Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest gammel veganer
Skrevet
Det er en av de tingene jeg faktisk har fått med meg :)

Jeg ga bare en ren opplysning om at det var lite fett i steinbit, ikke at det var noe som skulle unngås. Hadde jeg tenkt meg om to sekunder til hadde jeg slengt på at det nok neppe var den smarteste fisken å spise for å få i seg mest mulig fett, men siden Tabris i samme innlegg nevner om olje blir "nok" så tok jeg det som en selvfølge at hun visste det selv.

Dette var da meg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tjukka: Jeg forstår at du brenner for dette, og jeg er enig med deg i at synsing ikke hjelper noe, men det du kaller "synsing" er for meg spørsmål og funderinger siden jeg har satt meg inn i dette fra i dag av. Dette er for meg en start og en kilde til inspirasjon, men selvfølgelig sjekker jeg ting opp mer grundig enn denne tråden. Jeg setter pris på dine råd og tips, men du trenger ikke være redd for at jeg baserer mitt kosthold på synsing. :)

Nei, brød vet jeg jo at man ikke skal spise, men jeg tenkte på enkelte typer knekkebrød. Men jeg sjekket det margarinet vi har nå, og der sto det at det inneholdt 0 g karbohydrat, så hva er det som gjør at margarin ikke er lov i det hele tatt, da?

Jeg tok en liten tur innom lavkarbo.no og fant èn tråd om vegetarkosthold og lavkarbodiett. Jeg vet ikke helt om jeg kommer til å søke råd der akkurat nå, siden tråden var like mye diskusjon omkring vegetarkosthold og andre ting enn den var om råd ang. vegetar lavkarbo-diett. Men kanskje, takk for tips uansett.

Gjest Tjukka
Skrevet
Som sagt, jeg har aldri sagt jeg har kunnskap om ketose. Men jeg trodde ikke margarin inneholdt karbohydrater? :klø: Er et par år siden jeg har spist det annet enn når jeg har fått det servert, så jeg har ikke helt oversikten over hva det inneholder :)

Jeg skal ikke ødelegge diskusjonen deres, men når man svarer i en tråd med spesifikke spørsmål, så bør man vel ha kunnskap om det man svarer? Ellers bør du vel heller stille spørsmål?

Og for å gjenta nok en gang: Det finnes en rekke oversikter over hva som er ok å spise og hva man ikke skal spise under en ketogen diett, kan dere ikke søke opp det først da, sånn at dere iallefall har et grunnlag å diskutere på?

Skrevet

Jeg søker opp på nett og stiller spørsmål her - jeg spør ikke fordi jeg synser men fordi jeg oppriktig lurer. Jeg er en nybegynner her, og jeg beklager om det var forventet at jeg skulle ha mer kunnskap om dette før jeg startet en tråd om emnet enn jeg faktisk har.

Jeg kan i såfall vente med å skrive mer i denne tråden til jeg har mer kunnskap, hvis det er mer akseptert. ;)

Gjest gammel veganer
Skrevet
Tjukka: Jeg forstår at du brenner for dette, og jeg er enig med deg i at synsing ikke hjelper noe, men det du kaller "synsing" er for meg spørsmål og funderinger siden jeg har satt meg inn i dette fra i dag av. Dette er for meg en start og en kilde til inspirasjon, men selvfølgelig sjekker jeg ting opp mer grundig enn denne tråden. Jeg setter pris på dine råd og tips, men du trenger ikke være redd for at jeg baserer mitt kosthold på synsing. :)

Nei, brød vet jeg jo at man ikke skal spise, men jeg tenkte på enkelte typer knekkebrød. Men jeg sjekket det margarinet vi har nå, og der sto det at det inneholdt 0 g karbohydrat, så hva er det som gjør at margarin ikke er lov i det hele tatt, da?

Jeg tok en liten tur innom lavkarbo.no og fant èn tråd om vegetarkosthold og lavkarbodiett. Jeg vet ikke helt om jeg kommer til å søke råd der akkurat nå, siden tråden var like mye diskusjon omkring vegetarkosthold og andre ting enn den var om råd ang. vegetar lavkarbo-diett. Men kanskje, takk for tips uansett.

Har du forresten vært innom http://www.veganforum.com/ ?

Mulig de har noe informasjon der, men jeg har en liten følelse av at de er lite "ketosevennlige" som de er vegetarvennlige på lavkarbo. Husker og fra gammelt av at trådene ofte ble laaaaaaaaaange og uoversiktelige.

Skrevet

Takk for link, gammel veganer, men jeg tror ikke jeg hører hjemme der heller, siden jeg ikke er veganer. Er verken fugl eller fisk, mitt kosthold. ;)

Gjest gammel veganer
Skrevet
Jeg skal ikke ødelegge diskusjonen deres, men når man svarer i en tråd med spesifikke spørsmål, så bør man vel ha kunnskap om det man svarer? Ellers bør du vel heller stille spørsmål?

Og for å gjenta nok en gang: Det finnes en rekke oversikter over hva som er ok å spise og hva man ikke skal spise under en ketogen diett, kan dere ikke søke opp det først da, sånn at dere iallefall har et grunnlag å diskutere på?

Forsåvidt enig, men siden jeg ikke klarte huske at det var karbohydrater i margarin så skulle jeg tro det var diskusjonen om sunt/usunt fett som var poenget her.

Og om jeg har gitt inntrykk av at jeg kan noe om ketose så beklager jeg. For å gjøre det klart: Jeg kan mye om vegan kosthold, og generelt næringsinnhold i mat, teoriene bak ketose er betydelig mer ukjent for meg.

Beklager nok en gang at jeg tråkket uti andres fagfelt :)

Gjest gammel veganer
Skrevet
Takk for link, gammel veganer, men jeg tror ikke jeg hører hjemme der heller, siden jeg ikke er veganer. Er verken fugl eller fisk, mitt kosthold. ;)

Hehe, jeg vet ;) (Er knapt innom der selv, selv om jeg har vært veganer i mange år)

Så litt etter om det var en tråd der fra før, men jeg er ikke helt venn med søkemotoren der og trådene blir laaaaaaaange før en får sukk for seg.

Gjest Tjukka
Skrevet

Neida, jeg brenner ikke for info om ketose. Derimot synes jeg det er viktig at man har kunnskap om det man svarer.

Inne på lavkarbo har du en helt klar oversikt over hva du kan spise og hva du ikke skal spise under en ketogen diett - du trenger da ikke kun å hente råd i en enkelt tråd som inneholder ketose og vegetativt kosthold? Først bør du skaffe deg info om ketose generelt, så bør du skaffe deg info i forhold til det kostholdet du tl en viss grad ønsker å opprettholde.

For meg kan du jo spise hva du vil. Årsaken til at jeg svarer som jeg gjør, er at det ikke skal komme folk etter deg og tro på den synsinga som gjøres i denne tråden. ;) Hvis du f.eks. spør om du kan drikke melk, så kommer det en annen uten peiling og svarer at det kan du selvfølgelig gjøre, men ikke så mye. Da har det svaret ingen verdi, fordi det er feil.

Men som nevnt: fortsett bare for min del. Riktig adressat for dine spørsmål er lavkarbo.no, men der føler du da at du ikke får hjelp. Jeg for min del synes det er underlig at man ikke søker info der hvor informasjonen finnes, men meg om det. :)

Skrevet

Du skriver jo selv i en lang ketose-tråd her på KG, Tjukka, så da trodde jeg at jeg kunne få hjelp og tips her, jeg også.

Og, som sagt, vi begynte å interesse oss for dette først i dag, og jeg har vært og lest andre steder også. Vi får se hva som blir av denne tråden, jeg kjenner jeg mister motet i stedet for å få motivasjon til nå. ;)

Gjest Tjukka
Skrevet
Jeg søker opp på nett og stiller spørsmål her - jeg spør ikke fordi jeg synser men fordi jeg oppriktig lurer. Jeg er en nybegynner her, og jeg beklager om det var forventet at jeg skulle ha mer kunnskap om dette før jeg startet en tråd om emnet enn jeg faktisk har.

Jeg kan i såfall vente med å skrive mer i denne tråden til jeg har mer kunnskap, hvis det er mer akseptert. ;)

Er bare jeg som synes det er så veldig merkelig at du ikke rett og slett kan lese en tabell over hva som er "lovlig" og "ulovlig" mat under en ketogen diett, og diskutere utfra det.

Gjest Tjukka
Skrevet
Forsåvidt enig, men siden jeg ikke klarte huske at det var karbohydrater i margarin så skulle jeg tro det var diskusjonen om sunt/usunt fett som var poenget her.

Javel? Jeg trodde det var mat under ketose vi snakket om.

Skrevet (endret)
Er bare jeg som synes det er så veldig merkelig at du ikke rett og slett kan lese en tabell over hva som er "lovlig" og "ulovlig" mat under en ketogen diett, og diskutere utfra det.

Fordi jeg ikke enda har funnet en slik tabell, siden jeg fattet interesse for dette i dag og har akkurat begynt å snuse på ketose. Jeg beklager igjen at jeg gjør dette på en måte som du finner veldig merkelig.

Huff, jeg kjenner jeg blir sliten av å diskutere sånn som dette.

Endret av Tabris
Gjest Gammel veganer
Skrevet

Tror jeg etter litt leting klarte å finne listen "tjukka" nevner her. Men siden både ost, og margarin er tillatt (sistnevnte med forbehold om helsefarlig fett, ikke pga ketosen) er det sikkert feil liste.

Gjest Tjukka
Skrevet
Du skriver jo selv i en lang ketose-tråd her på KG, Tjukka, så da trodde jeg at jeg kunne få hjelp og tips her, jeg også.

Og, som sagt, vi begynte å interesse oss for dette først i dag, og jeg har vært og lest andre steder også. Vi får se hva som blir av denne tråden, jeg kjenner jeg mister motet i stedet for å få motivasjon til nå. ;)

Ja, jeg har startet en annen tråd om ketose, det betyr IKKE at du ikke kan gjøre det samme. Spesielt fordi dine spørsmål vil være av en annen type enn hva jeg fokuserer på, nettopp fordi du ønsker å ha et vegetabilsk kosthold med få unntak.

Grunnen til at jeg svarer deg i denne tråden, er at jeg har brukt veldig mye tid på å hente inn info om dette, og så med en gang hvor feil ting både du og andre mente var. Og det var kun fordi jeg ønsket at du skal få så riktig info som mulig at jeg skrev som jeg gjorde.

Siden du nå har lest inne på lavkarbo.no, så vet du sikkert at et det også er en lege med utstrakt kunnskap om dette som svarer der inne, og da mente jeg at det forumet ville kunne gi deg mye bedre førstehåndekunnskap enn en synsetråd her inne.

Når det finnes helt spesifikke oversikter på hva man kan spise og hva man ikke kan spise under en ketogen diett, så skjønner jeg rett og slett ikke vitsen med å spørre om det her hvor du ikke kan vite om de svarene du får er riktig eller ikke.

Skrevet (endret)
Tror jeg etter litt leting klarte å finne listen "tjukka" nevner her. Men siden både ost, og margarin er tillatt (sistnevnte med forbehold om helsefarlig fett, ikke pga ketosen) er det sikkert feil liste.

Nei, den listen er for Atkins-dietten, så jeg tror ikke den gjelder for ketose. Men takk for hjelpen. :)

Endret av Tabris
Gjest Tjukka
Skrevet
Huff, jeg kjenner jeg blir sliten av å diskutere sånn som dette.

Det skal du slippe, for det er jo ikke snakk om diskusjon, men synsing. Og siden jeg ikke er tilhenger av å kamuflere synsing som noe man vet svaret på, så skal ikke jeg plage dere mer. :)

Gjest gammel veganer
Skrevet
Nei, den listen er for Atkins-dietten. Men takk for hjelpen. :)

Ja, får se om jeg ser den andre som det henvises til her. Har begynt å bli litt nyskjerrig selv og irriterer meg over at jeg ikke finner den :)

Skrevet
Ja, jeg har startet en annen tråd om ketose, det betyr IKKE at du ikke kan gjøre det samme. Spesielt fordi dine spørsmål vil være av en annen type enn hva jeg fokuserer på, nettopp fordi du ønsker å ha et vegetabilsk kosthold med få unntak.

Ærlig talt, er du et slags KG-politi eller noe???

Selvsagt kan folk starte tråder om hva de vil, så lenge de ikke bryter regelverket. Og jeg skjønner godt at Tabris begynner her når hun vil sette seg inn i hva slags mat hun kan og ikke kan spise i henhold til dietten hun ønsker å følge. Du undervurderer folk kraftig når du tror at folk er helt ukritiske og svelger rått alt som skrives på KG.

Skrevet

Takk, Zia. :)

Hehe, ja, jeg googlet litt etter en slik liste (som hadde vært til stor hjelp) men har ikke funnet noe til nå. Min mor har kjøpt boka til ketolysekuren så jeg skal låne og lese den etterhvert også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...