig skikkelig ekkelt - fant ut i dag at jeg hadde glemt å ta ut den siste tampongen fra da jeg hadde mensen, så den har vært der inne noen dager Har vært litt sår og øm, og hatt litt merkelig utflod, men har ikke kjent den, så tråden har antagelig vikla seg rundt sånn at jeg ikke har fått øye på den. Iallefall, har nå fått den ut, og er bekymra, for man har jo hørt om TSS; som visstnok kan være dødelig. har lest om symptomer, kvalme,feber o.l, og har ikke merket noe til det, så da regner jeg med at det sikkert har gått bra, for man blir vel ganske akutt dårlig av den sykdmmen? men er nå litt bekymra likeve og kjenner selvsagt både kvalme og matthet, men det er vel mest psykisk. Skal selvsagt kontakte lege hvis jeg begynner å bli dårligere Det er vel tilfeldigvis ikke noen som har vært i samme situasjon? Hei, jeg er sykepleier og jeg vil gjerne råde deg til å bruke noen melkesyrekapsler mot ubalanse i bakteriefloraen i sjeden din, nå som du har hatt en tampong sittende der i noen dager. Det er for å forebygge noe som heter bakteriell vaginose som er en oppblomstring av uønskede bakterier i sjeden. Du kan prøve Lactal(en type gel) eller Vivag kapsler som du får kjøpt på apoteket.Et annet melkesyreprodukt som er bra heter Biocillin-en gel som er litt dyrere enn Lactal. Før melkesyrebakteriene inn i sjeden når du legger deg om kvelden i tre dager til en uke. Det kan være fint å bruke truseinnlegg om du velger en gel. TSS ville ha kommet som kastet på deg med høy feber, smerter og oppkast. Bakteriell vaginose kommer mere umerkelig og lukter vondt, samtidig som du får stygg utflod. Denne bør behandles med antibiotika. Derfor er det lurt om du forebygger mot det nå. Hvis du merker at det kommer vond lukt- som av reker i lake,og stygg utflod, så ville jeg ha gått til legen og fortalt om problemet og om den gjenglemte tampongen.
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2008 #6 Skrevet 4. mai 2008 Jeg fikk bakteriell vaginose en gang, gikk til legen som fiska ut en eldgammel tampong.. dødspinlig! Her har man liksom brukt tampong i 10 år, så klarer jeg å gjøre noe sånt. Hadde til og med hatt sex med den trykket inni der. Sånn går det når man er drita. Den hadde uansett vært inni veldig lenge, men jeg fikk ikke noe annet enn bakteriell vaginose av det, som litt antibiotika kjapt tok knekken på.
Gjest gjest_tss Skrevet 4. mai 2008 #7 Skrevet 4. mai 2008 Hei, jeg er sykepleier og jeg vil gjerne råde deg til å bruke noen melkesyrekapsler mot ubalanse i bakteriefloraen i sjeden din, nå som du har hatt en tampong sittende der i noen dager. Det er for å forebygge noe som heter bakteriell vaginose som er en oppblomstring av uønskede bakterier i sjeden. Du kan prøve Lactal(en type gel) eller Vivag kapsler som du får kjøpt på apoteket.Et annet melkesyreprodukt som er bra heter Biocillin-en gel som er litt dyrere enn Lactal. Før melkesyrebakteriene inn i sjeden når du legger deg om kvelden i tre dager til en uke. Det kan være fint å bruke truseinnlegg om du velger en gel. TSS ville ha kommet som kastet på deg med høy feber, smerter og oppkast. Bakteriell vaginose kommer mere umerkelig og lukter vondt, samtidig som du får stygg utflod. Denne bør behandles med antibiotika. Derfor er det lurt om du forebygger mot det nå. Hvis du merker at det kommer vond lukt- som av reker i lake,og stygg utflod, så ville jeg ha gått til legen og fortalt om problemet og om den gjenglemte tampongen. Tusen takk for utfyllende svar og hjelp Har ikke tenkt på at det kunne føre til andre ting enn TSS. Så det blir en tur på apoteket i morra Håper det ikke utvikler seg til noe voldsomme greier, føles litt pinlig og gå til legen og forklare problemet
LilleSiri Skrevet 4. mai 2008 #8 Skrevet 4. mai 2008 Håper det ordner seg men jeg skjønner ikke at jeg er mulig å glemme noe sånt? I flere dager? Eneste jeg har vært borti er å putte inn en til når det alt var en der inne, i halvsøvne
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå