Amadea Skrevet 2. mai 2008 #1 Skrevet 2. mai 2008 Jeg inviterer til middag med italiensk tema i kveld og trenger tips til en enkel forrett eller en liten apetittvekker jeg kan servere. Det må vaere noen enkle greier, ellers så blir det for mye kokkelering for meg. Resten av menyen er: Hovedrett: Sopprisotto Dessert: Tiramisù
Mazilla Skrevet 2. mai 2008 #2 Skrevet 2. mai 2008 Hva med parmaskinke og melon? Det er jo veldig enkelt og godt! Hvis du vil ha noe litt mer "avansert" kan du ta asparges, surre rundt parmaskinke eller serranoskinke, og så steke i ovnen i ca 10 minutter, det er knallgodt!!! Nå er det jo høysesong for asparges og allting!
Gjest Zia Skrevet 2. mai 2008 #3 Skrevet 2. mai 2008 Noe som er kjempegodt, og litt uvanlig her i Norge, er artisjokker. De er vel dessuten i sesong nå. Du bare skjærer av stilken, og klipper eventuelt av toppen på de fleste bladene. Artisjokkene kokes så i lettsaltet vann i en halvtimes tid. Hver person bør få en liten skål med smeltet smør å dyppe bladene i.
Gjest Zia Skrevet 2. mai 2008 #4 Skrevet 2. mai 2008 Et forslag til: Insalata caprese, dvs. bøffelmozzarella og tomater i skiver med en god olivenolje, og gjerne balsamico eller en annen god eddik, og frisk basilikum.
Gjest Eurydike Skrevet 2. mai 2008 #5 Skrevet 2. mai 2008 Bruschetta med tomat og basilikum. Veldig enkelt og godt, men viktig å bruke godt brød, feks surdeigsbrød, eller ciabatta som skjæres i små skiver (grill eller rist brødskivene, gni lett med et halvt fedd rå hvitløk, sprinkle over god olivenolje og ha på topping). Og tomatene må være søte og gode, helst klasetomater eller cherrytomater. Du kan også lage ulike toppinger i tillegg til tomatvarianten, feks parmaskinke, asparges og litt høvlet parmesan, eller grilllet paprika og ansjosfileter (sistnevnte er det litt mer arbeid med). Noen lenker til inspirasjon: http://www.vg.no/matogdrikke/matguiden/index.hbs?o=1206 http://www.nrk.no/programmer/tv/frokost_tv/3399758.html http://www.epicurious.com/tools/searchresu...arch=bruschetta
Amadea Skrevet 2. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 2. mai 2008 Nam! Nå ble jeg jommen sulten her! Tror jeg tar en tur på butikken og ser hva jeg finner. Tusen takk for hjelp og inspirasjon!
FruLuna Skrevet 2. mai 2008 #7 Skrevet 2. mai 2008 (endret) Skulle foreslå caprese, men det så jeg at noen hadde foreslått allerede Enkelt og VELDIG GODT Endret 2. mai 2008 av FruLuna
Amadea Skrevet 2. mai 2008 Forfatter #8 Skrevet 2. mai 2008 Jeg fant både asparges og artisjokker, men jeg vil helst ha noe som er heeeelt enkelt. Gjerne noe kaldt og noe som kan spises uten bestikk. Så jeg tar en variant av caprese-salaten - små mozarellakuler og cherrytomater på spyd. Også har jeg reduksjon av balsamicoeddik som jeg kan pynte med. Gleder meg til i kveld jeg nå!
Gjest Gjest_Morten_* Skrevet 18. mai 2008 #9 Skrevet 18. mai 2008 (endret) Et forslag til: Insalata caprese, dvs. bøffelmozzarella og tomater i skiver med en god olivenolje, og gjerne balsamico eller en annen god eddik, og frisk basilikum. Hei, basamico og annen eddik er FY FY på Insalata caprese, det skal kun være extra virgin olivenolje.......... i allefall i følge Italenerne...... Innlegget redigert. Reglene. Arwen (mod) Endret 18. mai 2008 av Arwen
gard Skrevet 23. mai 2008 #10 Skrevet 23. mai 2008 Insalata caprese er en klassiker. Jeg pleier å lage langstekte tomater. Man tar en tomat, deler den i 2 og på snittflaten legger man en blanding av olivenolje, oregano og hvitløk. Stek på 160 grader i et par timer så blir de deilige. Serveres på et lite stykke brød sammen med litt ricotta og basilikum blad.
gard Skrevet 23. mai 2008 #11 Skrevet 23. mai 2008 Eller hva med portobello sopp og rosmarin surret i parmaskinke og stekt inntil soppen blir litt mør :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå