Gå til innhold

Traktor


Gjest Naria

Anbefalte innlegg

Gjest Mirina

Kan jeg med mitt førerkort for bil kjøre traktor, eller er det et eget førerkort? Hva med moped? Før var det vel slik at hadde man førerkort for bil, kunne man også kjøre moped/scooter, men slik er det vel ikke lenger?

Hvis jeg tar førerkort for tung motorsykkel, kan jeg da kjøre moped?

Endret av Mirina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan kjøre både moped og traktor med vanlig førerkort klasse B. Du kan også kjøre moped om du har bare for traktor.

Jeg vil anta både tung og lett motorsykkel også gir deg lov til å kjøre moped, men er ikke helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mirina

Så hvis jeg skulle bestemme meg for å kjøpe en scooter, trenger jeg altså ikke å ta et nytt førerkort? Det er jo kjekt å vite, hvis det skulle bli aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøre både moped og traktor med vanlig førerkort klasse B. Du kan også kjøre moped om du har bare for traktor.

Jeg vil anta både tung og lett motorsykkel også gir deg lov til å kjøre moped, men er ikke helt sikker.

Dette er bare delvis riktig. Hvis man har førerkort før 2005 ( husker ikke eksagt dato) fikk man med seg traktor. De som kjørte opp etter 2005 fikk/får bare moped med seg ved å kjøre opp på bil. Dette er det samme med snøscooter (beltevogn) men husker ikke datoene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stearinpikken

Med vanlig klasse B kan du også kjøre moped, men ikke scooter og traktor :) Det er de nye iallefall, vet ikke når grensen går.

Det står jo også på baksiden av førerkortet ditt hva du kan kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk ikke fått med meg at man ikke får kjøre traktor med førerkort klasse B lenger. Veldig merkelig at det har blitt slik, greier man å kjøre bil greier man da også fint å kjøre traktor. Men det med moped stemte i hvert fall da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Infralove

Traktor er ganske ulikt frå å køyre bil. I alle fall om man bruker noko av utstyret som man ofte brukar på ein gard. Dvs snøfresar, skuffer, forhaustarar osv. Eg syns det er bra at det er ein eigen lapp, for der er nokre sikkerhetsregler rundt traktor(/utstyr) som ikkje er på bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktor er ganske ulikt frå å køyre bil. I alle fall om man bruker noko av utstyret som man ofte brukar på ein gard. Dvs snøfresar, skuffer, forhaustarar osv. Eg syns det er bra at det er ein eigen lapp, for der er nokre sikkerhetsregler rundt traktor(/utstyr) som ikkje er på bil.

Nja, ulikt og ulikt fru blom. Du har jo klutch,gass og brems her og da.

Må jo huske på at man har frontlaster, og at skuffe,pallegaffel eller rundballespyd (kan være på) at det er løfta sånn at man ikke spidder noen i evt ulykke. Samt bakmontert rundballespyd er justert sånn at ingen bli spidda ved ulykker.

Ellers bør man huske på at man kan frakte med seg redskap som er bredere enn traktoren.

PLuss at traktoren har lavere maxfart enn bil, og at man bør ta hensyn til det.

Det er vel eneste hakene ved det som jeg husker i forbifarten.

Jeg har førerkort for bil,traktor og lett motorsykkel i ett. Mener ikke jeg burde ha hatt flere "kort" av den grunn.

Som et ps da ! Jeg ferdes etter vei med traktor til tider.

Endret av Qha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest binna

Leste ovenfor at det skulle stå på førerkortet om man kunne kjøre moped eller traktor.

Jeg tok lappen for bil (klasse B) i 2001. Bak på midt førerkort står det kun dato utforbi klasse B tegnet.

Gleder ikke moped og traktor for meg da????

Forøvrig har jeg kjørt traktor i flere år;)..men vet man må forholde seg til vektreglene. Kan ikke kjøre alle traktorer og bruke all tung redskap...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare delvis riktig. Hvis man har førerkort før 2005 ( husker ikke eksagt dato) fikk man med seg traktor. De som kjørte opp etter 2005 fikk/får bare moped med seg ved å kjøre opp på bil. Dette er det samme med snøscooter (beltevogn) men husker ikke datoene.

Jeg har faktisk svart feil her.

i flg § 3-5 i førerkortforskriften om førerett i klasse B, står det at man kan kjøre motorvogn med tillatt totalvekt på høyst 3500 kg. Motorvogn her er blandt annet traktor.

Så det vil si at det som fikk førerkort klasse B før 01.01.2005 kan kjøre ubegrenset traktor , men de som fikk etter 01.01.2005 kan kan kjøre tillatt totalvekt 3500 kg. (som tydeligvis er en liten traktor)

edit: klasse MST står ikke alltid på førekort, mitt har bare B, men jeg kan kjøre MST pga fikk førerkort før overgangsordningene.

Endret av Puserjenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naria
Så det vil si at det som fikk førerkort klasse B før 01.01.2005 kan kjøre ubegrenset traktor , men de som fikk etter 01.01.2005 kan kan kjøre tillatt totalvekt 3500 kg. (som tydeligvis er en liten traktor)

Da kan jeg kjøre så mye traktor jeg vil. Ikke at jeg tror jeg kommer til å gjøre det noen gang. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg kjøre så mye traktor jeg vil. Ikke at jeg tror jeg kommer til å gjøre det noen gang. :P

Så lenge den har tillatt totalvekt under 3500 kilo er det bare å kjøre i vei :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og ei venninne av meg kjørte opp samme år, hun i januar og jeg i oktober i 2004... Men hun fikk ikke MTB med på klasseB-kortet, d fikk deriomot jeg... Så da hadde de sikkert en prøveperiode da, eller?? :)

Synes det var veldig rart da... Var flere av kompisene mine som kjørte opp til snøscooter den vinteren, men som likevel fikk det med på klasseB... Jeg valgte å ikke gjøre d, heldigvis... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og ei venninne av meg kjørte opp samme år, hun i januar og jeg i oktober i 2004... Men hun fikk ikke MTB med på klasseB-kortet, d fikk deriomot jeg... Så da hadde de sikkert en prøveperiode da, eller?? :)

Synes det var veldig rart da... Var flere av kompisene mine som kjørte opp til snøscooter den vinteren, men som likevel fikk det med på klasseB... Jeg valgte å ikke gjøre d, heldigvis... :ler:

Hun har rettigheten til å kjøre moped og traktor, men snøscooter er jeg ikke sikker på. Bare å ringe vegvesenet å høre med de. Ikke alle som har klasser fysisk på førerkortet selvom de har rettigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naria
Ikke alle som har klasser fysisk på førerkortet selvom de har rettigheten.

Jeg kjørte opp i 2003, og på mitt står det kun B. Men skulle jeg få behov for å kjøre noe annet enn bil så kommer jeg uansett til å ringe vegvesenet for å forsikre meg om at det går bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vet mye om det.

Trakor får en kjøre med klasse BE. Bil med stor henger.

For å få E-en i førekortet må en ta lastsikringskurs (tror det er 2 timer) og kjøre opp med tilhenger.

Klasse B er for biler opp til 3500 kg og liten tilhenger. Har ikke reglene i hodet men er vel noe med samlet vekt ikke skal bli over 3500 kg.

Kan kjøre alt jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vet mye om det.

Trakor får en kjøre med klasse BE. Bil med stor henger.

For å få E-en i førekortet må en ta lastsikringskurs (tror det er 2 timer) og kjøre opp med tilhenger.

Klasse B er for biler opp til 3500 kg og liten tilhenger. Har ikke reglene i hodet men er vel noe med samlet vekt ikke skal bli over 3500 kg.

Kan kjøre alt jeg.

Minner bare om at hele denne diskusjonen gjelder bare for de som fikk B førerkort etter 01.01.2005.

Tar man BE førerkort får man heller ikke ubegrenset rett til å kjøre traktor, man får en koder klasse T.

" I tillegg gjelder føreretten for kjøring i Norge for traktor og motorredskap, med tillatt totalvekt ikke over 25.000 kg og med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t, med eller uten tilhenger. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye nyttig informasjon.

Men jeg lurer på en ting, har man lov til å kjøre traktor på sin egen eiendom (dvs, på gjorder o.l), uten å ha førerkort? Altså, uten veileder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye nyttig informasjon.

Men jeg lurer på en ting, har man lov til å kjøre traktor på sin egen eiendom (dvs, på gjorder o.l), uten å ha førerkort? Altså, uten veileder.

Førerkortforskriften

§ 12-1. Alminnelige unntak fra førerkortplikten for traktor, motorredskap og saktegående motorvogn

For kjøring med traktor og motorredskap utenfor veg, på privat veg og ved kryssing av offentlig veg gjelder følgende unntak fra kravet om førerkort:

1. Traktor og motorredskap, med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t, med eller uten tilhenger, kan føres av person som har fylt 16 år og har nødvendig ferdighet.

2. Traktor og motorredskap, bestemt til å føres av gående, eventuelt med tilkoblet tilhenger, kan føres av person som er fylt 16 år og har nødvendig ferdighet.

Kjøring med motorvogn, som har tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg, og som er konstruert for en hastighet ikke over 10 km/t, og som bare med vesentlige konstruktive forandringer kan kjøres med større hastighet, kan føres av person som er fylt 16 år og har nødvendig ferdighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...