Gjest Bolledeig Skrevet 1. mai 2008 #41 Skrevet 1. mai 2008 En ting som vil være viktig under en evt vegansk ketose er å balansere inntaket mellom omega 3,6 og 9. Det vil fort bli slik at man får et alt for høyt inntak av vegetabilsk fett i forhold til andre fettkilder, derfor vil det være viktig å få i seg fiskeolje/fet fisk ganske ofte. Laks og makrell er fint i så måte. I tillegg kan man kjøpe vegetabilske alternativer til omega 3-6-9 oljer (f.eks. EFA omega) men de er ikke nødvendigvis like gode. Ellers syns jeg godt tråden kan handle om å svare på trådstarters spørsmål i stedet for å diskutere om tråden er lite gjennomtenkt. Den handler i det minste om et bredere tema enn hvor mange kalorier det er i en morell.
Tabris Skrevet 1. mai 2008 Forfatter #42 Skrevet 1. mai 2008 Takk for tips, Bolledeig. Jeg skulle nok ha hatt en annen overskrift, ser jeg, for bortsett fra fisk (og vilt en håndfull ganger i året) så blir det mer en vegetarisk enn vegansk. Hva med Udo's Choice?
Gjest Tjukka Skrevet 1. mai 2008 #43 Skrevet 1. mai 2008 Ærlig talt, er du et slags KG-politi eller noe??? Selvsagt kan folk starte tråder om hva de vil, så lenge de ikke bryter regelverket. Og jeg skjønner godt at Tabris begynner her når hun vil sette seg inn i hva slags mat hun kan og ikke kan spise i henhold til dietten hun ønsker å følge. Du undervurderer folk kraftig når du tror at folk er helt ukritiske og svelger rått alt som skrives på KG. Kanskje en ide å lese hva du svarer på først? Jeg skriver helt tydelig at hun selvfølgelig kan starte tråd selv om jeg har gjort det samme. Det skulle da bare mangle. I tillegg så skriver jeg at hennes spørsmålsstilling er annerledes enn min, så derfor vil hun ikke kunne få de svarene hun trenger i en mer generell tråd om ketose. At jeg undervurderer folk fordi jeg anbefaler å hente mer info fra et forum hvor de faktisk har kunnskap om dette, er jeg vel ikke helt enig med deg i. Nå ser jeg Bolledeig er i tråden, så da kan sikkert hun gi mange gode råd (for hun har iallefall kunnskap om dette).
Gjest Bolledeig Skrevet 1. mai 2008 #44 Skrevet 1. mai 2008 Burde gå greit. Poenget er at hovedfettkilden ikke akkurat bør være soyaolje Men så lenge du kan spise fisk og egg, har du egentlig et veldig godt utgangspunkt med rom for masse variasjon.
Gjest gammel veganer Skrevet 1. mai 2008 #45 Skrevet 1. mai 2008 En ting som vil være viktig under en evt vegansk ketose er å balansere inntaket mellom omega 3,6 og 9. Det vil fort bli slik at man får et alt for høyt inntak av vegetabilsk fett i forhold til andre fettkilder, derfor vil det være viktig å få i seg fiskeolje/fet fisk ganske ofte. Laks og makrell er fint i så måte. I tillegg kan man kjøpe vegetabilske alternativer til omega 3-6-9 oljer (f.eks. EFA omega) men de er ikke nødvendigvis like gode. Og da er det ikke lengre et vegan kosthold, og ikke lengre engang et vegetarisk Linolje hjelper på, men DHA kapsler (finnes utvunnet fra alger, blandt annet her er godt å ha som et sikkerhetsnett pga at enkelte har en dårlig omdannelsesrate fra ALA via EPA til DHA. Vet også det skal finnes algeutvunnet EPA, men jeg har ikke linken liggende her akkurat nå.
Tabris Skrevet 1. mai 2008 Forfatter #46 Skrevet 1. mai 2008 (endret) Helt sant, det blir verken vegansk eller vegetariansk når man inkluderer fisk. Men jeg er ikke vegetarianer heller. Grunnen til at jeg valgte overskriften - som kan være ganske misvisende - er at jeg kun spiser økologisk egg og melk (men nå forstår jeg at melk ikke er ulovlig i ketose), og kun villfisk som ikke er overbeskattet. Dermed er det ikke så veldig mye animalsk mat som står igjen, og jeg kan dermed ikke basere hele kostholdet på økoegg og steinbit - tenkte jeg. Og ville dermed ha tips om veganske alternativer. Men jeg forstår det med at Omega-balansen er skjev i f.eks margarin. Vil f.eks steinbit til middag en gang i uka være nok når det gjelder Omegafettsyrer? Endret 1. mai 2008 av Tabris
Tabris Skrevet 1. mai 2008 Forfatter #47 Skrevet 1. mai 2008 Jeg har forstått det slik at man skal spise en del fett i ketolysekuren, men svært lite karbohydrater. Men når da det margarinet vi har inneholder en god del fett og 0 g karbohydrater - hva er det da som gjør at det regnes som ulovlig mat for å komme i ketose?
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2008 #48 Skrevet 1. mai 2008 http://www.lavkarbo.no/matvaretabell Her er det en fin oversikt.
Gjest gammel veganer Skrevet 1. mai 2008 #49 Skrevet 1. mai 2008 http://www.lavkarbo.no/matvaretabell Her er det en fin oversikt. Joda, men der står det kun opppført næringsinnhold, ikke en "ja/nei-liste" det virker som det blir henvist til. Og er det næringsinnhold er det hips om haps om en bruker den på lavkarbo eller nutrotiondata. Men klart, enklere med norske navn på ting
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2008 #50 Skrevet 1. mai 2008 Joda, men der står det kun opppført næringsinnhold, ikke en "ja/nei-liste" det virker som det blir henvist til. Og er det næringsinnhold er det hips om haps om en bruker den på lavkarbo eller nutrotiondata. Men klart, enklere med norske navn på ting Det står også antall karbohydrater pr 100g, som jeg trodde noen etterlyste?
Tabris Skrevet 1. mai 2008 Forfatter #51 Skrevet 1. mai 2008 (endret) Takk for liste! Vi har diskutert litt her nå, og vil foreløbig sette selve ketose-biten litt på hold. Målet vårt er først og fremst å gå ned i vekt, og vi vil derfor først starte med en lavkarbodiett for å se om det er "nok". Det starter vi med fra i dag av. (Dvs, vi vil jo først spise opp det vi allerede har kjøpt, så det blir pastamiddag i dag). Så slike lister er fortsatt viktige. :-D Endret 1. mai 2008 av Tabris
Gjest gammel veganer Skrevet 1. mai 2008 #52 Skrevet 1. mai 2008 Det står også antall karbohydrater pr 100g, som jeg trodde noen etterlyste? Ja, det gjør det på de begge Det jeg har begynt å lure på er hvorfor margarin og ost er absolutt fymat i forhold til ketose når begge deler inneholder mellom 0 og 1 gram karbohydrat pr 100 gram. Får se om det enten dukker opp et svar her, eller om jeg finner det ut senere. Er neppe noe jeg bruker flerfoldige timer på å lete frem infomasjon om all den tid jeg ikke spiser ost eller margarin, eller har planer om å forsøke å gå ned i ketose. Men nyskjerrig, det er jeg til 1000
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2008 #53 Skrevet 1. mai 2008 Ja, det gjør det på de begge Det jeg har begynt å lure på er hvorfor margarin og ost er absolutt fymat i forhold til ketose når begge deler inneholder mellom 0 og 1 gram karbohydrat pr 100 gram. Får se om det enten dukker opp et svar her, eller om jeg finner det ut senere. Er neppe noe jeg bruker flerfoldige timer på å lete frem infomasjon om all den tid jeg ikke spiser ost eller margarin, eller har planer om å forsøke å gå ned i ketose. Men nyskjerrig, det er jeg til 1000 Margarin bør unngås, ikke grunnet karbohydratinnhold, men fordi de vanligvis inneholder transfettsyrer (hydrogenisert fett), som er helsefarlig. (Noen typer ikke-hydrogeniserte margarintyper er tilgjengelig i helsekostforretninger). Funnet her Det står litt om ost der også. Vet ikke hvor hun har funnet den listen.
Gjest gammel veganer Skrevet 1. mai 2008 #54 Skrevet 1. mai 2008 Margarin bør unngås, ikke grunnet karbohydratinnhold, men fordi de vanligvis inneholder transfettsyrer (hydrogenisert fett), som er helsefarlig. (Noen typer ikke-hydrogeniserte margarintyper er tilgjengelig i helsekostforretninger). Funnet her Det står litt om ost der også. Vet ikke hvor hun har funnet den listen. http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=419 Listen hennes mistenkelig om den jeg linket til tidligere i tråden. Men det snodige er at både ost og margarin er "lovlig" der med tanke på ketose, mens her ble begge deler neimat :klø: Nei, holder meg nok til det jeg har spist i flere år, men muligens en runde med lite karbohydrater og mye fett og protein. Men ketose frister ikke. (Eller ost eller margarin, fatter ikke hvorfor jeg henger meg så opp i det. Er vel straffen for å være nyskjerrig )
Agurk Skrevet 1. mai 2008 #55 Skrevet 1. mai 2008 Jeg synes også "tjukka" skriver unødvendig krasse svar, både her og i sin egen tråd. Men noen mennesker er vel bare født med munnen opp ned.
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2008 #56 Skrevet 1. mai 2008 http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=419 Listen hennes mistenkelig om den jeg linket til tidligere i tråden. Men det snodige er at både ost og margarin er "lovlig" der med tanke på ketose, mens her ble begge deler neimat :klø: Nei, holder meg nok til det jeg har spist i flere år, men muligens en runde med lite karbohydrater og mye fett og protein. Men ketose frister ikke. (Eller ost eller margarin, fatter ikke hvorfor jeg henger meg så opp i det. Er vel straffen for å være nyskjerrig ) Jeg har lest hele denne tråden nå og kan ikke se at det står noen steder at ost ikke er tillatt. Kan du hjelpe meg å finne hvor det står at ost er neimat?
Gjest Gjest-M- Skrevet 1. mai 2008 #57 Skrevet 1. mai 2008 Jeg har lest hele denne tråden nå og kan ikke se at det står noen steder at ost ikke er tillatt. Kan du hjelpe meg å finne hvor det står at ost er neimat? Jeg skal ikke blande meg inn her, for jeg er ikke veganer. Jeg lever på ketogen diett, og all ost er tillatt på den, untatt brunost. Så kan de som vil, være uenig med meg.....Jeg følger ketolysedietten, og der er ost en del av kostholdet. Har gått ned 30 kilo med denne dietten. Hvis du lurer på noe, kan du jo gå inn på tråden "Jeg skal prøve å komme i ketose". Jeg vil ikke blande meg her....
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2008 #58 Skrevet 6. mai 2008 Det er ikke helt hva du spør om, men kanskje finner du litt hjelp i disse bøkene. http://amazon.co.uk/s/ref=nb_ss_w_h_/203-1...amp;x=0&y=0
Tabris Skrevet 6. mai 2008 Forfatter #59 Skrevet 6. mai 2008 Å, jeg visste ikke at slike fantes - takk for tips, skal se nærmere på dem. :-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå