Tabris Skrevet 1. mai 2008 #1 Skrevet 1. mai 2008 Jeg har nå lest littegrann om hva ketose er og synes det høres veldig interessant ut. Men utfra hva jeg forstår, så inkluderer et slikt kosthold mye kjøtt og fisk. Er det mulig å komme i ketose ved et vegansk kosthold, i spedd noe (økologisk) egg og melk?
Gjest Lacuna Skrevet 1. mai 2008 #2 Skrevet 1. mai 2008 Da vil jeg tro at du sliter, siden et vegansk kosthold nødvendigvis vil inneholde mye mer karbohydrater enn det som tillates på den typen kosthold. Men det blir interessant å se mer kvalifiserte svar i denne tråden.
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2008 #3 Skrevet 1. mai 2008 For å komme i ketose må kroppen få i seg for lite karbohydrater. Så hvis det finnes veganske protein- og fettkilder som inneholder lite karbohydrater, så ser jeg ingen grunn til at det ikke skulle gå. Frukt og slikt er selvsagt ikke "lov" på en slik diett da de inneholder for mye karbohydrater. Legger man til melk og egg, kan det vel dog strengt talt ikke kalles vegansk lenger.
Gjest gammel veganer Skrevet 1. mai 2008 #4 Skrevet 1. mai 2008 Jeg vil tro det er mulig, uten at jeg selv har forsøkt. Men jeg har enkelte dager hvor jeg kommer opp i 100-150 gram protein uten å tenke meg om så sant jeg spiser TVP. Tofu, TVP, nøtter, hamp, ulike andre frø, er alle rike på protein, og i flere tilfeller fett. Karbohydratnivået er også lavt, selv om det er endel fiber i enkelte av tingene. Men om det er sunt, og hvor enkelt det er er jeg mer i tvil om.
Tabris Skrevet 1. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 1. mai 2008 Noen av de største veganske proteinkildene er vel soya og bønner/belgfrukt. Er det noen som vet om disse matvarene inneholder mye karbohydrater?
Gjest gammel veganer Skrevet 1. mai 2008 #6 Skrevet 1. mai 2008 Noen av de største veganske proteinkildene er vel soya og bønner/belgfrukt. Er det noen som vet om disse matvarene inneholder mye karbohydrater? http://www.nutritiondata.com/ Finfin Men kort: Kidneybønner: 23 gram karbohydrater pr 100 gram Soyabønner: 10 gram karbohydrater Og på hampproteinboksen min står det at det kun er fiber, og ikke andre "lettere" karbohydrater.
Tabris Skrevet 1. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 1. mai 2008 (endret) Da er soyaprodukter generelt bedre enn bønner. Vi har også funnet en vegansk margarin som inneholder 0 karbohydrater men en god del fett, som jo kan være en del av vårt daglige fettinntak. Takk for alle svar. Endret 1. mai 2008 av Tabris
onyx Skrevet 1. mai 2008 #8 Skrevet 1. mai 2008 Noen av de største veganske proteinkildene er vel soya og bønner/belgfrukt. Er det noen som vet om disse matvarene inneholder mye karbohydrater? Ja, de inneholder mye karbohydrater, men relativt mye protein i forhold til andre vegetabilske produkter. Jeg tror det vil være vanskelig å komme i ketose basert på et hovedsaklig vegetabilsk/vegansk kosthold. For eksempel vil 100 gram kokte brune bønner (ca 131 kcal) inneholde 9 gram protein, men også 22 gram karbohydrater.
Gjest Gammel veganer Skrevet 1. mai 2008 #9 Skrevet 1. mai 2008 Da er soyaprodukter generelt bedre enn bønner. Vi har også funnet en vegansk margarin som inneholder 0 karbohydrater men en god del fett, som jo kan være en del av vårt daglige fettinntak. Takk for alle svar. Olje er ikke så dumt for å få endret balansen. Lin og hamp er i tillegg rim på omegafett, noe som er greit å få i seg Tofu er 2 gram karbohydrater pr 100 gram, så det bør passe inn. Håper du oppdaterer oss litt, for jeg har vært nyskjerrig på om det går
Tabris Skrevet 1. mai 2008 Forfatter #10 Skrevet 1. mai 2008 Vi kommer ikke til å prøve å komme i ketose før til sommeren, men skal bruke ukene frem til da på å sette oss mer inn i dette og finne ut hva vi kan spise. Helt vegansk blir det ikke, siden vi kommer til å spise villfisk, vilt (men vilt er såpass sjelden at det nærmest ikke regnes med i dietten), økologisk egg og melk. Slik det ser ut nå så satser vi på f.eks steinbit en gang i uka, få mer grønnsaker enn frukt levert på døren, og fokusere mer på soya enn bønner for proteinet. Matolje, margarin og ost vil vel være fettkildene, hovedsaklig. Hvordan høres dette ut?
Gjest gammel veganer Skrevet 1. mai 2008 #11 Skrevet 1. mai 2008 Vi kommer ikke til å prøve å komme i ketose før til sommeren, men skal bruke ukene frem til da på å sette oss mer inn i dette og finne ut hva vi kan spise. Helt vegansk blir det ikke, siden vi kommer til å spise villfisk, vilt (men vilt er såpass sjelden at det nærmest ikke regnes med i dietten), økologisk egg og melk. Slik det ser ut nå så satser vi på f.eks steinbit en gang i uka, få mer grønnsaker enn frukt levert på døren, og fokusere mer på soya enn bønner for proteinet. Matolje, margarin og ost vil vel være fettkildene, hovedsaklig. Hvordan høres dette ut? Vurderer selv å øke proteininnholdet i kostholdet nok en gang, men ketose kjenner jeg ikke til i detalj. Men etter det jeg har klart å google meg frem full fart skal en ha i seg svært lite lettfordøyelige karbohydrater. Vil da anta at gulrøtter og mais er noe dere må være litt obs på. Margarin (varierer sterkt fra type til type) og ost er ikke nødvendigvis sunt fett, så jeg ville heller brukt det som "lovlig kos" enn som en fast kilde til noe som helst. Har fått inntrykk av at du er litt av et unikum på kjøkkenet, så jeg ser ikke bort fra at du/dere kan få til noe som er forsvarlig og sunt. Men om dere kommer lavt nok til å havne i ketose er jeg spent på. (Om ikke annet for at jeg er nyskjerrig på fenomenet )
Gjest Tjukka Skrevet 1. mai 2008 #12 Skrevet 1. mai 2008 Jeg vil anbefale deg å stille dette spørsmålet inne på lavkarbo.no istedenfor. Som du sikkert vet, så skal du ikke overstige 15-20 g karbohydrater pr dag - det lar seg gjøre ved å spise "lovlige" grønnsaker". Fettet kan du få fra olivenolje eller andre oljer som det er ok å spise under en ketogen diett. Da gjenstår proteinet. Det får du i ditt tilfelle fra ost, økologiske egg, vill fisk og vilt. Veganere spiser vel også tofu, men det vet jeg ikke om er ok å spise under en ketogen diett. Det får du garantert svar på inne på lavkarbo.no. Melk skal du da ikke drikke. Og ikke skal du spise margarin heller. Ikke frukt heller. Det blir bare krøll i ball hvis dere ikke setter dere skikkelig inn i hvilke matvarer som er ok, og hvilke dere skal holde dere unna før dere begynner. En ketogen diett har ikke rom for synsing. Under en ketogen diett må du holde nøye øye med hvor mange gram karbohydrater du spiser.
Tabris Skrevet 1. mai 2008 Forfatter #13 Skrevet 1. mai 2008 Hehe, takk. Jeg vet ikke helt hvor du har fått det inntrykket fra, men setter pris på det likevel. Hm, jeg trodde margarin og ost ville være ok som faste fettkilder, siden det blir en ganske så fettfattig kost ellers. Bare matolje og fisk en gang i uka er vel ikke nok? (Regnes steinbit som en fet fisk?) Kanske sardiner kan brukes som pålegg, må sjekke opp akkurat det. Ja, rotgrønnsaker (potet, kålrabi, gulrot osv) skal man ikke spise mye av. Det går bra, jeg er ikke så overbegeistret for hverken dem eller mais (takk for tipset). Jeg synes dette er spennende selv. :-D
Tabris Skrevet 1. mai 2008 Forfatter #14 Skrevet 1. mai 2008 (endret) Melk skal du da ikke drikke. Og ikke skal du spise margarin heller. Ikke frukt heller. Det blir bare krøll i ball hvis dere ikke setter dere skikkelig inn i hvilke matvarer som er ok, og hvilke dere skal holde dere unna før dere begynner. En ketogen diett har ikke rom for synsing. Under en ketogen diett må du holde nøye øye med hvor mange gram karbohydrater du spiser. Dette er vi klar over, og er grunnen til at jeg startet denne tråden - og en av grunnene til at vi venter til i sommer før vi begynner dette, slik at vi nettopp ikke driver med synsing men vet hva vi gjør. Endret 1. mai 2008 av Tabris
Gjest Tjukka Skrevet 1. mai 2008 #15 Skrevet 1. mai 2008 Vurderer selv å øke proteininnholdet i kostholdet nok en gang, men ketose kjenner jeg ikke til i detalj. Men etter det jeg har klart å google meg frem full fart skal en ha i seg svært lite lettfordøyelige karbohydrater. Vil da anta at gulrøtter og mais er noe dere må være litt obs på. Margarin (varierer sterkt fra type til type) og ost er ikke nødvendigvis sunt fett, så jeg ville heller brukt det som "lovlig kos" enn som en fast kilde til noe som helst. Har fått inntrykk av at du er litt av et unikum på kjøkkenet, så jeg ser ikke bort fra at du/dere kan få til noe som er forsvarlig og sunt. Men om dere kommer lavt nok til å havne i ketose er jeg spent på. (Om ikke annet for at jeg er nyskjerrig på fenomenet ) Gulrøtter og mais skal man IKKE spise under en ketogen diett. Ikke skal man spise margarin heller, ikke til kos en gang. Hvis dere bare spekulerer i hva dere tror er ok, så har ikke tråder som dette noen verdi - tvert i mot.
Gjest gammel veganer Skrevet 1. mai 2008 #16 Skrevet 1. mai 2008 Hehe, takk. Jeg vet ikke helt hvor du har fått det inntrykket fra, men setter pris på det likevel. Hm, jeg trodde margarin og ost ville være ok som faste fettkilder, siden det blir en ganske så fettfattig kost ellers. Bare matolje og fisk en gang i uka er vel ikke nok? (Regnes steinbit som en fet fisk?) Kanske sardiner kan brukes som pålegg, må sjekke opp akkurat det. Ja, rotgrønnsaker (potet, kålrabi, gulrot osv) skal man ikke spise mye av. Det går bra, jeg er ikke så overbegeistret for hverken dem eller mais (takk for tipset). Jeg synes dette er spennende selv. :-D Hehe, går og sikler på middagstådene med jevne mellomrom And margarinet er det mest transfett jeg er skeptisk til, men det er varierende fra merke til merke. Ost og kolesterol er heller ikke kjent for å være kjernesunt, men alt kommer an på mengdene og hyppighet Om matolje er nok kommer alt an på hvor mye du hiver i deg Nøtter skal også være "lov" så vidt jeg vet, og det er fettrikt, og inneholder mye annet du har bruk for på et såpass strikst kosthold. Steinbit (catfish) inneholdt visst 4 gram fett pr 100 gram, så den er ikke av de feteste. Pålegg? Er brød i det hele tatt "lov"?
Gjest Tjukka Skrevet 1. mai 2008 #17 Skrevet 1. mai 2008 Dette er vi klar over, og er grunnen til at jeg startet denne tråden - og en av grunnene til at vi venter til i sommer før vi begynner dette, slik at vi nettopp ikke driver med synsing men vet hva vi gjør. Og grunnen til at jeg anbefaler deg å søke andre infokilder er for å få riktig info om hva du kan spise, og hva du ikke kan spise under en ketogen diett. Du finner jo ikke ut det ved hjelp av en tråd med masse synsing. (For meg kan du selvfølgelig starte tråder om hva du vil, men jeg forstår bare ikke vitsen så lenge det blir synsing og ikke facts). Som eksempel, så kan ikke jeg forstå hvordan noen kan tro man kan spise margarin eller litt frukt, og drikke melk når man skal gå på en ketogen diett, hvis man har informasjon om hvilket kosthold som er en forutsetning for ketose.
Gjest Tjukka Skrevet 1. mai 2008 #18 Skrevet 1. mai 2008 Hehe, går og sikler på middagstådene med jevne mellomrom And margarinet er det mest transfett jeg er skeptisk til, men det er varierende fra merke til merke. Ost og kolesterol er heller ikke kjent for å være kjernesunt, men alt kommer an på mengdene og hyppighet Om matolje er nok kommer alt an på hvor mye du hiver i deg Nøtter skal også være "lov" så vidt jeg vet, og det er fettrikt, og inneholder mye annet du har bruk for på et såpass strikst kosthold. Steinbit (catfish) inneholdt visst 4 gram fett pr 100 gram, så den er ikke av de feteste. Pålegg? Er brød i det hele tatt "lov"? Men nå har det seg sånn at man skal ha mye fett hvis man skal gå på en ketogen diett da. Og for å gjenta meg selv (og all kostholdsinfo om ketogene dietter): Nei, brød er ikke "lov".
Gjest gammel veganer Skrevet 1. mai 2008 #19 Skrevet 1. mai 2008 Gulrøtter og mais skal man IKKE spise under en ketogen diett. Ikke skal man spise margarin heller, ikke til kos en gang. Hvis dere bare spekulerer i hva dere tror er ok, så har ikke tråder som dette noen verdi - tvert i mot. Som sagt, jeg har aldri sagt jeg har kunnskap om ketose. Men jeg trodde ikke margarin inneholdt karbohydrater? :klø: Er et par år siden jeg har spist det annet enn når jeg har fått det servert, så jeg har ikke helt oversikten over hva det inneholder
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2008 #20 Skrevet 1. mai 2008 Men nå har det seg sånn at man skal ha mye fett hvis man skal gå på en ketogen diett da. Det er en av de tingene jeg faktisk har fått med meg Jeg ga bare en ren opplysning om at det var lite fett i steinbit, ikke at det var noe som skulle unngås. Hadde jeg tenkt meg om to sekunder til hadde jeg slengt på at det nok neppe var den smarteste fisken å spise for å få i seg mest mulig fett, men siden Tabris i samme innlegg nevner om olje blir "nok" så tok jeg det som en selvfølge at hun visste det selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå