sparkie5 Skrevet 1. mai 2008 #1 Skrevet 1. mai 2008 Noe av det flotteste jeg ser på andre jenter er ei skikkelig sprettrumpe! Selv trener jeg 5-6 dager i uka (aerobic,spinning, 2 dager styrke med stang), men har ikke særlig antydning til sprettrumpe Nå har selvfølgelig gener og kroppstype mye å si, så til dere som har sprettrumpe der ute; Var den "medfødt", eller har dere trent den opp? Og hvilke øvelser har hjulpet isåfall?
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2008 #2 Skrevet 1. mai 2008 Skal man "stramme opp" kroppsdeler, så kommer man ikke utenom styrketrening. Man kan sykle og løpe så mye man vil, uten å bygge noe rumpemuskler. Sprettrumpe er altså ensbetydende med muskuløs rumpe. Dype knebøy, utfall og strake markløft er de beste øvelsene. Bruk TUNGE vekter, og ta f.eks 30 repetisjoner, fordelt over 3 sett med en liten pause i mellom (10 x 3, altså). Få noen til å vise deg hvordan øvelsene skal utføres, for trener du feil gjør du mer skade enn nytte. Husk også på at det må gå minst èn dag mellom hver gang du trener styrke på en muskelgruppe, siden musklene trenger tid til å restitueres etter en styrkeøkt. En av de største feilene jenter gjør når de skal trene er at de løfter for lette vekter, pluss at de ofte trener for ofte. For bra fremgang må man dessuten jevnlig legge på mer vekt, slik at kroppen ikke "venner seg" til vekten. Og et lite tips til slutt: Hold deg unna apparater når du trener styrke. Der det er mulig, bruk hantler eller vektstang. Apparater tilbyr for mye støtte og ekstrahjelp, så støttemusklaturen (som er utrolig viktig å holde i god form, for å forebygge ryggplager osv) får ikke trent seg når man bruker apparater. Klem fra sprettrumpejente som løfter tunge vekter.
Jakobine Skrevet 1. mai 2008 #3 Skrevet 1. mai 2008 Det er som "sprettrumpejenta" over sier; for å bygge rumpe trener man tung styrke. MEN. Med visse unntak så er dette mye genetisk. Enkelte har bare sprettrumpe uten å ha tatt en knebøy i hele sitt liv, mens andre har en flatere variant som er veldig vanskelig, og for noen umulig, å trene opp til noe som kan kalles sprettrumpe. Man kan alltids utbedre utgangspunktet, men det er svært få norske jenter som kan trene seg til ei flott "afrorumpe". Men altså - tung styrketrening.
skanky Skrevet 1. mai 2008 #6 Skrevet 1. mai 2008 Haha, spretten video! Jeg har merket stor forskjell på rompa av mitt treningsopplegg, som (i tillegg til jogging) består av styrketrening på apparater litt på måfå. De apparatene jeg har brukt som er for rompa er en sånn maskin man sitter og skrever i og en hvor man sitter i en stol og dytter seg selv opp ved hjelp av beina (bra jeg kan alle fagbetegnelsene her.. :gjeiper: ). Kjenner det best i rævva av den sistnevnte øvelsen, som vel er en slags apparat-versjon av markløft (?).
Gjest middels rumpe nå Skrevet 1. mai 2008 #7 Skrevet 1. mai 2008 Man kan alltids utbedre utgangspunktet, men det er svært få norske jenter som kan trene seg til ei flott "afrorumpe". Mulig det er sånn. Men som forholdsvis flatrumpa norsk jente, opplevde jeg at flere år med afrodans (gikk på CAK i Brenneriveien i Oslo) ga meg skikkelig "afrorumpe". Tilslutt ble det nesten litt mye av det gode, da. Begynte å trene andre ting da det ble vanskelig å finne bukser...
Jakobine Skrevet 1. mai 2008 #8 Skrevet 1. mai 2008 Mulig det er sånn. Men som forholdsvis flatrumpa norsk jente, opplevde jeg at flere år med afrodans (gikk på CAK i Brenneriveien i Oslo) ga meg skikkelig "afrorumpe". Tilslutt ble det nesten litt mye av det gode, da. Begynte å trene andre ting da det ble vanskelig å finne bukser... Hehe, såpass. Ja, det finnes unntak. Men for de fleste vil det nok ikke være snakk om de helt store forandringene. Det har selvfølgelig også noe med hva man gjør og om man gjør det riktig (mtp trening) - kanskje det er noe med afrodansen som ikke har kommet ut i lyset før nå? Fanken at jeg valgte afrotrommer istedet for dans...
Jakobine Skrevet 1. mai 2008 #9 Skrevet 1. mai 2008 (Eller kanskje ikke - jeg sliter jo med å finne bukser som passer allerede.)
Gjest middels rumpe nå Skrevet 1. mai 2008 #10 Skrevet 1. mai 2008 Ingen tvil om at veldig mange av dansetrinnene i afrodansen går på rumpemuskler. Men det er jo en skikkelig livsglad og energigivende treningsform, så jeg tenkte ihvertfall ikke så mye på den delen underveis. Klart bukser alltid er vanskelig å finne, men når det alltid er rumpa som ikke får plass...
Jakobine Skrevet 1. mai 2008 #11 Skrevet 1. mai 2008 Ingen tvil om at veldig mange av dansetrinnene i afrodansen går på rumpemuskler. Men det er jo en skikkelig livsglad og energigivende treningsform, så jeg tenkte ihvertfall ikke så mye på den delen underveis. Klart bukser alltid er vanskelig å finne, men når det alltid er rumpa som ikke får plass... Det er det som er problemet mitt også. Buksene har fanden dundre meg ikke plass nok til rumpa mi.
Jakobine Skrevet 1. mai 2008 #12 Skrevet 1. mai 2008 Ja, og siden du tydeligvis har samme problem; hvilke bukser går du egentlig i? Tips mottas med takk.
Ambivalent Skrevet 1. mai 2008 #13 Skrevet 1. mai 2008 Min søster har seriøs sprettrumpe, helt uten å ha jobbet for det.. Hun har hatt det så lenge jeg kan huske (hun får mange komplimenter for den), selv før hun begynte å trene. Så det kan være gener, selv om jeg ikke har den samme sprettrumpa. Hun er generelt mer muskuløs enn meg. Jeg har fått et lite "løft" der bak av å sykle jevnlig i snart to år da.
Gjest Gjest_mummitrollet_* Skrevet 1. mai 2008 #14 Skrevet 1. mai 2008 Etter at jeg flyttet til 4 etasje uten heis har jeg fått sprettrumpe. Den er ikke stor, heller liten og spretten. Å gå i trapper er _veldig_effektivt!
Gjest middels rumpe nå Skrevet 1. mai 2008 #15 Skrevet 1. mai 2008 Ja, og siden du tydeligvis har samme problem; hvilke bukser går du egentlig i? Tips mottas med takk. Har desverre ingen tips, i disse dager sliter jeg mer med store lår. (Note to self: slutte med ensformig trening )
Gjest lucy d-.-b Skrevet 1. mai 2008 #16 Skrevet 1. mai 2008 Min sprettrumpe er medfødt. Den står rett ut Den blir litt mindre nå som jeg trener regelmessig, men det er helt klart genetisk. Ikke at mamma har noe særlig rumpe da, så hvor jeg har fått den fra vet jeg ikke. Ellers er stavgang med lange steg i oppoverbakke eller trappegåing eller turer i fjellet vidunderkurer for å få rumpemusklene i gang og rumpa til å stå mer ut
Jakobine Skrevet 1. mai 2008 #17 Skrevet 1. mai 2008 Har desverre ingen tips, i disse dager sliter jeg mer med store lår. (Note to self: slutte med ensformig trening ) Det skal jaggu ikke være lett.
J-G Skrevet 1. mai 2008 #18 Skrevet 1. mai 2008 Jeg vil også ha sprettrumpe.. Begynte å trene jevnt for en måned siden.. og nå har puppene (som i utganspunktet er små) og rompa forsvunnet, mens magen fortsatt har litt Får vel begynne med ordentli styrke:) Men hvis man gjør som du sier jacobine.. ser man resultater raskt? Eller må man vente i flere måneder før det skjer noe.. sikkert et dumt spørsmål men. Hvis jeg trener styrke annahver dag.. Jaja.. det får komme når det kommer:)
absinthia Skrevet 1. mai 2008 #19 Skrevet 1. mai 2008 For min del funket det å gå på rollerblades annenhver dag.
Jakobine Skrevet 2. mai 2008 #20 Skrevet 2. mai 2008 Får vel begynne med ordentli styrke:) Men hvis man gjør som du sier jacobine.. ser man resultater raskt? Eller må man vente i flere måneder før det skjer noe.. Det kommer an på flere ting: utgangspunktet ditt, hvordan du trener, hvordan du spiser, hvilke mål du har, osv. Min erfaring er at man føler seg mye strammere ganske raskt etter å ha begynt med styrke, men for å bygge en "seriøs sprettrumpe" så må du nok bruke ganske lang tid. Det varierer igjen med utgangspunktet ditt - det kan hende du har litt sprett av natur, og dermed bare trenger å forme den litt, eller du kan ha naturlig flat rumpe, og da vil det kreve mere innsats. Men resultatene vil jo komme hvis du trener, i større eller mindre grad.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå