Gjest Gjest_Usikker_* Skrevet 1. mai 2008 #1 Skrevet 1. mai 2008 Jeg holder pt. på med en bachelor i markedskommunikasjon, noe som forsåvidt er greit nok. Men jeg kjenner på magefølelsen at det bringer meg i retning yrker jeg ikke ønsker meg inn i. Jeg vet hvilke emner som interesserer meg, hvilke områder jeg kan bli virkelig god på, og hva jeg har lyst til å gjøre. I de kjedelige, tørre fagene sliter jeg noe helt vanvittig med motivasjonen, i andre glefser jeg i meg pensum i løpet av et par uker. Problemet er at drømmestudiet som kombinerer mine beste egenskaper ikke finnes, så løsningen er i så fall å studere forskjellige fag ved forskjellige skoler. Hva vil fremtidig arbeidsgiver synes om det? Og lar det seg gjennomføre? Jeg ser på deltidsstudier i nabobyen tillegg til enkeltemner her hjemme. Hjelp ønskes sårt, dette er en skikkelig vrien floke...
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 2. mai 2008 #2 Skrevet 2. mai 2008 For de fleste bachelorutdanninger gjelder det vel at du har mulighet til å fylle opp med valgfrie emner. Og da kan du nok velge emner som ikke befinner seg innenfor det faget du egentlig tar. (Er ikke sikker på om dette gjelder for ditt studium, men det kan du undersøke med en studieveileder eller lignende). Jeg kombinerer emner fra tre ulike fag på to ulike skoler og får alt godkjent som en del av en bachelorgrad. Graden blir da liggende innenfor det faget jeg har flest poeng i. For meg er reglementet slik, hvis man skal ha en bachelor med fordypning i xxx: "hoved-faget": minst 80 st.poeng (som altså utgjør fordypning i xx) "side-fag" minst 45 st.p resten kan fylle opp med andre fordypninger. Ta dette med en klype salt, det kan tenkes at jeg husker litt feil, men det er iallfall sånn ca. Jeg tror det kan være en ganske bra ting å ha en tradisjonell oppbygning hvor du velger fag som du synes er interessante, du blir sittende igjen med en fagkombinasjon som de fleste ikke har, og får unik tverrfaglig kompetanse som generelt sett er ettertraktet. Etterhvert som du begynner å bli ferdig med utdanningen vil du nok også se tydeligere hva du ønsker å bruke den til, hva du kan bruke kunnskapene dine til. Tenk stort og bredt, samfunnet blir stadig mer åpent for utradisjonelle studievalg.
Gjest gjest igjen .. Skrevet 2. mai 2008 #3 Skrevet 2. mai 2008 Ooops.. det ble en skrivefeil her, jeg mener jo at "Jeg tror det kan være en ganske bra ting å ha en Utradisjonell oppbygning". Forresten er det veldig mye som i teorien lar sge kombinere ypperlig med det faget du tar. Spennende fag forresten , iallfall deler av det;)
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2008 #4 Skrevet 2. mai 2008 Jeg har "bygget opp" utdanningen min på egen hånd. Forskjellige studier ved forskjellige skoler, til og med i forskjellige land. Tok litt tid før jeg fant jobb, men har nå drømmejobben med drømmelønn. Absolutt å anbefale! Markedet trenger spesialister. Før du vet ordet av det sloss de om deg
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 4. mai 2008 #5 Skrevet 4. mai 2008 Tusen takk for veldig hjelpsomme svar! Det hjalp VELDIG på selvtilliten. Personlig ville jeg sett på det som en styrke at noen gikk litt utenfor opptråkkete spor mtp utdanning, så lenge man kan se mål og mening i valgene av emner. (At man ikke hopper hit og dit mellom vidt forskjellige studier.) Men jeg vet jo ikke om hvordan lederne tenker, hvor konservative de er. Det varierer selvfølgelig veldig, men er man tydelig målrettet og tar utfordringer, håper jeg det kan være positivt i jobbsammenheng.
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2008 #6 Skrevet 4. mai 2008 Tusen takk for veldig hjelpsomme svar! Det hjalp VELDIG på selvtilliten. Personlig ville jeg sett på det som en styrke at noen gikk litt utenfor opptråkkete spor mtp utdanning, så lenge man kan se mål og mening i valgene av emner. (At man ikke hopper hit og dit mellom vidt forskjellige studier.) Men jeg vet jo ikke om hvordan lederne tenker, hvor konservative de er. Det varierer selvfølgelig veldig, men er man tydelig målrettet og tar utfordringer, håper jeg det kan være positivt i jobbsammenheng. Hvordan ledere og de som ansetter tenker varierer garantert veldig fra bedrift til bedrift. Noen ganger får jeg inntrykk av at de bruker en "altfor" firkantet mal på potensielle arbeidssøkere hvor f eks et lite hull i cv, et avbrutt studium fra ti år tilbake eller litt annen erfaring enn akkurat det som kommer til å trengs i den nye jobben er nok til å utelukke søkere som kunne vist seg å passe utmerket. På den andre siden er det viktig å se at om bedriften faktisk tenker slik at de ikke skjønner kompetansen din er det antagelig ikke den rette arbeidsplassen for deg heller. Sannsynligvis ville du ikke fått sjanse til å utvikle deg og bruke de innfallsvinklene hvor du presterer ditt beste. Jeg synes det høres lurt ut å sette sammen fagkombinasjoner selv, gjerne i tillegg til en relatert grad. Det sier jo mye om egen drivkraft og interesseområder, noe som absolutt kan telle positivt ved ansettelse og i mange jobber. Jeg tror også det er viktig å prøve å finne ut hva man selv ønsker av utdanningen og hvor man vil hen i arbeidslivet, det er både lettere å skrive en god søknad, og å få faglig/karrieremessig selvtillit, når man selv vet hva man driver med og hvorfor man har tatt de valgene man gjør. For noen er det en trygghet å følge et fastlagt studieløp, for deg høres det ut som det er riktigere å sette sammen fag selv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå