Gjest Anonymous Skrevet 13. mai 2003 #1 Skrevet 13. mai 2003 Det var jeg som skrev innlegget ¨hvorfor bruke så mye på bryllupet¨ Starter ett nytt innlegg i håp om at de fleste som svarte der, også leser her! Det jeg med det innlegget egentlig ville vite er hva som egentlig betyr noe for dere på brylupps dagen?? er det tiden i kirken, eller er det å ha større fest enn naboen?? Jeg fikk ett svar ¨har du hørt om sparing?¨ Ja, selvfølgelig har jeg det! men det å gifte seg koster ingenting i de fleste kirker!! For meg er det nemmelig det viktigste å love evig troskap til den mannen jeg elsker, og som elsker meg! Og festen og feiringa etterpå burde vel bestå av mennesker som betyr mye for deg, og virkelig har en interesse av å feire dagen med deg! Ikke kom å innbill meg at hvis du inviterer 200 mennesker, så betyr alle masse for deg, det er sikkert flere av disse du så vidt har snakket med? Og hva har de på en slik stor feiring av deg å gjøre?? Det dummeste jeg hører, er at ¨vi skal gifte oss, men har ikke råd enda¨ Da virker det ikke på meg som at det er det vigtigste å virkelig blir gift! men det vigtigste er å invitere en venn av en venn til en venn igjen!?
Felix Skrevet 13. mai 2003 #2 Skrevet 13. mai 2003 Det var jeg som sa det om sparing. Du ordla deg litt anerledes sist. Og vi har ikke 200 men ca 40 stk som vi har lyst til å dele dagen med. Vielsen i kirken, og det at man blir gift er det viktigste!! :D
Salamandra Skrevet 13. mai 2003 #3 Skrevet 13. mai 2003 Må si jeg blir ganske provosert her.. du insinuerer jo at alle som har lyst til å bruke mye penger på å markere denne dagen er overfladiske og stormannsgale.. Det at det blir dyrt betyr nødvendigvis ikke at man har invitert "gud og hvermann".. Vi hadde 60 gjester og vårt ble ganske dyrt allikevel. For å komme tilbake til spørsmålet ditt, det viktigste for meg var hverken seremonien i kirken eller festen etterpå, men den følelsesmessige siden ved at jeg og mannen min markerte at vi er så glade i herandre at vi vil være sammen resten av livet, og at venner og familie ville være sammen med oss og feire dette. Ganske friskt av deg å anta at alle som har store/dyre bryllup kun er opptatt av fest og fjas, og at selve ekteskapsinngåelsen bare er en liten bi-ting. For å snu det den andre veien; kan vi da anta at alle som bruker lite penger på bryllupet sitt er likegyldige med hva slags mat som blir servert, hvordan lokalet ser ut osv, så lenge man blir gift? Tror de fleste uansett lengde på gjestelisten eller størrelsen på budsjettet gifter seg og arrangerer bryllupsfest av de rette grunnene, jeg. Og jeg vil ha meg frabedt hentydninger om at jeg er stormannsgal eller har ønske om å vise naboene mine noenting som helst bare fordi vi ville gjøre litt ekstra ut av denne spesielle dagen..
Imax Skrevet 13. mai 2003 #4 Skrevet 13. mai 2003 For oss er det viktig å ha stor fest med familie og venner når vi gifter oss. En av grunnene er at nå som samfunnet fjerner seg lenger og lenger fra kirkelige ritualer samles man ikke lenger om store hendelser i livet. Og det å gifte seg er jo det! Og det hadde vært hyggelig å treffe familien andre steder enn bare begravelse. Og med familien mener jeg fettere og kusiner f.eks., som man ikke treffer så alt for mye. Når det er sagt er SELVSAGT giftermålet det aller, aller viktigste. Det er en stor dag for oss, og den blir enda større når vi har samlet mange til å dele denne flotte dagen og den store gleden med oss. Og da må det nødvendigvis koste litt for å fôre alle sammen! PS! Synes også det er dumt med "vi har ikke råd til å gifte oss", men samtidig tror jeg folk gjør det lurt i å ha litt forlovelsestid før man gifter seg, og så er pengegreiene kanskje en unnskyldning?
Pip Skrevet 13. mai 2003 #5 Skrevet 13. mai 2003 Tror kanskje dette snart er et utdebattert tema for en stund...?? Men, jeg er enig med deg langt på vei, Gjest. Jeg reagerer virkelig på det der med 'Vi har ikke råd til å gifte oss'! Da vil man vel i bunn og grunn ikke gifte seg, da!? For oss er det det å gifte seg som teller. Og i den anledning vil vi gjerne ha nærmeste familie (ned til tanter og onkler - vi har mange av dem...) og gode venner med oss for å feire. Det blir ca. 55 stk. Og det er riktig for oss - ville følt meg litt utilpass med over 100 gjester, men man er jo forskjellige... Bryllupet kommer til å koste oss mellom 60 og 70 000. (Da regner jeg emd soltimer på forhånd, gaver til forlovere etterpå, takkekort...) Men hadde vi ikke hatt mulighet til de utgiftene, hadde vi valgt et mindre bryllup - så enkelt er det. VI vil gifte oss - festen kommer i andre rekke... Men jeg skjønner at andre tenker annerledes om dette, og det må de vel få lov til??
lin Skrevet 13. mai 2003 #6 Skrevet 13. mai 2003 Må si jeg blir ganske provosert her.. du insinuerer jo at alle som har lyst til å bruke mye penger på å markere denne dagen er overfladiske og stormannsgale.. Det at det blir dyrt betyr nødvendigvis ikke at man har invitert "gud og hvermann".. Vi hadde 60 gjester og vårt ble ganske dyrt allikevel. For å komme tilbake til spørsmålet ditt, det viktigste for meg var hverken seremonien i kirken eller festen etterpå, men den følelsesmessige siden ved at jeg og mannen min markerte at vi er så glade i herandre at vi vil være sammen resten av livet, og at venner og familie ville være sammen med oss og feire dette. Ganske friskt av deg å anta at alle som har store/dyre bryllup kun er opptatt av fest og fjas, og at selve ekteskapsinngåelsen bare er en liten bi-ting. For å snu det den andre veien; kan vi da anta at alle som bruker lite penger på bryllupet sitt er likegyldige med hva slags mat som blir servert, hvordan lokalet ser ut osv, så lenge man blir gift? Tror de fleste uansett lengde på gjestelisten eller størrelsen på budsjettet gifter seg og arrangerer bryllupsfest av de rette grunnene, jeg. Og jeg vil ha meg frabedt hentydninger om at jeg er stormannsgal eller har ønske om å vise naboene mine noenting som helst bare fordi vi ville gjøre litt ekstra ut av denne spesielle dagen.. bra sagt
Augustbrud02 Skrevet 13. mai 2003 #7 Skrevet 13. mai 2003 For oss var det viktigste selve dagen og absolutt ikke festen. Det var kanskje derfor vi også klarte å kutte kraftig ned på mange av kostnadene. Man trenger ikke bruke mye penger for å få et flott bryllup, men ønsker folk å bruke mye penger på dette, så ver så god! Men i bunn og grunn er det vel for alle kun en ting som betyr noe: det å gifte seg med den man elsker…
Vimsevips Skrevet 13. mai 2003 #8 Skrevet 13. mai 2003 Det å bli gift er selvsagt det viktigste. Det betyr allikevel ikke at det ikke er viktig for oss å få markert denne dagen sammen med de vi er glade i. Ja vi har 120 på gjestelista, men noen familier har tettere kontakt enn andre. Tror gjerne du har vært invitert i bryllupp til folk du ikke kjenner, det har jeg selv også. Men det er da opp til brudeparet om de vil invitere med kjærester de ikke har møtt ! Hos oss er grensa trukket ved hvem vi kjenner, det betyr at onkler, tanter og søskenbarn vi aldri har møtt, eller ikke ville kjent igjen på gata er kuttet ut. På hans side er kun de søskenbarna han har hatt mest med å gjøre invitert (han har ca 50). I tillegg er kun kjærester som har vært sammen min. 1 år når vi sender ut innbydelsene invitert. På den måten kom vi ned i 120. Så tro meg man kan helt fint invitere 200, og føle man kjenner alle godt, det hele kommer bare an på..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå