Gå til innhold

Hormonspiral i over 6 år

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Fiona_*
Skrevet

En hormonspiral skal fjernes/byttes etter 5 år og nå har jeg hatt min i over 6 år. Jeg vet at jeg burde gjøre noe men gruer meg sånn får å få den fjernet. Mye fordi at gynekologen min sier at hun ikke kjente trådene sist jeg var på kontroll (2 år siden). Jeg lurer jo da på hvordan hun skal få ut spiralen.....?

Andre som ha erfaringer?

Og hva er konsekvensen av at jeg nå ikke tar den ut?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
En hormonspiral skal fjernes/byttes etter 5 år og nå har jeg hatt min i over 6 år. Jeg vet at jeg burde gjøre noe men gruer meg sånn får å få den fjernet. Mye fordi at gynekologen min sier at hun ikke kjente trådene sist jeg var på kontroll (2 år siden). Jeg lurer jo da på hvordan hun skal få ut spiralen.....?

Andre som ha erfaringer?

Og hva er konsekvensen av at jeg nå ikke tar den ut?

Legene sier at man må bytte spiral hvert femte år, men du kan vente ett år eller to over det 5. året. Det kan du i alle fall med en kobberspiral. Hvis hun ikke kjente trådene og ikke får tatt ut spiralen, blir du henvist til gynekolog som tar ultralyd og ser hvordan spiralen sitter. Det gjør ikke vondt å fjerne spiralen. Det er bare som å få et stikk når du tar blodprøve. Hvis du ikke tar den ut, kan den kanskje gro fast og hormonene er brukt opp etter en viss tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...